BEF's kompromissløse hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Hei hvor det går, her er det aktivitet og galskap på ferde. Det skal bli moro å følge disse trinnene fremover. :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Blir det selvbygg av alle høyttalere?

    Skal du følge en "mal" er blir alt selvutviklet?
    Det blir eget design og selv bygget i alle kanaler, fronter, surround/Atmos og subber.
    Det er ikke småtteri :D Da blir det aktiv deling med masse målinger da?

    Håper du har en "åpen kveld" når denne kinoen er ferdig og.
    Ja alle høyttalere blir aktive, så mye DSP programmering når høyttalerne blir ferdig. Det som blir det heftigste er at jeg vil kjøre signalet digitalt helt til effektforsterkeren og dermed vil det gå digitalt inn i DSP delen før det konverteres til analogt signal i selve forsterkeren. Det vil gi et meget god signal/støyforhold, som igjen skal merkes godt på stillheten i lydbilde og at man får et ekstra overskudd.

    Vil invitere til demo når ting står ferdig :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Blir det selvbygg av alle høyttalere?

    Skal du følge en "mal" er blir alt selvutviklet?
    Det blir eget design og selv bygget i alle kanaler, fronter, surround/Atmos og subber.
    Det er ikke småtteri :D Da blir det aktiv deling med masse målinger da?

    Håper du har en "åpen kveld" når denne kinoen er ferdig og.
    Ja alle høyttalere blir aktive, så mye DSP programmering når høyttalerne blir ferdig. Det som blir det heftigste er at jeg vil kjøre signalet digitalt helt til effektforsterkeren og dermed vil det gå digitalt inn i DSP delen før det konverteres til analogt signal i selve forsterkeren. Det vil gi et meget god signal/støyforhold, som igjen skal merkes godt på stillheten i lydbilde og at man får et ekstra overskudd.

    Vil invitere til demo når ting står ferdig :)
    Dette høres spennende ut ja :)
    Men hvordan løser du dette i praksis ?
    Hvilken "boks" kan levere signalet digitalt frem til effekt-trinnet?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke småtteri :D Da blir det aktiv deling med masse målinger da?

    Håper du har en "åpen kveld" når denne kinoen er ferdig og.
    Ja alle høyttalere blir aktive, så mye DSP programmering når høyttalerne blir ferdig. Det som blir det heftigste er at jeg vil kjøre signalet digitalt helt til effektforsterkeren og dermed vil det gå digitalt inn i DSP delen før det konverteres til analogt signal i selve forsterkeren. Det vil gi et meget god signal/støyforhold, som igjen skal merkes godt på stillheten i lydbilde og at man får et ekstra overskudd.

    Vil invitere til demo når ting står ferdig :)
    Dette høres spennende ut ja :)
    Men hvordan løser du dette i praksis ?
    Hvilken "boks" kan levere signalet digitalt frem til effekt-trinnet?
    Jeg skal bruke en prosessor fra Storm Audio ISP 3D.32 ELITE, den har 32 digitale kanaler ut som jeg kan konfigurere slik jeg ønsker. Så vil ha alle de fleksibiliteter som jeg ønsker og i tillegg har den en meget god bass managment, slik at jeg kan dele slik jeg ønsker i alle kanaler og få subben til å hjelpe med de laveste bass lyder uten at det går utover dynamikk eller oppløsning i aktuelle kanal. Med en slik digital løsning vil det nok fungere like godt til flerkanals lyd dom stereo.

    Link og noen bilder av prosessoren fra Storm Audio, ISP 3D.32 ELITE | Digital AES Edition 32 Channel Digital AES Output Immersive AV (Preamp) Processor | Custom Install. ER AVshop som er forhandler i Norge, AVshop StormAudio


    isp_elite__front_side_view_home_screen_white_background_wo_shadows__689352__093606500_1328_06042.jpg


    isp_3d32_elite__digital_aes_edition__back_side_view_home_white_background__689352__016343900_181.jpg


    Digital utgangene er de 4 stk RJ45 portene øverst til høyre, det er 8 utganger pr.port.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags forsterkere blir det på de nye høyttalerne?
    Det blir Hypexs på frontene og surround/atmos, frontene får FA503, 2x500W + 100W, så 2 og 2 18cm får 500watt og diskanten 100watt. Surround/atmos blir det enten FA122, 2x125W eller FA252, 2x250W, har ikke helt bestemt meg. Man skal veldig høyt opp i nivå for at man får merkbar lydforskjell på FA122 og FA252, da blir det mer om man bare ønsker å ha overskuddet.

    Jeg blir ikke å bygge forsterkerne inn i høyttalerne, de vil bli montert i et rack for å spare størrelse på høyttalerne.

    Subbene skal bli matet av Crown Itech 5000HD, den vil gi 2x2500W, så skal nok fint holde kontroll på subben. DSP funksjonaliteten på denne forsterkeren er også ekstremt bra og det et er så mye kraft at man enkelt kan få kontroll.

    fusionamp-fa503.jpg


    fusionamp-fa252.jpg


    IMG_1625.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg hadde en mistanke om at det ble Hypex FA ja. Jeg har testet FA502 og synes den låt veldig bra. Massevis av krefter og kontroll også.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en mistanke om at det ble Hypex FA ja. Jeg har testet FA502 og synes den låt veldig bra. Massevis av krefter og kontroll også.
    Har testet FA122, 2x125W, FA252, 2x250W og FA502, 2x500Wden selv og var meget imponert over lydkvaliteten og kraften. Er derfor jeg er litt usikker på om jeg skal bruke FA122 eller FA252 til surround/atmos, for forskjellen er så minimal. Det er først på nivå der man er opp mot klipping at man starter å høre de store forskjellene.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.397
    Antall liker
    3.580
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende mye bra utstyr du skal ha inn i kjellerstua (18kvm?):) Hvordan er det med viftestøy i den nye Crown forsterkeren, de du hadde tidligere måtte jo ut av rommet.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke småtteri :D Da blir det aktiv deling med masse målinger da?

    Håper du har en "åpen kveld" når denne kinoen er ferdig og.
    Ja alle høyttalere blir aktive, så mye DSP programmering når høyttalerne blir ferdig. Det som blir det heftigste er at jeg vil kjøre signalet digitalt helt til effektforsterkeren og dermed vil det gå digitalt inn i DSP delen før det konverteres til analogt signal i selve forsterkeren. Det vil gi et meget god signal/støyforhold, som igjen skal merkes godt på stillheten i lydbilde og at man får et ekstra overskudd.

    Vil invitere til demo når ting står ferdig :)
    Dette høres spennende ut ja :)
    Men hvordan løser du dette i praksis ?
    Hvilken "boks" kan levere signalet digitalt frem til effekt-trinnet?
    Jeg skal bruke en prosessor fra Storm Audio ISP 3D.32 ELITE, den har 32 digitale kanaler ut som jeg kan konfigurere slik jeg ønsker. Så vil ha alle de fleksibiliteter som jeg ønsker og i tillegg har den en meget god bass managment, slik at jeg kan dele slik jeg ønsker i alle kanaler og få subben til å hjelpe med de laveste bass lyder uten at det går utover dynamikk eller oppløsning i aktuelle kanal. Med en slik digital løsning vil det nok fungere like godt til flerkanals lyd dom stereo.

    Link og noen bilder av prosessoren fra Storm Audio, ISP 3D.32 ELITE | Digital AES Edition 32 Channel Digital AES Output Immersive AV (Preamp) Processor | Custom Install. ER AVshop som er forhandler i Norge, AVshop StormAudio




    Digital utgangene er de 4 stk RJ45 portene øverst til høyre, det er 8 utganger pr.port.
    Å fytti katta for et råskinn av en prosessor da ...:)
    Ja med denne så bør du være rimelig fleksibel kan det se ut til.
    Og med Dirac RK så bør vel den biten være på plass også .

    Ja dette blir moro å følge med på fremover :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    På sub siden vil det også bli selvfølgelig en DIY løsning også. Skal bruke 18" fra Funk Audio som jeg er meget imponert over. Bygget en test sub for AVshop for en liten tid tilbake og jeg ble så imponert over helheten dette elementet kunne levere, den hadde et detaljnivå som jeg sjelden har hørt, samtidig som det har en råskap og en impuls kontroll som er helt ekstrem. Elementet det er snakk om er, Funk Audio GUJ18VX. Akkurat hvilken kabinett konfigurasjon jeg går for er ikke helt landet.

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.032
    Antall liker
    385
    Herlig å følge tråden din BEF! Det er jo enhvers DIY drøm å følge med på!:)

    Har du sagt noe om åssen diskant løsning du skal ha? og hvordan blir selve kassene til frontene? høye og dype?

    Johan
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg hadde en mistanke om at det ble Hypex FA ja. Jeg har testet FA502 og synes den låt veldig bra. Massevis av krefter og kontroll også.
    Har testet FA122, 2x125W, FA252, 2x250W og FA502, 2x500Wden selv og var meget imponert over lydkvaliteten og kraften. Er derfor jeg er litt usikker på om jeg skal bruke FA122 eller FA252 til surround/atmos, for forskjellen er så minimal. Det er først på nivå der man er opp mot klipping at man starter å høre de store forskjellene.
    Gjort deg opp noen mening BEF. om "klangen" på disse, opp mot tradisjonelle store klasse A amper & sånt?

    Klart, det at Hypex rett inn i driverne med superlav forvrengning per teori = kan ikke bli bedre.
    Men (!) så er det alle fortellingene/opplevelsene (inkludert mine egne) om hver gang man blir fullstendig bergtatt av store kl. A amper.

    Hva klasse D angår, så er jeg også nysgjerrig på hva siste kreasjon fra Lars Clausen byr på, altså siste generasjon NewClassD.
    Noen hveder disse er dyre, men forventer man å få tyskproduserte Mercedeser til Asiatiske nice pricer?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Herlig å følge tråden din BEF! Det er jo enhvers DIY drøm å følge med på!:)

    Har du sagt noe om åssen diskant løsning du skal ha? og hvordan blir selve kassene til frontene? høye og dype?

    Johan
    Hyggelig å høre det :)

    Ikke sagt hvilken diskant det er jeg skal bruke, det blir SEAS E0047 T29MF001, LINK. Driver med siste tegningene på kabinettene, så må komme tilbake litt senere med nøyaktig hvordan de blir.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en mistanke om at det ble Hypex FA ja. Jeg har testet FA502 og synes den låt veldig bra. Massevis av krefter og kontroll også.
    Har testet FA122, 2x125W, FA252, 2x250W og FA502, 2x500Wden selv og var meget imponert over lydkvaliteten og kraften. Er derfor jeg er litt usikker på om jeg skal bruke FA122 eller FA252 til surround/atmos, for forskjellen er så minimal. Det er først på nivå der man er opp mot klipping at man starter å høre de store forskjellene.
    Gjort deg opp noen mening BEF. om "klangen" på disse, opp mot tradisjonelle store klasse A amper & sånt?

    Klart, det at Hypex rett inn i driverne med superlav forvrengning per teori = kan ikke bli bedre.
    Men (!) så er det alle fortellingene/opplevelsene (inkludert mine egne) om hver gang man blir fullstendig bergtatt av store kl. A amper.

    Hva klasse D angår, så er jeg også nysgjerrig på hva siste kreasjon fra Lars Clausen byr på, altså siste generasjon NewClassD.
    Noen hveder disse er dyre, men forventer man å få tyskproduserte Mercedeser til Asiatiske nice pricer?
    Jeg har ikke testet de nye Hypex forsterkerne opp mot andre forsterkere. Det jeg har gjort er å høre på de nye kontra de gamle Hypex plate forsterkerne. Bare for å danne meg et inntrykk over hva som er endret.

    I det oppsettet jeg skal bygge nå ønsker jeg forsterkere med digital inn og DSP, til en overkommelig pris. Da ble Hypex sine nye FA plateforsterkere fort et produkt som utmerket seg, fornuftig pris, alle de tekniske ønsker jeg ønsket og en lydkvalitet som er god nok. Det er ikke noe super HiEnd, men mer enn godt nok for det oppsette jeg ser for meg.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    På sub siden vil det også bli selvfølgelig en DIY løsning også. Skal bruke 18" fra Funk Audio som jeg er meget imponert over. Bygget en test sub for AVshop for en liten tid tilbake og jeg ble så imponert over helheten dette elementet kunne levere, den hadde et detaljnivå som jeg sjelden har hørt, samtidig som det har en råskap og en impuls kontroll som er helt ekstrem. Elementet det er snakk om er, Funk Audio GUJ18VX. Akkurat hvilken kabinett konfigurasjon jeg går for er ikke helt landet.

    Vis vedlegget 531736

    Vis vedlegget 531737

    Vis vedlegget 531738
    Dette blir spennende å følge med på. var inne på tanken å bruke disse selv på avshop sine sub kit, men kom over noen ultimax på brukten til en alt for god deal. Kan jo vær en fin mulighet for fremtidig oppgraderinger kanskje:)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    På sub siden vil det også bli selvfølgelig en DIY løsning også. Skal bruke 18" fra Funk Audio som jeg er meget imponert over. Bygget en test sub for AVshop for en liten tid tilbake og jeg ble så imponert over helheten dette elementet kunne levere, den hadde et detaljnivå som jeg sjelden har hørt, samtidig som det har en råskap og en impuls kontroll som er helt ekstrem. Elementet det er snakk om er, Funk Audio GUJ18VX. Akkurat hvilken kabinett konfigurasjon jeg går for er ikke helt landet.

    Vis vedlegget 531736

    Vis vedlegget 531737

    Vis vedlegget 531738
    Dette blir spennende å følge med på. var inne på tanken å bruke disse selv på avshop sine sub kit, men kom over noen ultimax på brukten til en alt for god deal. Kan jo vær en fin mulighet for fremtidig oppgraderinger kanskje:)
    Du har gjort det nest beste valget og til en meget fornuftig pris høres det ut til :) Å alltid gøy å vite man kan oppgradere på en enkel måte.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er det store diskant valget tatt. Det blir SEAS diskant, som resten av elementene. Valget har falt på Seas Exotic X3-06 T35. Dette er diskanten i SEAS sin mest eksklusive serie og jeg har ikke funnet noen som har noe negativt å si skrive om den. Dette er en meget stor diskant 35mm eller 1,5", noe som gir den ennå mere membran flate og oppleves som veldig luftig og nøytral. Da er alle valg tatt rundt høyttalerne og jeg vil sluttføre designet iløpet av uken :)

    17530.jpg


    700692&width=700&height=526&resize_mode=fill.jpg


    T17gsZFgtdXXXXXXXX_!!0-item_pic.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.897
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Denne har også jeg sikla på, men valgte en beryllium dings fra SB Satori.

    Blir spennende å høre hva du synes om denne Seas diskanten.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Denne har også jeg sikla på, men valgte en beryllium dings fra SB Satori.

    Blir spennende å høre hva du synes om denne Seas diskanten.
    Hadde den selv i tankene, men lysten på komplett SEAS konstruksjon var for stor :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Liten oppdatering fra min side. Jeg hadde hatt et håp om å starte bygging av høyttalere i påsken. Dessverre har jeg slitt med sykdom siden påsken startet og ennå ikke helt i tipp topp form. Så da kommer jeg meg dessverre ikke videre fortiden. Jeg har tidlig ferie i år, å starter den allerede 15 mai.

    Målet nå er å ha startet på byggingen før ferien starter og sluttføre i løpe av juni. Kommer sterkere tilbake snart :)
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bygget prototypen på mine surround og atmos høyttalerer.

    Kabinettet bygges i 12mm krysfinner, størrelsen er 225mm i bredde, 310mm i høyde, dybde 1 er 145mm og dybde 2 er 63mm. Elementet er plassert i senter og like stor avstand fra topp som til sidene. Det er blitt dempet innvendig Bitumen for å få ned resonansen i kabinettet og vil fylles med Akustilux. Det er en vinkel på 15 grader for å styre lyden litt mer i rettning av sweetspot. Elementet er senket ned slik at det går jevnt med front baffel. Det er et meget lite og kompakt kabinett som er på ca 5 liter.

    For en penest mulig finish er tanken at det skal beises med svart matt beis, slik atman vil se trestrukturen for et litt mer eksklusivt preg :)

    Elementet er som tidligere nevnt, SEAS E0051-04 C16N-001/F-4 OHM , 5" i 4 ohm med SEAS velkjente Excel magnetsystemet og membran av magnesium.

    IMG_1854.jpg


    IMG_1859.jpg


    IMG_1861.jpg


    IMG_1862.jpg


    IMG_1864.jpg


    IMG_1869.jpg


    IMG_1867.jpg


    IMG_1871.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er garasjen/verkstedet ryddet og alt er klart for å begynne å bygge.

    Jeg har kappet opp alle delene til surround kanalene. Disse kabinettene vil blir 22 x 22 x 16,4 cm, bygges i 12mm kryssfiner. Disse kabinettene har jeg tenkt å lage stativ til, slik at surround kanalene vil stå "låst" på gulvet og kan dermed enkelt flyttes/vinkles inn mot lytteposisjon. Jeg gjør dette for at rommet er såpass lite at en liten "bom" på plasseringen vil gi meget store følger/feil.

    Noen bilder av delene ferdig kappet og av garasjen/verkstedet.

    IMG_0317.jpg


    IMG_0318.jpg


    IMG_0319.jpg


    IMG_0320.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bygget prototypen på mine surround og atmos høyttalerer.

    Kabinettet bygges i 12mm krysfinner, størrelsen er 225mm i bredde, 310mm i høyde, dybde 1 er 145mm og dybde 2 er 63mm. Elementet er plassert i senter og like stor avstand fra topp som til sidene. Det er blitt dempet innvendig Bitumen for å få ned resonansen i kabinettet og vil fylles med Akustilux. Det er en vinkel på 15 grader for å styre lyden litt mer i rettning av sweetspot. Elementet er senket ned slik at det går jevnt med front baffel. Det er et meget lite og kompakt kabinett som er på ca 5 liter.

    For en penest mulig finish er tanken at det skal beises med svart matt beis, slik atman vil se trestrukturen for et litt mer eksklusivt preg :)

    Elementet er som tidligere nevnt, SEAS E0051-04 C16N-001/F-4 OHM , 5" i 4 ohm med SEAS velkjente Excel magnetsystemet og membran av magnesium.

    Vis vedlegget 540092

    Vis vedlegget 540093

    Vis vedlegget 540094

    Vis vedlegget 540095

    Vis vedlegget 540096

    Vis vedlegget 540097

    Vis vedlegget 540098

    Vis vedlegget 540099
    Formen på disse er veldig nært Piega AP 1.2.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bygget prototypen på mine surround og atmos høyttalerer.

    Kabinettet bygges i 12mm krysfinner, størrelsen er 225mm i bredde, 310mm i høyde, dybde 1 er 145mm og dybde 2 er 63mm. Elementet er plassert i senter og like stor avstand fra topp som til sidene. Det er blitt dempet innvendig Bitumen for å få ned resonansen i kabinettet og vil fylles med Akustilux. Det er en vinkel på 15 grader for å styre lyden litt mer i rettning av sweetspot. Elementet er senket ned slik at det går jevnt med front baffel. Det er et meget lite og kompakt kabinett som er på ca 5 liter.

    For en penest mulig finish er tanken at det skal beises med svart matt beis, slik atman vil se trestrukturen for et litt mer eksklusivt preg :)

    Elementet er som tidligere nevnt, SEAS E0051-04 C16N-001/F-4 OHM , 5" i 4 ohm med SEAS velkjente Excel magnetsystemet og membran av magnesium.

    Vis vedlegget 540092

    Vis vedlegget 540093

    Vis vedlegget 540094

    Vis vedlegget 540095

    Vis vedlegget 540096

    Vis vedlegget 540097

    Vis vedlegget 540098

    Vis vedlegget 540099
    Formen på disse er veldig nært Piega AP 1.2.
    Tja, begge har en skrå front baffel, ellers er det vel ikke mye annet som er så likt.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Gorm på AVshop og hentet meg 2 stk sub elementer, Funk Audio GUJ18VX , jeg har sett mye heftige elementer i mitt liv men dette er ekstremt :) Det oser rå bygge kvalitet gjennom alt på den, opphenge er akkurat passe stivt og membrane er ekstremt solid samtidig som den virker meget lett, spolen ser meget solid ut og neodym magneten er voldsom!! Gleder meg helt vilt til å få bygget kabinetter til de elementene og få lyd på dem.

    Her er bilde av utpakkingen. La en tommestokk ved siden av slik at man skal forstå størrelsen på dette elementet.

    IMG_0322.jpg


    IMG_0323.jpg


    IMG_0324.jpg


    IMG_0325.jpg


    IMG_0328.jpg


    IMG_0329.jpg



    Etter jeg var ferdig med å beundre Funk Audio elementene var det på tide og finne fram fresen for å frese ut front bafflene til surround kanalene. Jeg har laget meg en egen fresejigg for å frese hull. Freser først nedsenkningen til elementet i platen, så freser jeg ut selve hullet. Jeg har kjøpt inn helt nye frese stål til denne jobben, slik at jeg skal få renest og penest mulig kutt.

    Noen bilder av frese prosessen,

    IMG_0330.jpg


    IMG_0332.jpg


    IMG_0333.jpg


    IMG_0334.jpg


    IMG_0336.jpg


    IMG_0338.jpg


    IMG_0339.jpg



    Fikk limt sammen et kabinett idag. Innvendig i kabinettet demper jeg dem med Aero-Butyl for å ta ned egen resonansen i kabinettet, det er på alle 4 side veggene og bakveggen, noe som gjør kabinettet meget "dødt".

    IMG_0350.jpg


    IMG_0349.jpg


    IMG_0345.jpg


    IMG_0342.jpg


    IMG_0340.jpg




    BEKLAGER BILDENE IKKE ER RIKTIG VEI, HAR PRØVD PÅ ALLE MÅTER Å SNU BILDENE UTEN Å LYKKES.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått satt sammen alle surround kabinettene og gjort 2 av de klare for litt testing. Alle kabinettene er limt, de har fått demping innvendig og er klare for å pusses til finish. Finishen på kabinettene vil være en sort matt beis, slik at man vil kunne se tre strukturen.

    Jeg driver å fundere på stativ til surround kanalene. Taneken er enten en løsning med firkant rør, et på hver side av av kabinettet og skru kabinettet fast. med en solid sokkel slik at det står stødig på gulvet. Den andre løsningen er å bruke tre, der jeg har to "lekter" stående opp og skrur høyttaleren fast i mellom dem, der også en solid sokkel så det står stødig. Er ennå noen uker til dette må være klart, så får tenke litt og kanskje se litt på en prototype av de.... Fint med innspill :)

    Her er noen bilder av hva som er gjort,

    IMG_0353.jpg


    IMG_0352.jpg


    IMG_0357.jpg


    IMG_0354.jpg


    IMG_0365.jpg


    IMG_0366.jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    787
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg igang med prosjekt sub. Det er noe jeg har sett fram til og gleder meg veldig til å få de på plass. Subbene skal stå bak lerretet og kassene vil dermed være meget grunne og elementet må senkes inn i kabinettet. Elementet har en meget kraftig ytterring og opphengs, noe som gjør at jeg må laminere 2 lag med 18mm kryssfiner for å få nok dybde for innfellingen.

    Jeg har fått kuttet opp de fleste delene og startet på monteringen av front baffel. Lamineringen er både limt og skrudd, skruene er mest for enkelhet iforhold til god kontaktflate for liming.

    Først noen bilder av elementet, Funk Audio GUJ18VX ,

    3.jpg


    2.jpg


    1.jpg



    Noen bilder av prosessen,


    IMG_0376 (1).jpg


    IMG_0377 (1).jpg


    IMG_0379 (1).jpg


    IMG_0382 (1) (1).jpg


    IMG_0380 (1).jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn