Basstårn - fra drømmer til virkelighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Basert på fullrangemålingen ser det ut som subben ligger rundt 7-10dB for høyt. I tillegg er det et voldsomt dropp fra 3khz og ut av en eller annen grunn. Ved 400hz også dropper det veldig. Ser nesten ut som en treveis med feil nivå på alle elementene. Bass er for høyt i forhold til mellomtone, og diskant er enda lavere enn det igjen.

    Rundt 10dB forskjell fra 20hz til 10khz er vanlig, du har nesten 30 hvis den målingen stemmer..
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Spiller xtz med helt ned? Hvis de gjør det. Kunne det kanskje vært en ide. Å sette deling i dbx. Så ting blir litt enklere å sy sammen. Ikke minst mtp delay
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Basert på fullrangemålingen ser det ut som subben ligger rundt 7-10dB for høyt. I tillegg er det et voldsomt dropp fra 3khz og ut av en eller annen grunn. Ved 400hz også dropper det veldig. Ser nesten ut som en treveis med feil nivå på alle elementene. Bass er for høyt i forhold til mellomtone, og diskant er enda lavere enn det igjen.

    Rundt 10dB forskjell fra 20hz til 10khz er vanlig, du har nesten 30 hvis den målingen stemmer..
    Jeg så det droppa veldig fra 200hz, ja .... :unsure: Nivå i bassen er en lett sak dog, men hvordan jeg skal få retta opp så mye på frontene vet jeg ikke .... Men jeg skjønner nesten ikke at det kan stemme dog .... Dette vil vel være hørbart?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg så det droppa veldig fra 200hz, ja .... :unsure: Nivå i bassen er en lett sak dog, men hvordan jeg skal få retta opp så mye på frontene vet jeg ikke .... Men jeg skjønner nesten ikke at det kan stemme dog .... Dette vil vel være hørbart?
    Dette er veldig hørbart, forutsatt at målingene er riktige. Med feil kalibreringsfil til mikrofonen kan det bli feil eller feil mikrofonretning? Feks er noen kalibrert til å peke opp, mens noen er kalibrert til å peke mot ht.
    Ellers så stiller jeg meg bak Siggien her. 7-10dB ned i bassen, sjekk ut hva avviket i mellomtonen er og litt opp i toppen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette er veldig hørbart, forutsatt at målingene er riktige. Med feil kalibreringsfil til mikrofonen kan det bli feil eller feil mikrofonretning? Feks er noen kalibrert til å peke opp, mens noen er kalibrert til å peke mot ht.
    Ellers så stiller jeg meg bak Siggien her. 7-10dB ned i bassen, sjekk ut hva avviket i mellomtonen er og litt opp i toppen.
    Skal kikke på det etter jobb ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og forsterkar, du treng guffe for å skru 10 dB opp...
    Ikke hvis man har et system med høy effektivitet fra før. For å si det sånn ville jeg ikke gjort det med en enkelt 10" sub. Men når man har atten av de og et par kW effekt går det helt fint.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Ikke hvis man har et system med høy effektivitet fra før. For å si det sånn ville jeg ikke gjort det med en enkelt 10" sub. Men når man har atten av de og et par kW effekt går det helt fint.
    Men da lurer jeg på om du faktisk fikk +10dB SPL i lytteposisjonen etter å ha lagt til en PEQ med +10dB gain i et forsøk på å fylle inn en dipp?

    Hvis du hadde en så alvorlig dipp i utgangspunktet så er det mest sannsynlig en form for kansellering, og dersom du "ratter opp" +10dB så vil mye av det du legger til kanselleres ytterligere i lytteposisjon mens det blir alt for mye bass andre steder og dårligere headroom totalt sett, selv om du sikkert har mye å gå på.
    Jf. de simulerte målingene man får fra Dirac m.fl. som nesten alltid er feil der hvor man tror man har fyllt inn en dipp... Ofte er reell effekt nær null.
    Hvordan dette vil se ut er også litt avhengig av om dippen ligger i delefrekvenser og skyldes faseforskjeller mellom basser og resten eller om det skyldes rommet.

    Før jeg hadde lagt til +10dB hadde jeg i hvert fall sjekket med ganske mange målinger hvordan responsen ser ut i et større område i rommet, samt resultater på vannfall/decay (i tilfelle du forsøker å messe med en romnode som da kanskje bare vil strekke enda lenger ut i tid). Jf. hvordan RoomPerfect beregner thresholds på korreksjoner ved hjelp av flere målinger. Og sjekket fase mellom basstårn og høyttaler hvis dippen ligger i området rundt delefrekvensen. Og sjekket om det er faseforskjeller mellom basstårn spesielt dersom rommet er usymmetrisk.

    Mitt syn er at kanselleringer i bassen bør primært håndteres med fysisk flytting av basser, flytting av lytteposisjon og/eller egnet absorbsjon, og ikke DSP, det er i hvert fall min erfaring etter mye "før og etter" målinger med DSP. Unntaket er nevnte forskjeller i fase som man relativt greit kan utbedre med god DSP.

    Og noen ganger er det best å leve med noen dipper hvis de forhåpentlgvis ikke er alt for brede i frekvensomfang.

    Editert litt på toppen av isberget :)
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvilken mikrofon har du da, og har du kalibreringsfil?
    Bruker umik-1 og nå er nyeste rew lastet ned og kalibreringsfil og det ser likt ut ....
    Har ratta eq i nesten to timer nå etter tredje nattevakt på rad så nå skal jeg sove litt. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    IMG_20210818_160842.jpg

    Dette blir nok i utgangspunktet slik det vil være i bassen, og den vil ligge mye høyere ift mellomtone/diskant enn det som er tipset om i tråden her. Men takk for all hjelp, har en kompis litt på sporet som kanskje forstår seg på hva jeg vil ha ;)
    Tårna er flyttet frem omtrent 50cm for å få bukt med peak/dipp på 45 og 68hz ...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Tårna er flyttet frem omtrent 50cm for å få bukt med peak/dipp på 45 og 68hz ...
    Ja tweaking ved å flytte rundt på ting er nok undervurdert nå som det er så enkelt å kjøre på med noen PEQs. Det hjelper lite med stor forsterker hvis man har en kansellering...

    Mange prøver i så fall romsimuleringsprogrammet i REW for å finne optimale plasseringer men min erfaring er at det ikke treffer spesielt bra på frekvensresponsen totalt sett i et vanlig rom med møbler, vinduer og alt annet, annet enn å identifisere frekvenser på romnodene noenlunde OK i et symmetrisk og lukket rom. Så da er beste alternativ for å finne optimal posisjon å (sette hjul på subbene og) flytte subbene i små inkrementer mellom hver måling som man utfører i for eksempel tre forskjellige lytteposisjoner for hver plassering av subbene (-0,5m, 0m, +0,5m fra tenkt sweetspot - det kan skille ganske mye i bassen på en halvmeter nærmere eller lenger unna).

    En annen ting som også @SigbergAudio var inne på er å peke elementene mot en av veggene som kan gi litt jevnere respons. På kinoloftet mitt er subbene hjørneplassert men etter mye prøv og feil peker elementene nå mot sideveggene (ca 10-15cm unna veggen) og det utgjorde en bra forbedring framfor å la dem peke framover (kanskje spesielt siden SVS PB16 er over 70cm dype og ellers kommer omtrent en meter ut i rommet). Resultatet er jevnere dypbass men også bedre integrering mot høyttalerne ved delefrekvensen. Hvis man simulerer dette i REW vil man omtrent ikke se noen forskjell i dypbassen men i praksis var forskjellen ganske stor (har ikke før og etter målinger lett tilgjengelig siden det er lenge siden jeg landet på dette men kan sikkert ta en ny måling hvis noen er interessert i detaljene)...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg er uansett glad for at peaken på 45hz og dippen på 68hz omtrent utkansellerte hverandre, de var 15db+ hver av de og nå trenger jeg ikke eq på hverken 45hz eller 68hz, har noe over 200hz et sted som sikkert må ha litt eq også må jeg se på responsen lenger oppover, men bassen er brukbar nå i alle fall. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ble nesten 20 målinger etter jobb i dag også. :)
    fornøyd 19 aug.jpg

    Fikk ordna opp i noe ubehageligheter helt opp til 20khz også, har en dip på 164hz og 237hz jeg ikke blir kvitt ... Nå skiller det bare 4db topp/bunn fra 18-152hz her :) Det er innafor for min del altså. :D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå gjenstår snart bare å få ryddet opp i denne, og den fra 55 til 85Hz.
    Er jo her digre/store bassfeller kommer inn.
    Husk store demper ikke mye men riktig.
    Men jøss du har jo satt støygulvet nede ved 40db

    fornøyd 19 aug.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å se meget bra ut. Fikser du vannfallet i de laveste frekvensene bør det bli bra. Bassfeller i porøst krever svært mye tykke feller. Men det vet du sikkert. Jeg har 2stk 70cm tykke feller bak. Hvis du ikke har plass så ville jeg sett på modex 2 plater. Utrolig effektive og kan kombineres med andre ting foran. Uansett så er du på god vei😀
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Å dempe den blir nok vanskelig - den er sikkert ikke så veldig hørbar heller så langt ned i frekvens. Hadde prøvd å dempe litt med eq evt.
    Men den "ryggen" i +- 70 hz området er mer om å gjøre å få bukt med....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bak lerretet er det fire pakker med isolasjon i fire bassfeller og to absorbenter, har planer om å dempe mer bak der, smelle inn 4-5 pakker til, men vet ikke om det har noe å si på det her?
    Jeg kunne fått plass til noe bak tårna nå fra gulv til tak, men ikke dypere/bredere enn 40*50cm omtrent, men kunne dempet 225cm høyt, i begge hjørnene bak ....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Antall pakker sier ingenting. Det er hvor dype fellene er som betyr noe. Ellers demper dem ikke i de dypeste frekvenser.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Antall pakker sier ingenting. Det er hvor dype fellene er som betyr noe. Ellers demper dem ikke i de dypeste frekvenser.
    Kan dempe cirka 90-95cm dypt bak lerretet, cirka 3,8*1,6*0,95. Pluss de nevnte 40*50*220 cirka bak tårna, evt litt i førsterefleksjon.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja alt dette vil sikkert hjelpe over hele linja . Å det er jo bare å prøve seg frem , og måle underveis :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da ville jeg fylt opp bakk lerretet. Selv om jeg ikke er super “glava” fan så mener jeg at jo tykkere feller, jo bedre😀
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du er vel rette fyren å spørre, hvordan demper jeg den der?
    Dessverre få ting å gjøre uten att det blir digert.
    Dette er jo etterklang/stående bølger.
    Min felle er 70x240x470cm, den får jo etterklangen ganske kraftig ned.
    Men helt bort er jo nesten umulig.
    Hadde ikke ett godt bilde, men dette, der har jeg jo bare litt igjen helt nede rundt 25Hz
    Dette var vel før motfasebassene kom inn hvis jeg ikke husker feil.
    Den ved ca 37Hz er også nå borte.
    1629443227622.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble nesten 20 målinger etter jobb i dag også. :)
    Vis vedlegget 742021
    Fikk ordna opp i noe ubehageligheter helt opp til 20khz også, har en dip på 164hz og 237hz jeg ikke blir kvitt ... Nå skiller det bare 4db topp/bunn fra 18-152hz her :) Det er innafor for min del altså. :D
    Den ryggen mellom 60-70 hz ser ut til å være resultatet av uforsiktig EQ. Ser man på målinger av venstre og høyre separat så ser man at den ene har en dipp i det området mens den andre ser grei ut, men ingen av dem har i nærheten så kraftig etterslep.

    Så jeg tenker at her er det en delvis utfasing i området mellom høyttalerne som forsøkes løst med global EQ, men det gir selvfølgelig problemer i tidsdomenet.

    Jeg foreslår at du forsøker med en individuell EQ på den ene siden med ganske høy Q hvor du reduserer nivået mellom 60-70 hz og så ser på summeringen med begge samtidig etterpå.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Den ryggen mellom 60-70 hz ser ut til å være resultatet av uforsiktig EQ. Ser man på målinger av venstre og høyre separat så ser man at den ene har en dipp i det området mens den andre ser grei ut, men ingen av dem har i nærheten så kraftig etterslep.

    Så jeg tenker at her er det en delvis utfasing i området mellom høyttalerne som forsøkes løst med global EQ, men det gir selvfølgelig problemer i tidsdomenet.

    Jeg foreslår at du forsøker med en individuell EQ på den ene siden med ganske høy Q hvor du reduserer nivået mellom 60-70 hz og så ser på summeringen med begge samtidig etterpå.
    Det ligger et eq-punkt rundt 65hz, men tror ikke det er noe veldig mye eq kontra andre steder .... Selvsagt oppdeling er en mulighet, de står "linked" nå, men det kan jo såklart endres på. ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For å helle litt salt i såret så er det DBA du burde bygget .... da unngår man faktisk i stor grad disse problemene. Men bevares- 1 meter tjukt med Glava funker det også!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger et eq-punkt rundt 65hz, men tror ikke det er noe veldig mye eq kontra andre steder .... Selvsagt oppdeling er en mulighet, de står "linked" nå, men det kan jo såklart endres på. ;)
    Du bør nok benytte deg av muligheten for individuel EQ når du har den ja...

    I mitt rom fungerte bassfeller mye bedre bak i rommet enn foran , men ikke sikkert det er noen fasit...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For å helle litt salt i såret så er det DBA du burde bygget .... da unngår man faktisk i stor grad disse problemene. Men bevares- 1 meter tjukt med Glava funker det også!
    Ja takk begge deler. Men det er jo en slik kvasi løsning jeg har ;=)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva er feil med det da? Vi hører jo ikke stereo i bassen uansett
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Vel praktiske forsøk gir opplevde forskjeller, jeg husker ikke hvor langt ned det ble testet men det var langt under 100hz.

    De som kan veksle mono/stereo kan teste med Marie Nakamoto Georgia on my mind, jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er unik og at flere vil oppleve forskjell.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg regnet med den "vitenskapen tar feil" og "jeg vet hva jeg hører" ville komme 😎


    Husker jeg spilte en uke med bare ene subtårnet før jeg skjønte noe var galt. Men det var fordi det låt litt tynt....
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    For å helle litt salt i såret så er det DBA du burde bygget .... da unngår man faktisk i stor grad disse problemene. Men bevares- 1 meter tjukt med Glava funker det også!
    Dba som foran og bak? Har jo muligheten for så vidt til 4* 18" bak, men kjenner at det virker lite trolig .... De ligger der uansett, men jeg har testet litt bass foran, bak, på siden, vinka i alle himmelretninger og jeg foretrekker en til hver kanal og foran med elementer pekende mot meg. Her står dette i stereo .... Syns jeg hører forskjell på venstre og høyre sub også, Gojira - Drum Solo f.eks er ikke det samme i mono som i stereo, ellers hører jeg noe annet enn det andre gjør .... Men for all del, dette skal ikke over på en kanal noen gang ....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kom gjerne og hør DBA her hos meg. Du holder til ikke altfor lang unna heller.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel praktiske forsøk gir opplevde forskjeller, jeg husker ikke hvor langt ned det ble testet men det var langt under 100hz.

    De som kan veksle mono/stereo kan teste med Marie Nakamoto Georgia on my mind, jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er unik og at flere vil oppleve forskjell.
    Vanskelig å komme unna akustiske forskjeller ved den fremgangsmåten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn