Det er sånn det skal være.SAAB er en bil man kjøper med hjertet.Den som påstår at han kjøper SAAB med hodet bør få det undersøkt ! ;D
|
Det er sånn det skal være.SAAB er en bil man kjøper med hjertet.Den som påstår at han kjøper SAAB med hodet bør få det undersøkt ! ;D
Kjører skikkelig bilferie i Europa hvert år, har vært i Italia 2 år på rad; i fjor gikk avmarsj fra Kiel kl 9.30 og ankomst i Genova kl 23......en bil det er mulig å kjøre fort uten å bli sliten. I år går turen til Languedoc og Dordogne i 4 uker.Har dere så godt vedlikeholdte veier i Bergen?![]()
200SX, 300ZX, 350Z og Skyline er OK.Jeg liker Nissan jeg...
Alt som kan gå i stykker, går i stykker. Gjelder alle biler. Forstilling, bremser, dynamo, vannpumpe, klimaanlegg, startmotor, turboaggregat...you name it!Har selv en audi(o) A4 tdi 96 modell chippet. Runder nå 250 tusen km. Og jeg kan si at alt som skal gå i stykker på disse går i stykker.
Forstilling
Bremser
Katalysator
etc.
Bortsett i fra det. En bra bil å kjøre. Motoren er veldig bra, men hele opphenget er bare rævva.
Har service regninger på ca 10-12 tusen i året.
Alt som kan gå i stykker, går i stykker. Gjelder alle biler. Forstilling, bremser, dynamo, vannpumpe, klimaanlegg, startmotor, turboaggregat...you name it!
Slipper du unna med 10-12 tusen i året i service på en såpass gammel bil av den størrelsen du har, er du usedvanlig heldig. Siste serviceregningen jeg hadde på en 10 år gammel SAAB lå tett oppunder 30 tusen.
Møkkete fingre var før i tiden, det. Jfr. min reklame for 2CV i et tidligere innlegg.96 modell SAAB ?Da bør du ha bra med verktøy og fabrikkens orginale verkstedshåndbok ! ( Ca 1 hyllemeter, 12 ringpermer. ) ;D Et elektronisk diagnoseverktøy er heller ikke å forakte.
Er du i tillegg glad i å bli møkkete på fingrene bør du da vær ganske nært nirvana ! ;D ;D ;D ;D
Huff ja du sier noe, en ting er nå ryggen men det har ikke lenger den sjarmen det hadde da bilen var en 1968 V4.Møkkete fingre var før i tiden, det. Jfr. min reklame for 2CV i et tidligere innlegg.
Å skru på SAAB'er (for å være nøye: en 95 modell, tiden flyr) er utenfor mitt kompetanseområde.
Nå har jeg heller ikke rygg til å stå krokbøyd over streikende motorer og andre fortredeligheter, så jeg har latt verkstedet overta. I min alder har jeg heldigvis en lommebok som tåler det.![]()
![]()
Heldiggris! Er du glad i vin? Uansett, en tur innom Cahors og Saint Emilion er ikke å forakte. En lunsj på restauranten ved torget ved den nedgravde kirken i Saint Emilion kan anbefales. Etterfulgt av besøk i noen av vinbutikkene. Sarlat og Moissac er også plasser verdt å stoppe. God tur!Kjører skikkelig bilferie i Europa hvert år, har vært i Italia 2 år på rad; i fjor gikk avmarsj fra Kiel kl 9.30 og ankomst i Genova kl 23......en bil det er mulig å kjøre fort uten å bli sliten. I år går turen til Languedoc og Dordogne i 4 uker.
Hmm.....Har vært der.......driver MYE med vin, arrangerer bla kurser og seminarer. Har også bodd i Sarlat, (i 2002) skal bo i Belves i år. Og Carcasonne - hvor jeg også var i 2002 (ifm kanaltur på Canal de Midi). Hjemveien via Piemonte og hjem med 3 kasser Barolo i luftkondisjonert baksete. Solide anbefalinger du kommer med!
Måtte bare ha en rast.kjedelig med slike tilbakemeldinger! ;D
håpet å få alle tomler opp!
og ja, dere gutter, kan dere holde dere til BIL i denne tråden, ikke vin!
Fant noen flasker Chateau Talbot 1986 i en av vinbutikkene i Saint Emilion. De skulle ha 4 ganger prisen av det jeg betalte på Vinmonoplet! Apropos alkoholavgiftene våre: Hører du det Ivar Løkken!Har vært der.......driver MYE med vin, arrangerer bla kurser og seminarer. Har også bodd i Sarlat, (i 2002) skal bo i Belves i år. Og Carcasonne - hvor jeg også var i 2002 (ifm kanaltur på Canal de Midi). Hjemveien via Piemonte og hjem med 3 kasser Barolo i luftkondisjonert baksete. Solide anbefalinger du kommer med!
95-modell 900. Fin å kjøre, den også, men den er solgt nå. Det ble litt mye styr de siste to årene, og helt rustfri var den heller ikke.Huff ja du sier noe, en ting er nå ryggen men det har ikke lenger den sjarmen det hadde da bilen var en 1968 V4.
Skitne fingre fører bare til kjeft ( nei irettesettelser ;D ) fra den bedre ??? halvdel. "Har du ikke vasket fingrene !?! " eller "Er det du som har vasket fingrene på badet ? Det ser ikke ut !!!" ;D Det går ikke an å vinne den der ! ;D ;D
95 modell ? Er det en 9000 ? Fin å kjøre da, når den går i allefall ! ;D ;D ;D ;D
Joda, Ivar har rett det er begrenset, men det er også begrenset hvor mye du trenger. Det fiffige er jo at du benytter den samme friksjonen både til å styre og drive med...Som ihuga forhjulstrekker har jeg fått behov for å revurdere min fasinasjon for trekk på framhjulene. Noen av oss husker reklamen for SAAB, ett bilde som viste hest og slede med hesten bak sleden og ett med hesten foran. Logisk ikke sant?
Ivar L har sef rett. Det er begrenset hvor mye energi du kan overføre fra dekk til underlaget. Bruker du all frikjson opp til framdrift, har du lite igjen til å styre med.
...
Jeg fikk en Passat 100 hk TDi i 2001 (firmabil). Det var kanksje den siste bilen jeg hadde valgt selv. I dag 200.000 km senere (med samme bilen) skjønner jeg hvorfor VW selger godt. De har gode biler. Ikke perfekt, men god. Har hatt min et par merkelige problemer, men bilen er god å kjøre og billig i drift. Møller der i mot det er en annen sak, men jeg er ikke sikker på at de er verre enn andre norske verksteder/forhandlere. Jeg har gjort mye av service/rep i Tyskland, og der er service/seriøsiset på et helt annet nivå.Versting selger friskest
Gregers Ottesen, Dagens Næringsliv | Bernt Gran, Dagens Næringsliv
Volkswagen-eiere er minst fornøyd og minst lojale mot sine forhandlere. VW-forhandlerne er bransjens «versting», men topper likevel bestselgerlisten i mange segmenter.
Foto: Per Thrana
Volkswagen selger friskt med biler, men kjøperne vender tommelen ned for forhandlerne. VW-forhandlerne har de minst fornøyde og de minst lojale kundene av ti bilmerker som er undersøkt, viser undersøkelsen Norsk Kundebarometer (NKB) der 6922 husstander er spurt om sine erfaringer som kunder av 163 bedrifter eller tjenester.
VW inntar bunnplassen i en bransje som er preget av fornøyde kunder. Kun apotekenes kunder smiler bredere. Aller mest fornøyd er kundene med Toyotas forhandlere. Hele fem ganger de ti siste årene har Toyota toppet NKBs listen uansett bransje. Toyota gjør det skarpt også i år, men får BMWs og Suzukis forhandlere kloss opp i ryggen. Også Volvos kunder er blitt markant mer fornøyde og lojale enn på tidligere målinger. I bunnen av tabellen har Ford store problemer og ligger kun hårfint foran VW-forhandlerne.
Klare til skifte
NKB-oversikten levner VW forhandlerne liten ære. Likevel selger Volkswagen, sammen med Toyota, flest biler av alle i Norge. De to modellene Passat og Golf tar alene over ti prosent av det norske bilmarkedet, og statistikken fra Opplysningskontoret for Veitrafikken viser at Volkswagen vinner frem i de aller flest segmenter. Volkswagen får betegnelsen «likegyldig» eller «misfornøyd» av sine kunder. De står klare til å hoppe av straks et nytt og bedre tilbud dukker opp. Avstanden til de beste blir stadig større. Ingen andre bilmerker falt ifjor like mye som Volkswagens både i lojalitet og tilfredshet, viser tallene fra NKB.
– Kundene står klare til å skifte. Volkswagen kan vente problemer i tiden fremover, sier prosjektleder Pål Silseth i NKB.
At VW likevel selger friskt, forklarer kollega og prosjektmedarbeider Bengt Lorentzen i NKB med at bilmodellene er populære og forhandlerne dårlige.
– Modellene er populære og selges nesten av seg selv. Hadde VW-forhandlerne hatt mer tungtselgende modeller, hadde de vært «out of business», sier han.
Forbedring tar tid
MøllerGruppen, som importerer VW og står bak 60 prosent av salget, mener sviktende kvalitet på bilene og kø på verkstedene har vært et stort problem.
– Vi har virkelig tatt problemene på alvor. Det var mye bråk med bilene våre i årene 1997-2000, og det tar tid å få kundene til å forstå at vi har forbedret oss, forteller informasjonsdirektør i MøllerGruppen, Paul Hegna. De siste årene har Møller intensivert internopplæringen og økt bemanningen på verkstedene.
– Men hvordan kan du forklare at lojalitet og tilfredshet har gått ned det siste året?
– Det tar tid å snu en slik trend på en så bred måling som Norsk Kundebarometer, men våre interne målinger viser et annet bilde. Av 20.000 Volkswagen-kunder som har vært på service hos oss, melder de aller fleste at de er veldig godt fornøyd, sier Paul Hegna i MøllerGruppen.
Hei!
;D ;D ;D
Her må jeg si meg enig og jeg har kun hatt forhjulsdrevne biler hele mitt billiv (og det begynner å bli noen år)
Ofte ganske viktig at det er mulighet for å kunne svinge med drivhjulen i tilfelle en står fast i løsnø f.eks.
Likevel så blir jo valgmuligheten noe innskrenket ved kun å kunne velge forhjulsdrift.
Jeg er litt i emninga for å kjøpe ny bil og kunne nå tenkt meg alternative merker f.eks Mercedes eller BMW.
Dersom Mercedes er "alternativet" så er det kun for at jeg kunne ha lyst på en SLK.
BMW er et annet alternativ og da som en mer "praktisk" bil f.eks. en 3 serie touring.
Jeg nevnte for en stund siden at 320xd med X (4hjulstrekk) var noe jeg kunne tenke meg.
Nå vet jeg bedre, den finnes ikke ;D.
Eneste diselalternativ med X.drive er 330 disel og den blir nok dyrere enn jeg kunne tenke meg :
325ix blir det billigste alternativet, men 571k er fortsatt ganske drøyt synes nå jeg, og det er grunnpris (før ekstrautstyr)
Synd for meg at 320d touring med x-drive ikke eksisterer, denne ville hatt en grunnpris på 465k og da begynner det å nærme seg det jeg kunne vært villig å bruke på ny bil (nå)
Da har jeg dersom jeg har lyst på BMW (Touring) muligheten for å gå for 320d grunnpris 425k, men så er det dette med bakhjulsdrift for en som er forhjulsdriftsfan (fremkommelighet ved vanskelige forhold/snø)
Jeg vet at de bakhjulsdrevne har blitt langt bedre under nevnte forhold enn de var i 70 åra da jeg begynte å kjøre bil.
Saab99 var merket og det var ikke sjelden jeg gliste i barten, når andre sto fast ( i snøen)
Jeg kan jo fortsette med Audi, men alle meldingene her om mye kluss med Vag biler , selv om jeg må ha vært veldig heldig med min 95mod.A6 så er det klart at jeg legger meg slikt på netthinnen ved valg av ny bil
Jeg må jo innrømme at BMW for meg gir et sterkt preg av godfølelse og eventuell eierglede og kjørekomfort.
Hva med serviceutgifter og forsikring kontra f.eks. like Audimodeller?
Mvh.KW
Min '86 325i hadde reim, men min '99 523i har kjede. Hvor ofte skal reima på de nye skiftes?Nei, tar ikke feil tror jeg. Jeg har selv sett og strammet kjedet på min '88-modell![]()
Og i manualen til min nye står om skifte av registereim..
Mvh Vidar P
Bare pass på at du får en 3-serie uten for mange dører....Nå er Audien solgt, jeg er med andre ord offisielt på markedet. Skal mye til om det ikke blir enten MR2 eller 3-serie (323/325). Budsjett er 100k max.
En slik S70 går for godt over 150.000,- på bruktmarkedet i Norge...Jag tjänar 24,000 NOK per månad efter skatt, och har även gratis bostad genom jobbet, etc.
Min bil, en Volvo S70 2.5 Turbo med 170 hästkrafter (70,000 km och 1997 års modell), kostade mig 30,000 NOK.
Jag hade nyligen planer om att ta ett jobb i Norge, och kollade upp på norska tullens hemsida vad det skulle kosta att ta in bilen som flyttgods. Ca 90,000 NOK skulle det kosta. Tre gånger mer än bilen är värd!
Det skulle alltså ta ett minst ett halvt år att spara ihop tillräckligt med pengar (med normala övriga utgifter) för att betala bara avgifterna för en nästan tio år gammal bil!