PlaceboKing
Medlem
- Ble medlem
- 05.01.2014
- Innlegg
- 12
- Antall liker
- 3
Fantastisk mye arbeid som ligger i denne kinoen, ble sikkert superfin når den ble helt ferdig !
Noen kommentarer:
For at rommet skal være lydtett er det viktigste at det er lufttett, kipt med hensyn til ventilasjon, men slik er det. Det betyr at det hjelper lite med
mange lag gips dersom du har nøkkelhull elller manglende tetting i dørkarmen, eller ikke tetter elektroboksene. Tommelfingerregel er at 1 cm2 på 10m2 flate gir 10 db dårligere demping. Skum er heller ikke egnet som god lydtetting fordi det er porøst materiale, som ved bevegelser vil løsne og skape sprekker. Silikon er flott.
Når det gjelder bygningsplater er det slik at plater har to "lyd-hull". Koinsidens-frekvens som for 13mm gips ligger på ca 2kHz, og resonansfrekvensen som er vekten av platene og avhengig av dybden på hulrommet bak platene. Typisk under 100Hz. Ved å lime platene lager du i praksis kun en plate med en lav koinsidens-frekvens. Bedre ville være å bruke enten 9 og 13 mm gips, eller feks 12 mm OSB finer plater bak 13 mm gips, dermed får også skrufeste :-D
Når det gjelder akustikken er det vanskelig og se hva som er gjort i dette rommet, med der er det også et par tommelfinger regler for å unngå de største problemene.
Dette gjelder særlig når man har mulighet til å bygge rommet fra bunnen.
Stående bølger: Disse får man ikke bort, men ved å gjøre rommets matematiske dimensjoner kompliserte kan man spre de utover mange frekvenser slik at man unngår tydelige "boomer". Et rom på feks: H 3 B 3 L 3 er ikke bra. Da vil de stående bølgene i ulike plan ligge på samme sted i rommet og forsterke enkeltfrekvenser, se denne side: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator.
Gode romstørrelse: Room Sizing Tutorial | Acoustics, Audio and Video | University of Salford.
Ekko, eller flutterekko kommer av helt parallelle flater. For å unngå det kan man bygge veggene/tak skrå i forholde til hverandre. Selvsagt kam man dempe dette
etter at rommet er ferdig, men man får de ikke helt bort kun ved demping, The Basics - Room Acoustics.
Noen kommentarer:
For at rommet skal være lydtett er det viktigste at det er lufttett, kipt med hensyn til ventilasjon, men slik er det. Det betyr at det hjelper lite med
mange lag gips dersom du har nøkkelhull elller manglende tetting i dørkarmen, eller ikke tetter elektroboksene. Tommelfingerregel er at 1 cm2 på 10m2 flate gir 10 db dårligere demping. Skum er heller ikke egnet som god lydtetting fordi det er porøst materiale, som ved bevegelser vil løsne og skape sprekker. Silikon er flott.
Når det gjelder bygningsplater er det slik at plater har to "lyd-hull". Koinsidens-frekvens som for 13mm gips ligger på ca 2kHz, og resonansfrekvensen som er vekten av platene og avhengig av dybden på hulrommet bak platene. Typisk under 100Hz. Ved å lime platene lager du i praksis kun en plate med en lav koinsidens-frekvens. Bedre ville være å bruke enten 9 og 13 mm gips, eller feks 12 mm OSB finer plater bak 13 mm gips, dermed får også skrufeste :-D
Når det gjelder akustikken er det vanskelig og se hva som er gjort i dette rommet, med der er det også et par tommelfinger regler for å unngå de største problemene.
Dette gjelder særlig når man har mulighet til å bygge rommet fra bunnen.
Stående bølger: Disse får man ikke bort, men ved å gjøre rommets matematiske dimensjoner kompliserte kan man spre de utover mange frekvenser slik at man unngår tydelige "boomer". Et rom på feks: H 3 B 3 L 3 er ikke bra. Da vil de stående bølgene i ulike plan ligge på samme sted i rommet og forsterke enkeltfrekvenser, se denne side: hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator.
Gode romstørrelse: Room Sizing Tutorial | Acoustics, Audio and Video | University of Salford.
Ekko, eller flutterekko kommer av helt parallelle flater. For å unngå det kan man bygge veggene/tak skrå i forholde til hverandre. Selvsagt kam man dempe dette
etter at rommet er ferdig, men man får de ikke helt bort kun ved demping, The Basics - Room Acoustics.