A
Affa
Gjest
Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
|
Nei skal man kjøpe VAG er nok Skoda et bedre alternativ hva angår kvalitet. Undersøkelser i Sverige har vist at både Audi og VW har mer feil på nye biler enn Skoda som har satset steinhardt på kvaliteten.
KJEDELIG MEN SANT!
Hva med heller å kjøpe en noe eldre Volvo ? Eller en "kjedelig driftsikker" Toyota ? Mazda 626 / Mazda 6 er en veldig god bil. Triller og går, nesten uansett og er faktisk artig å kjøre.
GENERELT SÅ HAR TYSKE BILER FOR MANGE FEIL, TA EN TELEFON TIL NAF Å HØR HVA DE ANBEFALER!
BRUKT VOLVO ER TINGEN (HELST SVENSKPRODUSERT)
S 70,S 80 ER SVENSK EN DEL V 70 ER LAGD I SVERIGE RESTEN I BELGIA.
Selv sverger jeg til SAAB, men det er kun på grunn av motor, kjøreegenskaper og kollisjons sikkerhet. Drifts sikkerheten er ikke så mye å rope hjem om, selv om de er blitt bedre.
Mk.I er stygg, mk.III er stygg, men mk.II synes jeg er riktig så pen. Drittbil mekanisk sett? Utdyp gjerne. Jeg har hørt mange varme ord om kjøreegenskapene og morofaktoren til denne bilen, - jeg har vanskelig for å se for meg noe annet til ca 100.000 (og med levelige driftsutgifter) som gir mer av akkurat det. En 325 fra starten av 90-tallet er et alternativ, men selv om den har drivhjulene bak, har den motoren foran...Løkken. Den er stygg som faen. MR2 er dessuten en drittbil mekanisk sett.
Har alltid vært av den formening selv også, men jeg er litt på gli...Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Apekatter er ikke så veldig flink bak rattet, så det spørs om ikke du har misforstått her!Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Helvete Løkken. Ikke svikt. 325 gir glede og god samvittighet. Bygget av høytyske fagfolk med stamtavle tilbake til Fredrik II av Preussen.Mk.I er stygg, mk.III er stygg, men mk.II synes jeg er riktig så pen. Drittbil mekanisk sett? Utdyp gjerne. Jeg har hørt mange varme ord om kjøreegenskapene og morofaktoren til denne bilen, - jeg har vanskelig for å se for meg noe annet til ca 100.000 (og med levelige driftsutgifter) som gir mer av akkurat det. En 325 fra starten av 90-tallet er et alternativ, men selv om den har drivhjulene bak, har den motoren foran...
Har alltid vært av den formening selv også, men jeg er litt på gli...
Vi får se. Foreløbig har jeg i hvertfall en helarisk Audi, men bytte er fristende. Ikke minst fordi Møller er et møkkaverksted, både hva angår kvalitet og (i særdeleshet) pris. Dørvaieren røk, skiftet den hos Møller, - kr. 2.700,- Dørvaieren røk på nytt, skiftet den hos et annet merkeverksted (Bertel O. Steen), - kr. 900,- og da strammet de viftereima samtidig.Helvete Løkken. Ikke svikt. 325 gir glede og god samvittighet. Bygget av høytyske fagfolk med stamtavle tilbake til Fredrik II av Preussen.
PS: En bekjent av meg har en MR2. Detter fra hverandre hele tiden. Dessuten er det et stort problem at de verkstedsansatte ikke kan MR2.
Gull-beige-metallic er den beste fargen. Da trenger man aldri å vaske bilen. Sølv metallic er også svært vaskevennlig. Da slipper man med én vask eller to i året.En alternativ løsning er å gjøre det på kvinnfolkmetoden.. gå til forhandleren og be om er rød bil...
He he he,den var morsom Affa!Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
HELT enig, selv om Toyota er så fryktelig kjedelig, i følge debatten herEllers kan man trygt kjøpe en Toyota, uansett farge.
-Bare HenschelAffa,
Du har vel litt erfaring med Porsche. Det var vel muligens Porsche tårn på den Sd.Kfz. 171 Panther du kjørte rundt i som turist østpå ?
Det var vel da du bestemte deg for aldri å kjøpe Lada ?
HELT enig, selv om Toyota er så fryktelig kjedelig, i følge debatten her
PS; når jeg tenker meg om, er Toyota ganske så kjedelig(!).. når jeg setter meg i Avensis'n min og kjører avgårde, får jeg aldri følelsen av at; "blir eg å få motrostopp no??.... hva var det for ulyd??... Hva er det som piiper??"... Ikke no spennende i det hele tatt...
ERGO; Kjedelig bil..........................
Disse bilene er veldig bra sammenlignet med den serien som erstattet dem. De har ingen større "design" problemer.Hei!
Jeg har VAG bil, en AudiA6 Avant 2,6, som jeg kjøpte i januar 95.
Denne har jeg ennå og den har nå gått ca.106000.
Her er "alle" feilene jeg har hatt på disse i overkant 11 år.
Vakumslangen til klutsj (antatt årsak er mus)
Frostvesketank (lekkasje antatt årsak mus)
Røket håndbremsvaier (slitasjefeil? muligens egenforskyldt grunnet hardt/hurtig pådrag? )
Skiftet mansjett foran grunnet hull.
Driftsstans 1 (egenforskyldt/tom for bensin eller i hvert fall så godt som?)
Har ganske nylig skiftet registerreim og det for første gang på nær 11 år.
Batteri er skiftet i år for første gang.
Dette må da være svært så bra vil jeg mene, jeg er i hvert fall fornøyd
Kanskje jeg bare skal fortsette å ha den, selv om jeg også snart har litt lyst på noe nytt :
Mvh.KW
Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.Skoda er også verdt å kikke nærmere på.
Uenig i at de er så dårlige som bildet du tegner, katalysator er ikke noe problem. Bortsett fra store problemer med forstillingen, så er de ikke værre enn andre biler fra samme konsern.98 mod Passat vil jeg i utgangspunktet fraråde deg å kjøpe!
Jeg har tidligere jobbet med VAG og mer laber kvalitet enn på disse bilene har jeg ikke erfart hverken før eller senere! Jeg snakker nå om Passat og serlig 97-99 mod. Låsekasser ryker i endingen om man ser -10 eller kaldere med det resultat at du ikke får åpnet døren, bremseslanger sprekker, bremseskiver ruster, slakk i opphengskuler/bærekuler etter få kjørte km, varme i setene må du ikke regne med at fungerer serlig lenge, blir fort tregheter i bremsene bak med det resultat at de ligger på, drivmansjetter ryker, katalysator på diesel ryker osv....
Jeg mener faktisk å huske at 97-98 mod Passat ble kåret til den "værste" bruktbilen du kunne kjøpe i Dagbladet for noen år siden...
Dieselene blir ikke durete, om de vedlikeholdes som de skal, motorene er det beste kjøpsargumentet, bare V6 utgaven av TDI som har hatt større problemer, men interiøret på passat er dårlig, eneste high line interøret som er OK....zzzzzzzz....
Spørs hva du vil med en bil såklart
Forresten så tåler Passat'er endel km, men de pleier å bli nokså skrangete (og dieslene temmelig durende) på høyere km.. og du må ikke bli overrasket over betydelige verkstedregninger.
Mvh Vidar P
Støtter Løkken jeg! Den er absolutt kul ;DLøkken. Den er stygg som faen. MR2 er dessuten en drittbil mekanisk sett.
Hadde jeg bodd i det nabolaget skulle jeg ha kjøpt en rusten jævlig Lada på pur fan ! ;DHadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.
En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
Hva for noe?Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.
En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
Skoda superb er mye mer bil for pengene enn vw passat og audi a6.Hadde jeg kjøpt Skoda, ville jeg blitt frosset ut av mine gode naboer.
En av mine naboer kjøpte Skoda for noen år siden, og han måtte flytte. Visuell forurensning. ;D
Du har jo levd så lenge Affa at du husker vel at italienske biler var for apekatter. Kort avstand til pedalene og laaaangt fram til rattet.Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Hei!Disse bilene er veldig bra sammenlignet med den serien som erstattet dem. De har ingen større "design" problemer.
Det lønner seg å gjøre endel fremtidsrettet vedlikehold, som å skifte drivakselmansjetter i tide, foringer i forstilling og smøre opp bremsepinnene i bremsecalipere bak (ellers går de istykker), pluss stag foran ved feste til endeledd innimellom. Fjærbeinslager er gjenganger, støtdempermansjetter, og støtdempere foran, også. Alt det jeg har listet opp, er nok gåent på bilen din, uten at du er klar over det, hvis det ikke er gjort noe med tingene.
Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men pr. i dag står faktisk en japansk bil øverst på min realistiske ønskeliste.
![]()
Kjære deg Ivar..du som har mange gode råd..ta ett fra megJeg skjønner tankebanen ang Toyotaen..og dere nevner morrofaktor..og hver gang noen har nevnt det ordet i forbindelse med biler for meg tidligere,har jeg blitt kraftig skuffet..hvorfor? Fordi jeg har kjørt Honda crx -91 (-92) i ti år.. Løp å KJØP! En fint holdt 1.6 16v.v-tech hiv på en chip og dra 9000+ O/min ;D
Har jobbet som Bilmek i 16 år og kjørt mye forskjellig..mange mye raskere!men allikevel er den den artigste jeg har kjørt..bortsett fra Lotus Elise
![]()
![]()
Ps.På ti år og 800000 er bremseklosser og regreim skiftet!
Den er jeg helt med på! honda har MYYE bra biler, sammen med volkswagen og nissan. ;DKjøp Honda!!! Topp kvalitet..som Toyota,bare ikke så gørrkjedelig![]()
800.000? Det er imponerende.Ps.På ti år og 800000 er bremseklosser og regreim skiftet!
Knirkingen kan komme av bremsene som ligger litt på, fordi disse glidepinnene ruster fast fordi beskyttelses mansjetten ryker, og oljen renner ut ,salt inn, har du håndbrekket på når bilen står parkert, så tar det av etter at bilen har stått lenge, vil det kunne komme ulyd, ganske kraftigHei!
Skal du skremme meg til å kjøpe ny bil nå ;D ;D
Jeg får vel legge til at jeg har tatt tilsammen 10 servicer da på disse årene (litt i overkant av et år mellom hver)
Dyrt har det heller ikke vært og de er tatt på Skøyen de første 8 (9)? og så på Bekkestua (som nå er nedlagt) og sist brukte jeg et lite verksted i Sandvika (bl.a. skifte av reg.reim)
Skal notere meg de punktene du nevner, så min privatmekaniker kan sjekke dette
Forresten det med bremsepinnene i bremsecalipere bak ::
Kan det ha noe med det å gjøre at det faktisk et par ganger den siste uka har knirket når jeg har startet med å rygge ut av garasjen (akkurat som om bremsene ligger på?
Tror jeg må kjøpe ny bil i år jeg ::
Mvh.KW
En skikkelig stor, stygg, gammel, hvit, og nedrustet toyta hiace sku gjort susen ;DHadde jeg bodd i det nabolaget skulle jeg ha kjøpt en rusten jævlig Lada på pur fan ! ;D
Hadde jeg flytta ? Nei aldri !![]()
Selv min nesten nye Renault Laguna må jeg gjemme i garasjen, for ikke å påkalle mishagsytringer. ;DEn skikkelig stor, stygg, gammel, hvit, og nedrustet toyta hiace sku gjort susen ;D
Hei!Jeg hadde aldri trodd det skulle skje, men pr. i dag står faktisk en japansk bil øverst på min realistiske ønskeliste.
![]()
Kjære deg Ivar..du som har mange gode råd..ta ett fra megJeg skjønner tankebanen ang Toyotaen..og dere nevner morrofaktor..og hver gang noen har nevnt det ordet i forbindelse med biler for meg tidligere,har jeg blitt kraftig skuffet..hvorfor? Fordi jeg har kjørt Honda crx -91 (-92) i ti år.. Løp å KJØP! En fint holdt 1.6 16v.v-tech hiv på en chip og dra 9000+ O/min ;D
Har jobbet som Bilmek i 16 år og kjørt mye forskjellig..mange mye raskere!men allikevel er den den artigste jeg har kjørt..bortsett fra Lotus Elise
![]()
![]()
Ps.På ti år og 800000 er bremseklosser og regreim skiftet!
Er vel ikke noe galt med grillen til Octavia vel?Vedr SKODA : Grillen ser jo helt brø ut. Dessuten er den ikke stort større enn en Golf stasjonsvogn som koster det samme (og som du får mer for i innbytte). Kjøp heller en brukt 318T. Nydelig bil til 250kkr.
Du har nok rett i det med knirkingen, takk skal du ha.Knirkingen kan komme av bremsene som ligger litt på, fordi disse glidepinnene ruster fast fordi beskyttelses mansjetten ryker, og oljen renner ut ,salt inn, har du håndbrekket på når bilen står parkert, så tar det av etter at bilen har stått lenge, vil det kunne komme ulyd, ganske kraftigTror delene koster ca 2 tusen tilsammen for begge sider, om en klarer å løsne pinnene koster det bare tiden. Problemet blir gjerne oppdaget når bremseklosser eller skiver bak skal skiftes.
De mest aktuelle foringene er de ytre stabilisatorstag foringene, de fremre, og de indre på bærearmen holder lengre. Skifter du de ytre om de er slitt, er det en stor forskjell i stabilitet. Støtdemperne foran er slitt, når bilen begynner å gynge svakt flere ganger, etter et stort dykk, når du bremser ned foran et lyskryss. En fordel med disse bilene er at det som ryker stort sett er ting som er billig og skifte, perfekt for hjemmemekkeren.
Har du automatgir, så er det et stort problem at verkstedene ikke pleier å gjøre noen service på dem, det er funnet opp noe tull som heter livstidsolje (olja gjør normalt at kassa holder ut garanti tiden uten service), og resultatet er nedgang på levetiden på automatkasser på nyere biler. Sånne kasser med livstidsolje (de fleste nyere automatkasser, på de fleste nyere biler), bør ha vanlig service, og hvis en har bil med automatgir, som en skal ha etter garanti tiden er utløpt, bør en kjøpe automatgirservice... Slik livstidsolje kan være helt ferdig etter 100 tusen km om en bil har hatt litt tauing med campingvogn, eller har gått mye i rush trafikk. Når olja er ferdig er kassa ferdig. Mercedes gikk ut og anbefalte skifte på 200 tusen km, etter at de fikk mye trøbbel med havari på sine kasser etter de gikk over på livstidsolje, men det eneste fornuftige er å skifte hver 60 tusen km.
Vask munnen din gutt. Fysj for et pratVedr SKODA : Grillen ser jo helt brø ut. Dessuten er den ikke stort større enn en Golf stasjonsvogn som koster det samme (og som du får mer for i innbytte). Kjøp heller en brukt 318T. Nydelig bil til 250kkr.