Begreper og terminologi for beskrivelse av lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.234
    Torget vurderinger
    23
    Den høres OFTE på LIVE innspillinger av mindre ensembler, jazz kanskje spesielt.. Resonerer gjerne dersom bassen er i nærheten...

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Seidematte eksempel - Phil Collins I Wish It Would Rain Down.

Jeg hører i alle fall seidematten godt på over nevnte melodi, fra ca 35 sek og et lite stykke ut i låten når gitaren trekker seg litt til bake i miksen.

Høres ut som en raslende lyd rettetter treffet fra trommestikka.

Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Gitar spilletenikk og lydeffekter

En av mine store favoritt gitarister både musikalsk og teknisk er Eric Johnson, han har laget noen videoer som viser teknikken bak lydeffektene som oftest høres.
    så for di som har litt interesse for slikt så legger jeg herved ut noen eksempler.

God forklaring på Jimi Hendrix ofte meget melodiske rytme spill.

Hvordan få en Stratocaster til å lyde som en koto gitar.

CDW har også omtalt gitar spilleteknikk i tidligere tråder, og her er iallefall noe av det han skrev om demonstrert.

Avslutter med litt musikk eksempler.

Eric`s hyldest til Wes Montgomery.

Min ultimate Stratocaster lyd.

3 gitar virtuoser spiller Hendrix.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hvor er vi, og hvor går vi? Hva er veien videre!

Har vi en oversikt på hvordan dette ser ut i forhold til opprinnelig intensjon.

Kom med innspill folkens.

Jeg blir i perioder litt usikker på om det jeg personlig legger ut har relevans, og er av interesse.:confused:

Vennligst kjør diskusjon, CDW rydder helt sikkert opp etterpå.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Bass gitar.

Dette er ikke helt min komfort sone instrument messig, men kjører likevel på med litt vanlige ting samt det som kanskje er mer spesielt for Bass, slik som frettless (uten band på halsen for å markere tonen).

Fretless Bass en av mine favoritt bass lyd / stil.

Musikk eksempel fra Gary Moore Empty Rooms 1984.
    Frettless solo fra ca 2.35 Gitar soloen er også digg settfølgelig.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Gitar lyd, forsterkere USA vs UK samt litt annet snaks.

Søren Andersen forteller litt om slikt utstyr.

Mikke en amp eks for studio PA osv.

Forskjellige måter å stemme gitar på.

Gitar Pick Ups.

Litt high end gitar effekter fra TC Electronic.

Litt musikk Søren Andersen - Wind Cries Mary.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tråden
    Har vi en oversikt på hvordan dette ser ut i forhold til opprinnelig intensjon.

Jeg blir i perioder litt usikker på om det jeg personlig legger ut har relevans, og er av interesse.:confused:

Vennligst kjør diskusjon, CDW rydder helt sikkert opp etterpå.
    Dette er ment som en dugnad. Foreløbig leder (vel) JohnnyH klart i dugnadsinnsats. Jeg setter pris på bidragene.

Jeg har så langt valgt å la bidragene strømme på for å se litt hvor det bærer. Det er mulig at det etterhvert kan passe å liste begrepene i et (eller flere tematiske) innlegg i starten av tråden med en (kort) forklaring der det er relevant og lenke til utdypende innlegg lenger ut i tråden. En del av JohnnyH's videobidrag, og antagelig også bidrag med bilder, er eksempler på utdypende stoff som ikke passer godt i selve begrepslisten fordi de gjerne tar vel mye plass i en liste.

Vi har etterhvert ganske mye instrument- og musiseringsrelevant stoff. Dét glimrer dessverre ofte med sitt fravær i hifisammenheng. Det er godt mulig at dette bør samles og refereres i et eget innlegg i starten av tråden.

Gitar
    [...]
    CDW har også omtalt gitar spilleteknikk i tidligere tråder, og her er iallefall noe av det han skrev om demonstrert.
    [...]
    ... og jeg som ikke en gang kan spille gitar.

Bassgitar
    Dette [bassgitar] er ikke helt min komfort sone instrument messig, men kjører likevel på med litt vanlige ting samt det som kanskje er mer spesielt for Bass, slik som frettless (uten band på halsen for å markere tonen).
    [...]
    Jeg husker fremdeles med glede en kveld på korpsleirskole der en instruktør holdt bassgitarklinikk. De fleste kvelder hadde vi klinikk for en korpsrelatert instrumentfamilie, men dette var et adsperedende unntak. I denne sammenheng innebar klinikk en presentasjon og gjennomgang av instrumentet/instrumentene teknisk, spilleteknisk, typiske bruksområder m.m.

Apropos fretless (båndløs) bassgitar:
    Gitarer og mange andre finger-, klo- og plekterplukkede strengeinstrumenter har bånd som deler inn halsen. Strykeinstrumenter er derimot båndløse. Bassgitaren opererer på mange måter i landskapet mellom en gitar og en pizzicatokontrabass.

Elektrifiseringen av populærmusikk
    Elektrifiseringen av populærmusikk foregikk stegvis over tid. Vi må vel tilbake til storbandtiden.

Jeg er noe usikker på om det begynte med vokalist eller gitarist. Det var for begge vanskelig å bli hørt med et helt storband i ryggen. Dette ble etterhvert ordnet med elektrisk forsterkning.

Nestemann ut var (kontra)bassen (som ble spilt pizzicato). Den ble etterhvert utkonkurrert av den elektriske bassgitaren.

Nå til dags bruker normalt alle, inkludert slagverk, elektrisk forsterkning.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Hammond orgel.

Så er vi inne på et av mine favoritt tanget instrumenter, og hvilken deilig maskin dette viser seg å være, her er elektriske motorer, mekaniske tonehjul, glødende rør elektronikk, roterende horn høyttaler (Leslie) osv.

Innkjøp av bedre head fi komponenter lot meg lytte dypere inn i instrumentets særegenheter og har fått meg til å undersøke dette deilige instruments særtrekk viav en mengde youtube videoer de siste måneder. disse snuttene er basert litt på dette.:)

Så kjører vi på med produksjon / montering.

Etter det er bygget må dette maskineriet startes med rett prosedyre.

Leslie høyttaleren hører jo med til sounden fra Hammond orgelet.

Den nye hel digitale versjonen bygget for autentisk sound.

En oppegående organist demonstrerer den nye digitalversjonen.

Deep Purple`s John Lord demonstrer hvordan han skapte sin sound.

Tony Monaco Hammond B3 Settings and Sounds! Denne videoen forklarte meg mye om de forskjellige lydene jeg ofte hørte på forskjellige låter.

Hammond klassiker. Booker T & the M G 's - Green Onions

deep purple - when a blind man cries, fra DVDen Perihelion

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Fender Rhodes EL piano.

Nokk en vintage tangent favoritt, denne gang fra Fender, her har jeg søkt en del rundt på youtube men det er lite om konstruksjonen av dette instrumentet, det handler mest om reparasjoner det jeg har funnet så langt.

Men litt lyd demo av dette ofte varmt og deilig klingene instrumentet har jeg da funnet.

Sigma Sound Studio Fender Rhodes -With Vintage Vibe Stereo Vibe Pre amp- veldig smuuuud lyd.

Bass versjon.

Donald Fagen snakker litt om instrumentet.

Rhodes Sample Riffs

Kjent The Doors låt.

Orginalen.:cool:

Buyer no 1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.08.2012
    Antall liker
    65
    Sted
    Danmark, København

Jeg har stor glæde af dine fine eksempler! Meget af det hører jeg jo tydeligt, både live og på hodetelefonerne, jeg har bare ikke vidst hvad det hed.

Så for mig har dine videoer stor relevans :)

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Det hadde vært artig med flere innspill her, det må være mange som sitter på kunnskap rundt sin favoritt musikk, eller som har noe de lurer på, mye lettere og kjekkere å lete etter konkrete ting.

Kom igjen forum medlemmer fyr opp litt diskusjon, det gir mer kjøtt på beinet. :cool:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Takk for de siste innleggene og den øvrige innsatsen i tråden.

En del innlegg i hodetelefonkategorien og ellers kan tyde på at det trengs en oversettelsesordliste mellom norsk og engelsk. HFS er et norsk forum, og da bør vi (i all vesentlighet) klare å bruke norske ord, spesielt når de allerede er godt innarbeidede.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    ^ Tidvis en uting med slike "nynorsk" ord.

Er det noen som sitter på programvare / ordbok til en slik jobb, eller mestrer språket på en slik måte at dette blir god norsk?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Engelsk-norsk ordliste

^ Tidvis en uting med slike "nynorsk" ord.

Er det noen som sitter på programvare / ordbok til en slik jobb, eller mestrer språket på en slik måte at dette blir god norsk?
    Noe av det er jo meget enkelt og rett frem. Annet kan fordre en viss fagkunnskap.

Jeg kan jo begynne med noen få:
    • Distortion = forvrengning
    • Fatigue = tretthet, utmattelse, anstrengelse, besværlighet
    • Fatiguing = trettende, utmattende, anstrengende, besværende, slitsomt
    • Mids = mellomtone
    • Treble = diskant

Forøvrig er det mange som ikke har fått med seg hva begrepet dynamikk innebærer i musikksammenheng (SNL). Innen musikk er dynamikk et begrep med en klar betydning. Man skal dermed i denne sammenheng ikke låne betydninger fra f.eks. dynamikk innen mekanikk (SNL) eller fluiddynamikk.

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Acoustics/Threshold of Hearing/Pain

Usikker om dette er OT men kjører på.

For grafer se vedlagt link.

The threshold of hearing is the Sound pressure level SPL of 20 µPa (micropascals) = 2 × 10−5 pascal (Pa). This low threshold of amplitude (strength or sound pressure level) is frequency dependent. See the frequency curve in Fig. 2 below

The absolute threshold of hearing (ATH) is the minimum amplitude (level or strength) of a pure tone that the average ear with normal hearing can hear in a noiseless environment.

The threshold of pain is the SPL beyond which sound becomes unbearable for a human listener.
    This threshold varies only slightly with frequency. Prolonged exposure to sound pressure levels in excess of the threshold of pain can cause physical damage, potentially leading to hearing impairment.

The Threshold of hearing is frequency dependent, and typically shows a minimum (indicating the ear's maximum sensitivity) at frequencies between 1 kHz and 5 kHz. A typical ATH curve is pictured in Fig. 1. The absolute threshold of hearing represents the lowest curve amongst the set of equal-loudness contours, with the highest curve representing the threshold of pain.

In psychoacoustic audio compression, the ATH is used, often in combination with masking curves, to calculate which spectral components are inaudible and may thus be ignored in the coding process; any part of an audio spectrum which has an amplitude (level or strength) below the ATH may be removed from an audio signal without any audible change to the signal.

The ATH curve rises with age as the human ear becomes more insensitive to sound, with the greatest changes occurring at frequencies higher than 2 kHz. Curves for subjects of various age groups are illustrated in Fig. 2.
    The data is from the United States Occupational Health and Environment Control, Standard Number:1910.95 App F

Acoustics/Threshold of Hearing/Pain - Wikibooks, open books for an open world

Ps noen med nødvendig kompetanse klarer sikker å kopiere grafene inn i innlegget. CDWMcInSpots ? :)

Tillegg:

2000px-FletcherMunson_ELC.svg.jpg

Sist redigert av en moderator:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.740
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dynamikk er et veldig enkelt begrep innen musikk. Dynamikk er rett og slett en betegnelse på forskjell mellom sterkt og svakt. En gradering av lydstyrke. Herunder ligger stigende og fallende styrke- crescendo og decrescendo, og spennet mellom svakest og sterkest.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Headset: Hodetelefon med mikrofon

Produsentene og Wikipedia benytter begrepet headset om hodetelefon med mikrofon. Disse benyttes typisk til kringkasting o.l. Man kan f.eks. se dem på NRKs og TV2s kommentatorer på sidelinjen på fotballbaner o.l. (typisk noe som ligner på Sennheiser HMD 25 eller HMD 26). Se tråden "Headset: Hodetelefon med mikrofon".

Dessverre er det mange som ikke har forstått dette og misbruker begrepet om vanlige hodetelefoner uten mikrofon.

Sennheiser HMD 26_HME 26_Davy Wathne_c=590,32,2161,2161-w=308-89158.jpg

TV2s Davy Wathne med Sennheiser HMD 26 eller HME 26 headset. Hodetelefondelen er identisk, men mikrofonen er henholdsvis dynamisk og kondensator.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Engasjement

Jeg setter pris på en engasjerende lydgjengivelse. Det motsatte er typisk kjedelig, daft, m.m. Det er derfor behov for noen ord som kan beskrive ulike typer (og grader av) engasjement.

Tåviftefaktor
    Grad av bevegelsesfremmende virkning. Når den er sterk, beveger man langt mer enn kun stortåen. Man kan endog få lyst til å danse.

Se også PRaT i innlegg #24 og #31-#33 og innlegget "Tåviftefaktor".

Gåsehudfaktor
    Grad av emosjonelt engasjement, emosjonell påvirkning. Betegnelsen er basert på at mennesker ofte får gåsehud når man f.eks. blir rørt. Når den er sterk, kan man også få alt fra fuktige øyne til tårer. Se gjerne tråden «Metoder for å "måle" gåsehudfaktoren».

På engelsk benytter man begrepene cold chill, (musical) chills og (musical) frisson. Se gjerne ScienceDaily: "Musical Chills: Why They Give Us Thrills".

Intellektuelt engasjement
    Engasjerer forstand/intellekt. Dette vil typisk mer gjelde komposisjon, fortolkning og fremførelse enn selve lydgjengivelsen.

Spilleglede
    Benyttes fortrinnsvis om utøvende musikere som fremfører musikk slik at den engasjerer tilhørerne og gjerne river dem med. Begrepet kan også benyttes om bl.a. skuespillere.

I en noe overført og beslektet betydning benyttes begrepet om lydgjengivningsutstyr som har en engasjerende lydgjengivelse.

[HR][/HR]
    Vi har selvsagt vært innom dette temaet og disse begrepene tidligere:

[...]
    Mer enn "fot"
    Jeg oppfatter enkeltes ensidige fokus på "fot" som i beste fall nettopp ensidig, men egentlig ganske galt. Noen typer musikk har bevegelsesfremmende elementer (f.eks. Aretha Franklins "Think"), og de kan godt utløse langt mer enn kun litt bevegelse av stortå eller fot. Andre typer musikk har som ovennevnt, helt andre egenskaper som påvirker helt andre sider ved lytteren. De kan f.eks. gi gåsehud. Det er ikke nødvendigvis slik at man tramper takten til denne typen musikk.

Jeg har bl.a. skrevet om dette i forbindelse med Sennheiser HD 800 (og HD 380 Pro) i "Tilknappet og emosjonelt handikappet?" og en del påfølgende innlegg der jeg bl.a. stilte spørsmålet "Er Sennheiser HD 800 emosjonelt handikappet?".
    [...]
    [HR][/HR]
    Toe tapping:

Head bopping:

Sist redigert:
    S

sorgenfri

Gjest
    Mitt favoritt ord:Tåviftefaktor!

Denne tråden respekterer jeg så mye at jeg holder kjeft!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Modningsmetoden

[...]
    Testing og sammenligning kan være lite lystbetont
    Jeg er uten videre enig med Morpheus og Loevhagen i at testing og sammenligning av utstyr kan være lite lystbetont. Det er tvert i mot ofte ganske kjedelig arbeid, og mer et nødvendig onde.

Modningsmetoden
    Dermed er (varianter av) Loevhagens metode ofte fristende. Man lytter på musikk, og litt om senn dannes et inntrykk, ofte som et resultat av en (tildels halv- og ubevisst) modningsprosess.
    [...]
    ..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Testmusikk og lyttenotater

[...]
    Testmusikk og lyttenotater
    Har bare gjort 1 test av utstyr, og der tok jeg sanger jeg var godt kjent med. Så hørt jeg på samme låta alt fra 5-10 ganger om og om igjen med en dac mens jeg gjorde notater igjennom hele låta av typen "30 sekunder, nydelig vokal, kan høre pusten mot mikrofonen" osv så jeg kunne sammenligne spesifike momenter i musikken mot neste dac, og ikke bare gå ut i fra hukommelsen. Og når jeg byttet sang så spilte jeg neste runde med utstyret i en annen rekkefølge enn første sangen, så jeg ikke skulle havne i fella og innbille meg ting fordi jeg hadde fått ett lite inntrykk av hvordan dac'ene låt (selgfølgelig er hegel hd20 mørkest, zodiac mest detaljer osv osv)

For min egen del fungerte det bra, og gav meg noen a-ha opplevelser (og da mener jeg ikke at jeg ble overrasket over hvor bra "take on me" plutselig låt).
    Jeg har tidligere gjort noe lignende. Jeg anskaffet en verktøykasse som rommet én rad med CDer og kunne medbringes ved demo. Etterhvert hadde jeg ganske omfattende lyttenotater for en del av sangene med forskjellig utstyr. Jeg har skrevet om denne testkassen i en annen tråd (#15 og #17).

Dette er ganske tidkrevende, men slike notater er bl.a. fint når man har behov for å sammenligne over tid. Det er dessuten fint og gjerne tidsbesparende å ha notert rimelig presist hva ulike sanger/musikkstykker kan bidra til å belyse. Se f.eks. innlegget "Vokalartefakter". Enda bedre vil det være å forsøke å systematisere dette i musikkfiltagger. En database kan også helt sikkert være til hjelp.

Velkjent vs. "ny" musikk
    Velkjent musikk er som regel nyttig, men man skal heller ikke kimse av å variere litt. En ny sang kan plutselig avsløre noe man ikke hadde oppdaget tidligere. Dessuten er musikalsk variasjon bra for trivselen, og bidrar til å redusere ovennevnte testtraurighet.
    [...]
    ..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrkemætsjing

[...]
    Lydstyrkemætsjing
    Det er som dere allerede har vært innom, velkjent at man kan bli helt eller delvis lurt av ulik lydstyrke som bl.a. kan variere mellom innspillinger, kilders utgangsnivå, hodetelefonforsterkeres gain, hodetelefoners sensitivitet og impedansemætsjing mellom hodetelefon og hodetelefonforsterker.

Jeg har tidligere i innlegget "Lydstyrke: Tallene(s tale)" beskrevet hvordan man kan nivellere lydstyrke for ulike hodetelefoner og komponenter vha. en testtone. Dette er mye lettere å få til og ikke minst repeterbart med en lydvoluminnstilling tilknyttet et talldisplay som på f.eks. Grace Design m90[23] og McIntosh MCD500.
    [...]
    ..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Replaygain

[...]
    Replaygain
    Innspillingenes store variasjon kan man enkelt nivellere ved å benytte replaygain (Hydrogenaudio). For testlytting foretrekker jeg gjerne innstillingen "track" både fordi jeg ofte hører (deler av) enkeltspor og fordi lydstyrken kan variere mye mellom sporene på en del fonogrammer uten at det nødvendigvis er en god kunstnerisk grunn til det (ref. samlealbumenes forunderlige verden).
    [...]
    ..

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dagsform

[...]
    Dagsform
    Det er gode grunner for min signaturs standardforbehold:
    Standardforbehold: Meg, mine ører, min smak, på den aktuelle dag, i det aktuelle system, med den aktuelle musikk, ...
    Jeg er altså uten videre enig med johhnygrandis, ardilla et al i at dagsformen er viktig og kan gjøre store utslag. Noen ganger fungerer intet, andre alt, og atter andre noe. Dette gjelder utstyr, musikk og kombinasjoner av dette.

Det er dager da jeg tror jeg ønsker å høre musikk, starter med noe - virker ikke, forsøker raskt noe annet - virker ikke, ..., gir opp og begynner med noe annet, f.eks. å lese.

Tilsvarende har det vært ved testlytting. En dag er det noe som ikke lyder bra. Noen dager senere dobbelsjekker jeg, og da er den negative opplevelsen jeg hadde ikke repeterbar, tvert i mot lyder det (riktig) bra.
    [...]
    ..

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    [...]
    Testing og sammenligning kan være lite lystbetont
    Jeg er uten videre enig med Morpheus og Loevhagen i at testing og sammenligning av utstyr kan være lite lystbetont. Det er tvert i mot ofte ganske kjedelig arbeid, og mer et nødvendig onde.

Modningsmetoden
    Dermed er (varianter av) Loevhagens metode ofte fristende. Man lytter på musikk, og litt om senn dannes et inntrykk, ofte som et resultat av en (tildels halv- og ubevisst) modningsprosess.
    [...]
    ..
    Jeg er stor tilhenger av modningsmetoden, da den eliminerer dagsform osv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn