Beatles remastere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Espen R skrev:
    Hvilket forhold har dagens 18-20 åringer til Beatles musikk?
    Som så mye annet varierer det med hvem en spør. Jeg ligger såvidt over aldersgruppen du nevner – men jeg har jo bare kjøpt stereoboksen foreløbig, som den udugelige ungdommen jeg er – så interessen er nok såder. ;)

    Litt mer on-topic: på baksiden av Live at the Hollywood Bowl skriver George Martin «In the multiplatinum, sophisticated world we live in today, it is difficult to appreciate the excitement of The Beatles breakthrough. My youngest daughter, Lucy, now nine years old, once asked me about them, "You used to record them, didn't you, daddy?" she asked, "were they as great as The Bay City Rollers?". "Probably not," I replied. Some day she will find out.»
    Dette var i -77.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Muligens litt på siden, men hvor har dere kjøpt disse pakkene? Jeg har egentlig lyst på begge, men 4500+ kronasjer har jeg ikke liggende og slenge akkurat nå.

    Noen som selger dem rimeligere enn andre steder?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.976
    Antall liker
    22.107
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    White Album i mono? Er ikke det et merkelig påfunn da?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hvis det kan få alle de som kjøper monoboksen pga de tidlige albumene, til å kjøpe stereoboksen i tillegg. Platebransjens kynisme og desperasjon kjenner ingen grenser, og EMI ligger langt fremme her. Les feks www.overgrownpath.com om pensjonsfondene til EMI.

    Snart kommer triksene som gjør at du må ha SACD uten surround, SACD med surround og blueray også, for ikke å snakke om LPene selvsagt, alle pakket med noe spesielt som gjør at du ikke kan klare deg uten dem og som du av en er annen merkelig grunn ikke kan få i de andre pakkene. CDene er så korte at de uten problem kunne pakket både mono og stereoversjonene av et album på samme plate og heller tatt 10-15% ekstra.

    Men ikke EMI nei.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Nå hører det jo med til historien at mono-utgivelsene kommer i en påkostet samlepakke med replikas av LP-coverne også.

    Slik jeg ser det er Stereo-utgivelsen for de fleste, mens mono-utgivelsene er for samlere. Tipper at Mono-utgivelsen ikke vil være tilgjengelig like lenge som Stereo-utgivelsen.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    Muligens litt på siden, men hvor har dere kjøpt disse pakkene? Jeg har egentlig lyst på begge, men 4500+ kronasjer har jeg ikke liggende og slenge akkurat nå.

    Noen som selger dem rimeligere enn andre steder?
    Hvis du melder deg inn i Halden Vinylklubb får du de 5% billigere på Musikkverket i Storgata, Halden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prisingen på cdon tilsvare vel litt under 4200 kr for begge.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    erato skrev:
    Prisingen på cdon tilsvare vel litt under 4200 kr for begge.
    Ja, jeg har sjekket littegranne rundt, og cdon er vel det rimeligste jeg har funnet så langt i Norge. Skal man kjøpe fra utlandet må det jo være MYE billigere på grunn av MVA og det tilleggsgebyret man må betale der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mener jeg så en av boksene til ca 140 pund VATfritt ett eller annet sted, legger man på 25% mva + en hundrelapp i ekspedisjonsgebyr så er man allerede over 1800 kr, og frakten på et slikt sett er vel ikke akkurat gratis.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    roffe skrev:
    Slik jeg ser det er Stereo-utgivelsen for de fleste, mens mono-utgivelsene er for samlere. Tipper at Mono-utgivelsen ikke vil være tilgjengelig like lenge som Stereo-utgivelsen.
    Jeg vil si at de fleste mono-utgivelsene er for de som er interessert i musikken sånn som den var i utgangspunktet, rent bortsett fra titlene som var gjort i stereo da. Ikke kosmetisk stereo i ettertid.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    ErosLoveking skrev:
    roffe skrev:
    Slik jeg ser det er Stereo-utgivelsen for de fleste, mens mono-utgivelsene er for samlere. Tipper at Mono-utgivelsen ikke vil være tilgjengelig like lenge som Stereo-utgivelsen.
    Jeg vil si at de fleste mono-utgivelsene er for de som er interessert i musikken sånn som den var i utgangspunktet, rent bortsett fra titlene som var gjort i stereo da. Ikke kosmetisk stereo i ettertid.
    Når jeg leser om omtanken som er lagt ned i begge de nye mastringene, så er det vel ikke så mye som er gjort uten en referanse i musikken og innspillingen slik den var i utgangspunktet. En del av platene i Mono-boksen ble vel utgitt som stereo i sin tid også?

    For min del er "sånn som det var i utgangspunktet" ikke en referanse som lenger er tilgjengelig, og alt som er gjort er tilnærminger til dette. Derfor blir det viktigste for min del at musikken har fått en ørevennlig mastring. Alle tidligere mastringer på CD som jeg har hørt av tidlige Beatles-plater har hatt en stressende diskanttung gjengivelse, og først og fremst håper jeg at disse nye utgivelsene har en klangbalanse der også bass og trykk fra trommer kommer med. Jeg håper også at det er et noenlunde realistisk dynamikkspenn på disse platene.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Du forutsetter (eller mener) at Stereo er lydmessig overlegent Mono.
    Alt så vidt jeg vet kom også ut på stereo. Men stereo dengang var et sminkeprodukt for å selge hora engang til.
    Bransjetriks for å selge ekstra, ikke så ulikt nyere formater av idag.



    Skulle gjerne hatt tilbakemeldinger fra de som sitter med tidlige pressinger av kontra noen av boksene.
    Med tidlig pressinger mener jeg det som de fleste omtaler som originaler. (Ihuga samlere vet selvsagt at pressingene kom fortløpende, og at det skiller på smådetaljer som avgjør hva som er 1-2-3-4-5-6 press osv.)

    Er det mye å hente på en av boksene, eller kan vi som i hovedsak sverger til og har skivene på tidlig vinyl leve godt med de? Ser liksom ingen grunn til å svi av 2-2500 spenn på musikk jeg allerede har. For disse pengene skaffer en seg fint 4-5 av titlene i pene vinyleksemplarer hvis det er noe en mangler.


    Nå logger jeg meg av, så evt. halshugging blir ikke besvart før ikveld. :-* :-* :-*
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Leser man noen av anmeldelsene, ser man at mange mener stereomiksene avslører flere og rikere detaljer.
    Hørte selv noen kutt i går, og jeg er ikke i tvil. Men så har jeg også 9 av de originale LPene, i god stand.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Vi burde fått en boks ved navn "AsIntended":

    Monoboksen hvor "Help" til "White Album" var med både mono og stereo (som det jo er plass til på sølvskivene), samt "Yellow Submarine", "Abbey Road" og "Let It Be" i stereo, og til slutt "Past Masters" i mono...alt i herlig vinylreplika covers.

    Men, den kommer vel ikke før alle fans har kjøpt sin mono eller stereo allerede......
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Er ingen utpreget Beatles fan, men dette er fa.. meg rein historie :)

    Det var jo disse gutta, som begynte å spille "bråkete" musikk, og takk for det.

    Hvilket band har ikke disse gutta hatt stor innflytelse over(regner ikke med punk,en).

    Hører mye på band, som nesten er snytt ut av nesa på disse gutta, men som sagt, Beatles er noe for tidlig i tid, men har forsatt meget stor respekt, for bandet den dag i dag!

    Har hørt på en del CD,er fra nyutgivelsen, og er sterkt uenig et par journalister som mener at det bare er små forandringer på disse digitale remastrete utgivelsene, fra tidligere utgivelser!

    Så er du Beatles fan, så er det bare og løpe å kjøpe. Her er lyden faktisk veldig mye bedre, på alle områder!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg valgte stereoversjonen. Kanskje jeg for første gang får bruk for mono-knappen på forsterkeren? Jeg leste nylig at under innspilling av de tidlige albumene ble det gjort parallelle opptak i mono og stereo, altså separate opptak. Ved å trykke på monoknappen får jeg kanskje ikke den HELT autentiske følelsen, men jeg burde jo komme ganske nær?
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke handlet inn noen boks ennå. Hadde planer om en mono-boks, men registrerer at mange (som før slippdato mente at mono-boksen var "the real thing"), nå hevder at at stereo-boksen er "bedre".

