BIL

A

Affa

Gjest
Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.434
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Nei skal man kjøpe VAG er nok Skoda et bedre alternativ hva angår kvalitet. Undersøkelser i Sverige har vist at både Audi og VW har mer feil på nye biler enn Skoda som har satset steinhardt på kvaliteten.

KJEDELIG MEN SANT!

Hva med heller å kjøpe en noe eldre Volvo ? Eller en "kjedelig driftsikker" Toyota ? Mazda 626 / Mazda 6 er en veldig god bil. Triller og går, nesten uansett og er faktisk artig å kjøre.

GENERELT SÅ HAR TYSKE BILER FOR MANGE FEIL, TA EN TELEFON TIL NAF Å HØR HVA DE ANBEFALER!
BRUKT VOLVO ER TINGEN (HELST SVENSKPRODUSERT)
S 70,S 80 ER SVENSK EN DEL V 70 ER LAGD I SVERIGE RESTEN I BELGIA.

Selv sverger jeg til SAAB, men det er kun på grunn av motor, kjøreegenskaper og kollisjons sikkerhet. Drifts sikkerheten er ikke så mye å rope hjem om, selv om de er blitt bedre.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Løkken. Den er stygg som faen. MR2 er dessuten en drittbil mekanisk sett.
Mk.I er stygg, mk.III er stygg, men mk.II synes jeg er riktig så pen. Drittbil mekanisk sett? Utdyp gjerne. Jeg har hørt mange varme ord om kjøreegenskapene og morofaktoren til denne bilen, - jeg har vanskelig for å se for meg noe annet til ca 100.000 (og med levelige driftsutgifter) som gir mer av akkurat det. En 325 fra starten av 90-tallet er et alternativ, men selv om den har drivhjulene bak, har den motoren foran...

Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Har alltid vært av den formening selv også, men jeg er litt på gli...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.434
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Apekatter er ikke så veldig flink bak rattet, så det spørs om ikke du har misforstått her!
 
A

Affa

Gjest
Mk.I er stygg, mk.III er stygg, men mk.II synes jeg er riktig så pen. Drittbil mekanisk sett? Utdyp gjerne. Jeg har hørt mange varme ord om kjøreegenskapene og morofaktoren til denne bilen, - jeg har vanskelig for å se for meg noe annet til ca 100.000 (og med levelige driftsutgifter) som gir mer av akkurat det. En 325 fra starten av 90-tallet er et alternativ, men selv om den har drivhjulene bak, har den motoren foran...


Har alltid vært av den formening selv også, men jeg er litt på gli...
Helvete Løkken. Ikke svikt. 325 gir glede og god samvittighet. Bygget av høytyske fagfolk med stamtavle tilbake til Fredrik II av Preussen.

PS: En bekjent av meg har en MR2. Detter fra hverandre hele tiden. Dessuten er det et stort problem at de verkstedsansatte ikke kan MR2.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Merkelig. Jeg drømte en natt at bilen vår hadde falt fra hverandre i løpet av natten mens den stod i garasjen. Skjønte ikke helt hvorfor det skjedde...
Eller hvorfor vi ikke hadde hørt noe, for den var virkelig falt sammen som et korthus.. burde ha skramlet litt... ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Helvete Løkken. Ikke svikt. 325 gir glede og god samvittighet. Bygget av høytyske fagfolk med stamtavle tilbake til Fredrik II av Preussen.

PS: En bekjent av meg har en MR2. Detter fra hverandre hele tiden. Dessuten er det et stort problem at de verkstedsansatte ikke kan MR2.
Vi får se. Foreløbig har jeg i hvertfall en helarisk Audi, men bytte er fristende. Ikke minst fordi Møller er et møkkaverksted, både hva angår kvalitet og (i særdeleshet) pris. Dørvaieren røk, skiftet den hos Møller, - kr. 2.700,- Dørvaieren røk på nytt, skiftet den hos et annet merkeverksted (Bertel O. Steen), - kr. 900,- og da strammet de viftereima samtidig.

Møller tok også over 7.000,- for en regulær service og har dessuten en påfallende trang til å reparere mer enn det som egentlig trenger å repareres. Jeg vil anbefale VAG-eiere å være på vakt, jeg mistenker dem for å "finne på" feil i ganske stor stil. Ved siste service ville de skifte hovedbremsesylinder på bilen min, til sju tusen kroner, den lakk bremseveske sa de. Jeg avslo og nå, 8mnd senere, er det ikke en dråpe mindre bremseveske i tanken enn da jeg hadde den inne. That's business.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Her er du virkelig inne på noe; STYR UNNA MØLLER,!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.741
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Affa,
Du har vel litt erfaring med Porsche. Det var vel muligens Porsche tårn på den Sd.Kfz. 171 Panther du kjørte rundt i som turist østpå ?

Det var vel da du bestemte deg for aldri å kjøpe Lada ?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.458
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Herregud... Bil er et sensitvt tema tydeligvis. For et en bil skal være bra, så må den ikke forårsake endeløse verksted regninger og sinnsyke forsikringspremier, det vil i praksis si at 90% av foslagene så langt i tråden er helt på bærtur... En alternativ løsning er å gjøre det på kvinnfolkmetoden.. gå til forhandleren og be om er rød bil...
 
O

OldBoy

Gjest
En alternativ løsning er å gjøre det på kvinnfolkmetoden.. gå til forhandleren og be om er rød bil...
Gull-beige-metallic er den beste fargen. Da trenger man aldri å vaske bilen. Sølv metallic er også svært vaskevennlig. Da slipper man med én vask eller to i året. :) :)

Mørkeblå derimot....for en nedtur! :( :(

Ellers kan man trygt kjøpe en Toyota, uansett farge.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
He he he,den var morsom Affa!

Spesielt når en tenker på at alle italienske biler jeg har kjørt,virker som om de er bygd for,ja nettopp,apekatter ;D

Rattet er langt fra sjåføren og setene må settes lenger frem for å få tak i rattet.
Og da er det spesielt gunstig med korte bein og lange armer,som en apekatt....

Forøvrig synes jeg at Alfa Romeo lager rålekre biler,mens Bmw lager ditto gørrstygge.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.458
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ellers kan man trygt kjøpe en Toyota, uansett farge.
HELT enig, selv om Toyota er så fryktelig kjedelig, i følge debatten her

PS; når jeg tenker meg om, er Toyota ganske så kjedelig(!).. når jeg setter meg i Avensis'n min og kjører avgårde, får jeg aldri følelsen av at; "blir eg å få motrostopp no??.... hva var det for ulyd??... Hva er det som piiper??"... Ikke no spennende i det hele tatt...
ERGO; Kjedelig bil..........................
 
A

Affa

Gjest
Affa,
Du har vel litt erfaring med Porsche. Det var vel muligens Porsche tårn på den Sd.Kfz. 171  Panther du kjørte rundt i som turist østpå ?

Det var vel da du bestemte deg for aldri å kjøpe Lada ?
-Bare Henschel
-Omtrent da ja....
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
HELT enig, selv om Toyota er så fryktelig kjedelig, i følge debatten her

PS; når jeg tenker meg om, er Toyota ganske så kjedelig(!).. når jeg setter meg i Avensis'n min og kjører avgårde, får jeg aldri følelsen av at; "blir eg å få motrostopp no??.... hva var det for ulyd??... Hva er det som piiper??"... Ikke no spennende i det hele tatt...
ERGO; Kjedelig bil..........................

Det er nok ikke den måten kjedelig man mener.
Det er vel heller det at Toyota generellt er lite givende å kjøre.
Hverken noe spesiellt med effekt eller bunndrag , ingen kjøreegenskaper som gjør at det er gøy å sitte bak rattet.
MR2 er unntaket som bekrefter regelen selv om det også her mangler ca 100hk før det begynner å bli skikkelig gøy.
MAO Kjedelig. ;)
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hei!
Jeg har VAG bil, en AudiA6  Avant 2,6, som jeg kjøpte i januar 95.
Denne har jeg ennå og den har nå gått ca.106000.
Her er "alle" feilene jeg har hatt på disse i overkant 11 år.

Vakumslangen til klutsj (antatt årsak er mus)
Frostvesketank (lekkasje antatt årsak mus)
Røket håndbremsvaier (slitasjefeil? muligens egenforskyldt grunnet hardt/hurtig pådrag? )
Skiftet mansjett foran grunnet hull.

Driftsstans 1 (egenforskyldt/tom for bensin eller i hvert fall så godt som?)
Har ganske nylig skiftet registerreim og det for første gang på nær 11 år.
Batteri er skiftet i år for første gang.

Dette må da være svært så bra vil jeg mene, jeg er i hvert fall fornøyd :D

Kanskje jeg bare skal fortsette å ha den, selv om jeg også snart har litt lyst på noe nytt ::)

Mvh.KW
Disse bilene er veldig bra sammenlignet med den serien som erstattet dem. De har ingen større "design" problemer.

Det lønner seg å gjøre endel fremtidsrettet vedlikehold, som å skifte drivakselmansjetter i tide, foringer i forstilling og smøre opp bremsepinnene i bremsecalipere bak (ellers går de istykker), pluss stag foran ved feste til endeledd innimellom. Fjærbeinslager er gjenganger, støtdempermansjetter, og støtdempere foran, også. Alt det jeg har listet opp, er nok gåent på bilen din, uten at du er klar over det, hvis det ikke er gjort noe med tingene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Skoda er også verdt å kikke nærmere på.
Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.

En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
98 mod Passat vil jeg i utgangspunktet fraråde deg å kjøpe!
Jeg har tidligere jobbet med VAG og mer laber kvalitet enn på disse bilene har jeg ikke erfart hverken før eller senere! Jeg snakker nå om Passat og serlig 97-99 mod. Låsekasser ryker i endingen om man ser -10 eller kaldere med det resultat at du ikke får åpnet døren, bremseslanger sprekker, bremseskiver ruster, slakk i opphengskuler/bærekuler etter få kjørte km, varme i setene må du ikke regne med at fungerer serlig lenge, blir fort tregheter i bremsene bak med det resultat at de ligger på, drivmansjetter ryker, katalysator på diesel ryker osv....

Jeg mener faktisk å huske at 97-98 mod Passat ble kåret til den "værste" bruktbilen du kunne kjøpe i Dagbladet for noen år siden...
Uenig i at de er så dårlige som bildet du tegner, katalysator er ikke noe problem. Bortsett fra store problemer med forstillingen, så er de ikke værre enn andre biler fra samme konsern.

Men VAG verksteder generelt er ofte dårlige. De har problemer med enkle ting, som å ha på riktig mengde olje, rett type kjølevæske, osv.

En passat tdi, highline, er en helt grei bruktbil og meget komfortabel, sålenge forstillingen er strøken og mikrobrytere i sentrallås funker.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
...zzzzzzzz....

Spørs hva du vil med en bil såklart  :D

Forresten så tåler Passat'er endel km, men de pleier å bli nokså skrangete (og dieslene temmelig durende) på høyere km.. og du må ikke bli overrasket over betydelige verkstedregninger.

Mvh Vidar P
Dieselene blir ikke durete, om de vedlikeholdes som de skal, motorene er det beste kjøpsargumentet, bare V6 utgaven av TDI som har hatt større problemer, men interiøret på passat er dårlig, eneste high line interøret som er OK.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.741
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.

En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
Hadde jeg bodd i det nabolaget skulle jeg ha kjøpt en rusten jævlig Lada på pur fan ! ;D

Hadde jeg flytta ? Nei aldri ! :p
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
507
Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.

En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
Hva for noe?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.

En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
Skoda superb er mye mer bil for pengene enn vw passat og audi a6.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Du har jo levd så lenge Affa at du husker vel at italienske biler var for apekatter. Kort avstand til pedalene og laaaangt fram til rattet.

Var ute å kjørte en slik en her om dagen:



Trengte ikke å være lang i armene for å trives i den, men jeg ble laaaang i armene av å trykke på gasspedalen! 8)
 
A

Affa

Gjest
Vedr SKODA : Grillen ser jo helt brø ut. Dessuten er den ikke stort større enn en Golf stasjonsvogn som koster det samme (og som du får mer for i innbytte). Kjøp heller en brukt 318T. Nydelig bil til 250kkr.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Disse bilene er veldig bra sammenlignet med den serien som erstattet dem. De har ingen større "design" problemer.

Det lønner seg å gjøre endel fremtidsrettet vedlikehold, som å skifte drivakselmansjetter i tide, foringer i forstilling og smøre opp bremsepinnene i bremsecalipere bak (ellers går de istykker), pluss stag foran ved feste til endeledd innimellom. Fjærbeinslager er gjenganger, støtdempermansjetter, og støtdempere foran, også. Alt det jeg har listet opp, er nok gåent på bilen din, uten at du er klar over det, hvis det ikke er gjort noe med tingene.
Hei!
Skal du skremme meg til å kjøpe ny bil nå  ;D ;D
Jeg får vel legge til at jeg har tatt tilsammen 10 servicer da på disse årene (litt i overkant av et år mellom hver)
Dyrt har det heller ikke vært og de er tatt på Skøyen de første 8 (9)? og så på Bekkestua (som nå er nedlagt) og sist brukte jeg et lite verksted i Sandvika (bl.a. skifte av reg.reim)  
Skal notere meg de punktene du nevner, så min privatmekaniker kan sjekke dette ;)

Forresten det med bremsepinnene i bremsecalipere bak ::) ::)Kan det ha noe med det å gjøre at det faktisk et par ganger den siste uka har knirket når jeg har startet med å rygge ut av garasjen (akkurat som om bremsene ligger på?
Tror jeg må kjøpe ny bil i år jeg ::) ::)
Mvh.KW
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
711
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men pr. i dag står faktisk en japansk bil øverst på min realistiske ønskeliste.


Kjære deg Ivar..du som har mange gode råd..ta ett fra meg ;)  Jeg skjønner tankebanen ang Toyotaen..og dere nevner morrofaktor..og hver gang noen har nevnt det ordet i forbindelse med biler for meg tidligere,har jeg blitt kraftig skuffet..hvorfor? Fordi jeg har kjørt Honda crx -91 (-92) i ti år.. Løp å KJØP!   En fint holdt 1.6 16v.v-tech hiv på en chip og dra 9000+ O/min ;D
Har jobbet som Bilmek i 16 år og kjørt mye forskjellig..mange mye raskere!men allikevel er den den artigste jeg har kjørt..bortsett fra Lotus Elise



Ps.På ti år og 800000 er bremseklosser og regreim skiftet!
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Kjøp Honda!!!   Topp kvalitet..som Toyota,bare ikke så gørrkjedelig :D
Den er jeg helt med på! honda har MYYE bra biler, sammen med volkswagen og nissan. ;D
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Jeg synes du burde vurdere privatleie. Da får du en splitter ny trafikksikker bil. Det har skjedd mye når det gjelder både aktiv og passiv sikkerhet de senere årene. Etter å ha selv å blitt påkjørt og vært vitne til noen trafikkulykker, vil jeg anbefale deg å prioritere trafikksikker bil. Det vil være forskjellen mellom liv og død den dagen det smeller.

Når du leier har du full kontroll over alle kostnader. Service er inkludert. Siden du er på jakt etter en romslig grei bil, bør Avensis kunne være et alternativ. Sjekk betingelsene her. Samlet kost etter 3 år er kr. 99.000,- . "Gammel" Passat koster mer enn det når du summerer kjøpesum + service og rep. Og du får lukten av ny bil med på kjøpet. ;)
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hei!
Skal du skremme meg til å kjøpe ny bil nå  ;D ;D
Jeg får vel legge til at jeg har tatt tilsammen 10 servicer da på disse årene (litt i overkant av et år mellom hver)
Dyrt har det heller ikke vært og de er tatt på Skøyen de første 8 (9)? og så på Bekkestua (som nå er nedlagt) og sist brukte jeg et lite verksted i Sandvika (bl.a. skifte av reg.reim)  
Skal notere meg de punktene du nevner, så min privatmekaniker kan sjekke dette ;)

Forresten det med bremsepinnene i bremsecalipere bak ::) ::)Kan det ha noe med det å gjøre at det faktisk et par ganger den siste uka har knirket når jeg har startet med å rygge ut av garasjen (akkurat som om bremsene ligger på?
Tror jeg må kjøpe ny bil i år jeg ::) ::)
Mvh.KW
Knirkingen kan komme av bremsene som ligger litt på, fordi disse glidepinnene ruster fast fordi beskyttelses mansjetten ryker, og oljen renner ut ,salt inn, har du håndbrekket på når bilen står parkert, så tar det av etter at bilen har stått lenge, vil det kunne komme ulyd, ganske kraftig:) Tror delene koster ca 2 tusen tilsammen for begge sider, om en klarer å løsne pinnene koster det bare tiden. Problemet blir gjerne oppdaget når bremseklosser eller skiver bak skal skiftes.

De mest aktuelle foringene er de ytre stabilisatorstag foringene, de fremre, og de indre på bærearmen holder lengre. Skifter du de ytre om de er slitt, er det en stor forskjell i stabilitet. Støtdemperne foran er slitt, når bilen begynner å gynge svakt flere ganger, etter et stort dykk, når du bremser ned foran et lyskryss. En fordel med disse bilene er at det som ryker stort sett er ting som er billig og skifte, perfekt for hjemmemekkeren.

Har du automatgir, så er det et stort problem at verkstedene ikke pleier å gjøre noen service på dem, det er funnet opp noe tull som heter livstidsolje (olja gjør normalt at kassa holder ut garanti tiden uten service), og resultatet er nedgang på levetiden på automatkasser på nyere biler. Sånne kasser med livstidsolje (de fleste nyere automatkasser, på de fleste nyere biler), bør ha vanlig service, og hvis en har bil med automatgir, som en skal ha etter garanti tiden er utløpt, bør en kjøpe automatgirservice... Slik livstidsolje kan være helt ferdig etter 100 tusen km om en bil har hatt litt tauing med campingvogn, eller har gått mye i rush trafikk. Når olja er ferdig er kassa ferdig. Mercedes gikk ut og anbefalte skifte på 200 tusen km, etter at de fikk mye trøbbel med havari på sine kasser etter de gikk over på  livstidsolje, men det eneste fornuftige er å skifte hver 60 tusen km.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hadde jeg bodd i det nabolaget skulle jeg ha kjøpt en rusten jævlig Lada på pur fan !  ;D

Hadde jeg flytta ? Nei aldri !  :p
En skikkelig stor, stygg, gammel, hvit, og nedrustet toyta hiace sku gjort susen ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
En skikkelig stor, stygg, gammel, hvit, og nedrustet toyta hiace sku gjort susen ;D
Selv min nesten nye Renault Laguna må jeg gjemme i garasjen, for ikke å påkalle mishagsytringer. ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men pr. i dag står faktisk en japansk bil øverst på min realistiske ønskeliste.


Kjære deg Ivar..du som har mange gode råd..ta ett fra meg ;)  Jeg skjønner tankebanen ang Toyotaen..og dere nevner morrofaktor..og hver gang noen har nevnt det ordet i forbindelse med biler for meg tidligere,har jeg blitt kraftig skuffet..hvorfor? Fordi jeg har kjørt Honda crx -91 (-92) i ti år.. Løp å KJØP!   En fint holdt 1.6 16v.v-tech hiv på en chip og dra 9000+ O/min ;D
Har jobbet som Bilmek i 16 år og kjørt mye forskjellig..mange mye raskere!men allikevel er den den artigste jeg har kjørt..bortsett fra Lotus Elise



Ps.På ti år og 800000 er bremseklosser og regreim skiftet!
Hei!
En sånn en prøvde jeg på Lillestrøm rundt det årstallet (kanskje tidligere? tror ikke den egentlig ble tatt inn offisielt? (enda?)
Fy flate, det er første gang jeg har hatt følelsen av at en bil nærmest spretter (hopper) ;D når en girer ned og trøkker gassen i bånn.
Dette var på vei fra Lillestrøm mot Fetsund
;D
Fine biler Honda, men akk så kjedelig design på de aller fleste.
Jeg kjøpte en Honda Accord med røde velourseter og progressiv servostyring i 79/80 og ettermonterte slik lerrettfoldetak.
Det som jeg må fortelle i den sammenheng var hva jeg fikk for min
Saab 99 74 modell i innbytte ;D
Jeg kjøpte den ny i 74 for 46000.- og fikk igjen 40000 etter 5 år og tre måneder, da var fadern fornøyd med sin sønns handleevner.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det var nok en god stund før vil jeg tro når jeg tenker meg om.
Kanskje du vet, fordi jeg tror det var når den ble produsert i starten, siden den vel ikke ble tatt inn offisielt av importøren?
Mulig jeg også roter litt, men Honda CRX var det helt sikkert

Mvh.KW
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
507
Vedr SKODA : Grillen ser jo helt brø ut. Dessuten er den ikke stort større enn en Golf stasjonsvogn som koster det samme (og som du får mer for i innbytte). Kjøp heller en brukt 318T. Nydelig bil til 250kkr.
Er vel ikke noe galt med grillen til Octavia vel?


Du har foresten rett i at ihvertfall den nye WW Jetta er (nesten) like stor som Octavia, men Golf Stasjonsvogn er merkbart mindre.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Knirkingen kan komme av bremsene som ligger litt på, fordi disse glidepinnene ruster fast fordi beskyttelses mansjetten ryker, og oljen renner ut ,salt inn, har du håndbrekket på når bilen står parkert, så tar det av etter at bilen har stått lenge, vil det kunne komme ulyd, ganske kraftig:) Tror delene koster ca 2 tusen tilsammen for begge sider, om en klarer å løsne pinnene koster det bare tiden. Problemet blir gjerne oppdaget når bremseklosser eller skiver bak skal skiftes.

De mest aktuelle foringene er de ytre stabilisatorstag foringene, de fremre, og de indre på bærearmen holder lengre. Skifter du de ytre om de er slitt, er det en stor forskjell i stabilitet. Støtdemperne foran er slitt, når bilen begynner å gynge svakt flere ganger, etter et stort dykk, når du bremser ned foran et lyskryss. En fordel med disse bilene er at det som ryker stort sett er ting som er billig og skifte, perfekt for hjemmemekkeren.

Har du automatgir, så er det et stort problem at verkstedene ikke pleier å gjøre noen service på dem, det er funnet opp noe tull som heter livstidsolje (olja gjør normalt at kassa holder ut garanti tiden uten service), og resultatet er nedgang på levetiden på automatkasser på nyere biler. Sånne kasser med livstidsolje (de fleste nyere automatkasser, på de fleste nyere biler), bør ha vanlig service, og hvis en har bil med automatgir, som en skal ha etter garanti tiden er utløpt, bør en kjøpe automatgirservice... Slik livstidsolje kan være helt ferdig etter 100 tusen km om en bil har hatt litt tauing med campingvogn, eller har gått mye i rush trafikk. Når olja er ferdig er kassa ferdig. Mercedes gikk ut og anbefalte skifte på 200 tusen km, etter at de fikk mye trøbbel med havari på sine kasser etter de gikk over på  livstidsolje, men det eneste fornuftige er å skifte hver 60 tusen km.
Du har nok rett i det med knirkingen, takk skal du ha.
Aotomatgir, har jeg heldigvis ikke ::)
Kanskje en får holde seg unna (nye) Audi TT med dobbel gearkasse da ;D
Mvh.KW
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Vedr SKODA : Grillen ser jo helt brø ut. Dessuten er den ikke stort større enn en Golf stasjonsvogn som koster det samme (og som du får mer for i innbytte). Kjøp heller en brukt 318T. Nydelig bil til 250kkr.
Vask munnen din gutt. Fysj for et prat :mad:

Hilsen skoda-eier ;D ;D
 
Topp Bunn