L
Lassencad
Gjest
Hvad med Headroom Mangler det ikke i dit regnestykke? Minimum på 3dB. Jeg har aldrig helt forstået det med at brokoble en forstærker. Mener det er bedre at købe en større Stereo forstærkerDu er dessverre på midt på Hardangervidda. Men ta det rolig, jeg skal korrigere deg ned til stresslessen igjen.Korriger meg om jeg tar feil.
Om man har 2 forsterkere, en som er ratet til 300w og en som er ratet til 75w, så vil disse levere respektive 300 eller 75w mot en 8ohms last ved fullt linjesignal?
Uavhengig av gainstruktur?
Med andre ord vil 300w'eren levere 30w om volumkontrollen i pre'en står på 10% (og er linjær/passiv), 75w'eren vil levere 7.5w?
Eller er jeg helt på vidda igjen?
--
Martin
Alle som lurer litt på dette bør følge resonnementet under. Det er greit å kunne dette når man kobler Hi-Fi apparater. Det er ca. ungdomsskolenivå nivå på matten så det er ingen unnskyldning
Ikke tenk på watt (enda).
Forforsterkeren vil med volumknotten på en gitt innstilling gi en gitt spenning ut til forsterkerne. La oss si f.eks 0,5V
Disse er satt til 28dB gain alle sammen og vil forsterke spenningen med 28dB.
For å finne ut hvilken spenning dette blir må vi bruke kalkulator eller en online tjeneste. Online er enklest og ved å legge inn 28dB på denne tjenesten:
Decibels to Voltage Gain and Loss convert calculation conversion amplification amplifier electronics - sengpielaudio Sengpiel Berlin
ser vi at det tilsvarer 25,12 ganger. 25,12*0,5V blir 12,56V.
Alle tilkoblede forsterkere satt til 28dB vil altså nå levere 12,56V på sine utganger helt uavhengig om de er på 75W, 300W eller på 1000000W.
SÅ kan vi se på watt.
12,56V i 8 ohm blir: 12,56^2/8= 20W
Skrur man opp til 0,95V så vil forsterkerne levere 25,12*0,95V= 23,86V
I 8 ohm blir dette 23,86^2/8= 71W
I Opeth's tilfelle vil nå A75 levere 71W i hornene og P4500 levere 71W i bassene. Skrur man ytterligere opp volumkontrollen så vil A75 begynne å klippe og forvrenge signalet. Man ser dermed at man trenger ikke mer enn 75W i bassen heller.
Som nevnt tidligere i tråden så kan det faktisk lønne seg å heller bruke kun en P4500 i bassen. Dette er fordi utgangsimpedansen på P4500 dobles når den brokobles og dette ødelegger for kontrollen i bassen. Den brokoblede effekten på 360W kan aldri kan brukes siden A75 setter grensen på 75W.
I stereo-mode leverer P4500 2*90W og man får faktisk ikke brukt de siste 15W da heller.
Nå er det ikke 100% sikkert at en P4500 yter like godt som to brokoblede. Det kan hende at at den økte kapasiteten man får i strømforsyningen gir en fordel. Men jeg tviler på dette siden strømforsyningen i Accuphase P4500 er solid nok til å levere 2x75W uten problemer.