    En ting er jo forskjellen på en og to kanaler, men miksene er jo ganske så forskjellige. Å benytte seg av mono-knappen på forsterkeren gir deg ikke et inntrykk av hvordan mono-miksene høres ut.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    ErosLoveking skrev:
    Du forutsetter (eller mener) at Stereo er lydmessig overlegent Mono.
    Nei, det gjør jeg ikke. Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Men du mente at Mono-remasterne var nærmere det opprinnelige enn Stereo-remasterne. Min påstand er at ingen lenger vet helt hva som var det opprinnelige, så det ene er ikke "riktigere" enn det andre.
    De remastrede stereo-utgivelsene har man etter hva jeg skjønner endret stereo-miksen på, blant annet ut fra hvordan The Beatles sto oppstilt i studio når musikken ble innspilt. Uansett hvilken boks man velger, så ligger det mye omtanke bak. Er sikkert gode grunner til at prosessen med å remastre Beatles-discografien tok 4 år.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Du forutsetter (eller mener) at Stereo er lydmessig overlegent Mono.
    De remastrede stereo-utgivelsene har man etter hva jeg skjønner endret stereo-miksen på, blant annet ut fra hvordan The Beatles sto oppstilt i studio når musikken ble innspilt.
    Nope. De er ikke remiksa. Fortsatt den ekstreme stereo-seperasjonen. Stereo-boksen inneholder de originale stereomiksene fra 60- og 70-taller, bortsett fra Help og Rubber Soul som George Martin remiksa i 87, og det er disse du får i stereoboksen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.446
    Sted
    Trondheim
    Det er vel begrenset hvor mye de kan gjøre også. Det er vel 4-spors mastere der utskilling av enkeltelementer er umulig. Så å "flytte" de forskjellige medlemmene ut fra hvor de sto under innspilling (eller på en konsert) er umulig.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    roffe skrev:
    De remastrede stereo-utgivelsene har man etter hva jeg skjønner endret stereo-miksen på, blant annet ut fra hvordan The Beatles sto oppstilt i studio når musikken ble innspilt.
    Det håper jeg da virkelig ikke er sant. Jeg har vært i Abbey Road-studios i det studioet hvor the Beatles spilte inn rundt 190 av de ca. 210 låtene som de spilte inn. Der ligger kontroll-rommet i 2. etasje med et vindu ned til selve studioet. Om jeg husker riktig, så var trommene nærmest kontrollrommet rett på nedsiden av trappa. Ergo ville man fått trommene nærmest i en stereomiks...

    PS. Da jeg var der, stod for øvrig den originale fire-sporsmikseren Beatles brukte i kontroll-rommet.

    Roy
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke i tvil om at stereoversjonene er morsomere og gir deg også muligheten til å lytte på detaljer som er separert i de to kanalene. Dessuten har jeg vokst opp med stereoutgivelsene og er liksom vant til det.... og vil man ha mono så er dette løsningen:

     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Det vil ikke forundre meg om bandmedlemmene i stedet er plassert som de pleide å stå på scenen.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    BT skrev:
    Det vil ikke forundre meg om bandmedlemmene i stedet er plassert som de pleide å stå på scenen.
    Det vil nok være "riktigere" enn slik de stod i studioet, ja. Likevel så håper jeg at de ikke har gjort noe med stereo-miksene, da i hvert fall jeg ser på den stereosepareringen som noe av den kunstneriske utformingen de hadde den gang. Da blir det i mine øyne (og ører) feil at man mikser et mer "normalt" stereospor i ettertid.

    Roy
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:
    Det vil ikke forundre meg om bandmedlemmene i stedet er plassert som de pleide å stå på scenen.
    Det vil nok være "riktigere" enn slik de stod i studioet, ja. Likevel så håper jeg at de ikke har gjort noe med stereo-miksene, da i hvert fall jeg ser på den stereosepareringen som noe av den kunstneriske utformingen de hadde den gang. Da blir det i mine øyne (og ører) feil at man mikser et mer "normalt" stereospor i ettertid.

    Roy
    Forsåvidt enig. Men for min del, som ikke har noe forhold til stereosepareringen den gang, må de gjerne plassere dem der de pleide å stå på scenen. Hvis jeg vil høre datidens kunsteriske utforming anskaffer jeg heller de gamle LPene. Men dersom de nye LPene kommer i 180 g og bedre lydkvalitet er de mest aktuelle, litt avhengig av hvor mange lapper de har tenkt å loppe meg for. En Beatles-LP på Platekomaniet koster jo pinadø omkring 250 spenn nå... :(

    Hva ønsker du skal være forandret på remastringene?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    BT skrev:
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:
    Det vil ikke forundre meg om bandmedlemmene i stedet er plassert som de pleide å stå på scenen.
    Det vil nok være "riktigere" enn slik de stod i studioet, ja. Likevel så håper jeg at de ikke har gjort noe med stereo-miksene, da i hvert fall jeg ser på den stereosepareringen som noe av den kunstneriske utformingen de hadde den gang. Da blir det i mine øyne (og ører) feil at man mikser et mer "normalt" stereospor i ettertid.

    Roy
    Forsåvidt enig. Men for min del, som ikke har noe forhold til stereosepareringen den gang, må de gjerne plassere dem der de pleide å stå på scenen. Hvis jeg vil høre datidens kunsteriske utforming anskaffer jeg heller de gamle LPene. Men dersom de nye LPene kommer i 180 g og bedre lydkvalitet er de mest aktuelle, litt avhengig av hvor mange lapper de har tenkt å loppe meg for. En Beatles-LP på Platekomaniet koster jo pinadø omkring 250 spenn nå... :(

    Hva ønsker du skal være forandret på remastringene?
    Men dette er vel ikke skiver fra same prosess som vi har snakket om her?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    BT skrev:
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:
    Det vil ikke forundre meg om bandmedlemmene i stedet er plassert som de pleide å stå på scenen.
    Det vil nok være "riktigere" enn slik de stod i studioet, ja. Likevel så håper jeg at de ikke har gjort noe med stereo-miksene, da i hvert fall jeg ser på den stereosepareringen som noe av den kunstneriske utformingen de hadde den gang. Da blir det i mine øyne (og ører) feil at man mikser et mer "normalt" stereospor i ettertid.

    Roy
    Forsåvidt enig. Men for min del, som ikke har noe forhold til stereosepareringen den gang, må de gjerne plassere dem der de pleide å stå på scenen. Hvis jeg vil høre datidens kunsteriske utforming anskaffer jeg heller de gamle LPene. Men dersom de nye LPene kommer i 180 g og bedre lydkvalitet er de mest aktuelle, litt avhengig av hvor mange lapper de har tenkt å loppe meg for. En Beatles-LP på Platekomaniet koster jo pinadø omkring 250 spenn nå... :(

    Hva ønsker du skal være forandret på remastringene?
    Jeg håper egentlig de bare har renset opp i lyden. Å endre stereomiksen, synes jeg blir som å flytte jentene på Munch sitt bilde "Pikene på broen" litt lenger ut på broen fordi man synes det ser finere ut.

    Å klare opp farger som har blitt blasse, blir noe annet...

    Roy
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg har stereoanlegg vil jeg gå for stereoversjonene. Eneste som kunne vært ok og hørt i mono er Rubber Soul. Den har et sært stereobilde.

    Har spilt Revolver og Sgt. Pepper en rekkeganger her siden jeg kjøpte de. Veldig bra i forhold til 87 versjonene som jeg har sammenligna med.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:
    R.E.S. skrev:
    BT skrev:
    Det vil ikke forundre meg om bandmedlemmene i stedet er plassert som de pleide å stå på scenen.
    Det vil nok være "riktigere" enn slik de stod i studioet, ja. Likevel så håper jeg at de ikke har gjort noe med stereo-miksene, da i hvert fall jeg ser på den stereosepareringen som noe av den kunstneriske utformingen de hadde den gang. Da blir det i mine øyne (og ører) feil at man mikser et mer "normalt" stereospor i ettertid.

    Roy
    Forsåvidt enig. Men for min del, som ikke har noe forhold til stereosepareringen den gang, må de gjerne plassere dem der de pleide å stå på scenen. Hvis jeg vil høre datidens kunsteriske utforming anskaffer jeg heller de gamle LPene. Men dersom de nye LPene kommer i 180 g og bedre lydkvalitet er de mest aktuelle, litt avhengig av hvor mange lapper de har tenkt å loppe meg for. En Beatles-LP på Platekomaniet koster jo pinadø omkring 250 spenn nå... :(

    Hva ønsker du skal være forandret på remastringene?
    Jeg håper egentlig de bare har renset opp i lyden. Å endre stereomiksen, synes jeg blir som å flytte jentene på Munch sitt bilde "Pikene på broen" litt lenger ut på broen fordi man synes det ser finere ut.

    Å klare opp farger som har blitt blasse, blir noe annet...

    Roy
    Det hadde kanskje vært en idè...

     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Wergeland skrev:
    roffe skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Du forutsetter (eller mener) at Stereo er lydmessig overlegent Mono.
    De remastrede stereo-utgivelsene har man etter hva jeg skjønner endret stereo-miksen på, blant annet ut fra hvordan The Beatles sto oppstilt i studio når musikken ble innspilt.
    Nope. De er ikke remiksa. Fortsatt den ekstreme stereo-seperasjonen. Stereo-boksen inneholder de originale stereomiksene fra 60- og 70-taller, bortsett fra Help og Rubber Soul som George Martin remiksa i 87, og det er disse du får i stereoboksen.
    OK. Mente jeg hadde lest noe i den retning et eller annet sted om arbeidet bak disse miksene, men hukommelsen er en liten luring av og til. ;-)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har funnet bra pris på boksene ?

    Kompaniet skal ha 2099,- for stereo (123,47 par skive) og 2449,- for mono (188,38 per skive).
    De kaller det sikkert tilbudspris slik at stamkundekortet ikke gjelder....

    Noen billigere?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange (alle?) er billigere! Jeg bestilte min stereoversjon fra amazom.com for $180, frakt $6.48. Mva og gebyr i tillegg selvsagt. Med dagens kurs under NOK 1100,- pluss nevnte mva/gebyr. Ikke verst synes nå jeg da, men leveringstiden er som vanlig lengre fra USA enn fra UK eller øvrige Europa, siden det er EMI mener jeg. Jeg har klart meg hele livet uten disse remasterene, så tåler ei uke eller to til.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Vidar P skrev:
    Jeg har klart meg hele livet uten disse remasterene
    Det har ikke jeg. Håper de kan få skikk på livet mitt.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Flott arbeide med det lydmessige på disse platene,og det er det viktigste med hele utgivelsen.Hele prossessen teknikerne har begått her bør inngå som pensum på lydteknikerskolene over hele verden.
    Her er det lett å kjenne igjen det vi alle har hørt før.Ingen revolusjon,men det som er gjort er fullstendig tro mot råmaterialet,og intet mer.Det er også mer enn nok.
    Komprimeringsgalingene som råder på nærmest hver og en nyutgivelse i dag kan gå å legge seg.Sånn KAN det gjøres,også på nye innspillinger!
    Mvh Rune :)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Noen som har funnet bra pris på boksene ?

    Kompaniet skal ha 2099,- for stereo (123,47 par skive) og 2449,- for mono (188,38 per skive).
    De kaller det sikkert tilbudspris slik at stamkundekortet ikke gjelder....

    Noen billigere?
    Stamkundekort skal funke på alle bokser. Og når prisen ender på helkroner. Så du kan regne med 10% avslag om du har stamkundekort.
     

    Arne_Marco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Jeg kjøpte mono-boksen lørdag. Det går frem av forklaringen at Beatles selv bare hørte på musikken sin i mono i studio på nesten alle albumene. Så da de utviklet lydbildet skjedde det i mono. Derfor regnes vel monoutgavene som mer autentiske. Stereomiksen ble ofte laget flere måneder senere, men uten at Beatles var med på det. De eneste rene stereoproduksjonene er vel Abbey Road og Let it Be.

    Jeg begynte med Sgt. Peppers og jeg må si at lydkvaliteten er overveldende på mono. Jeg har aldri hørt musikken så bra som nå. Videre har jeg hørt på Revolver, Magical Mystery Tour og The White Album. Nå arbeider jeg meg gjennom Mono Masters. Hele veien er lyden nesten som en drøm sammenlignet med tidligere CD versjoner (dessverre har jeg ikke lenger mine LP-versjoner fra ungdomstiden).

    Selv om The White Album er spesiell på en del områder, synes jeg albumet viser godt hvor meget potensial Beatles hadde og kunne de ha fungert videre som gruppe, hadde de kommet med mye bra musikk også i videre år ....
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal helt sikkert ha monoboksen jeg også; kjøpte stereo først da jeg var mest nysgjerrig på den. Ellers enig i at mono virkelig er mye bedre å lytte til enn pingpong stereo, musikken svinger mer og virker mer integrert og helhetlig klangrik, miksene har mye som taler for seg ift stereo også. Har monomiksene på disse famøse Toshiba-LP'ene som kom for noen år siden. De er til salgs om noen er interessert.

    Noen nevnte monoknapp; men miksene er forskjellige, så monoknapp hjelper visst lite her; det blir forskjellig sound på en monomiks og en stereomiks via monoknapp.
     

    Arne_Marco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1
    Jeg hørte i aften på Rubber Soul i mono og den 1965 versjonen av stereo som er på samme CD. En rar opplevelse. I mono er sevlfølgelig lydbildet i midten, mens i stereo er den omtrent bare på hver side i høytalerne. Stereoen har omtrent intet i midten, så her prøves det med en ekstrem kanalseparasjon. Personlig synes jeg monoversjonen er å foretekke.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    I går kveld fjernet jeg forseglingen på Sgt. Peppers og White album (stereoutgavene). Må bare si at endelig kan disse to albumene også nytes på cd ;D
    Sammenliknet bl.a. direkte med "30 års jubileumsplata" av White album - og det er ingen tvil om at den nye remasterede utgaven er hørbart MYE bedre på alt. Tidligere utgaver av White album på cd er direkte kald og steril sammenliknet med den nye remasterede. (Frem til nå har jeg kun benyttet meg av Beatles på vinyl (aller mest orginale mono 45 og MFSL-utgavene), men nå kan jeg likegodt (nesten :)) spille disse albumene på cd.

    OhYeah
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn