S
Syncrolux
Gjest
Det er nok forskjell i frekvensrespons mellom de to kanalene som muligens gjør at man kan oppleve "stereo" bass.
Jeg regnet med den "vitenskapen tar feil" og "jeg vet hva jeg hører" ville komme
Husker jeg spilte en uke med bare ene subtårnet før jeg skjønte noe var galt. Men det var fordi det låt litt tynt....
Vel praktiske forsøk gir opplevde forskjeller, jeg husker ikke hvor langt ned det ble testet men det var langt under 100hz.
De som kan veksle mono/stereo kan teste med Marie Nakamoto Georgia on my mind, jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er unik og at flere vil oppleve forskjell.
Samme hos meg. Men med råtne romlesub'er er det kanskje ikke sånn... en enda røre i varje øre..Vanskelig å komme unna akustiske forskjeller ved den fremgangsmåten.
Gjerne, skulle henta noe jeg har kjøpt like ved deg, husker ikke adressa di, men jeg kommer gjerne innom en tur.Kom gjerne og hør DBA her hos meg. Du holder til ikke altfor lang unna heller.
Nemlig. Så i praksis funker mono bass helt fint.Selvfølgelig er den det for du har jo ikke kuttet alt over 100hz og det er jo ikke noe uenighet om at frekvenser oppover har mer å si for lokaliseringen
Jepp.. Mono bass i flere lokasjoer som er tidskorrigert perfekt: blir litt ekstra trøkk av det. Foretrekker det på kinoen. Men foretrekker stereo bass i stua... Avhenger vel av delefrekvens og hvor steile filtre man bruker også men har hørt glimrende systemer med mono bass opp til 100Hz og litt slake XO-filtre.Nemlig. Så i praksis funker mono bass helt fint.
Mye som fungerer i praksis, men det er jo et forbedringspotensialet fra fungerer til perfektNemlig. Så i praksis funker mono bass helt fint.
Kan ikke si jeg egentlig legger så mye merke til om jeg deler på 80hz eller 130hz her, men regner med at det er folk her inne som har vesentlig bedre tuna ører enn meg.Jeg deler på 100. Noe høyere enn det tror jeg ikke går så bra.
Ja men da har vel du stereo-subber. Men hvis du har mono-subber fordelt sånn passe fint i rommet og med passe delays kan du få enkelte fordeler ift trøkk og frekvensrespons (min erfaring) men da kan du ikke dele for høyt.Kan ikke si jeg egentlig legger så mye merke til om jeg deler på 80hz eller 130hz her, men regner med at det er folk her inne som har vesentlig bedre tuna ører enn meg.
Det er ikke et rektangulært rom dette her da, så det er mulig jeg burde brukt mono-subber. Men å få nivå riktig burde ikke være noe stort problem ....Ja men da har vel du stereo-subber. Men hvis du har mono-subber fordelt sånn passe fint i rommet og med passe delays kan du få enkelte fordeler ift trøkk og frekvensrespons (min erfaring) men da kan du ikke dele for høyt.
PS: Hvis rommet ikke er helt symmetrisk kan mono subber delt lavere enn 100Hz funke spesielt bra framfor å forsøke å "aligne" to stereo-subber med ulik respons...
Jeg er enig utfra praksis og erfaring, men ikke utfra prinsipp. Et paradoks. Den fallende frekvensgangen som vi foretrekker er vel allerede foretatt i studio. Vi burde ikke trengt å gjøre dette hjemme da? Det blir jo dobbelt opp. Jeg heller til at det er små eller store feil med utstyret/rommet vårt og at vi derfor må kompansere enda mer. Et "perfekt anlegg i et perfekt rom" tror jeg ville låte best med nær paddeflat frekvensgang.En vannrett frekvens respons er jo egentlig ikke riktig i forhold til det det menneskelige øret oppfatter.
Det SKAL være et fall fra de dypeste oktaver og videre oppover for at vi skal oppleve lyden "riktig".
Hvor mye, avhenger av akustikk, rom, smak, system osv osv.
En plass mellom ca. 5 og 10 dB fall.
...mener jeg.
De som er uenige kan ta seg en bolle...og en sterk kaffe.
Nei, du burde være enig i prinsipp også. De mikser ikke dette inn i platen i studio. Når en høyttaler med nøytral respons spiller av en flat kurve i et vanlig rom blir responsen fallende. Dette oppfatter vi som nøytralt.Jeg er enig utfra praksis og erfaring, men ikke utfra prinsipp. Et paradoks. Den fallende frekvensgangen som vi foretrekker er vel allerede foretatt i studio. Vi burde ikke trengt å gjøre dette hjemme da? Det blir jo dobbelt opp. Jeg heller til at det er små eller store feil med utstyret/rommet vårt og at vi derfor må kompansere enda mer. Et "perfekt anlegg i et perfekt rom" tror jeg ville låte best med nær paddeflat frekvensgang.
Vel. Det sitter mennesker og mikser/produserer ved å lytte på høyttalere i studio. De har ører som oss. Da er det jo opplagt at de som oftest foretrekker en fallende frekvensgang på sluttresultatet. Som på et anlegg med flat respons fortsatt burde oppfattes som fallende og riktig, HVIS anlegget og rommet er helt optimalt. Noe det sjelden eller aldri er.Nei, du burde være enig i prinsipp også. De mikser ikke dette inn i platen i studio. Når en høyttaler med nøytral respons spiller av en flat kurve i et vanlig rom blir responsen fallende. Dette oppfatter vi som nøytralt.
For å få flat respons i rommet må høyttalerens reelle respons være stigende fra bass til diskant. Dette vil oppfattes som for tynt.
La meg omformulere meg. Det er mikset slik at det skal høres riktig ut på en nøytral høyttaler = fallende respons i normale rom hjemme hos folk. Hvis du tuner anlegget ditt så du har flat respons, blir det feil.Vel. Det sitter mennesker og mikser/produserer ved å lytte på høyttalere i studio. De har ører som oss. Da er det jo opplagt at de som oftest foretrekker en fallende frekvensgang på sluttresultatet. Som på et anlegg med flat respons fortsatt burde oppfattes som fallende og riktig, HVIS anlegget og rommet er helt optimalt. Noe det sjelden eller aldri er.
Selvsagt er det lagt inn fall på innspillingene. Sjekk et avspillingsprogram med on the fly frekvensanalyse, det ser akkurat ut som den targeten mange foretrekker.
Om man tuner anlegget slik at ens ører vil oppfatte et sinusveip omtrentlig likt i nivå hele veien, så burde man da høre det fallet som vi foretrekker, som allerede er lagt inn i innspillingen. Altså den samme lyden som produsenten hørte i studio.La meg omformulere meg. Det er mikset slik at det skal høres riktig ut på en nøytral høyttaler = fallende respons i normale rom hjemme hos folk. Hvis du tuner anlegget ditt så du har flat respons, blir det feil.
Nå har jeg bare hørt "venteoppsettet" ditt , men bortsett fra det avviket du hadde en teknisk forklaring på (horndriver som ble kjørt en aning utenfor komfortsonen), så oppfattet jeg defintivt ikke lyden som spiss, tynn eller flat. Det var balansert og fint.Tunet ganske så flatt hos meg.
Usikker på hvor du vil hen da du motsier deg selv. Tuner du slik du beskriver får du ikke en flat respons.Om man tuner anlegget slik at ens ører vil oppfatte et sinusveip omtrentlig likt i nivå hele veien, så burde man da høre det fallet som vi foretrekker, som allerede er lagt inn i innspillingen. Altså den samme lyden som produsenten hørte i studio.
Aha, nå skjønner jeg hvor misforståelsen ligger. Jeg tenker ofte på min oppfattelse av frekvensgang når jeg leser respons, og ikke nødvendigvis grafer på en skjerm. Får gruble litt mer på dette, men jeg tror ikke jeg er helt enig med deg uansett.Usikker på hvor du vil hen da du motsier deg selv. Tuner du slik du beskriver får du ikke en flat respons.
jo man vil detUsikker på hvor du vil hen da du motsier deg selv. Tuner du slik du beskriver får du ikke en flat respons.
Nei.jo man vil det
Teorien din om at en fallende kurve er mikset inn i studio stemmer ikke, derfor blir det litt surr. Studioet har nemlig heller ikke flat respons. Så produsenten trenger ikke gjøre noe med lyden på plata for at han skal høre en fallende respons (eller hvilken respons han eller hun nå måtte foretrekke), det er høyttalerne i studio som sørger for det. Derfor blir det ikke dobbelt opp.Aha, nå skjønner jeg hvor misforståelsen ligger. Jeg tenker ofte på min oppfattelse av frekvensgang når jeg leser respons, og ikke nødvendigvis grafer på en skjerm. Får gruble litt mer på dette, men jeg tror ikke jeg er helt enig med deg uansett.
Som sagt, ta en test på noen låter i et avspillingsprogram med løpende frekvensanalyse. Da vil du se at det er opplagt at det legges inn fall i studio.Teorien din om at en fallende kurve er mikset inn i studio stemmer ikke, derfor blir det litt surr. Studioet har nemlig heller ikke flat respons. Så produsenten trenger ikke gjøre noe med lyden på plata for at han skal høre en fallende respons (eller hvilken respons han eller hun nå måtte foretrekke), det er høyttalerne i studio som sørger for det. Derfor blir det ikke dobbelt opp.
Her er en interessant artikkel noenlunde på tema: https://www.acousticsinsider.com/flat-frequency-response/
Produsenten sitter og hører på høyttalere, akkurat som vi gjør hjemme. Han skrur på knotter for å justere lyden slik at den passer med det fallet han, du og jeg foretrekker. Skjønner ikke at dette skal være kontroversielt.Teorien din om at en fallende kurve er mikset inn i studio stemmer ikke, derfor blir det litt surr. Studioet har nemlig heller ikke flat respons. Så produsenten trenger ikke gjøre noe med lyden på plata for at han skal høre en fallende respons (eller hvilken respons han eller hun nå måtte foretrekke), det er høyttalerne i studio som sørger for det. Derfor blir det ikke dobbelt opp.
Her er en interessant artikkel noenlunde på tema: https://www.acousticsinsider.com/flat-frequency-response/
Det er fordi musikk har fallende nivå oppover i frekvens i utgangspunktet, ikke fordi noen har dempet det etterpå.Som sagt, ta en test på noen låter i et avspillingsprogram med løpende frekvensanalyse. Da vil du se at det er opplagt at det legges inn fall i studio.
Her er ett eksempel:
Vis vedlegget 742590
Men det han skrev var at han skulle tune med sinustoner så det hørtes flatt ut ved alle frekvenser. Da vil selve oppsettet få en fallende kurve. 80dB ved 20hz hører man knapt, mens 80hz ved 1khz er veldig høyt. Så man vil ikke tune en flat respons med denne fremgangsmåten. Men det er mulig vi prater forbi hverandre, og dette bør vel kanskje være en egen tråd snarere enn å ødelegge byggetråden.Jo bruker du et testsignal som gir 80dB ved 20-20k vil du få en fallende kurve om musikksignalet har en slik tonal tuning
Det er ikke kontroversielt, men det blir ikke "dobbelt opp" slik du insinuerer, fordi lyden i studioet hens har en fallende kurve i utgangspunktet før han evt har skrudd inn noe innebygget fall i lyden. Det er også litt snodig å snakke om fall i musikken. Vi snakker om hvilken respons anlegget gir når man spiller et flatt frekvenssveip, det er ikke umiddelbart sammenlignbart med eventuelt energinivå i en låt.Produsenten sitter og hører på høyttalere, akkurat som vi gjør hjemme. Han skrur på knotter for å justere lyden slik at den passer med det fallet han, du og jeg foretrekker. Skjønner ikke at dette skal være kontroversielt.
Jeg hadde kvartbølge rør... men kasta de ut. De "spiller med" over hele frekvensområdet på en ikke særlig gunstig måte.I gamle kirker har de helmholzresonatorer plassert i veggene i hjørnene, for å dempe nodene i rommet. Dette er rett og slett leirkrukker som er fylt med aske. Jeg antar at asken handler om finjustering av resonatoren. Noen som har erfaring med dette?
Membranabsorbenter og kvartbølgerør er vel også noe som brukes i stedet for glava.