|
Hvad er HiFi normen/krav?? ... men da er det ikke Hi-Fi lengre....^ Ja, det stemmer.
Fra A-75 manualen:
"As a result, the
power amplification stage is rated for a continuous 60 watts into 8
ohms, 120 watts into 4 ohms, 240 watts into 2 ohms and 480 watts
into 1 ohm (music signals). This linear power progression
demonstrates that constant voltage drive has been successfully
realized. The maximum output rating is 131 watts into 8 ohms, 232
watts into 4 ohms, 370 watts into 2 ohms and 547 watts into 1 ohm
(music signals). "
Jeg finner ikke noen informasjon om hvordan de måler maximum output eller hvor mye forvrengningen stiger. Det eneste de garanterer er 60W med 0.03% THD+N. Jeg tviler ikke på at den faktisk kan levere 131W, men det spørs altså hvor lenge, og ved hvilken forvrengning.
Dette med oppgitt power på forsterkere har jo vært et tilbakevendene tema i mange år og man har jo sett eksempler på kreative forsøk på å få dette til å se bra ut.
På Vera har vi valgt å oppgi det på denne måten:
Stereo, both channels driven at 4 ohms:
- 750W with maximum 1% THD+N
- 620W with maximum 0.01% THD+N
- 550W with maximum 0.004% THD+N
Dette er ærlige data som viser at forsterkeren kan levere 550W kontinuerlig over lang tid uten forvrengning. Jeg få den til å levere 900W i kortere perioder også, men da er det ikke Hi-Fi lengre....
Men de krav der er enighed om er fra meget gamle dage. Og de mindste billigste anlæg opfylder disse kravHi fi er nesten blitt over gått av pro audio ,og flere innser at productene i pro audio er laget med viss kvalitet og performance og leve tid ikke minst
Det er et godt spørsmål. Jeg har ikke fasiten, men inntrykket jeg etterhvert har fått etter å ha snakket med folk som har gått over til utstyr med lav forvrengning er at de opplever forbedringer.Hvad er HiFi normen/krav?? ... men da er det ikke Hi-Fi lengre....
Det er jeg 100% enig i især den sidste sætningDet er et godt spørsmål. Jeg har ikke fasiten, men inntrykket jeg etterhvert har fått etter å ha snakket med folk som har gått over til utstyr med lav forvrengning er at de opplever forbedringer.Hvad er HiFi normen/krav?? ... men da er det ikke Hi-Fi lengre....
Dette er også svært sammensatt siden THD+N er kun et tall på samlet forvrengning inkludert alle overharmoniske.
Intermodulasjonsforvrengning er fremdeles er et problem i mange forsterkere og er kanskje mer hørbart enn man har vært klar over.
https://sound-au.com/articles/intermodulation2.htm
Lav forvrengning henger også sammen med lav utgangsimpedans som gir mindre forvrengning i høyttaleren.
En ting er sikkert. Alle disse tingene blir bedre hvis man bruker en forsterker med nok headroom.
Mester. Kvaliteten er det ikke noe å si på. Jeg er en slave av klubblyd hjemme. For mange er det svært høyt. Her, nytelse. Ikke ødelegge hørsel. Tvert i mot unngå og full kontroll. De to Accuphase trinna gjør en bedre jobb en noe annet her. La oss spikre det. Men at en a75, som tross alt er kostbar, kan ikke løser dette da man må dempe p4500x2 med 6db. Den enkleste løsningen er enda større trinn fra Accuphase, men det er kostbart. Den langt billigere og litt spennende løsningen er klasse D nederst og Accuphasene i toppen. Eller la det være. Vinyl er ikke fritt for feedback ved dette volumet, men jeg venter en CD spiller fra samme merke inn snart. Accuphase har tatt meg. Men jeg trykker desverre ikke penger. Setter stor pris på all hjelp her inne. Håvard fra Lyric har vært og er helt fantastisk. Uff. For en sykdom. Svaret er gitte situasjoner.Hva er egentlig behovet, godeste Herr O.Peth? Hvor mange dB er ønskelig? Er spørsmålet stilt av generell nysgjerrighet og et ønske om enda bedre lydkvalitet eller er du reelt i beita for dB i gitte situasjoner?
Jeg hørte en episode om hvor strøm sterke ML var , den største ,Til koplet en signal generator hadde de prøvd å sveise og ja de sveiste , men så gikk sikringen , ikke ampen men i bygget , en 16ABrokoblede moderne sveisemaskiner![]()
Det skal holde med en. En brokoblet Accuphase P4500 klarer 360W i 8 ohm med maks 0,05%. Vera klarer 330W i 8 ohm med maks 0,01% forvrengning per kanal. De to vil dermed makse ut omtrent helt samtidig.Hei
Tar du med 2 stk. brokoblede Vera'er til Opeth ?
Mvh.
Johnny
For å avspore litt, tror jeg brokobling og medfølgende kraftreserver har mye mer for seg enn biamping.Til trådstarter vil jeg anbefale bi-ampning i stedet for brokobling....
Enig med det første du nevner , men å sette opp ett fireveis filter er ikke enkelt og ikke sikkert du kommer i mål"heller .Everest original som utgangs punkt burde holde bare den får power nok, og når Vera kommer da blir det styr på sakene!For å avspore litt, tror jeg brokobling og medfølgende kraftreserver har mye mer for seg enn biamping.Til trådstarter vil jeg anbefale bi-ampning i stedet for brokobling....
...og biamping uten aktiv deling har jeg personlig heller ikke så mye tro på, men hadde jeg hatt kompatible effekttrinn nok stående, så hadde jeg selvsagt prøvd likevel.
More is more!![]()
Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
Jeg bruker en tilsvarende løsning på mine Everest basser. Det er vel bare en ting å si om dette. GLED DEG.Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
Utgangsimpedansen (det samme som dempingsfaktor) på forsterkeren er på 0,0015 ohm. Ideelt bør kabelen ha så lav motstand at den ikke bidrar til å øke impedansen særlig mye.Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
Takk, det var veldig informativt!Utgangsimpedansen (det samme som dempingsfaktor) på forsterkeren er på 0,0015 ohm. Ideelt bør kabelen ha så lav motstand at den ikke bidrar til å øke impedansen særlig mye.Hei, kan du forklare litt hvorfor du tar med 20mm2 snører?Nå ser det ut som dette endelig skal ordne seg. Jeg skal ta med uhorvelige mengder med klasse-D Watt og blåse Everestene til himmels. Med 20mm^2 kabel og dempefaktor på 5300 skal ikke bassene få lov til bevege seg en nanometer ut av posisjon før 60dB feedback drar de pent tilbake der de skal være. Blir spennende dette.
Vi trenger ca. 4 meter lang kabel (8m tur-retur). 8 meter med 20mm^2 har en resistans på 0,007 ohm. Som du ser så er dette mye mer enn forsterkeren og det er dermed kabelen som setter grensen for dempingsfaktoren i systemet. Everestene dipper ned til 5 ohm i bassen og dempingsfaktoren blir dermed:
5 ohm / 0,0085 ohm=589.
Med 10mm^2 kabel hadde vi havnet på 333.
Med 2,5mm^2 kabel hadde vi havnet på 89.
Jeg tør ikke å vedde på at vi hadde hørt forskjell på en dempingsfaktor på 589 og 333, men jeg mistenker at det kan være mulig når man kommer ned på 89.
Skulle vi brukt en kabel med samme impedans som forsterkeren så måtte vi brukt 90mm^2 !
20mm^2 er dermed det minste jeg vil bruke for "peace of mind". Dessuten er jo kabler billig.
Et godt alternativ er å plassere en forsterker bak hver høyttaler. Da vil en meter 2,5mm^2 gjøre samme jobben som åtte meter 20mm^2.
Det er jo mulig å prøve. Accuphase pre-ampen hans har vel trigger out, og VERA har trigg inn. Power On på pre.via fjernkontrollen og Vera våkner automatisk opp. Og, det trengs vel ikke en meter høyttaler-kabel engang ?Et godt alternativ er å plassere en forsterker bak hver høyttaler. Da vil en meter 2,5mm^2 gjøre samme jobben som åtte meter 20mm^2.
Du er dessverre på midt på Hardangervidda. Men ta det rolig, jeg skal korrigere deg ned til stresslessen igjen.Korriger meg om jeg tar feil.
Om man har 2 forsterkere, en som er ratet til 300w og en som er ratet til 75w, så vil disse levere respektive 300 eller 75w mot en 8ohms last ved fullt linjesignal?
Uavhengig av gainstruktur?
Med andre ord vil 300w'eren levere 30w om volumkontrollen i pre'en står på 10% (og er linjær/passiv), 75w'eren vil levere 7.5w?
Eller er jeg helt på vidda igjen?
--
Martin