Takk for det Minutten; det er da bare moro å skrive litt om musikk. Det kommer flere plater i tråden, men jeg har hatt det så travelt de siste dagene (samt vært på Oppdal i helga) så jeg har ikke fått laget flere ennå. Men det kommer, og da skal jeg se om jeg ikke skal gå litt mer inn i detaljene i oppbyggingen av hvert enkelt verk.Minutten skrev:Flott du gadd starte opp med "AUS DER REIHE - SESONG 2" Vidar.
Ble inspirert til å starte en ny anbefalingstråd selv, men holder meg til jazz.
Minutten
Takk for anbefaling cybervision!cybervision_ skrev:Hvis det er lov å anbefale ei skive som jeg som nybegynner har fått mye glede ut av så drister jeg meg til å legge ut en. Er vel nærmest som sviske å regne, men:
http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-Harnoncourt/dp/B00022UO9I
Trur ikke det er mulig å unngå at den henger igjen når vi stifter emnet (førsteposten, altså). Ønsker du å redigere den posten?Vidar P skrev:Ypperlig Wright; må takke deg så mye for alt arbeidet med linker i tråden. Da sletter jeg mitt innlegg der, for ryddighets skyld. Skal se om jeg ikke får kreet meg til å fjerne alle de irriterende førstepostene øverst på hver side; dersom det da ikke fins en moderator som har mer kontroll på slikt og kunne tenke seg å ryddet litt.
Skuffende at førsteposten henger igjen øverst på hver side, virkelig merkelig at det ikke går å unngå?
Hei; veldig hyggelig å høre at du liker platene!Herr Eriksen skrev:I tråden står det at SACD og vanlig CD er den samme remastringen. Stusset litt på hvorfor SACD er blitt svindyr, mens den vanlige er billig.
Dette treffer folkesjelen, Vidar P. Kulturfremmende allmen-nyttig innsats verdsettes høyt!Vidar P skrev:...............
Ang sesong 3 så er det veldig nærliggende å kjøre en slik. Men det skjer så mye på samleboks-fronten at man er redd for å anbefale plater som er del av store bokser til nesten ikke mer penger. Hva synes folket om et sesong 3 med boks-anbefalinger (inntil MVA-grensa på 200,-) mon tro?
Støttes fullt og heltJøgga skrev:Dette treffer folkesjelen, Vidar P. Kulturfremmende allmen-nyttig innsats verdsettes høyt!Vidar P skrev:...............
Ang sesong 3 så er det veldig nærliggende å kjøre en slik. Men det skjer så mye på samleboks-fronten at man er redd for å anbefale plater som er del av store bokser til nesten ikke mer penger. Hva synes folket om et sesong 3 med boks-anbefalinger (inntil MVA-grensa på 200,-) mon tro?
Jeg skjønner ønsket, asvaberg, men dette er jo et enmanns-konsept med personlig preg. Sånn oppfatter jeg det, og liker å lese Vidar P sin egen versjon.asvaberg skrev:Bifalles - sjeldent man finner så mye kunnskap og anbefalinger på ett sted!!
En tanke dog: er det rom (eller kapasitet, eller etterspørsel) for å lage underkategorier etter samme mønster som f.eks Wikipedia:
* 1 Medieval era
* 2 Renaissance era
* 3 Baroque era
* 4 Classical era
* 5 Romantic era
* 6 Modern and contemporary
Eller blir dette for omfattende?
21st-century
For det finnes det kun en eneste kur: Wagner. 8) ;DSpeik skrev:opera, big no-no
Nå ville jeg vel ikke akkurat startet med Wagner om jeg skulle bli kjent med opera for første gang.Valentino skrev:For det finnes det kun en eneste kur: Wagner. 8) ;DSpeik skrev:opera, big no-no
Såvidt, på youtube. Ikke gitt den en "fair chance" akkurat.Vidar P skrev:Wagner ja.. koser meg videre med Furtwänglers ring her jeg.
Purcell-operaen i Aus der Reihe er vel heller ikke å forakte som operalæring. Har du hørt den Speik?
Det høres ut som om du burde høre på kammermusikk. Jeg har bekjente som har det på samme måten, meget interessert i klassisk, men hører bare på kammer, klaver og sang, rører aldri større orkesterverker/konserter, noe jeg godt kan forstå, da ren orkestermusikk utgjør en veldig liten del av lyttingen også hos meg.Runesande skrev:Hei Vidar!
Det er fint at du står på for lytting til mer avansert musikk.
For egen del har jeg stoppet all lytting på klassisk musikk, og vurderer å selge samlingen. Rett og slett fordi jeg ikke etter beste evne finner gleden i måten "orkesterverk" kommer ut av høyttalerne på.
Jeg liker nærheten i jazz og gjerne litt avansert å bryne seg på. Få instrumenter, hvor du kan høre pedalene på pianoet trykkes i bunn, hvordan hendene til bassisten beveger seg på instrumentet. Instumentenes selvresonans.
Jeg har "spesialisert" meg på bassister, og hvor ulike de forskjellig instrumentene er i lyden, og hvor ulike spilleteknikker de har. Kunstnere som Arild Andersen, Terje Gewelt, Charlie Haden, Ron Carter, Marc Johnson osv.
Grensen min for jazz ligger litt over grensen for "pling plong" - jeg vil helst at det høres ut som de spiller samme stykke. Jeg finner som sagt ikke denne nærheten i klassisk. Heldigvis er vi alle forskjellige og hører alle på ulike ting. Det er vel den eneste måten å kunne lære noe annet ved at andre utfordrer ens grenser?
mvh
Rune
Takk Speik!Speik skrev:Hva med å prøve Janos Starker sin innspilling av Bachs komplette cello suiter. Her får du virkelig den nærheten du søker. Du kan til og med høre han puste ekstatisk!
Å sitte ute i sola med en tsjekkisk pilsner i hånden og Bachs cellosuiter på ørene er høykvalitets tidsfordriv.