Har du sett dette på måleinstrumenter eller opplever du det slik?Sikker?Tja, kanskje de som vil over 112dB på et 8 ohms hornsystem med 96dB følsomhet?Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
A45 har ikke mer enn 19V spenning å rutte med og kan ikke gi mer enn 45W i en 8 ohms høyttaler. Det spiller ingen rolle at den kan levere 360W i 1 ohm.
Om selve horndriveren i disse høyttalerne har en annen impedanskurve og/eller en annen følsomhet spiller ingen rolle når brukeren ikke skal gjøre noe med filteret..
Av samme grunn er det dermed ingen vits å bruke en forsterker med mer enn 45W i bassen heller hvis man bruker en A45 i toppen.
Jeg har sett a50/a60 banke ut langt mer enn sine oppgitte kl.a-watt på 8ohms høyttalere ved drastisk pådrag.
Hvis ikke Accuphase oppgir mindre effekt enn det de faktisk har så er jeg sikker ja. Dette er jo enkel matte.
Kvadratroten av (45 x 8 ) = 19V.
Jeg finner ingen målinger av klasse A forsterkerne til Accuphase på nettet, men har funnet et par andre.
M-2000
E-270:
Fra kurvene kan vi lett se ved hvilken effekt forvrengningen begynner å stige. Dette er på grunn av at spenningen i strømforsyningen ikke er høyere enn det den er.
M-2000 er oppgitt til 250W i 8 ohm, men klarer 370W. 48% mer.
M-2000 er oppgitt til 500W i 4 ohm, men klarer 590W. 18% mer
E270 er oppgitt til 120W i 4 ohm, men klarer 155W. 29% mer.
Accuphase har altså sitt helt på det tørre og til og med noe å gå på når de oppgir effekten på sine forsterkere.
La oss si at A-45 også leverer 48% mer enn den er oppgitt til og klarer å levere 67W. Det tilsvarer 2dB SPL ekstra og den vil å så fall kunne lage et lydtrykk på DD66000 på 114dB SPL før den forvrenger signalet.
Skrur man ytterligere opp så vil det vrenge. Det er ikke sikkert det er så lett å høre hvis den vrenger "pent" uten skarpe "kanter" og det det godt hende den gjør. NAD brukte jo dette aktivt i sin tid for å kunne tillate litt vreng. "soft-clipping" kalte de det.
Accuphase bygger forsterkere helt etter min smak med store kraftressurser og en A-45 låter garantert helt supert på DD66000 hele veien opp til 112dB (eller muligens 114dB). Men der stopper det altså.
Man kommer ikke utenom dette og det er viktig at man er bevisst på at der er slik. Vet man at man aldri føler trangen til dra på skikkelig høyt på disse så er det selvfølgelig helt greit, men ikke fortell at man får ut det som bor i DD66000 med en 45 eller 70W klasse A forsterker. Det går bare ikke an uten at man beveger seg langt inn i forvrengningens land. JBL har jo selv skrevet 500W i manualen...