Høyttalere Bi-amping av JBL Everest DD66000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Korriger meg om jeg tar feil.

    Om man har 2 forsterkere, en som er ratet til 300w og en som er ratet til 75w, så vil disse levere respektive 300 eller 75w mot en 8ohms last ved fullt linjesignal?
    Uavhengig av gainstruktur?

    Med andre ord vil 300w'eren levere 30w om volumkontrollen i pre'en står på 10% (og er linjær/passiv), 75w'eren vil levere 7.5w?

    Eller er jeg helt på vidda igjen?

    --
    Martin
    Du er dessverre på midt på Hardangervidda. Men ta det rolig, jeg skal korrigere deg ned til stresslessen igjen.
    Alle som lurer litt på dette bør følge resonnementet under. Det er greit å kunne dette når man kobler Hi-Fi apparater. Det er ca. ungdomsskolenivå nivå på matten så det er ingen unnskyldning :)

    Ikke tenk på watt (enda).
    Forforsterkeren vil med volumknotten på en gitt innstilling gi en gitt spenning ut til forsterkerne. La oss si f.eks 0,5V
    Disse er satt til 28dB gain alle sammen og vil forsterke spenningen med 28dB.
    For å finne ut hvilken spenning dette blir må vi bruke kalkulator eller en online tjeneste. Online er enklest og ved å legge inn 28dB på denne tjenesten:
    Decibels to Voltage Gain and Loss convert calculation conversion amplification amplifier electronics - sengpielaudio Sengpiel Berlin
    ser vi at det tilsvarer 25,12 ganger. 25,12*0,5V blir 12,56V.
    Alle tilkoblede forsterkere satt til 28dB vil altså nå levere 12,56V på sine utganger helt uavhengig om de er på 75W, 300W eller på 1000000W.

    SÅ kan vi se på watt.
    12,56V i 8 ohm blir: 12,56^2/8= 20W

    Skrur man opp til 0,95V så vil forsterkerne levere 25,12*0,95V= 23,86V
    I 8 ohm blir dette 23,86^2/8= 71W

    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.

    Som nevnt tidligere i tråden så kan det faktisk lønne seg å heller bruke kun en P4500 i bassen. Dette er fordi utgangsimpedansen på P4500 dobles når den brokobles og dette ødelegger for kontrollen i bassen. Den brokoblede effekten på 360W kan aldri kan brukes siden A75 setter grensen på 75W.
    I stereo-mode leverer P4500 2*90W og man får faktisk ikke brukt de siste 15W da heller.

    Nå er det ikke 100% sikkert at en P4500 yter like godt som to brokoblede. Det kan hende at at den økte kapasiteten man får i strømforsyningen gir en fordel. Men jeg tviler på dette siden strømforsyningen i Accuphase P4500 er solid nok til å levere 2x75W uten problemer.
    Hvad med Headroom Mangler det ikke i dit regnestykke? Minimum på 3dB. Jeg har aldrig helt forstået det med at brokoble en forstærker. Mener det er bedre at købe en større Stereo forstærker :) En der er kan levere mere strøm
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.
    Nå er jeg på veldig tynn is, men prøver meg likevel. Musikk er jo sånn av natur at det er mye mer energi i lavere oktaver enn i høyere. Gjør ikke det at signalformen ut av preampen har (varierende, men i snitt) høyere output i bassen enn i diskanten? Og at man da dermed kan utnytte mer effekt i bassen, siden signalformen gjør at den mottar høyere signal fra preampen? Dette er altså mer et spørsmål enn en påstand. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvad med Headroom Mangler det ikke i dit regnestykke? Minimum på 3dB. Jeg har aldrig helt forstået det med at brokoble en forstærker. Mener det er bedre at købe en større Stereo forstærker :) En der er kan levere mere strøm
    Hva mener du med headroom? Hvorfor 3dB?

    I et musikkanlegg er det mer interessant å snakke om crest faktor.
    Crest Factor

    Vi ser at musikk har en crest faktor på inntil 20dB. Dette kommer an på hvilken musikk man spiller.
    Med A75 kan Opeth spille inntil 112dB på sine høyttalere uten at forvrengning fra forsterkeren starter å øke.
    Hvis musikken som spilles har en crest faktor på 20dB så kan gjennomsnittlig lyttenivå ikke være mer enn 92dB hvis alle transienter skal gjengis uten forvrengning.
    Her syndes det mye og det er mange som spiller for høyt uten å vite at forsterkeren klipper eller forvrenger i transientene siden der kan være vanskelig å detektere dette. En forsterker som er kraftig nok til å gjengi også alle transienter forvrengningsfritt vil gi bedre lyd.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.
    Nå er jeg på veldig tynn is, men prøver meg likevel. Musikk er jo sånn av natur at det er mye mer energi i lavere oktaver enn i høyere. Gjør ikke det at signalformen ut av preampen har (varierende, men i snitt) høyere output i bassen enn i diskanten? Og at man da dermed kan utnytte mer effekt i bassen, siden signalformen gjør at den mottar høyere signal fra preampen? Dette er altså mer et spørsmål enn en påstand. :)
    Ikke for å være frekk, men det er mye manglende forståelse rundt dette. Jeg anbefaler virkelig at at folk med interesse for Hi-Fi setter av litt tid til å sette seg inn i dette. Ohms lov (spenning, strøm, motstand, effekt) og dB er pensum.

    Det er mer effekt i bassen ja.
    Med aktivt delefilter kan man bruke en større forsterker i bassen
    Med passivt delefilter, nei.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu skrev minimum 3dB. :)

    Crest Factor = Dynamik ?

    For at undgå at forstærkeren klipper for at udgå hørebar forvrængning har jeg selv gjort alt i mit udstyr stort. Masser af strøm Masser af membran areal osv osv

    Men Headroom Crest Factor eller hvad vi skal kalde det et det bare vigtigt at have så meget overskud at uanset hvor højt du spiller at man aldrig tømmer forstærkeren for strøm. Enheder skal uanset lydstyrke i stuen bevæge sig så lidt som muligt . Jo mindre jo bedre.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Nu skrev minimum 3dB. :)

    Crest Factor = Dynamik ?

    For at undgå at forstærkeren klipper for at udgå hørebar forvrængning har jeg selv gjort alt i mit udstyr stort. Masser af strøm Masser af membran areal osv osv

    Men Headroom Crest Factor eller hvad vi skal kalde det et det bare vigtigt at have så meget overskud at uanset hvor højt du spiller at man aldrig tømmer forstærkeren for strøm. Enheder skal uanset lydstyrke i stuen bevæge sig så lidt som muligt . Jo mindre jo bedre.
    Uten forståelse for dette ender man opp med å kjøpe feil forsterker. Du skriver "så meget overskud", men hvor mye er "så meget"?
    Hva er best?
    1. Kjøpe en 200W klasse A forsterker til 300.000 for å være "sikker".
    2. Kunne regne ut at 50W vil være nok på alle lydtrykk man ønsker og dermed kjøpe en som er like god til 30.000?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu skrev minimum 3dB. :)

    Crest Factor = Dynamik ?

    For at undgå at forstærkeren klipper for at udgå hørebar forvrængning har jeg selv gjort alt i mit udstyr stort. Masser af strøm Masser af membran areal osv osv

    Men Headroom Crest Factor eller hvad vi skal kalde det et det bare vigtigt at have så meget overskud at uanset hvor højt du spiller at man aldrig tømmer forstærkeren for strøm. Enheder skal uanset lydstyrke i stuen bevæge sig så lidt som muligt . Jo mindre jo bedre.
    Uten forståelse for dette ender man opp med å kjøpe feil forsterker. Du skriver "så meget overskud", men hvor mye er "så meget"?
    Hva er best?
    1. Kjøpe en 200W klasse A forsterker til 300.000 for å være "sikker".
    2. Kunne regne ut at 50W vil være nok på alle lydtrykk man ønsker og dermed kjøpe en som er like god til 30.000?
    Jeg kunne aldrig drømme om at købe en Klasse A på 200W. Ca 7% går til højttalerne resten forsvinder i varme. 50W er jo helt til grin i min stue.
    Fint nok du kan nøjes med få Watt. :)
    Jeg har 3000W til mine basser. Har sat den til 2400W som JBL anbefaler. Mine effekt arbejder som de er sat op pt fra 1 Ohm og op.

    Vi bliver nok aldrig enige om hvad der er nok og det skal vi heller ikke . Så lad det hvile :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.
    Nå er jeg på veldig tynn is, men prøver meg likevel. Musikk er jo sånn av natur at det er mye mer energi i lavere oktaver enn i høyere. Gjør ikke det at signalformen ut av preampen har (varierende, men i snitt) høyere output i bassen enn i diskanten? Og at man da dermed kan utnytte mer effekt i bassen, siden signalformen gjør at den mottar høyere signal fra preampen? Dette er altså mer et spørsmål enn en påstand. :)
    Ikke for å være frekk, men det er mye manglende forståelse rundt dette. Jeg anbefaler virkelig at at folk med interesse for Hi-Fi setter av litt tid til å sette seg inn i dette. Ohms lov (spenning, strøm, motstand, effekt) og dB er pensum.

    Det er mer effekt i bassen ja.
    Med aktivt delefilter kan man bruke en større forsterker i bassen
    Med passivt delefilter, nei.
    Det er greit, jeg skjønner at du har rett. Men jeg synes det skal gå an å stille spørsmål uten å få nedlatende kommentarer tilbake. Vi har alle noe å lære.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.743
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.
    Nå er jeg på veldig tynn is, men prøver meg likevel. Musikk er jo sånn av natur at det er mye mer energi i lavere oktaver enn i høyere. Gjør ikke det at signalformen ut av preampen har (varierende, men i snitt) høyere output i bassen enn i diskanten? Og at man da dermed kan utnytte mer effekt i bassen, siden signalformen gjør at den mottar høyere signal fra preampen? Dette er altså mer et spørsmål enn en påstand. :)
    Ikke for å være frekk, men det er mye manglende forståelse rundt dette. Jeg anbefaler virkelig at at folk med interesse for Hi-Fi setter av litt tid til å sette seg inn i dette. Ohms lov (spenning, strøm, motstand, effekt) og dB er pensum.

    Det er mer effekt i bassen ja.
    Med aktivt delefilter kan man bruke en større forsterker i bassen
    Med passivt delefilter, nei.
    -Men ved aktiv deling er det fremdeles riktig å holde seg til forsterkere med samme gain ved biamping?

    Jeg er obs. på at en ved biamping kan måtte forholde seg til høyttalerelementer som har forskjellig effektivitet og impedansforløp, og at det har en innflytelse, men er lik gain et godt sted å begynne?

    mvh
     
    Sist redigert:

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
    Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?
    Utgangsimpedansen (det samme som dempingsfaktor) på forsterkeren er på 0,0015 ohm. Ideelt bør kabelen ha så lav motstand at den ikke bidrar til å øke impedansen særlig mye.
    Vi trenger ca. 4 meter lang kabel (8m tur-retur). 8 meter med 20mm^2 har en resistans på 0,007 ohm. Som du ser så er dette mye mer enn forsterkeren og det er dermed kabelen som setter grensen for dempingsfaktoren i systemet. Everestene dipper ned til 5 ohm i bassen og dempingsfaktoren blir dermed:
    5 ohm / 0,0085 ohm=589.
    Med 10mm^2 kabel hadde vi havnet på 333.
    Med 2,5mm^2 kabel hadde vi havnet på 89.
    Jeg tør ikke å vedde på at vi hadde hørt forskjell på en dempingsfaktor på 589 og 333, men jeg mistenker at det kan være mulig når man kommer ned på 89.

    Skulle vi brukt en kabel med samme impedans som forsterkeren så måtte vi brukt 90mm^2 !
    20mm^2 er dermed det minste jeg vil bruke for "peace of mind". Dessuten er jo kabler billig ;).

    Et godt alternativ er å plassere en forsterker bak hver høyttaler. Da vil en meter 2,5mm^2 gjøre samme jobben som åtte meter 20mm^2.

    Den største begrænsning her er nok ikke kablet imellem forstærker og højttaler, men delefilteret. Med 24dB/Okt.deling på bassen er det rimeligt at antage at der er mindst en (sandsynligvis 2) seriespoler på basenheden. Deres dc-resistens er direkte i serie med højttalerkablets resistens og ugangsimpedansen på forstærkeren. Her er nok 0,2-0,5 Ohm. Så mon ikke 3-5 kvadrat er rigeligt?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...

    -Men ved aktiv deling er det fremdeles riktig å holde seg til forsterkere med samme gain ved biamping?

    Jeg er obs. på at en ved biamping kan måtte forholde seg til høyttalerelementer som har forskjellig effektivitet og impedansforløp, og at det har en innflytelse, men er lik gain et godt sted å begynne?

    mvh
    Det er [edit som regel] ikke så nøye med forsterking ved aktivt deling, da det aktive delefilteret som regel har nivåjusteringer for de enkelte frekvensområdene. Man må se til at den ulikheten som er i forsterking (og ev følsomhet) mellom frekvensområdene kan justeres inn med den nivåjusteringen som er tilgjengelig, men derutover er det ikke en stor bekymring.

    Som flere og Arman i sær, har vært inne på i tråden så er det greit å ha i mente at ved «passiv biamping» så er det eneste en oppnår å dele på lasten, mens begge forsterkerne fortsatt gjengir hele frekvensspekteret mht spenning, og derav advarslene over om å ikke bruke for ulike effekttrinn mht effekt, da tilgjengelig maksimalt lydtrykk begrenses av den minste forsterkeren. Edit: ved «passiv biamping» må en ha lik forsterking (+ følsomhet, dvs produktet av forsterking og følsomhet) på de enkelte frekvensområdene. Dersom en har justerbare forsterking (nivåjustering) på minst et av effekttrinnene så kan en som regel skru seg inn, enten det er forskjell i forsterking eller følsomhet. Det enkleste er like effekttrinn og lik følsomhet for alle frekvensområdene.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.
    Nå er jeg på veldig tynn is, men prøver meg likevel. Musikk er jo sånn av natur at det er mye mer energi i lavere oktaver enn i høyere. Gjør ikke det at signalformen ut av preampen har (varierende, men i snitt) høyere output i bassen enn i diskanten? Og at man da dermed kan utnytte mer effekt i bassen, siden signalformen gjør at den mottar høyere signal fra preampen? Dette er altså mer et spørsmål enn en påstand. :)
    Ikke for å være frekk, men det er mye manglende forståelse rundt dette. Jeg anbefaler virkelig at at folk med interesse for Hi-Fi setter av litt tid til å sette seg inn i dette. Ohms lov (spenning, strøm, motstand, effekt) og dB er pensum.

    Det er mer effekt i bassen ja.
    Med aktivt delefilter kan man bruke en større forsterker i bassen
    Med passivt delefilter, nei.
    Det er greit, jeg skjønner at du har rett. Men jeg synes det skal gå an å stille spørsmål uten å få nedlatende kommentarer tilbake. Vi har alle noe å lære.
    Kanskje ble mitt svar noe, eh, direkte? :rolleyes: Beklager det. Grunnen var at jeg synes at ditt spørsmål blir malplassert når jeg har skrevet så mye om nøyaktig samme tema tidligere i tråden og senest to-tre poster over. Man får dermed et inntrykk av at du ikke har lest det jeg har skrevet eller gjort særlig innsats på å prøve å forstå det.
    Jeg hjelper gjerne til med forklaringer jeg altså, men det samme om igjen er jo ikke noe særlig.
    Er det noe i mine forklaringer du lurer på skal jeg skjerpe meg og prøve å utdype. :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Den største begrænsning her er nok ikke kablet imellem forstærker og højttaler, men delefilteret. Med 24dB/Okt.deling på bassen er det rimeligt at antage at der er mindst en (sandsynligvis 2) seriespoler på basenheden. Deres dc-resistens er direkte i serie med højttalerkablets resistens og ugangsimpedansen på forstærkeren. Her er nok 0,2-0,5 Ohm. Så mon ikke 3-5 kvadrat er rigeligt?
    Du har rett i dette og det er også en av grunnene til at aktiv deling er så gunstig. Kontrollen i bassen blir begrenset av seriespolene. Samtidig er seriespolene er en del av systemets design og jeg ønsker å ha så lav impedanse som mulig helt inn til høyttaleren.
    20mm^2 kommer i hvert fall til sin rett hvis Opeth en dag i fremtiden tar til vettet og går over til aktiv deling ;)
    PS! Jeg snakker på generelt grunnlag her. Akkurat hvor mye bedre bassen kan bli på Everest med aktiv deling vet jeg ikke for det har jeg ikke prøvd.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Synes det er litt interresant at det faktum at Greg Timbers, har som noen tok opp tidligere i tråden gått for full aktiv løsning i sitt hjem,er ikke blitt tatt opp mer.
    Det er lett å finne en del på nett om hans fremgangsmåte ved bruk av FIIR filtre i DSP med utstyr fra DEQX, veldig interressant å lese.
    Har full forståelse for at det foreløpig ikke er trådstarters ønske, men ville tro at konstruktøren har noe å fare med.
    Tillater meg samtidig å takke Armand for gode tekniske forklaringer, nyttig for mange av oss andre.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Du må linke habicht ;)
    Google er vår venn og jeg fant en artikkel der han forteller litt om Everest.
    https://positive-feedback.com/interviews/greg-timbers-jbl/

    Sakset litt:
    There is a detail and clarity to electronic systems that passive has trouble matching. However, there is often a musicality to the passive stuff that is difficult to achieve with a purely electronic chain

    By using FIR filters, amplitude and phase can be manipulated independently so this constraint can be overcome. The hardware in the DEQX is very well implemented indeed, but it is no match for the esoteric discrete analog stuff. Still, the complete amplitude and time correction easily overcomes this handicap and has given me the best of both worlds. I now have all of the detail, dynamics, smoothness and spacial attributes I have been searching for with the ability to do room correction and frequency shaping as I wish. It is a win-win for me


    Det er altså noe musikalitet som forsvinner, men fordelene med DSP overvinner ulempene (for han).
    Problemet med DSP er at den må stilles inn rimelig godt for at det skal bli bra. Ikke bare å slenge inn et par filtre og la det stå til.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sa ikke at det nødvendig vis er veien å gå for alle og vet av egen erfaring at DSP ikke bare er enkelt. Synes bare det er interessant at konstruktøren selv har gått den veien. Ser ut som det meste som jeg har lest fremgår av klippet dittn men må lese det nøye igjen før jeg er sikker på at jeg er enig med din tolkning om tapt musikalitet. Han nevner kvalitetene i analoge kretser men satser uansett på DSP. Jeg skal uansett ikke debattere dette i Opeths tråd og din forståelse av tema ligger veldig langt over min. Kun en interresant vri på bruk av disse høytalerne syns jeg.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ikke for å være frekk, men det er mye manglende forståelse rundt dette. Jeg anbefaler virkelig at at folk med interesse for Hi-Fi setter av litt tid til å sette seg inn i dette. Ohms lov (spenning, strøm, motstand, effekt) og dB er pensum.

    Det er mer effekt i bassen ja.
    Med aktivt delefilter kan man bruke en større forsterker i bassen
    Med passivt delefilter, nei.
    Det er greit, jeg skjønner at du har rett. Men jeg synes det skal gå an å stille spørsmål uten å få nedlatende kommentarer tilbake. Vi har alle noe å lære.
    Kanskje ble mitt svar noe, eh, direkte? :rolleyes: Beklager det. Grunnen var at jeg synes at ditt spørsmål blir malplassert når jeg har skrevet så mye om nøyaktig samme tema tidligere i tråden og senest to-tre poster over. Man får dermed et inntrykk av at du ikke har lest det jeg har skrevet eller gjort særlig innsats på å prøve å forstå det.
    Jeg hjelper gjerne til med forklaringer jeg altså, men det samme om igjen er jo ikke noe særlig.
    Er det noe i mine forklaringer du lurer på skal jeg skjerpe meg og prøve å utdype. :)
    Jeg trodde jeg hadde en annen innfallsvinkel enn de tidligere postene, men ser at det var en brainfart siden begge ampene må forsterke hele signalet. No hard feelings.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Rask oppdatering følger.
    Først en stor takk til alle bidrag og refleksjoner. Nå er A-75 koblet til HF som stereo forsterker og 2xP4500 til LF som monoblokker. Samme gain. Plug and Play! Og Halleluja!

    For et fundament jeg fikk. P-4500 jobber nå betydelig lettere og nåla som presset mot rødt jobber nå midt på treet ved samme lydnivå. Bassene er i jerngrep. Oppløsningen i topp er eventyrlig og transientene sitter som skudd. A-75 jobber ved dette pådraget, nær opp mot max i enkelte transienter (125W i 8Ohm (136W er max i hht white paper)), men med full mestring, som sagtved vanvittig pådrag og Truckin up to Buffalo på vinyl 1989. Som Armand skrev vil A-75 begrense og det er nok riktig til en viss grad, men det kan spilles uanstrengt og høyere enn tidligere og det med enda bedre lyd. Forskjellen var påfallende og skremmende.
    Jeg legger alle planer om utprøving av klasse D og Vera på is mht DD66000, men kunne tenke meg å utprøve disse på mitt Hornanlegg i kjellerstua etter hvert. Det krever imidlertid en grunnleggende endring av tingenes tilstand der nede og da er gode råd dyre.

    Kortversjon. A-75 avlaster 2xP4500 og det trengs mye energi i toppen av DD66000!!!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nå har du tynt maks ut av Everest. Det er helt riktig, korrekt og i henhold til dine preferanser å kjøre dette med originale, passive filter og kremen av accuphase.

    Nå tar du en runde på hornriggen i kjelleren med DSP, aktiv drift, kl.D, og motsatt innfallsvinkel ;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med oppgraderingen. A-75 setter som forventet maksimalnivået i toppen og vi får bekreftet at JBL Everest er en sulten høyttaler som ikke kan få nok forsterkerkraft :)

    Vil du prøve hva enda mer headroom kan gjøre så bruker du Vera i bassen og P4500 i toppen. Da mister du klasse A driften av hornene, men det er ikke sikkert det betyr på noe. Hvis du prøve så er det bare å si i fra.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.743
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært morsomt å se hva som skjedde hvis en byttet ut 2 x Conrad Johnson Premier 350 med 2 x Vera i et heldigitalt oppsett.

    mvh
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med oppgraderingen. A-75 setter som forventet maksimalnivået i toppen og vi får bekreftet at JBL Everest er en sulten høyttaler som ikke kan få nok forsterkerkraft :)

    Vil du prøve hva enda mer headroom kan gjøre så bruker du Vera i bassen og P4500 i toppen. Da mister du klasse A driften av hornene, men det er ikke sikkert det betyr på noe. Hvis du prøve så er det bare å si i fra.
    Det hadde vel vært mer interessant å gått for aktiv drift uten det passive delefilteret til hornet og supertweeter, da jeg er redd de dempet og EQet en del for å match bassdelen. Ved å fjerne det passive filteret ville nok A-75 hatt mer enn nok overkapasitet.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Store jbl spiller bedre jo mer power som kastes på dem. Spillestilen til jbl er jo trøkk og morro, spesiellt i mellombassen, og med mye krefter så forstår en greia med jbl.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært morsomt å se hva som skjedde hvis en byttet ut 2 x Conrad Johnson Premier 350 med 2 x Vera i et heldigitalt oppsett.

    mvh
    Blir i alle fall mindre varmeutvikling. ;D
    Du kan prøve ved anledning. Men går litt tid før vi har eksemplarer som kan lånes ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Rask oppdatering følger.
    Først en stor takk til alle bidrag og refleksjoner. Nå er A-75 koblet til HF som stereo forsterker og 2xP4500 til LF som monoblokker. Samme gain. Plug and Play! Og Halleluja!

    For et fundament jeg fikk. P-4500 jobber nå betydelig lettere og nåla som presset mot rødt jobber nå midt på treet ved samme lydnivå. Bassene er i jerngrep. Oppløsningen i topp er eventyrlig og transientene sitter som skudd. A-75 jobber ved dette pådraget, nær opp mot max i enkelte transienter (125W i 8Ohm (136W er max i hht white paper)), men med full mestring, som sagtved vanvittig pådrag og Truckin up to Buffalo på vinyl 1989. Som Armand skrev vil A-75 begrense og det er nok riktig til en viss grad, men det kan spilles uanstrengt og høyere enn tidligere og det med enda bedre lyd. Forskjellen var påfallende og skremmende.
    Jeg legger alle planer om utprøving av klasse D og Vera på is mht DD66000, men kunne tenke meg å utprøve disse på mitt Hornanlegg i kjellerstua etter hvert. Det krever imidlertid en grunnleggende endring av tingenes tilstand der nede og da er gode råd dyre.

    Kortversjon. A-75 avlaster 2xP4500 og det trengs mye energi i toppen av DD66000!!!
    Har du prøvd med biamping med bare P4500 ? dvs som stereoforsterkere.

    mvh
    KJ
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Rask oppdatering følger.
    Først en stor takk til alle bidrag og refleksjoner. Nå er A-75 koblet til HF som stereo forsterker og 2xP4500 til LF som monoblokker. Samme gain. Plug and Play! Og Halleluja!

    For et fundament jeg fikk. P-4500 jobber nå betydelig lettere og nåla som presset mot rødt jobber nå midt på treet ved samme lydnivå. Bassene er i jerngrep. Oppløsningen i topp er eventyrlig og transientene sitter som skudd. A-75 jobber ved dette pådraget, nær opp mot max i enkelte transienter (125W i 8Ohm (136W er max i hht white paper)), men med full mestring, som sagtved vanvittig pådrag og Truckin up to Buffalo på vinyl 1989. Som Armand skrev vil A-75 begrense og det er nok riktig til en viss grad, men det kan spilles uanstrengt og høyere enn tidligere og det med enda bedre lyd. Forskjellen var påfallende og skremmende.
    Jeg legger alle planer om utprøving av klasse D og Vera på is mht DD66000, men kunne tenke meg å utprøve disse på mitt Hornanlegg i kjellerstua etter hvert. Det krever imidlertid en grunnleggende endring av tingenes tilstand der nede og da er gode råd dyre.

    Kortversjon. A-75 avlaster 2xP4500 og det trengs mye energi i toppen av DD66000!!!
    Har du prøvd med biamping med bare P4500 ? dvs som stereoforsterkere.

    mvh
    KJ
    Jeg syntes det var bedre ytelse ved å kjøre dem som monoblokker. Det gir 360W pr høyttaler selv om impedansen halvveres. JBL er ikke så ille på det feltet og dermed gikk det veldig bra. Biamping av P4500 med 90W på HF og 90W på LF pr side var ikke like effektivt. Det siste gav jeg ikke mye tid da A-75 kom inn noen få dager etter det. Med A-75 og 2xP4500 i bridgemode var det imidlertid ikke tvil!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn