Beatles remastere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har mottatt stereoboksen og har hatt anledning til å sammenlikne litt med den opprinnelige digitalmasteren; og også med de relativt nye Toshiba-lp'ene; må bare si at dette var saker.

Beatles har flyttet inn i det 21. århundre, alle instrumenter og stemmer låter mye mer naturlig og overbevisende med større helhetlig klang. Varmere men renere, fyldigere men åpnere; fine kombinasjoner! Sikkert mye nærmere slik de var ment å låte. Musikken er mer gøyal å følge, bedre innsikt og klangrikdom. Nokså høyt nivå da, men det er jo slikt man har volumkontroller for. Meget fornøyd med resultatet!

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    Er det noen andre enn meg som har kjøpt monoboksen og hva synes i så fall de?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen kutt fra monomastere i stereoboksen også; de låter så bra at jeg får lyst på monoboksen også jeg...

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er noen kutt fra monomastere i stereoboksen også; de låter så bra at jeg får lyst på monoboksen også jeg...
    Var innom en slik HMV(?)-sjappe i Dublin; de hadde nå bare stereoboksen og jeg fikk beskjed om at de ikke lengre kunne skaffe monoboksen. Det bør kanskje handles raskt her? (Jeg kommer til å gjøre det, i det minste.)

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    Monoboksen har et limitert opplag, så den blir antageligvis utsolgt snart.

Jeg har kjøpt den pluss Abbey Road og Let it Be separat. Jeg synes monoversjonene lyder helt fantastisk og har et flott lydbilde. Det er en opplevelse å få høre Beatles så bra. Selv om et ikke er separasjon i kanalene, oppleves musikken som 3D i dybden.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vidar P skrev:
    Har mottatt stereoboksen og har hatt anledning til å sammenlikne litt med den opprinnelige digitalmasteren; og også med de relativt nye Toshiba-lp'ene; må bare si at dette var saker.

Beatles har flyttet inn i det 21. århundre, alle instrumenter og stemmer låter mye mer naturlig og overbevisende med større helhetlig klang. Varmere men renere, fyldigere men åpnere; fine kombinasjoner! Sikkert mye nærmere slik de var ment å låte. Musikken er mer gøyal å følge, bedre innsikt og klangrikdom. Nokså høyt nivå da, men det er jo slikt man har volumkontroller for. Meget fornøyd med resultatet!
    Det var en flott beskrivelse Vidar P. Jeg er jo vokst opp med The Beatles og har litt forskjellige liggende. Imidlertid har jeg talt litt på knappene i forhold til det å gå til anskaffelse av stereoboksen. Du har nok fjernet tvilen. "Til :Elektron Fra: Julenissen" :)

Elektron

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Da var et stk monoboks bestilt på vegne av julenissen hos CDON.COM. Der har de fraktfritt tilbud denne uken, så totalen blir 2199.

Ole G :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    olisn skrev:
    Da var et stk monoboks bestilt på vegne av julenissen hos CDON.COM. Der har de fraktfritt tilbud denne uken, så totalen blir 2199.

Ole G :)
    Samme her. Det blir vel stereoversjonene av de to siste albumene i tillegg tenker jeg.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.537
    Torget vurderinger
    4
    Fikk monoboksen fra Amazon.com (1490 til Amazon + 535 til staten) for et par uker siden og det har stort sett vært monolyd i stua siden da...og jeg har ikke savnet stereo et sekund....selv ikke etter å ha hørt stereoversjonene som er på Help og Rubber Soul. Det låter knall. Selvom jeg ikke har hatt noen Beatles-plater fra før (annet enn Best Of på kassett for 30 år siden) så har man jo hørt mye og som de fleste har jeg et forhold til dem. Jeg trodde liksom jeg kjente de fleste av låtene likevel....men, den gang ei. Selv de mest kjente låtene er så utrolig mye rikere enn jeg trodde. Det er nok en kombinasjon av at jeg for første gang har satt meg ned for å lytte på musikken, ikke bare nok en gang høre en og annen låt på radio, og at det er en uovertruffen lyd i disse 40+ år gamle innspillingene....monoinnspillingene ;)

En annen ting er "innpakningen. Jeg irriterer meg ofte over bokser som er laget så flott og fancy som mulig kun for å imponere, men er uåndterlige og tar stor plass i CD-hylla. Monoboksen er kompakt, passer inn i CD-rekka, likevel ordentlig og solid. Og disse japanske LP-replika-coverne er bare det beste! Litt tungvint ift. vanlige CD-covere, men ikke værre enn hva vinylfolket er vant til. Og det er plastinnercover til alle skivene i tillegg til replika av papirinnercoverne som fulgte vinylen. Til slutt er det også et enkelt plastcover til å beskytte selve pappcoveret. Boksen, med totalt 11 album og 13 skiver + bok, tar ikke mer plass en 7 vanlige CD'er. Virkelig et eksempel til etterfølgelse.

Og selvfølgelig har jeg supplert med Abby Road og Let it be i stereo.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Trane!

Etter din beskrivelse ble jeg faktisk litt i tvil om jeg heller burde velge monosamlingen. Hvilke vurderinger var avgjørende for at valget ditt ble mono og ikke stereoboksen?

mvh Elektron

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.537
    Torget vurderinger
    4
    1) De var opprinnelig utgitt i mono, stereomixene ble ofte gjort en stund senere, gjerne flere måneder senere, og derfor ble det iblant gjort andre valg, brukt andre takes etc. Rett og slett mest autentisk.
    2) Hadde bare lest positive meldinger om lyden, sogar at det er mer "punch" i mono enn stereo. Faktisk har jeg ingen erfaring med mono fra før i det hele tatt.
    3) Som jeg skrev, - monoboksen har uovertruffen innpakning i form av autentiske covere i gjennomført kvalitet og boksen er praktisk, fornuftig, men likevel solid. Den der j...la langboksen stereoene kommer i passer jo ikke inn noe sted!

Det sies at det ikke lages mer når dette opplaget er utsolgt....hvem vet....jeg tok ikke sjansen.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    I tillegg til utgivelsen i mono, må man også legge til at Beatles selv bare arbeidet med mono på disse innspillingene. Så når de la på instrumenter etc., hørte de bare en monogjengivelse.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kunne godt tenkt meg mono-utgivelsene også. Jeg faktisk liker mono jeg. Behagelig å høre på musikk uten å drive å høre etter hvor hvert enkelt instrument står eller skal stå.. liker godt at bandet kommer til rommet mitt (mono) istedet for at jeg kommer til studioet deres (stereo), hyggelig det.

Stereo'ene er omlag 4dB høyere enn '87-remasterene. Svært få kutt og deler av kutt (bare noen få minutter totalt i boksen) har kompresjon/limiting, og nivået på bassgitaren og de dypeste trommene er en god del høyere enn på '87-remasterene, som var omtrent likt som på de originale LP'ene.

Men på de originale LP'ene ble bassen redusert fordi vinyl på den tiden ikke klarte så mye bass på en bra måte. Dette bassnivået som er på de nye remasterene er identisk med slik det er på mastertapene. Ikke rart det høres fyldigere og bedre ut.
    Jeg leste lengre bak i tråden at noen ikke hørte forskjell... det klarer jeg ikke med min beste vilje å forstå. Her både høres og måles store forskjeller fra '87-remasterene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Huff - hvorfor må det ta så lang tid før de kommer på vinyl? Ventetiden blir så laaaaaaang....

V

vredensgnag

Gjest
    Er fortsatt i knestående når det gjelder kvaliteten på arbeidet som er gjort her. Sitter med et stort smil og lytter meg gjennom.

Men i dag opplevde jeg noe underlig. Skulle spille Abbey Road, overført i AIFF til min harddisk.
    Da jeg prøve å upsample denne til 88.2, så ville den ikke spille - fra harddisk.
    Og da jeg mens jeg lyttet til 44.1 originalen og valgte 88.2, fikk jeg kernel-panic frys på Macen - for første gang på tre år!

Noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sitter med et bredt glis og Abbey Road selv akkurat nå faktisk, utrolig flott remasteringjobb. Dette er virkelig saker!

Men jeg tror jeg skal la være å forsøke det der vg, skjønt jeg har ikke den muligheten på Naim CDS3. Men bra låter det, såpass kan jeg garantere, og når jeg hører disse senere platene så tenker jeg at det er en viss mening i å ha stereoversjonen også.... fillern også, burde strengt tatt ha begge. Dette er jo kronjuvelene, den hellige gral av popmusikk. Dette er jo et sett ingen av de som er glad i musikk på HFS burde være foruten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Sitter med et bredt glis og Abbey Road selv akkurat nå faktisk, utrolig flott remasteringjobb. Dette er virkelig saker!

Men jeg tror jeg skal la være å forsøke det der vg, skjønt jeg har ikke den muligheten på Naim CDS3. Men bra låter det, såpass kan jeg garantere, og når jeg hører disse senere platene så tenker jeg at det er en viss mening i å ha stereoversjonen også.... fillern også, burde strengt tatt ha begge. Dette er jo kronjuvelene, den hellige gral av popmusikk. Dette er jo et sett ingen av de som er glad i musikk på HFS burde være foruten.
    Støttes helhjertet!!!

V

vredensgnag

Gjest
    Disse gutta var musikkgenier hinsides fatte-evne, og vi skal være glade for at materialet de tok opp er blitt tatt så godt vare på - nå har vi avspillingsteknologi og høyttalere som virkelig avslører hva de holdt på med i studio.

Jeg har ikke hatt det så fint i lytterommet på lang, lang, lang tid.

;D

(OK, ikke si det til noen, men jeg måtte gråte under Oh, Darling og Because! Så sinnsykt gripende slik det kommer frem her!)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Er fortsatt i knestående når det gjelder kvaliteten på arbeidet som er gjort her. Sitter med et stort smil og lytter meg gjennom.

Men i dag opplevde jeg noe underlig. Skulle spille Abbey Road, overført i AIFF til min harddisk.
    Da jeg prøve å upsample denne til 88.2, så ville den ikke spille - fra harddisk.
    Og da jeg mens jeg lyttet til 44.1 originalen og valgte 88.2, fikk jeg kernel-panic frys på Macen - for første gang på tre år!

Noen andre som har opplevd noe tilsvarende?
    Mye tull med den siste itunesversjonen (bekreftet det på flere forum) Bruker songbird til ting er rettet opp. Dårlig funksjon på fjernkontrollen (Iphone/touch foreløpelig) Ellers ok (Mac) Sorry for OT

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:

Hvis jeg har forstått det jeg har lest riktig, har Beatles i grunnen bare jobbet med Abbey Road og Let it Be i stereo? Jeg vet derfor ikke om det er så nødvendig å ha de tidligere skivene i stereo? Særlig når monoversjonene er rett ut fantastisk ... noen steder er det også avvik mellom stereo og mono, men monoen vil være original, da det var Beatles eget material.

Når jeg hører på musikken nå, slår det meg hvor bra musikk de lagde. Det er en glede å lytte til hver låt som jeg aldri før har hørt så bra gjengitt som nå ... Abbey Road var min favoritt den gangen og jeg synes den låter fortreffelig. Jeg mener Beatles remasteringen må være blandt de beste som noen gang er gjort av remasteringer i det hele tatt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er nettopp ute av lytterommet, lett døv, etter remastret Abbey Road for første gang. Tårer i øyekroken, dæven som de gutta kunne spille.

V

vredensgnag

Gjest
    Men skjer også når jeg avspiller direkte utenom iTunes ... (det er jo ikke iTunes som avspiller, det gjør QuickTime.)

Minnes Ken Robinson, som jeg så i et intervju, han fortalte at Paul McCartney hatet musikkundervisningen i skolen fordi han fikk så mye py fra læreren sin. Robinson nevner at George Harrison var i samme klasse - "how sad is that, you have half the Beatles in your class, and you made them hate what you said about music?"

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2002
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Er nettopp ute av lytterommet, lett døv, etter remastret Abbey Road for første gang. Tårer i øyekroken, dæven som de gutta kunne spille.
    Kjenner følelsen ... jeg ble overveldet da jeg fikk høre den igjen ... det er mange flotte musikalske opplevelser i denne skiven ...

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    På vei inn i hulen med den nye Abbey Road nå, håper jeg ikke har for høye forventninger etter alle ovasjonene her.
    Blir nok artig okkesom.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Arne Marco skrev:
    Hvis jeg har forstått det jeg har lest riktig, har Beatles i grunnen bare jobbet med Abbey Road og Let it Be i stereo? Jeg vet derfor ikke om det er så nødvendig å ha de tidligere skivene i stereo? Særlig når monoversjonene er rett ut fantastisk ... noen steder er det også avvik mellom stereo og mono, men monoen vil være original, da det var Beatles eget material.
    Jeg er ingen Beatles-kjenner som sådan, så jeg skal la være å mene for mye om innspillingshistoriske aspekter. Men jeg tror du kan ha rett i at det er fint unødvendig å ha de tidlige skivene i stereo. Dette er ping-pong stereo, stereo for stereoens del, og mono på disse skivene låter bedre i mine ører iallefall. Uten engang å ha hørt de nye remasterene i mono.

Hvor kjøper man disse mono-boksene billigst og best i øyeblikket tro?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Til å være så gamle innspillinger, så er det gjort en fremdragende jobb på disse nye utgivelsene :eek: Det er tross alt musikkkjennere med hente sveis og "gebiss" som husker denne gruppa best, men remastringene er uansett meget gode 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    +1 :)

Dæven de gutta kunne spille. Dette var lenge før harddisk-redigering og juksing med delay. Ringo Starr sa det så poetisk i et intervju under innspillingen av Plastic Ono Band at hans jobb var å holde takten. Snakker om beskjeden musiker. Eller snakker om musiker som kjenner sin rolle.

Vi er jo endel middelaldrende menn her på hfs, så jeg regner med at mange husker den tiden det var politisk korrekt i enkelte miljøer å hevde at Ringo var en dårlig trommis. De hevdet at han erstattet Pete Best fordi han var morsom. Er det noe som har provosert meg så er det hvor håpløst undervurdert han var blant sytti og åttitallets dilettanter. Fyttigrisen så døve noen kan være. Han ble jo et paradigmeskifte innen tromming i og med at han var den første som ikke baserte seg på eldre musikkgenre som C&W og R'nB/blues. Han var den første som skapte en unik stil for pop og rock, og den skolen han etablerte er fortsatt normen innen pop og rock. Den godeste Stein Inge Brækhus fortalte meg engang at Starr var hans favoritt-trommis. Det burde vel borge for noe?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Fantastiske musikere alle fire. Selv har jeg alltid hatt en forkjærlighet for George Harrison. Det er få gitarister som har en slik stil som han. Han fremhever aldri seg selv, men spiller gitar som passer så vanvittig godt inn i musikken. Han var en utrolig mye bedre gitarist enn han får kreditt for. Ikke den store individualisten, men de gitarløpene han spiller er ikke enkle!

Og Macca var vel den første som spilte bass og ikke bare akkompagnerte de andre. Basspillet hans er fremragende.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Legg på to av rockens absolutt beste vokalister og beste låtskrivere og du har et band med ingen over, ingen ved siden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Talent, kombinert med en utrolig mengdetrening (Hamburg) i ung alder gir resultater. Det skader jo ikke at de hadde en klassisk skolert produsent som kunne arrangere, og hadde tilgang på utrolig mange dyktige musikere. Strykekvartetten i "Eleanor Rigby" kom vel fra LSO. Alan Civil (førstehornist i LSO) på For no one. Dave Mason på piccolotrompet på Penny Lane etc...

Men for et kjør de var med på fra 1962 til 1969. Utrolig at de ike ble utbrent før...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    otare skrev:
    Men for et kjør de var med på fra 1962 til 1969. Utrolig at de ike ble utbrent før...
    That ain't workin'
    Money for nothin' and chicks for free
    ::)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mason på Penny Lane er jo bare fantastisk for oss som liker brass! Penny Lane var vel det første nye verket som hadde med piccolotrompet på ganske mange år, hvis jeg ikke husker feil.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Solid spilleliste fra boksen i kveld, nå er det Rubber Soul. Har snart hørt hele boksen, mer enn halvparten via hodetelefoner. Fantastisk boks, jeg må påny undre meg over hvordan det overhodet er mulig å ikke høre hvor mye bedre disse er enn '87-masterne (var det i en parallell tråd dette var tema tro?).

Det virker som om hver eneste plate er konsekvent av høy lydmessig kvalitet, selvsagt med hver sin egen sound. Det synes iallefall på meg som om alle tapene (det var vel Emitape 811 disse ble lagret på) er svært vel konserverte. Noe til tape dette måtte ha vært!

Er amazon UK's pris på £170 minus VAT pluss omlag 500 i mva og gebyr blant de rmeligste for monoboksen? Eller fins det andre plasser vel verdt å snuse på?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Veggen skrev:
    På vei inn i hulen med den nye Abbey Road nå, håper jeg ikke har for høye forventninger etter alle ovasjonene her.
    Blir nok artig okkesom.
    Solgt til herren med velurhatt og den gule mopeden. ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Disse remasterne gjør et særtrekk ved Beatles-sounden enda tydeligere - de manipulerer hele tiden tonen, så og si hver eneste tone, det er sjelden den slås eller spilles uten å vris. Det er partier i Abbey Road der Ringo Starr sitter og vrir stortrommen for hvert slag, og de andre gjør det samme - musikken blir plastisk.
    Siden de synger harmonier som om de var topp erfarne korgutter har de tatt med seg disse modulasjonene over i instrumenteringen.

Også vakkert å høre hvordan de setter klanger mot hverandre, slik at summen "oppfyller." (Nei, jeg har ikke drukket - ;D )

Har hørt det før, men her er det så tydelig at det ikke er tilfeldig, men helt bevisst. Og om noen skulle mene at denne remasteren ikke skiller seg fra tidligere (var det '87), så blir jeg høyst forundret. Dette er da fullstendig nytt - som å høre et band som har øvd og øvd, og som så kliner til på premieren.

Gud i himmelen - en musikkhøydare av de helt sjeldne for meg, dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sovnet på sofaen, måtte sjekke forumet før sengen finnes. Og det var godt, for det var enda flere glade mennesker med Beatles-kjærlighet ute på en fredagskveld. Jeg husker følelsen av min første lp med Beatles på tiårsdagen min. Følelsen da stiften traff rillene på BSR-snurren som var montert i den grønne Monarch-en. Den samme følelsen dukket opp idet de første tonene av Come together tonet ut av høyttalerne på nye Abbey Road. Nesten. For samme magien som en tiåring som ser lyset opplever kan selvsagt aldri oppleves igjen. Men minnene kan vekkes til live.

Nei, nå går jeg og legger meg.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Er amazon UK's pris på £170 minus VAT pluss omlag 500 i mva og gebyr blant de rmeligste for monoboksen? Eller fins det andre plasser vel verdt å snuse på?
    cdpacific har boksen til $216. Billig frakt for boksen også. Tror det var $11 når jeg sjekket. Så $227 + mva. Burde bli litt billigere enn amazon.co.uk.

Har handlet fra de flere ganger tidligere, og de leverer. Ikke verdens beste innpakning da (i hvert fall ikke på enkelt cd'er). Amazon er jo safere sånn sett.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Hei, hva skal jeg gjøre. Jeg har allerede det meste jeg er interessert i av Beatles på Lp (70-80 tall nice price og noen 1987 digitale remastringer)

Jeg vet at det kan være mye å hente her. Jeg var med på en lyttekveld for evigheter siden da vi testet ut Sgt Pepper på forskjellige LPer:
    original (fullstendig utslitt) versjon, 70 talls, 80 nice price og -87 utgaven. Det var en utrolig forskjell, helt klart hjemmeseier til originalen som var rockete og ikke den tamme, diskantskarpe -87 utgaven. De i mellom var litt avrundet, susete og "oksidert" i lyden.

Jeg har vært så skuffet over tendensen de siste årene på remastringer. Frem til ca 10 år siden ble remastringen bedre og bedre men siden da har moten vært nivåmaksimering og sterk komprimering. Jeg har forstått at slik er det ikke her i det hele tatt?

Sist: jeg er lite interessert i tidlig Beatles ("wanna hold your hand" "please please" osv). Ikke engang historisk interesse.

Så: hva gjør jeg? Kjøper jeg enkeltvis de siste godbitene kun? Er monoboksen noe for en som meg? Finnes det en boks med mono der det var originalt og resten i stereo?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn