Høyttalere Bi-amping av JBL Everest DD66000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
    Tja, kanskje de som vil over 112dB på et 8 ohms hornsystem med 96dB følsomhet?
    A45 har ikke mer enn 19V spenning å rutte med og kan ikke gi mer enn 45W i en 8 ohms høyttaler. Det spiller ingen rolle at den kan levere 360W i 1 ohm.
    Om selve horndriveren i disse høyttalerne har en annen impedanskurve og/eller en annen følsomhet spiller ingen rolle når brukeren ikke skal gjøre noe med filteret..

    Av samme grunn er det dermed ingen vits å bruke en forsterker med mer enn 45W i bassen heller hvis man bruker en A45 i toppen.
    Sikker?
    Jeg har sett a50/a60 banke ut langt mer enn sine oppgitte kl.a-watt på 8ohms høyttalere ved drastisk pådrag.
    Har du sett dette på måleinstrumenter eller opplever du det slik?
    Hvis ikke Accuphase oppgir mindre effekt enn det de faktisk har så er jeg sikker ja. Dette er jo enkel matte.
    Kvadratroten av (45 x 8 ) = 19V.

    Jeg finner ingen målinger av klasse A forsterkerne til Accuphase på nettet, men har funnet et par andre.

    M-2000
    Screen Shot 12-31-19 at 12.25 PM 002.jpg
    Screen Shot 12-31-19 at 12.26 PM 004.jpg


    E-270:
    Screen Shot 12-31-19 at 12.26 PM.jpg
    Screen Shot 12-31-19 at 12.26 PM 003.jpg


    Fra kurvene kan vi lett se ved hvilken effekt forvrengningen begynner å stige. Dette er på grunn av at spenningen i strømforsyningen ikke er høyere enn det den er.
    M-2000 er oppgitt til 250W i 8 ohm, men klarer 370W. 48% mer.
    M-2000 er oppgitt til 500W i 4 ohm, men klarer 590W. 18% mer

    E270 er oppgitt til 120W i 4 ohm, men klarer 155W. 29% mer.

    Accuphase har altså sitt helt på det tørre og til og med noe å gå på når de oppgir effekten på sine forsterkere.

    La oss si at A-45 også leverer 48% mer enn den er oppgitt til og klarer å levere 67W. Det tilsvarer 2dB SPL ekstra og den vil å så fall kunne lage et lydtrykk på DD66000 på 114dB SPL før den forvrenger signalet.
    Skrur man ytterligere opp så vil det vrenge. Det er ikke sikkert det er så lett å høre hvis den vrenger "pent" uten skarpe "kanter" og det det godt hende den gjør. NAD brukte jo dette aktivt i sin tid for å kunne tillate litt vreng. "soft-clipping" kalte de det.
    Accuphase bygger forsterkere helt etter min smak med store kraftressurser og en A-45 låter garantert helt supert på DD66000 hele veien opp til 112dB (eller muligens 114dB). Men der stopper det altså.

    Man kommer ikke utenom dette og det er viktig at man er bevisst på at der er slik. Vet man at man aldri føler trangen til dra på skikkelig høyt på disse så er det selvfølgelig helt greit, men ikke fortell at man får ut det som bor i DD66000 med en 45 eller 70W klasse A forsterker. Det går bare ikke an uten at man beveger seg langt inn i forvrengningens land. JBL har jo selv skrevet 500W i manualen...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    JBL 4356 våkner for alvor først når de får 500w + å leke med. En tror det ikke før en prøver selv. Spillte lenge med mindre krefter og syntes det låt meget bra, men haka ramla ned når først MC 601 og senere 1.2kw kom på plass. Forskjellen vil oppleves enda mer brutal med Everest.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man bør vel se litt på fakta.
    I utgangspunktet så kan en jo spille så det renner blod utav ørene med noen få watt på kompresjonsdrivere.
    I tilfellet denne høyttaleren så demper en med filter. Når ser på impedanskurve så er den rimelig flat oppover i frekvens så en demper serielt men har også komponenter parallelt for å få det slik
    Så tolker det til pga filter at en da bør ha noe effekt for å sparke liv i hornseksjonen.

    Sånn sett enig med deg Armand, en bør vel ha noe effekt når det er slik.

    Opeth, har du kanskje mulighet for å låne forsterker og teste?
    Da finner du svaret selv om dette er vits i eller ikke.


    Selv spiller jeg så det dundrer i veggene med 2x15w. Så kan en jo spørre seg hvorfor og hvordan det er mulig...? :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Man bør vel se litt på fakta.
    I utgangspunktet så kan en jo spille så det renner blod utav ørene med noen få watt på kompresjonsdrivere.
    I tilfellet denne høyttaleren så demper en med filter. Når ser på impedanskurve så er den rimelig flat oppover i frekvens så en demper serielt men har også komponenter parallelt for å få det slik
    Så tolker det til pga filter at en da bør ha noe effekt for å sparke liv i hornseksjonen.

    Sånn sett enig med deg Armand, en bør vel ha noe effekt når det er slik.

    Opeth, har du kanskje mulighet for å låne forsterker og teste?
    Da finner du svaret selv om dette er vits i eller ikke.


    Selv spiller jeg så det dundrer i veggene med 2x15w. Så kan en jo spørre seg hvorfor og hvordan det er mulig...? :)
    15 W det lyder jo helt utroligt . Her i min stue ville 15 W sige ingenting? :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Man bør vel se litt på fakta.
    I utgangspunktet så kan en jo spille så det renner blod utav ørene med noen få watt på kompresjonsdrivere.
    I tilfellet denne høyttaleren så demper en med filter. Når ser på impedanskurve så er den rimelig flat oppover i frekvens så en demper serielt men har også komponenter parallelt for å få det slik
    Så tolker det til pga filter at en da bør ha noe effekt for å sparke liv i hornseksjonen.

    Sånn sett enig med deg Armand, en bør vel ha noe effekt når det er slik.

    Opeth, har du kanskje mulighet for å låne forsterker og teste?
    Da finner du svaret selv om dette er vits i eller ikke.


    Selv spiller jeg så det dundrer i veggene med 2x15w. Så kan en jo spørre seg hvorfor og hvordan det er mulig...? :)
    15 W det lyder jo helt utroligt . Her i min stue ville 15 W sige ingenting? :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er jeg enig med de som mener 45A watt er nok på kompresjonsdrivere, det er når bassen skal temmes det drar på seg. Tenker da på mine 4365. Everest kan jeg ikke uttale meg om.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Både Everest, K2, M2, 4365, 4367 osv kan nesten ikke få nok effekt til bassene.
    Har sett hvordan Mc metrene har beveget seg på K2.

    Mitt eget system er OB og alt blir litt annerledes.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    I deres rette element (Og det er ikke i min stue) Anbefaler JBL 2400W til Bas/ 300W til mellemtonen/200W til Diskant.
    Jeg har sat mine Effekt forstærkere til det halve . Bas 1200W /Mellemtone 150W /Diskant 100W

    Jeg bruger måske en tiendedel af Effekten . Men har et kæmpe Headroom som jeg har erfaret er så vigtigt .

    Vh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hvem er det som har klart og tømme Accuphase A45 sine watt i mid og tweeter på et hornsystem ?
    Tja, kanskje de som vil over 112dB på et 8 ohms hornsystem med 96dB følsomhet?
    A45 har ikke mer enn 19V spenning å rutte med og kan ikke gi mer enn 45W i en 8 ohms høyttaler. Det spiller ingen rolle at den kan levere 360W i 1 ohm.
    Om selve horndriveren i disse høyttalerne har en annen impedanskurve og/eller en annen følsomhet spiller ingen rolle når brukeren ikke skal gjøre noe med filteret..

    Av samme grunn er det dermed ingen vits å bruke en forsterker med mer enn 45W i bassen heller hvis man bruker en A45 i toppen.
    Sikker?
    Jeg har sett a50/a60 banke ut langt mer enn sine oppgitte kl.a-watt på 8ohms høyttalere ved drastisk pådrag.
    Har du sett dette på måleinstrumenter eller opplever du det slik?
    Hvis ikke Accuphase oppgir mindre effekt enn det de faktisk har så er jeg sikker ja. Dette er jo enkel matte.
    Kvadratroten av (45 x 8 ) = 19V.

    Jeg finner ingen målinger av klasse A forsterkerne til Accuphase på nettet, men har funnet et par andre.

    M-2000
    Vis vedlegget 565359 Vis vedlegget 565361

    E-270:
    Vis vedlegget 565362 Vis vedlegget 565363

    Fra kurvene kan vi lett se ved hvilken effekt forvrengningen begynner å stige. Dette er på grunn av at spenningen i strømforsyningen ikke er høyere enn det den er.
    M-2000 er oppgitt til 250W i 8 ohm, men klarer 370W. 48% mer.
    M-2000 er oppgitt til 500W i 4 ohm, men klarer 590W. 18% mer

    E270 er oppgitt til 120W i 4 ohm, men klarer 155W. 29% mer.

    Accuphase har altså sitt helt på det tørre og til og med noe å gå på når de oppgir effekten på sine forsterkere.

    La oss si at A-45 også leverer 48% mer enn den er oppgitt til og klarer å levere 67W. Det tilsvarer 2dB SPL ekstra og den vil å så fall kunne lage et lydtrykk på DD66000 på 114dB SPL før den forvrenger signalet.
    Skrur man ytterligere opp så vil det vrenge. Det er ikke sikkert det er så lett å høre hvis den vrenger "pent" uten skarpe "kanter" og det det godt hende den gjør. NAD brukte jo dette aktivt i sin tid for å kunne tillate litt vreng. "soft-clipping" kalte de det.
    Accuphase bygger forsterkere helt etter min smak med store kraftressurser og en A-45 låter garantert helt supert på DD66000 hele veien opp til 112dB (eller muligens 114dB). Men der stopper det altså.

    Man kommer ikke utenom dette og det er viktig at man er bevisst på at der er slik. Vet man at man aldri føler trangen til dra på skikkelig høyt på disse så er det selvfølgelig helt greit, men ikke fortell at man får ut det som bor i DD66000 med en 45 eller 70W klasse A forsterker. Det går bare ikke an uten at man beveger seg langt inn i forvrengningens land. JBL har jo selv skrevet 500W i manualen...
    A-60 har peak watt-meter i front som viser faktisk forbruk i motsetning til sine mindre brødre som viser effekten via meterne i front basert på 8ohms høyttaler.

    Jeg har testet a-60 som ren bassforsterker på både 4 og 8 ohms basshøyttalere, og har klart å spille med langt over angitt effekt. Jeg har tolket dette som at A-serien til accuphase går ut av klasse a for å levere mer effekt ved behov.
    Jeg har ikke impedansekurver fra disse høyttalerne, men la oss si at 8-ohmeren dipper ned i 3ohm, skulle vi kunne anta at noe særlig mer enn 150w var uaktuelt, men jeg har hatt mer enn 400w ut av dette effekttrinnet.

    Ellers er jeg helt enig, ref signaturen min.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Fra Accuphase manualen (forøvrig utrolig pene manualer)
    http://www.accuphase.com/historys/pdf/a-60_e.pdf

    "Note 1 Low amplifier output impedance
    The load of a power amplifier, namely the loudspeaker generates
    a counterelectromotive force
    that can flow back into the amplifier
    via the NF loop. This phenomenon is influenced by fluctuations in
    speaker impedance, and interferes with the drive performance of
    the amplifier. The output impedance of a power amplifier should
    therefore be made as low as possible by using output devices
    with high current capability. This absorbs the counterelectromotive
    force generated by the voice coil and prevents the occurrence of
    intermodulation distortion

    Note 2 The constant drive voltage principle
    Even in the presence of a load with wildly fluctuating impedance,
    the ideal power amplifier should deliver a constant voltage signal
    to the load. Figure 2 shows the results of actual output voltage/
    output current measurements at different load impedances for the
    A-60. It can be clearly seen that output voltage is almost constant
    at various loads, which means that current increases in a linear
    fashion. Actual measurements of clipping power have yielded the
    following figures, which impressively demonstrate the more than
    ample performance of the A-60: 1 ohm: 513 watts, 2 ohms:
    343 watts, 4 ohms: 202 watts, 8 ohms: 110 watts."


    Screen Shot 12-31-19 at 01.57 PM.PNG


    Fra denne informasjonen kan vi se at Accuphase A-60 kan levere en RMS spenning på 32V hvis den belastes med lette 16 ohm og at spenningen på utgangen synker til 27,5V når lasten synker til 2 ohm. Hvorfor synker spenningen? Jo, det er to grunner til dette.
    1. Power supply er ikke uendelig kraftig.
    2. Dempingsfaktoren er ikke uendelig høy

    På en perfekt forsterker ville effekten doble seg hver gang impedansen halveres og streken oppover på grafen ville vært loddrett. Ikke engang Accuphase er perfekt, selv om de er bedre enn mange andre på det området med sine store power supply og relativt lave utgangsimpedans. Noe de også påpeker i "Note 1"

    A-60 bruker en DSP for å måle effekten ved å måle både strøm og spenning til enhver tid beregner effekten. Jeg ser de har en peak-hold funksjon men det står ikke om det er RMS-peak eller om det er "ren" peak som i øyeblikksverdi.

    Hvis vi går ut fra at det er øyeblikksverdi så må vi se på hvilken peakspenning 32V RMS er. For å finne dette må vi gange med 1,41 og finner at peak spenning er 45V. Vi vet altså at A-60 kan altså kan levere peak 45V på terminalene. Hvis impedansen i dine basser er 5 ohm vil peak effekt være 45^2/5= 400W

    Hvis vi går ut fra at de bruker RMS-peak og at forsterkeren klarte å holde spenningen på 32V en liten stund så må motstanden i bassene dine ha dippet til 2,56 ohm i dette øyeblikket (32V^2 / 2,56 ohm = 400W).

    Uansett hvilken måte de måler på så er det en ting som er sikkert. Du får aldri mer enn 32V RMS på utgangen av en A-60 og i 8 ohm så er det 128W peakeffekt. Har du sett 400W på meteret så er det ikke fordi spenningen har vært over 32V, men fordi forsterkeren faktisk bruker så mye effekt for å "holde igjen" basselementenes bevegelse som også forklart i manulen (uthevet i rødt over).
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Takk, da falt bitene på plass! Hadde som du sier vært interessant å vite om det er RMS eller ren peak som vises, men det er uansett en funksjon jeg har satt pris på (og som har overasket de fleste besøkende når de ser hvor høy man kan spille med lite effekt).
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at det var rett før trommehinnen revnet når det ble tre siffer i displayet på Accuphasen til Sluket:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    I deres rette element (Og det er ikke i min stue) Anbefaler JBL 2400W til Bas/ 300W til mellemtonen/200W til Diskant.
    Jeg har sat mine Effekt forstærkere til det halve . Bas 1200W /Mellemtone 150W /Diskant 100W

    Jeg bruger måske en tiendedel af Effekten . Men har et kæmpe Headroom som jeg har erfaret er så vigtigt .

    Vh
    Det er viktig å påpeke at da snakker vi om et aktivt system uten passivt delefilter. I så fall høres anbefalingene til JBL korrekte ut.
    Kjører man bi-amping med passive filtre må forsterkerne ha lik effekt (og gain). Hvis ikke så begrenses man av den forsterkeren med minst effekt.
    bassforsterkeren kan med fordel ha høy dempingsfaktor og korte høyttalerkabler for å holde kontroll i bassen.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    I deres rette element (Og det er ikke i min stue) Anbefaler JBL 2400W til Bas/ 300W til mellemtonen/200W til Diskant.
    Jeg har sat mine Effekt forstærkere til det halve . Bas 1200W /Mellemtone 150W /Diskant 100W

    Jeg bruger måske en tiendedel af Effekten . Men har et kæmpe Headroom som jeg har erfaret er så vigtigt .

    Vh
    Det er viktig å påpeke at da snakker vi om en aktivt system uten passivt delefilter. I så fall høres anbefalingene til JBL korrekte ut.
    Kjører man bi-amping med passive filtre må forsterkerne ha lik effekt (og gain). Hvis ikke så begrenses man av den forsterkeren med minst effekt.
    bassforsterkeren kan med fordel ha høy dempingsfaktor og korte høyttalerkabler for å holde kontroll i bassen.

    Kjører man bi-amping med passive filtre må forsterkerne ha lik effekt (og gain) selvfølgelig :)

    Undre mig noget over at den Accuphase kan arbejde helt nede ved 1.Ohm. Er det ikke mere i teorien end i praksis. Næsten alle effektforstærkere vil stå af her?
    Der står godt nok dette

    ( når lasten synker til 2 ohm. Hvorfor synker spenningen? Jo, det er to grunner til dette.
    1. Power supply er ikke uendelig kraftig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer litt an på hvordan en evt bygger dem passive filtrene.
    I dette tilfellet med JBL DD66000 så er det vel dempeledde som stjeler effekt når det gjelder horna.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen. Kan man nå slutte at jeg kan kjøre feks en A75 på HF og 2xP4500 (som monoblokker i bridge mode) på LF? Gainet er likt, men forsterkerne er det ikke!!! Det er 2x360w på bassene og 2x75w på horna. Jeg forventer litt avlasting nederst og muligens litt sweetness i toppen.
    Misforstå rett, men P4500 x 2 driver dette utopisk bra allerede. Og vi snakker høyt når jeg skriver høyt.

    Når det er sagt så drev jeg disse også utmerket med 140w klasse A Jadis JA200. Med en herlig kontroll og oppløsning, selv om det ikke gikk LIKE høyt! Jeg byttet av praktiske årsaker, men ble slått i bakken av Accuphase for å si det slik! Jeg hadde dessuten JBL4365 som jeg drev med 140w rør fra CJ. Låt helt praktfullt det også, og det var ingen lukket lyd som vitnet om for lite kraft. 400w fra Forsell Statement var ikke i nærheten. Skulle aldri solgt de.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    enkelt forklart , bro koblede ampen din vil ha 6dB mer gain enn ikke brokoblet ,disse må da dempes 6dB altså ( x2 )
    Forutsatt at bass ampene og diskant ampene har lik ytelse feks 8 ohm og at de har lik gain enkelt sagt , dvs at de har samme rail spenning
    Var den grei ?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Ikke egentlig. Gain kan justeres med 6dB knepp på 4500 og dermed passe. Hvorfor må effekten være lik?
    Diskant amp er 75w kl A, fra a-75. Bass fra p-4500 brokoblet ( fra 90 til 360 w, men impedansen halvveres)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ikke egentlig. Gain kan justeres med 6dB knepp på 4500 og dermed passe. Hvorfor må effekten være lik?
    Diskant amp er 75w kl A, fra a-75. Bass fra p-4500 brokoblet ( fra 90 til 360 w, men impedansen halvveres)
    Nei effekten trenger ikke være lik , det var mest for å sikre deg om at du ikke overstyrer diskanten og klipper signalet , du bruker tross altt det passive filteret , så du trenger lik spenning utstyring uansett fra begge ampene til LP og HP enten de er bro eller ikke ,
    Jeg har kjørt bi amping lenge selv , ble liksom alldri fornøyd , og gikk dørgene lei av all virrvarr og ledninger .Jeg ville heller gått for 2 mono blokker , men har du ampene allerede så bruk de
    Det er en enkel sak å sjekke lik gain for HP LP når du har koblet , du sprenger ingen ting
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Usikker del 2. Hvordan sjekke? Tidligere ble det sagt bare gainet var likt var det ok. Både a75 og p4500 har samme gain, men så denne brokoblingen av P4500 da..... du nevner da at gainet øker med 6dB ved brokobling. Er det 3dB fra stereo til mono og så 3dB fra halvert impedanse? Det første er jeg med på. Neste ikke. Mitt spørsmål er enkelt og greit. Fungerer a75 i HF og 2x P4500 på LF? Jeg har ikke måleutstyr.

    Og dette er ikke for å overleve, men for forbedring!!! :)
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Usikker del 2. Hvordan sjekke? Tidligere ble det sagt bare gainet var likt var det ok. Både a75 og p4500 har samme gain, men så denne brokoblingen av P4500 da..... du nevner da at gainet øker med 6dB ved brokobling. Er det 3dB fra stereo til mono og så 3dB fra halvert impedanse? Det første er jeg med på. Neste ikke. Mitt spørsmål er enkelt og greit. Fungerer a75 i HF og 2x P4500 på LF? Jeg har ikke måleutstyr.
    +

    Ja har du 2 knapper for gain ? , da 3dB på hver amp ,Er det bryter eller potmeter for gain justeringen ?
    Har du volt meter ? trenger ikke mer
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    20200101_214958.jpg

    3dB knepp på p4500. Demper jeg med 3dB er det i boks eller?.......
    Ps Gainet på pre kan justeres også, men det hjelper ikke her!
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    1. Fungerer a75 i HF og 2x P4500 på LF? Jeg har ikke måleutstyr.
    2. Og dette er ikke for å overleve, men for forbedring!!! :)
    1. Ja, det går fint. Du må skru gain 6dB høyere på A75 enn på de to P4500.
    2. Da ville gjort noe helt annet.

    Det du gjør nå er at du begrenser hvor høyt du kan spille på grunn av den begrensede effekten i A75. Det vil nå f.eks ikke være noen vits å bruke begge P4500 forsterkerne i bassen heller. P4500 kan levere 360W brokoblet, men det er jo ingen vits siden du aldri kan spille høyere enn 75W ikke sant? Det vil faktisk være bedre å bruke bare en av dem siden du halverer dempingsfaktoren på P4500 når du brokobler og dermed får mindre kontroll i bassen.

    Ja, det kan hende at A75 kan gi deg en forbedring i toppen så det kan være en forberdring.

    Skulle jeg gjort en forbedring uten å røre delefilteret ville jeg mye heller brukt P4500 i toppen og en Vera P400/1000 i bassen. Da oppnår du følgende:
    1. P4500 blir avlastet i bassen så denne låter bedre oppover.
    2. Du får mye mer kontroll i bassen med Veras dempingsfaktor på 5300.
    Med denne løsningen kan du faktisk spille enda litt høyere uten forvrengning enn du kan i dag siden P4500 slipper å spille bass.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Er desverre ikke så mye klokere. Vil ikke a75 avlaste? Og 2 x p4500 jobbe mindre anstrengt enn en? Samlet effekt øker. Det er ikke vanntette skott mellom HF og LF, bare delefilter.
    Jeg vil ikke anskaffe en a75 med mindre det blir bedre. 2xp4500 gjør en knalljobb sammen med c2450 i dag.
    Takker for råd om andre forsterkere, men det er Accuphase jeg ønsker. Jeg eier 2 p4500. Det er kortene. Vil en a75 forbedre?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    hvordan vil du øke gainet på A75 ?
    Ikke vet jeg. Sa jeg det? Tenkte evt dempe p4500 3dB slik du skrev. Men hvis det totalt sett gir mindre pulver og kontroll enn bare beholde 2xp4500 er det ikke noe poeng.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei jeg er nok enig med armand , de bassene suger strøm , den lille avlastningen er ikke verdt så mye ,Du vil ikke ikke få så mye mere ekstra , kansje litt finesse " og om du kommer i mål vet du jo ikke heller . Og hvis du ikke har ampen fra før så må du kjøpe en til hvilken pris ?Vera koster 30 k
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Er desverre ikke så mye klokere. Vil ikke a75 avlaste? Og 2 x p4500 jobbe mindre anstrengt enn en? Samlet effekt øker. Det er ikke vanntette skott mellom HF og LF, bare delefilter.
    Jeg vil ikke anskaffe en a75 med mindre det blir bedre. 2xp4500 gjør en knalljobb sammen med c2450 i dag.
    Takker for råd om andre forsterkere, men det er Accuphase jeg ønsker. Jeg eier 2 p4500. Det er kortene. Vil en a75 forbedre?
    Så fort du bruker flere forsterkere så får du avlastning. Så joda, A75 og P4500 vil avlaste hverandre slik at de begge kan yte noe bedre.
    Poenget her er at hvis du velger å bruke en A75 i toppen så kan du ikke spille høyere enn det en 75W forsterker kan. Du kan sette på 10000W i bassen uten at det har en døyt å si.
    I tillegg er det slik at en forsterker jobber ikke mindre anstrengt når den brokobles. Det går akkurat like mye strøm gjennom de to kanalene i forsterkeren, men den kan potensielt levere høyere spenning. En spenning du aldri vil ha bruk for siden A75 begrenser hvor høyt du kan spille.

    Hvis du er fornøyd med redusert lydtrykk kan det godt hende en A75 gir deg et løft i lyden. Skal du spille høyere må du kjøpe to.

    Jeg ser du fikk hakeslipp da du gikk over til Accuphase, og det kan jeg godt forstå siden dette er knallgode produkter. Spesielt i forhold til Forsell Statement som ikke er noe annet enn et vrak i forhold med forvrengning på 0,1%. Min ærlige mening er at du vet ikke hva du går glipp av når du ikke vurderer en moderne kraftig klasse D forsterker i bassen uansett merke.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei , du har en gain knapp på hver amp som jeg ser , still på- 6dB begge bass ampene

    Hvis det var 2 gain knapper då var det 3dB , men det har ikke du
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Men hvis det totalt sett gir mindre pulver og kontroll enn bare beholde 2xp4500 er det ikke noe poeng.
    Det er mulig det høres rart ut, men det enkle svaret på dette er at det vil gi mindre pulver å koble en A75 på toppen.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Herregud her borges det for et mareritt om store tårnstabler med Accuphase Poweramper ( DF55 ) skal selvsagt være med i marerittet noe annet er ikke innafor ved bi amp enten det er vertikal / horisontal konfigurasjon :D
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase A75 gir 60W / 8 ohm i klasse A. Så går den over i klasse B og gir 131W / 8 ohm. Ved lavere imp. økes betraktelig.
    -m
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn