Begynn med klassisk - diskusjon!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Herlig beskrivelse, Mbare!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Flott du gadd starte opp med "AUS DER REIHE - SESONG 2" Vidar.
    Ble inspirert til å starte en ny anbefalingstråd selv, men holder meg til jazz.
    Minutten
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Flott du gadd starte opp med "AUS DER REIHE - SESONG 2" Vidar.
    Ble inspirert til å starte en ny anbefalingstråd selv, men holder meg til jazz.
    Minutten
    Takk for det Minutten; det er da bare moro å skrive litt om musikk. Det kommer flere plater i tråden, men jeg har hatt det så travelt de siste dagene (samt vært på Oppdal i helga) så jeg har ikke fått laget flere ennå. Men det kommer, og da skal jeg se om jeg ikke skal gå litt mer inn i detaljene i oppbyggingen av hvert enkelt verk.

    Start opp med jazz du! Det gleder jeg meg til å lese.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flytter Cybervisions anbefaling til denne tråden; requiemet er jo et nydelig verk, og som Cybervision sier så er det en god ide for nybegynnere å snuse nærmere på dette verket;

    cybervision_ skrev:
    Hvis det er lov å anbefale ei skive som jeg som nybegynner har fått mye glede ut av så drister jeg meg til å legge ut en. Er vel nærmest som sviske å regne, men:
    http://www.amazon.co.uk/Mozart-Requiem-Harnoncourt/dp/B00022UO9I
    Takk for anbefaling cybervision!

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Aus der Reihe - begynn med klassisk

    Igjen fantastisk tråd! leste nå Mahler -Symfoni No1 "Titan" innlegget. Har funnet ut at jeg ikke må "stresslytte" dvs sitte på nåler i sweetspot. Ligge i sofa og slappe av og høre satsene flere ganger fikk musikken til å synke inn. Utrolig fasinerende, isende skrekk og tårer som renner. Håper jeg ikke tøver ned tråden din. Men en novise som meg treger en litt avslappende tilnærming til så avanseret musikk. Skal forsøke å få tak i flere versjoner av symfonien for å sammenligne
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    På tide å live opp denne tråden igjen. Først og fremst for å takke Vidar P for en fantastisk tråd; jeg har kjøpt samtlige innspillinger i Aus der Reihe. Har blitt veldig glad i mange av disse, og er overbevist om at de kommer til å fortsette å være blant kjernen i klassisksamlingen min også fremover.

    In other news har jeg oppdatert oversikten med korreksjonen du nevnte, Vidar P.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ypperlig Wright; må takke deg så mye for alt arbeidet med linker i tråden. Da sletter jeg mitt innlegg der, for ryddighets skyld. Skal se om jeg ikke får kreet meg til å fjerne alle de irriterende førstepostene øverst på hver side; dersom det da ikke fins en moderator som har mer kontroll på slikt og kunne tenke seg å ryddet litt.

    Skuffende at førsteposten henger igjen øverst på hver side, virkelig merkelig at det ikke går å unngå?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har et innspill litt fra siden:

    For den som søker og prøver seg fram innenfor klassisk musikk er bibliotekene fine å ty til.
    Større bibliotek har musikkavdelinger som låner ut CDer gratis og du kan rippe det du orker (til privat bruk selvf.) helt lovlig.
    De største byene har musikkbibliotek med enorme klassisk-samlinger. Enorme.
    Bruk biblioteket!

    Har de ikke det du ser etter er det bare å spørre, så vil de ofte skaffe det.
    Se bare her på e-posten jeg fikk fra mitt lokale favorittsted idag:

    Hei
    Haydn, op. 20 med Hagen Quartet vil bli kjøpt inn. Jeg har satt deg opp på
    venteliste slik at du får beskjed når den kommer. Det kan ta et par uker.


    Jess!
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Vidar P skrev:
    Ypperlig Wright; må takke deg så mye for alt arbeidet med linker i tråden. Da sletter jeg mitt innlegg der, for ryddighets skyld. Skal se om jeg ikke får kreet meg til å fjerne alle de irriterende førstepostene øverst på hver side; dersom det da ikke fins en moderator som har mer kontroll på slikt og kunne tenke seg å ryddet litt.

    Skuffende at førsteposten henger igjen øverst på hver side, virkelig merkelig at det ikke går å unngå?
    Trur ikke det er mulig å unngå at den henger igjen når vi stifter emnet (førsteposten, altså). Ønsker du å redigere den posten?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Posten er fin den, og må jo være med. Men kanskje kan man lage en ultrakort førstepost og bruke nåværende førstepost som andrepost?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg kan se på det - eller, først tenke på det.

    Etter å ha editert meg selv flere ganger, tenkt og sjekket ut ting:

    Det meste vettuge alternativet ser ut til å være å klippe og lime det første innlegget om pastoralen over i en egen post og så editere innholdet i posten slik at det blir kortere. Da vil Pastoral nok komme sist, men det kan vi kanskje leve med?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var noe slik jeg tenkte ja :)

    Godt å se at du er på saken; en slags ildprøve for en stor moderatorkarriere i årene som kommer?! Hehe.

    PS; Man kunne kanskje limt Pastoral-posten inn i nåværende post 2, og heller flyttet sistnevnte til slutt? Siden Pastoral-posten inneholder en slags innledning til tråden mener jeg? Eventuelt brukt innledningspratet i Pastoral-posten som førstepost?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Noe sånt, ja. :)

    Jeg ser for meg at vi også kan gjøre følgende:

    1. Jeg klipper og limer vekk den første posten og lager et nytt innlegg med den posten (eller vil du gjøre det selv, VidarP, siden det strengt tatt er du som har skrevet posten?). Jeg er litt usikker på om vi må legge inn bilder og slikt på nytt, det finner vi ut av.

    2. Jeg kan videre, hvis vi ønsker det, ta ut alle innleggene som ikke er direkte relevante, i.e. innlegg som "Bra tråd!" o.s.v. og sette de inn i denne tråden her. Fordelen er at vi da får en "ren" post.

    3. Hvis vi ønsker det, kan vi da skrive inn i den første posten (den som dukker opp på toppen i alle trådene) litt om hensikten med tråden og i tillegg legge inn en link til denne tråden slik at vi alle som vil kommentere noe om tråden, kommenterer det her.

    Jeg tenker at det kan være greit å gjøre det slik, da det er en veldig flott tråd og det er kanskje greit å ha den så ryddig og grei som mulig? Jeg får uansett ikke gjort det før i morra da jeg må i seng nå, så dere kan jo tenke på det.

    Disclaimer: jeg garanterer ikke at jeg får til det ovenstående, men jeg tror det skal være fullt mulig. :)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Trådte sjøl for alvor inn i klassisk musikk for etpar år siden, under "veilledning" av Vidar P.
    Om jeg ikke husker helt feil ble min døråpner 1.) Den riktige komposisjonen. Finne komponist og komposisjoner som treffer en.
    2.) Den riktige innspillingen. Den innspilling som mest appellerer til dine preferanser.
    Var det så?

    Man kommer ikke unna denne, allerede nevnt i tråden


    Dernest vil jeg si min store øyeblikkelige forelskelse...Anton Bruckner.
    Han har overrasket meg stort og blåst meg rett ut på sidelinja.

    Har flere innspillinger av Bruckner, også på vinyl, men det er Brilliant boksen som har forført meg.


    Stravinsky og "vårofferet" er nevnt. Kanskje for den litt viderekommende, men du verden for en opplevelse :eek: 8)


    Det var det hele
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Da har jeg redigert Aus der Reihe-tråden - fint om folk kan lese gjennom det og gi beskjed om det ser greit ut, gjerne send PM hvis det er noe som skal rettes opp i. Jeg har også tatt deler av diskusjonen fra Aus der Reihe-tråden og flettet de inn i denne tråden - det kan derfor være at denne tråden fram til dette punktet kan virke noe rotete, det er i så fall et resultat av nevnte moderering. Hvis noen oppdagger noe helt rart som må gjøres noe med, PM meg. Gjør også oppmerksom på at det ligger en egen tråd (som er stifta fast) som innholder de delene av diskusjonen jeg modererte ut fra Aus der Reihe og som jeg IKKE har tatt inn i denne tråden. Innholdet i den tråden er stort sett hurra-rop - se den tråden for dens videre framtid.

    Mbare - moderator
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    Fra: Aus der Reihe - begynn med klassisk; anbefalte plater!

    For en tråd!!! Fantastisk!

    Når du først presenterer Beethovens 6.symfoni, Pastoral, så vil jeg på det varmeste anbefale dette alternativet:

    http://sa-cd.net/showtitle/204



    SA-CD, men hybird. Og redbook CD-laget er også svært bra!

    mvh -asvaberg-
     

    Herr Eriksen

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Jeg har etterhvert kjøpt - og likt - flere av anbefalingene i Aus der Reihe, og har satt stor pris på plater herfra. Nå nettopp bestilte jeg en til, denne gangen Janos Starker og cellosuitene av Bach.

    I tråden står det at SACD og vanlig CD er den samme remastringen. Stusset litt på hvorfor SACD er blitt svindyr, mens den vanlige er billig.

    http://www.amazon.com/Bach-Suites-Cello-Sonatas-Major/dp/B0001BPPNA/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=music&qid=1273859681&sr=8-4

    http://www.amazon.co.uk/gp/search/ref=sr_nr_p_n_binding_browse-b_6?rh=n%3A229816%2Ck%3Abach+starker%2Cp_n_binding_browse-bin%3A382529011&bbn=229816&keywords=bach+starker&ie=UTF8&qid=1273860202&rnid=382527011

    Er det så mange som bruker SACD-spillere at de klarer å skape slik rift om utgåtte plater? Eller er det forskjell på lyden også for oss med vanlige CD-spillere? Eller finnes det en helt annen forklaring?

    Veldig viktig er det jo ikke, ble bare litt nysgjerrig.

    Kommer det en sesong tre med Aus der Reihe? Vi er sikkert mange som eventuelt gleder oss til det.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Herr Eriksen skrev:
    I tråden står det at SACD og vanlig CD er den samme remastringen. Stusset litt på hvorfor SACD er blitt svindyr, mens den vanlige er billig.
    Hei; veldig hyggelig å høre at du liker platene!

    Det står ikke egentlig akkurat det at SACD og CD er samme remastering. SACD-laget på hybridplatene er en ny remastering for dette formatet. Men denne selges jo som hybrid, dvs med vanlig redbook CD-lag også. Det jeg mener å si er at CD-laget på disse hybridene er fra de samme remasterene som de første CD-remasterene av disse analoge tapene.

    SACD-remasteringene er flunkende nye på det tidspunkt platene ble utgitt. Men CD-lagene på de samme platene er altså fra de gamle (og gode!) Wilma Cozart Fine-remasterene fra 80/90-tallet.

    Ang dyr; når en attraktiv plate går "out-of-print" blir den gjerne svinedyr. Den var ikke dyr på det tidspunktet jeg anbefalte den, men slikt endrer seg ettersom tilgjengelighet. Men om du bruker vanlig cdp så er det ingen grunn til å kjøpe hybriden.

    Ang sesong 3 så er det veldig nærliggende å kjøre en slik. Men det skjer så mye på samleboks-fronten at man er redd for å anbefale plater som er del av store bokser til nesten ikke mer penger. Hva synes folket om et sesong 3 med boks-anbefalinger (inntil MVA-grensa på 200,-) mon tro?
     

    Herr Eriksen

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Jeg ser nå at spørsmålet mitt var upresist. Jeg skjønner at CD-lagene er identiske. Det jeg ikke skjønner er at det finnes så mange der ute som er villige til å betale slike summer for SACD. For det må jo være ganske mange av dem når prisene blir såpass voldsomme. Jeg trodde formatet var lite utbredt og nærmest på vei ut. Men det er ikke så viktig.

    Angående Aus der Reihe med anbefalinger av CD-bokser så sier jeg ja takk og hurra. Det ville vært midt i blinken for meg som akkurat har begynt å kjøpe klassisk musikk ihvertfall.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jess Vidar P!
    Takksam for et slikt tiltak, selv om lommeboka ikke har så godt av det...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    ...............
    Ang sesong 3 så er det veldig nærliggende å kjøre en slik. Men det skjer så mye på samleboks-fronten at man er redd for å anbefale plater som er del av store bokser til nesten ikke mer penger. Hva synes folket om et sesong 3 med boks-anbefalinger (inntil MVA-grensa på 200,-) mon tro?
    Dette treffer folkesjelen, Vidar P. Kulturfremmende allmen-nyttig innsats verdsettes høyt!
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:
    ...............
    Ang sesong 3 så er det veldig nærliggende å kjøre en slik. Men det skjer så mye på samleboks-fronten at man er redd for å anbefale plater som er del av store bokser til nesten ikke mer penger. Hva synes folket om et sesong 3 med boks-anbefalinger (inntil MVA-grensa på 200,-) mon tro?
    Dette treffer folkesjelen, Vidar P. Kulturfremmende allmen-nyttig innsats verdsettes høyt!
    Støttes fullt og helt :)
     
    A

    asvaberg

    Gjest
    Bifalles - sjeldent man finner så mye kunnskap og anbefalinger på ett sted!!

    En tanke dog: er det rom (eller kapasitet, eller etterspørsel) for å lage underkategorier etter samme mønster som f.eks Wikipedia:

    * 1 Medieval era
    * 2 Renaissance era
    * 3 Baroque era
    * 4 Classical era
    * 5 Romantic era
    * 6 Modern and contemporary

    Eller blir dette for omfattende?
    21st-century
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    asvaberg skrev:
    Bifalles - sjeldent man finner så mye kunnskap og anbefalinger på ett sted!!
    En tanke dog: er det rom (eller kapasitet, eller etterspørsel) for å lage underkategorier etter samme mønster som f.eks Wikipedia:
    * 1 Medieval era
    * 2 Renaissance era
    * 3 Baroque era
    * 4 Classical era
    * 5 Romantic era
    * 6 Modern and contemporary
    Eller blir dette for omfattende?

    21st-century
    Jeg skjønner ønsket, asvaberg, men dette er jo et enmanns-konsept med personlig preg. Sånn oppfatter jeg det, og liker å lese Vidar P sin egen versjon.
    Alternative tråder kan selvfølgelig andre starte som de vil.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    En morsom tråd. Min egen tilnærming til det klassiske reportoaret kom via ytterkantene. Jeg har så lenge jeg kan huske digget tidligmusikk slik det framføres av f.eks. Musica Antiqua Köln, Jordi Savall, Franz Brüggen osv. Samtidig oppdaget jeg Arne Nordheim, Philip Glass, Steve Reich og John Cage i tenårene. Dette ble etterhvert en motivasjonen til å fylle gapet og høre på alt skrevet imellom barokken og det 20. århundre.

    For mange kan dette være en ok inngangsbillett: hør på innspillinger med J. S. Bach og hans forgjengere. Samtidig bør en lytte til musikk fra Stravinskij og tiden etterpå. Appetitt på det imellom kommer etterhvert.
     

    Speik

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Hei alle sammen! :) Ny på forumet.

    Er forsåvidt ikke interessert i Hifi-diskusjon, men klassisk-forumet her er akkurat hva jeg lette etter. Er veldig nybegynner, men har virkelig fått åpenbaringen. Fulgte Vidar Ps guide, som jeg applauderer. Den var veldig nyttig.

    Problemet mitt for tiden er at jeg har lyst til å høre alt. Men jeg vet at jeg burde holde meg i skinnet og heller bruke mer tid på å sette meg inn i hvert enkelt verk før jeg går videre til neste. Det er mye mer givende. Jeg lever med streng student-økonomi, så jeg har desverre ikke råd til å kjøpe musikk for tiden. Men jeg klarer meg bra med min Spotify Premium-konto. (Men dette fører til at jeg hører de innspillingene som er tilgjengelige på Spotify, ikke alltid de samme som Vidar P anbefaler).

    Har enda ikke funnet "min smak". Jeg har favoritter innen alle tidsepoker og former, ser det ut til. Bortsett fra opera, big no-no der altså.

    En vesentlig ting jeg har erfart er at klassisk musikk ikke fungerer som bakgrunnsmusikk. Klassisk krever mye mer oppmerksomhet og dedikasjon enn annen musikk jeg lytter til. Derfor er jeg nødt til å sette av tid til kun musikklytting. Ganske annerledes enn hva jeg har gjort tidligere. Jeg får liksom ingenting ut av musikken hvis den bare står på mens jeg leser eller surfer internett, slik jeg vanligvis gjør med annen musikk. Muligens dette endrer seg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et generelt tips til alle som vil utvide musikkhorisonten, og spesielt til de som er interessert i klassisk og har begrenset budsjett:

    Finn nærmeste bibliotek med musikk-avdeling og bruk det!

    Alle de store byene har bibliotek med virkelig svære klassiske musikksamlinger, der man virkelig kan boltre seg i lån av CD og DVD.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så enig så enig.

    Og alle biblioteker kan låne plater fra de andre. Er det et verk eller en innspilling du gjerne vil høre, er det norske biblioteksystemet en fabelaktig portal til stor musikkglede.

    Speik skrev:
    opera, big no-no
    For det finnes det kun en eneste kur: Wagner.  8) ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wagner ja.. koser meg videre med Furtwänglers ring her jeg.
    Purcell-operaen i Aus der Reihe er vel heller ikke å forakte som operalæring. Har du hørt den Speik?
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Valentino skrev:
    Speik skrev:
    opera, big no-no
    For det finnes det kun en eneste kur: Wagner. 8) ;D
    Nå ville jeg vel ikke akkurat startet med Wagner om jeg skulle bli kjent med opera for første gang.

    Ville nok heller startet med lett fordøyelige operetter ala Fledermaus eller noe Rossini saker.....
     

    Speik

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Wagner ja.. koser meg videre med Furtwänglers ring her jeg.
    Purcell-operaen i Aus der Reihe er vel heller ikke å forakte som operalæring. Har du hørt den Speik?
    Såvidt, på youtube. Ikke gitt den en "fair chance" akkurat.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tryllefløyten er en god startopera ...

    Du tenner operainteressen fra høy til lav i heimen om du begynner med denne versjonen:
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei Vidar!
    Det er fint at du står på for lytting til mer avansert musikk.

    For egen del har jeg stoppet all lytting på klassisk musikk, og vurderer å selge samlingen. Rett og slett fordi jeg ikke etter beste evne finner gleden i måten "orkesterverk" kommer ut av høyttalerne på.

    Jeg liker nærheten i jazz og gjerne litt avansert å bryne seg på. Få instrumenter, hvor du kan høre pedalene på pianoet trykkes i bunn, hvordan hendene til bassisten beveger seg på instrumentet. Instumentenes selvresonans.

    Jeg har "spesialisert" meg på bassister, og hvor ulike de forskjellig instrumentene er i lyden, og hvor ulike spilleteknikker de har. Kunstnere som Arild Andersen, Terje Gewelt, Charlie Haden, Ron Carter, Marc Johnson osv.

    Grensen min for jazz ligger litt over grensen for "pling plong" - jeg vil helst at det høres ut som de spiller samme stykke. Jeg finner som sagt ikke denne nærheten i klassisk. Heldigvis er vi alle forskjellige og hører alle på ulike ting. Det er vel den eneste måten å kunne lære noe annet ved at andre utfordrer ens grenser?

    mvh
    Rune
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Runesande skrev:
    Hei Vidar!
    Det er fint at du står på for lytting til mer avansert musikk.

    For egen del har jeg stoppet all lytting på klassisk musikk, og vurderer å selge samlingen. Rett og slett fordi jeg ikke etter beste evne finner gleden i måten "orkesterverk" kommer ut av høyttalerne på.

    Jeg liker nærheten i jazz og gjerne litt avansert å bryne seg på. Få instrumenter, hvor du kan høre pedalene på pianoet trykkes i bunn, hvordan hendene til bassisten beveger seg på instrumentet. Instumentenes selvresonans.

    Jeg har "spesialisert" meg på bassister, og hvor ulike de forskjellig instrumentene er i lyden, og hvor ulike spilleteknikker de har. Kunstnere som Arild Andersen, Terje Gewelt, Charlie Haden, Ron Carter, Marc Johnson osv.

    Grensen min for jazz ligger litt over grensen for "pling plong" - jeg vil helst at det høres ut som de spiller samme stykke. Jeg finner som sagt ikke denne nærheten i klassisk. Heldigvis er vi alle forskjellige og hører alle på ulike ting. Det er vel den eneste måten å kunne lære noe annet ved at andre utfordrer ens grenser?

    mvh
    Rune
    Det høres ut som om du burde høre på kammermusikk. Jeg har bekjente som har det på samme måten, meget interessert i klassisk, men hører bare på kammer, klaver og sang, rører aldri større orkesterverker/konserter, noe jeg godt kan forstå, da ren orkestermusikk utgjør en veldig liten del av lyttingen også hos meg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kammermusikk var det første som slo meg også. Du skal ha kredit for innsats iallefall Rune, men ikke gi opp for tidlig iallefall!
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei Erato!
    Jeg liker godt klassisk gitar, luth osv. også rene klaverkonserter (Grieg A-moll). Men der er jeg ganske sær på innspillingene. Om de spilt inn slik at det føles om jeg sitter på toppen av en tribune, det fikser jeg ikke. Da mister jeg kontakten med musikken. Det er som om du ikke får lov til å ta del i det som utøves, men er kun en "uønsket kikker"

    mvh
    Rune
     

    Speik

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Hva med å prøve Janos Starker sin innspilling av Bachs komplette cello suiter. Her får du virkelig den nærheten du søker. Du kan til og med høre han puste ekstatisk!

    Å sitte ute i sola med en tsjekkisk pilsner i hånden og Bachs cellosuiter på ørene er høykvalitets tidsfordriv.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Speik skrev:
    Hva med å prøve Janos Starker sin innspilling av Bachs komplette cello suiter. Her får du virkelig den nærheten du søker. Du kan til og med høre han puste ekstatisk!

    Å sitte ute i sola med en tsjekkisk pilsner i hånden og Bachs cellosuiter på ørene er høykvalitets tidsfordriv.
    Takk Speik!
    Et godt råd. SoloCello har jeg faktisk aldri vurdert. Nå blir det vel en pils fra Drammen og en søk på PC'en etter Cello. :)

    mvh
    Rune
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn