Basstårn - fra drømmer til virkelighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sist jeg sjekka min hørsel med sinus sveip, så ble det tyst ved ca 13 kHz.
    Men det betyr ikke nødvendigvis at vi opplever det sånn i praksis når vi lytter til musikk.
    Jeg mener bestemt at jeg kan fornemme lyder over 13k når jeg hører musikk.

    Sinus sveip og musikk er vidt forskjellige ting.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er veldig effektivt hvis du klarer å A/B teste med og uten et lite fall i diskanten. Hos meg var det veldig hørtbart at ved flat respons så rykket hele lydbildet framover og ble flatere.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    En slags "lineær" respons fra 20-20khz er det jeg egentlig ønsker, hvis man trekker en rett strek mellom toppunktene på grafene fra stua oppe her så får man en ide om Target i kjellern. Jeg ser jo det at hvis jeg får dempet de røde sonene på vannfallet så burde ting bli bedre også. Skal ta fatt på det i dag, også får jeg se hvordan det måler først før jeg tester musikk. ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmm ok.. men jeg mistenker du kommer til å synes det låter tynt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En vannrett frekvens respons er jo egentlig ikke riktig i forhold til det det menneskelige øret oppfatter.
    Det SKAL være et fall fra de dypeste oktaver og videre oppover for at vi skal oppleve lyden "riktig".
    Hvor mye, avhenger av akustikk, rom, smak, system osv osv.
    En plass mellom ca. 5 og 10 dB fall.

    ...mener jeg. ;)

    De som er uenige kan ta seg en bolle...og en sterk kaffe.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Helt enig. Man må ha et fall i responsen oppover i frekvens, men eksakt hvordan dette ser ut er litt opp til hver enkelt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    At dere går ut i fra at frekvens responsen til Divine er flat med tuninga jeg har brukt så tar dere kraftig feil. Skal finne kurva etterpå ....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig. Man må ha et fall i responsen oppover i frekvens, men eksakt hvordan dette ser ut er litt opp til hver enkelt.
    Spredningsmønster, avstand og generell akustikk er andre faktorer som påvirker regnestykket, så at vi aldri helt får en klar konsensus rundt graden av fall er nok egentlig naturlig mtp antall variabler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er sant. Men at noen vil foretrekke en flat eller i verste fall stigende respons anser jeg som mindre sansynlig. De aller fleste høyttalere gir jo en nedadgående respons i allminnelige rom også.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    6.697
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvis høyttaleren gir flat respons i et ekkofritt rom vil den falle med ca 1dB/oktav innendørs. Dette høres riktig ut for de fleste. Så spiller naturligvis akustikken i rommet inn til en viss grad også, og det er også noe variasjon i personlig preferanse.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er dette kun suber , og måling ett og ett tårn ..?
    Hvordan ser dem ut sammen da..?
    Det kan jo se ut som den venstre har en peak der den høyre har en dipp - det passer jo i såfall meget bra :)
    Venstre = venstre Divine 100.49 + venstre tårn
    Høyre = høyre Divine 100.49 + høyre tårn

    Deles på 80hz nå (LR 24 nå), måtte endre highpass på 18hz tilbake til linkwitz riley 12 (var det vel) ellers ble peaken på 24-26hz kraftigere.

    Jeg synes det låter litt slapt på In Flames, Rammstein og Metallica. Kan bare guffe på mer, men ønsker ikke å bli dauhørt heller :p Ellers så nærmer lyden seg målet, selv om kurven gjerne kunne vært litt penere. :unsure:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ok , skjønner - ikke så værst utgangspunkt dette da.
    Men hvordan måler det når du måler dem samlet i stereo..?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    6.697
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært interessant å se kurve både 20-200hz og 20-20,000hz med alt spillende samtidig, dvs stereo ikke høyre/venstre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mulig jeg husker feil, men tror delay mellom SUB og HT må settes manuelt på DBX.
    Har du husket på det?
    Iallfall på PA2, men vet ikke om det går automatisk på venu360 som du har.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Mulig jeg husker feil, men tror delay mellom SUB og HT må settes manuelt på DBX.
    Har du husket på det?
    Iallfall på PA2, men vet ikke om det går automatisk på venu360 som du har.
    Jeg har satt på delay på fronter, vet ikke om det blir feil? Det er 75cm mellom tårna og frontbafler på fronter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir ikke det 150 cm feil delay?
    Om det står oppstilt som i #230 så er det vel bassene som skal ha 75 cm delay, ikke frontene...eller?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Blir ikke det 150 cm feil delay?
    Om det står oppstilt som i #230 så er det vel bassene som skal ha 75 cm delay, ikke frontene...eller?
    Aner ikke hvordan delay-ordningen er på denne dbxen, prøvde å sette det på tårna først .... må kanskje lese meg litt opp på det ...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    6.697
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og du delte på 80hz? Så hvis du EQer ned peaken (vet du hvordan du gjør det?) mellom 20-30hz med si 5-6dB, og ser om du får opp 30-40 kanskje 3dB hvis mulig, og så øker nivået på subben med 2-3dB, så hadde det vært interessant å se ny måling. :)

    Hvordan ser det ut fra 200hz og nedover? Er det en dip akkurat der eller synker nivået så mye videre nedover?

    Hadde vært digg om du klarte å få 5 og 5dB på y-aksen istedenfor 10, og evt horisontale streker per dB i grafen, blir lettere å lese.

    Sånn som her:
    1629137975989.png
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Og du delte på 80hz? Så hvis du EQer ned peaken (vet du hvordan du gjør det?) mellom 20-30hz med si 5-6dB, og ser om du får opp 30-40 kanskje 3dB hvis mulig, og så øker nivået på subben med 2-3dB, så hadde det vært interessant å se ny måling. :)

    Hvordan ser det ut fra 200hz og nedover? Er det en dip akkurat der eller synker nivået så mye videre nedover?

    Hadde vært digg om du klarte å få 5 og 5dB på y-aksen istedenfor 10, og evt horisontale streker per dB i grafen, blir lettere å lese.

    Sånn som her:
    Vis vedlegget 741396
    Jeg prøvde å bruke eq i dbx, men det gjorde bare det totale nivået lavere fra 48hz og nedover. Det endte med at jeg tok vekk eqen og gikk inn i AutoEQ og da ble det litt bedre. Hadde jeg fått til et eq-punkt til på cirka 24hz i AutoEQ så kunne jeg dratt ned den store peaken der. Jeg må sette meg bedre inn i eq og hvordan den påvirker AutoEQ fordi det er ikke like rett fram som jeg så for meg, men målingene avslørte at eq slik jeg gjorde det før i dag ikke bedrer det. Tok mange målinger i dag og korrigerte før jeg tok nye målinger, det endte med at jeg tok bort alt igjen.

    Jeg skal kikke mer på det i morra og prøve å få fikset y-akse og x-akse visning. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis høyttaleren gir flat respons i et ekkofritt rom vil den falle med ca 1dB/oktav innendørs. Dette høres riktig ut for de fleste. Så spiller naturligvis akustikken i rommet inn til en viss grad også, og det er også noe variasjon i personlig preferanse.
    Jeg må bare påpeke at man da forutsetter tradisjonelle høyttalere med jevnt stigende direktivitetsindeks. Den regel faller i grus straks man endrer spredningsmønster, som feks med dipol, konstant direktivitet, omni eller andre finurlige spredningsmønstre. :)

    (For de som ikke skjønner hvorfor målinger i sweetspot ikke ligner grisen så er det kjekt å vite at når man snakker om dette så forutsettes det alltid at man har tatt flere målinger i og rundt lytteposisjon og snittet dem. Hvis ikke man gjør det så får man gjerne sterke refleksjoner fra en pute, vegg eller noe annet som er veldig lokal og utgjør store svingninger på målingene, men som sier lite om tonal balanse slik vi hører det.)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg må bare påpeke at man da forutsetter tradisjonelle høyttalere med jevnt stigende direktivitetsindeks. Den regel faller i grus straks man endrer spredningsmønster, som feks med dipol, konstant direktivitet, omni eller andre finurlige spredningsmønstre. :)

    (For de som ikke skjønner hvorfor målinger i sweetspot ikke ligner grisen så er det kjekt å vite at når man snakker om dette så forutsettes det alltid at man har tatt flere målinger i og rundt lytteposisjon og snittet dem. Hvis ikke man gjør det så får man gjerne sterke refleksjoner fra en pute, vegg eller noe annet som er veldig lokal og utgjør store svingninger på målingene, men som sier lite om tonal balanse slik vi hører det.)
    Hvordan er da det best å måle? Fjerne stolen akkurat der det skal måles?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.168
    Antall liker
    6.697
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå kommenterer han nok min påstand om en fullrange måling og 1db fall per oktav. En pute vil ikke ha noe å si for din måling av 20-200hz. Men å måle flere punkter og høyder kan være lurt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er da det best å måle? Fjerne stolen akkurat der det skal måles?
    Sigberg har rett, det var bare en nyanserende kommentar.

    Men siden du spør så mener jeg generelt det er mye bedre å måle i høyde, bredde og dybde før EQ, men man trenger ikke å ommøblere rommet mens man gjør det.

    En god idé er å lage forskjellige EQ-presets basert på forskjellige målemetoder som single-point, multi-point og MMM og så høre hva som gir best resultater.
    Ingen fasit på dette, det er situasjonsbetinget.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sigberg har rett, det var bare en nyanserende kommentar.

    Men siden du spør så mener jeg generelt det er mye bedre å måle i høyde, bredde og dybde før EQ, men man trenger ikke å ommøblere rommet mens man gjør det.

    En god idé er å lage forskjellige EQ-presets basert på forskjellige målemetoder som single-point, multi-point og MMM og så høre hva som gir best resultater.
    Ingen fasit på dette, det er situasjonsbetinget.
    Jeg skjønner ikke så mye av det du beskriver her, men på wizarden på dbx kan man velge om man vil bruke 2,3 eller 4 målepunkter. Jeg gikk for 4 ettersom jeg hadde nok plass til det, men jeg har tenkt til å lage flere presets enn det ene jeg har nå uansett, jeg håper at jeg lærer noe underveis slik at jeg kan nå målet med mindre korreksjon etterhvert. Samtidig tror jeg dere kan være aktuelt å lage forskjellige presets med og uten tårn, med forskjellig deling og med forskjellig mengde bass. Jeg tror kanskje det er et greit tankesett å ha i min situasjon. ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det egentlig en grunn til at du deler basstårnet så lavt som 80hz? Hvis kassen er godt konstruert så kan det godt tenkes at det fungerer enda bedre å dele høyere. Basstårnene vil helt sikkert ha mer kapasitet enn XTZ’ene også i mellombassen. Til sammenligning deler jeg mine basstårn på ca 130-140hz (husker ikke lenger hvilken delefrekvens det står på då). For min del blir det litt tilfeldig (eller kanskje ikke?) slik at frontene spiller over rommets Schrøder frekvens, mens basstårnene spiller under. Teknisk sett kunne jeg da også tenkt i de baner at jeg kun ville ha DSP på basstårnene (under Schrøder) og uten DSP på frontene (over Schrøder).
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er det egentlig en grunn til at du deler basstårnet så lavt som 80hz? Hvis kassen er godt konstruert så kan det godt tenkes at det fungerer enda bedre å dele høyere. Basstårnene vil helt sikkert ha mer kapasitet enn XTZ’ene også i mellombassen. Til sammenligning deler jeg mine basstårn på ca 130-140hz (husker ikke lenger hvilken delefrekvens det står på då). For min del blir det litt tilfeldig (eller kanskje ikke?) slik at frontene spiller over rommets Schrøder frekvens, mens basstårnene spiller under. Teknisk sett kunne jeg da også tenkt i de baner at jeg kun ville ha DSP på basstårnene (under Schrøder) og uten DSP på frontene (over Schrøder).
    Schrøder sier meg fint lite, men jeg skjønner poenget. Nei altså, jeg har ingen bedre grunn enn at jeg synes bassen fort "jomer" litt i toppen ved høy deling på bassene, jeg begynte på 100hz. Fant ut etterpå at jeg har en rimelig stor peak rundt 80hz så deling akkurat på 80hz er nok uansett en dårlig ide for min del. Denne preseten vil nok bli beholdt på 80hz, neste kunne jeg godt tenke meg å dele høyere.
    Jeg er også usikker på hvor høyt disse egentlig kan deles mtp kasse og elementer. Ettersom de i bunn og grunn er like de som sitter i Divine (deles vel på 250 eller 280) så burde jeg ha en del å gå på oppover. :) Får se om det blir en ny målerunde i dag. ;)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ser ja - dette ser da ikke ille ut mtp. at det er uten noe eq.
    Får du dempet litt i 22-27 og kanskje litt i 75-100 samt fyllt inn litt ved 60 hz så tenker jeg det begynner å ligne noe.
    Har du vannfall av samme måling forresten..?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Prøv å treffe den røde streken her. Det tilsvarer min egen target. Uansett bør det være et mål at kurven er så jevn som mulig, dog uten bruk av store peaker på EQ'en.

    høyre+venstre.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ja - dette ser da ikke ille ut mtp. at det er uten noe eq.
    Får du dempet litt i 22-27 og kanskje litt i 75-100 samt fyllt inn litt ved 60 hz så tenker jeg det begynner å ligne noe.
    Har du vannfall av samme måling forresten..?
    Det er ikke helt uten eq da, det er på automatisk eq på den kurva der .... Peaken på 45hz er dratt ned med nesten 10db på den målingen der .... Mener det var noen punkter oppover også, men først på 85hz og 118hz.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ser ikke ut som den auto-EQ'en funker særlig bra. Gjør det manuelt!

    Jeg ville startet med å dra ned alle peaker først, og deretter evt legge på bittelitt EQ i det som måtte være igjen av dip'er. Når du så har fått en noenlunde flat respons er det på tide å legge på en target-kurve til slutt.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Prøv å treffe den røde streken her. Det tilsvarer min egen target. Uansett bør det være et mål at kurven er så jevn som mulig, dog uten bruk av store peaker på EQ'en.

    Vis vedlegget 741493
    Jeg burde kunne komme tett ved den røde streken hvis ikke nu6000dsp konker ut før det :p har vel ikke mer enn 5-6db å gå på effektmessig. Under 20hz får jeg ikke gjort noen ting annet enn evt annen avrulling på highpassen som er på 18hz nå. Dbx'en kan ikke legge inn eq-punkter under 20hz .... Elementa er langt unna xmax da så ingen fare sånn sett. Noen her med god peiling på tuning ved hjelp av pa2/venu360?
    Jeg må kanskje kjøre en annen taktikk for setup med wizard (flat) denne gangen og fikse autoeq manuelt etterpå i håp om at peaken på 25hz lar seg ordne. I følge det jeg kunne se av grafen på autoeq-korrigeringen så var det ikke lagt inn noe punkt på 25hz fordi den var såpass tett ved target-verdien at programmet tydeligvis ga blanke ... Jeg har ikke skjønt hvordan jeg legger inn flere eq-punkter på autoeq heller, kanskje en smal sak for å få fiksa 25hz peaken?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ikke ut som den auto-EQ'en funker særlig bra. Gjør det manuelt!

    Jeg ville startet med å dra ned alle peaker først, og deretter evt legge på bittelitt EQ i det som måtte være igjen av dip'er. Når du så har fått en noenlunde flat respons er det på tide å legge på en target-kurve til slutt.
    I teorien helt enig, men jeg har kanskje 3-4 timer erfaring med venu360, burde sikkert hatt 30-40 timer i stede .... Jeg får prøve å lese manualen litt lenger enn til side 45 i håp om jeg får trykket dette nærmere mål ... :unsure:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men ... har ikke du DSP i Behringer effektforsterkeren? Den er jo veldig lett å bruke.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Men ... har ikke du DSP i Behringer effektforsterkeren? Den er jo veldig lett å bruke.
    Jo, jeg har det, men hadde liksom tenkt å bruke Dbx'en til alt det der ...

    Har styra litt i dag, omtrent 25 målinger med REW og korrigert PEQ på Venu360. AutoEQ fungerer visst ikke, fikk til en skikkelig fin target og hele greia, men den vil ikke legge den inn, gikk gjennom Wizarden en gang til osv. men til ingen nytte tydeligvis .... Så AutoEQ ble skrudd av og PEQ skrudd på, så var det bare å begynne.
    Resultatet ble slik som dette, ikke fornøyd, men det ble forholdsvis flatt i alle fall ....
    eq 10-200.jpg

    vannfall eq 10-200.jpg

    Litt snodig at jeg ser 5 og 5 db på y-aksen i REW, men når jeg tar screenshot så er det plutselig 10 og 10 db ... vanskelig å se her, men 20,65hz-150,1hz skiller ikke mer enn +/-5db nå ... Skulle dog fått på targeten jeg laget i AutoEQ for den ble knallfin ... Dette ble jo alt for flatt også, men men .... deler nå tårna på 130hz og jeg kan ikke si noe annet enn at det høres helt ålret ut. :)
    Dette er en ny preset så jeg har den andre liggende inne .... mulig jeg lager et par til med målinger i bunn så jeg kan velge om jeg vil prøve å få til en med AutoEQ og en annen en med bare PEQ, på den preseten her har jeg ikke gjort noen ting over 150hz og delay er ikke lagt på ....
    10-20khz m eq.jpg

    Tok ei måling 10-20khz også, her dropper det jo veldig nedover og det var ikke særlig pent 650-4,5khz, mulig jeg legger på en litt solid reduksjon i nivå der omkring med lav Q-verdi. ;)

    Hvordan ble dette som utgangspunkt da? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn