BIL

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Biler skal selvsagt være tyske eller italienske. Alt annet er for apekatter.
Du takker vel heller ikke nei til en og annen engelsk moromaskin... f.eks en kjekk Aston Martin...?

Mvh Vidar P
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
572
Jeg kjøpte meg en mercedes 300E 90 mod. nå like før jul. Har allerede blitt veldig glad i den :) Den bare glir gjennom trafikken som kniv gjennom varmt smør. Utrolig behagelig å kjøre, samt at den sparker greit ifra.
Men sommerdekkene (215) må skiftes i år.
Da jeg skal ned til Berlin i mai, lurer jeg på om noen vet hvor mye jeg sparer på å bytte dekk i tyskland? Anybody knows?


mvh.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.816
Antall liker
10.322
Apropos Skodafront. De plagierte iallfall ikke, men derimot....


 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da jeg skal ned til Berlin i mai, lurer jeg på om noen vet hvor mye jeg sparer på å bytte dekk i tyskland? Anybody knows?
mvh.
For å ta et eksempel; jeg har 245/45/17 på min '04 525i, jeg var svært misfornøyd med originaldekkene (Potenza, Bridgestone; hvasse, men møkkadekk alt i alt) og ville bytte de før de var slitt.
I 2004 var jeg i Tyskland og hørte på priser; det kom på nærmere 9k for nye Michelin Pilot Premacy (kjempedekk!). Jeg syntes det var drøyt siden mine var så godt som nye, så jeg sleit en sesong til på de og har kjøpt nye i Norge nå for 10k med div småfordeler i tillegg.

På 90-tallet var jeg endel i Tyskland med bil, og pleide å bytte hjul og gjøre små servicer da det kostet bare drøyt halv pris, men jeg tror (t)Euro har gjort Tyskland til et dyrere land; iallefall er prisforskjeller imho nokså utjevnet på endel varer som tidl var billigere der..

Mvh Vidar P
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
572
Takker Vidar. En skulle jo tro det var større forskjeller enda men..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker Vidar. En skulle jo tro det var større forskjeller enda men..
Det var det jeg trodde jeg også, ikke minst fordi det har vært det før... så skuffet kan man bli  :)

Men; min er ikke den universelle sannhet, kun eksempel for egen del; og det kan hende du kan bli istand til å finne en billigere leverandør der enn jeg. Jeg har svært for å forstå at det skal bli noe DYRERE i Tyskland iallefall...

Men; 300E er en nyydelig bil, ufattelig mye mere elegante kjøreegenskaper enn f.eks 300D!; og den stuper ikke så mye over på forhjul i kurver som de senere E320 (som var LITT overmotoriserte). Vi har en 230E i familien, og den forblir en komfortabel bil selv om den er 18 år i år.

Velg GODE dekk; MB er litt kilen på det, akkurat som BMW og andre biler med et visst potensiale på kjøreegenskaper.
De pleier å fungere godt med Michelin, og Continental PremiumContact er også fine til de. Styr unna møkkadekk fra Østen til disse bilene er mitt råd...

Mvh Vidar P
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
572
Velg GODE dekk; MB er litt kilen på det, akkurat som BMW og andre biler med et visst potensiale på kjøreegenskaper.
De pleier å fungere godt med Michelin, og Continental PremiumContact er også fine til de. Styr unna møkkadekk fra Østen til disse bilene er mitt råd...

Mvh Vidar P
Helt enig med deg her. Men er det no vist å gå for 215?
Jeg vet det ser tøfft ut, men er det noe forskjell på f.eks 205 kontra 215, hva kjøre egenskaper angår? Jeg befinner meg meget skjelden på grensen av hva bilen takler når jeg er ute og kjører.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.678
Antall liker
3.189
Jeg befinner meg meget skjelden på grensen av hva bilen takler når jeg er ute og kjører.
Her i nord har vi hatt mye isføre på veiene i vinter. Da har jeg virkelig testet ut stabilitetsprogrammet i Volvo'n min, en V50 som er ett år i disse dager. Utrolig hvor man kan dra på i svingene selv på glatta... deilig å kjenne at det nøkker i hjulene.. ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig med deg her. Men er det no vist å gå for 215?
Jeg vet det ser tøfft ut, men er det noe forskjell på f.eks 205 kontra 215, hva kjøre egenskaper angår? Jeg befinner meg meget skjelden på grensen av hva bilen takler når jeg er ute og kjører.
Om du ikke "tyner" bilen på kurvekjøring og liker den ekstra styreresponsen og det siste ekstra grepet i krappe kurver, så vil du få lavere støy, mindre sporing og generelt en mindre nervøs styring med litt lavere bredde vs større bredde. Dermed er det imho penger ut av vinduet med bredere dekk enn originalt på din bil med "normal" kjøring.

Med en mer "aktiv" kjørestil i kurver vil man ha glede av litt ekstra styrerespons og litt mer uttalt overstyring (som 300E neppe trenger!) som bredere dekk gir.

Har ikke prøvd akkurat 205 vs 215, men samme breddespenn i andre dimensjoner; forskjellene er nokså små, men merkbare... både på godt og på vondt.

Mvh Vidar P
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Kjære deg Ivar..du som har mange gode råd..ta ett fra meg ;)  Jeg skjønner tankebanen ang Toyotaen..og dere nevner morrofaktor..og hver gang noen har nevnt det ordet i forbindelse med biler for meg tidligere,har jeg blitt kraftig skuffet..hvorfor? Fordi jeg har kjørt Honda crx -91 (-92) i ti år.. Løp å KJØP!
Hm...snuste litt på den....forhjulstrekk! Det hører vel ikke hjemme på en "morobil"? Nei, min neste vogn skal ha enten bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. At en bil drar på styrehjulene er åpenbart feil, - elementær fysikk.

Om du ikke "tyner" bilen på kurvekjøring og liker den ekstra styreresponsen og det siste ekstra grepet i krappe kurver, så vil du få lavere støy, mindre sporing og generelt en mindre nervøs styring med litt lavere bredde vs større bredde. Dermed er det imho penger ut av vinduet med bredere dekk enn originalt på din bil med "normal" kjøring.
Forrige eieren av min bil satte på den 235 til alt overmål. Det sporer noe inni helvete, man må sitte og småkorrigere hele tiden. Jeg skal ikke ha igjen mer enn 215 neste gang det blir dekkhandel.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
For brede dekke er slitsomt å kjøre med. Kjørte 520 med 225. Det var masete. Med 205 ble den komfortabel, pluss at den slapp kontrollert, selv på tørr asfalt. Å kjøre inspirert er å ha kontroll. Også når det slipper. 8)

PS. Tractionkontroll er kjekt det, - til dagligkjøring. Skal du KJØRE bil, må den av. DS.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.678
Antall liker
3.189
At en bil drar på styrehjulene er åpenbart feil, - elementær fysikk.
Sikkert derfor at bilfabrikantene stort sett gikk over fra bakhjlulstrekk til forhjulstrekk. ::)
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Sikkert derfor at bilfabrikantene stort sett gikk over fra bakhjlulstrekk til forhjulstrekk.  ::)

Legg merke til at de som virkelig prioriterer kjøreglede fortsatt har drivhjulene bak... ;)
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Sikkert derfor at bilfabrikantene stort sett gikk over fra bakhjlulstrekk til forhjulstrekk.  ::)
Som ihuga forhjulstrekker har jeg fått behov for å revurdere min fasinasjon for trekk på framhjulene. Noen av oss husker reklamen for SAAB, ett bilde som viste hest og slede med hesten bak sleden og ett med hesten foran. Logisk ikke sant?

Ivar L har sef rett. Det er begrenset hvor mye energi du kan overføre fra dekk til underlaget. Bruker du all frikjson opp til framdrift, har du lite igjen til å styre med.

Drift foran har nok mer med kostnader å gjøre. Samt at det trafikksikkerhetsmessig kan være en fordel da du lettere kjenner når det slipper og normalt velger å gå av gassen. At motoren ligger over drivhjulene, kan være en fordel på glatt føre.

Har kjørt Taunus. Håpløst på glatt føre til å ta seg fram. Gammel billig teknologi må ta skylda. Kjører nå på nytt med bakhjulsdrift. Rimelig mer avansert. Har ikke hatt bedre bil med drift på to hjul til å ta seg fram. Bilen bare eter seg fram selv i dyp snø, har utmerket balanse på glatt føre, og er ekstremt lett å kontrollere dersom det slipper.



Katta beveger seg på 225 uten klør! :)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Sikkert derfor at bilfabrikantene stort sett gikk over fra bakhjlulstrekk til forhjulstrekk.  ::)
- Det er billigere, som nevnt ovenfor.
- Det er tryggere, - hvis man er uforberedt kan uventet overstyring svært lett medføre varige mén, med understyring er det bare å slippe gassen og ingenting skjer.
- Motor foran gjør ofte at bilen har skjev vektfordeling, som gjør at fremhjulsdrevne biler får bedre framkommelighet.

Men:

- Skal man ikke bare fra A til B, men faktisk KJØRE, er overstyring laaangt å foretrekke fremfor understyring. Det er en grunn til at alle banebiler har bakhjulstrekk.
- En sportslig bil SKAL ha tilnærmet 50-50 vektfordeling og vil følgelig tjene på bakhjulsdrift. Såvidt meg bekjent er BMW de eneste som lager biler med motoren foran og tilnærmet 50-50 vektfordeling. Det er bare å se på dem. Forhjulene er helt foran og bakdiffen er også skjøvet langt frem. I tillegg er motoren klemt så langt bak i motorrommet som det lar seg gjøre (men det beste er selvsagt å ha midtstilt motor, som feks MR2 og de fleste sportsbiler (Ferrari o.l.) har).
- Bakhjulstrekk gir bedre grep i akselerasjon (ut av svinger) både fordi bilen "setter seg" og fordi den ikke drar på styrehjulene.

Elementær fysikk sier at forhjulsdrift er trygt, men kjedelig, skal det være sportslig bør man ha bakhjulsdrift.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.908
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har S320 2000 mod med senket sportsunderstell og 235/40 foran og 245/35 bak....det sporer IKKÈ....uansett. På Autobahn går det som et lokomotiv bare en får styrefart over 190.....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.678
Antall liker
3.189
Har kjørt Taunus. Håpløst på glatt føre til å ta seg fram. Gammel billig teknologi må ta skylda. Kjører nå på nytt med bakhjulsdrift. Rimelig mer avansert. Har ikke hatt bedre bil med drift på to hjul til å ta seg fram. Bilen bare eter seg fram selv i dyp snø, har utmerket balanse på glatt føre, og er ekstremt lett å kontrollere dersom det slipper.
Riktig. Pappa har hatt både 17M og siste generasjon Taunus. Taunus Bravo med vanlige gode vinterdekk, er bare elendig. Samme bil med regummierte vinterdekk må bare oppleves.. det som å kjøre på ei glasskule som er polert med såpe. ;D
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Har S320 2000 mod med senket sportsunderstell og 235/40 foran og 245/35 bak....det sporer IKKÈ....uansett. På Autobahn går det som et lokomotiv  bare en får styrefart over 190.....
Har dere så godt vedlikeholdte veier i Bergen? ;)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
711
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hm...snuste litt på den....forhjulstrekk! Det hører vel ikke hjemme på en "morobil"? Nei, min neste vogn skal ha enten bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. At en bil drar på styrehjulene er åpenbart feil, - elementær fysikk.
Joda jeg er enig i at det kan skorte på grep når 160hk skal i bakken på en så lett bil..men til mere vanlig kjøring så merkes det ikke..heller litt kult hvordan en kan justere styrings karakteristikken med gassen i svingkjøring.. Personlig synes jeg Mr2'n er ganske kjedelig og svampete.. Jeg har en 125 Go-kart og den er det eneste jeg har kjørt som er mere kontant på styringen og ikke krenger mere..Tilogmed Lotus Elise er lausere.. Har senket den 2 cm.justerbart koni sett og Toyo R dekk.Honda bruker jo Double Wishbone i hjulopphenget!! Som i rally og banebiler ;)
Nytter ikke å være brosjyreleser når en vurderer disse to bilene.. For å ta en analogi..hva er artigst å gasse rundt på, av en Yamaha XT 600 Tenere 4 takter..eller en YZ 125/250? ;D for det er slik forskjellen i motorkarakteristikken er!! :p
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.678
Antall liker
3.189
- Skal man ikke bare fra A til B, men faktisk KJØRE, er overstyring laaangt å foretrekke fremfor understyring. Det er en grunn til at alle banebiler har bakhjulstrekk.
- En sportslig bil SKAL ha tilnærmet 50-50 vektfordeling og vil følgelig tjene på bakhjulsdrift. Såvidt meg bekjent er BMW de eneste som lager biler med motoren foran og tilnærmet 50-50 vektfordeling. Det er bare å se på dem. Forhjulene er helt foran og bakdiffen er også skjøvet langt frem. I tillegg er motoren klemt så langt bak i motorrommet som det lar seg gjøre (men det beste er selvsagt å ha midtstilt motor, som feks MR2 og de fleste sportsbiler (Ferrari o.l.) har).
- Bakhjulstrekk gir bedre grep i akselerasjon (ut av svinger) både fordi bilen "setter seg" og fordi den ikke drar på styrehjulene.

Elementær fysikk sier at forhjulsdrift er trygt, men kjedelig, skal det være sportslig bør man ha bakhjulsdrift.
Joda, overveiende enig. BMW har glimrende vektfordeling. Og med moderne elektronikk, og generelt videreutviklinga av bilene, er nok mye av ulempene med bakhjulstrekk forsvunnet. Og det er en god feeling å kjøre med drift på bakhjulene.

God balanse i bilen er meget viktig for god kjørefølelse, og der syns jeg V50'en er glimrende. Selv med forhjulstrekk. ;)
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
711
Antall liker
9
Sted
Ålesund
- En sportslig bil SKAL ha tilnærmet 50-50 vektfordeling og vil følgelig tjene på bakhjulsdrift. Såvidt meg bekjent er BMW de eneste som lager biler med motoren foran og tilnærmet 50-50 vektfordeling.
I crx'en sitter en så langt bak,at jeg tror vekten er rimelig lik.. ihvertfall kommer ræva først ved hard sving kjøring..må bare lære meg til å gi litt gass..det funker fint har jeg merket..men kjører for det meste fint...farten merkes svært godt i denne bilen..sundt for lappen :)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Joda, overveiende enig. BMW har glimrende vektfordeling. Og med moderne elektronikk, og generelt videreutviklinga av bilene, er nok mye av ulempene med bakhjulstrekk forsvunnet. Og det er en god feeling å kjøre med drift på bakhjulene.

God balanse i bilen er meget viktig for god kjørefølelse, og der syns jeg V50'en er glimrende. Selv med forhjulstrekk.  ;)
Moderne elektronikk er generelt noe herk; antispinn og antiskrens, - praktisk kanskje, men kan det ikke skrus av vil jeg helst slippe å ha det. En bil er en mekanisk innretning; skal farkost og fører bli ett, så bør det være så direkte som mulig.

Spør du meg har ikke bakhjulsdrift andre ulemper enn fremkommelighet når kombinert med en ubalansert vektfordeling. Og sistnevnte ødelegger en bils kjøreegenskaper uansett hvilke hjul den driver på.

Min første bil var en V70 varebil. Den syntes jeg var fryktelig kjedelig, slapp motor og slappe kjøreegenskaper. Den største fordelen var de fenomenalt gode setene.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.144
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
4
Vi får se. Foreløbig har jeg i hvertfall en helarisk Audi, men bytte er fristende. Ikke minst fordi Møller er et møkkaverksted, både hva angår kvalitet og (i særdeleshet) pris. Dørvaieren røk, skiftet den hos Møller, - kr. 2.700,- Dørvaieren røk på nytt, skiftet den hos et annet merkeverksted (Bertel O. Steen), - kr. 900,- og da strammet de viftereima samtidig.

Møller tok også over 7.000,- for en regulær service og har dessuten en påfallende trang til å reparere mer enn det som egentlig trenger å repareres. Jeg vil anbefale VAG-eiere å være på vakt, jeg mistenker dem for å "finne på" feil i ganske stor stil. Ved siste service  ville de skifte hovedbremsesylinder på bilen min, til sju tusen kroner, den lakk bremseveske sa de. Jeg avslo og nå, 8mnd senere, er det ikke en dråpe mindre bremseveske i tanken enn da jeg hadde den inne. That's business.
2700.- for skifte av dørvaier :eek:
Bra jeg skiftet den selv da den røk for noen måneder siden. Betalte litt over 100,- for vaieren hos Møller ;D

Ikkenoe hokkuspokus å skifte den vaieren. Bare litt skruing. Det kunne du gjort selv.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.678
Antall liker
3.189
Moderne elektronikk er generelt noe herk; antispinn og antiskrens, - praktisk kanskje, men kan det ikke skrus av vil jeg helst slippe å ha det. En bil er en mekanisk innretning; skal farkost og fører bli ett, så bør det være så direkte som mulig.
Kan også forstå dine synspunkter her. Men antiskrens på isete, glatt vinterføre, er bare et "must" har en først opplevd dette. Det er ganske utrolig hvor mye du kan provosere frem skrens, og elektronikken henter bilen inn igjen. Jeg har prøvd! En føler seg veldig trygg i bilen, slik jeg opplever det. Og antispinn kan være skikkelig kjekt å ha i enkelte situasjoner.
På min bil kan en kople ut antispinn, men ikke antiskrens. (Har noe å gjøre med antall poeng i Euro kollisjons testene)

Spør du meg har ikke bakhjulsdrift andre ulemper enn fremkommelighet når kombinert med en ubalansert vektfordeling. Og sistnevnte ødelegger en bils kjøreegenskaper uansett hvilke hjul den driver på.
Lenge siden jeg har kjørt biler med bakhjulstrekk, har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Min første bil var en V70 varebil. Den syntes jeg var fryktelig kjedelig, slapp motor og slappe kjøreegenskaper. Den største fordelen var de fenomenalt gode setene.
Enig i dine betraktninger om V70. Men V50'en er ganske stikk motsatt når det gjelder kjøreegenskaper og kjørefølelse. Er veldig kontant og "tight". Bygger på nye Focus plattformen til Ford. Setene alene gjør at Volvo stiller sterkt ved bilbytte.
 
R

Ronny_D

Gjest
Moderne elektronikk er generelt noe herk; antispinn og antiskrens, - praktisk kanskje, men kan det ikke skrus av vil jeg helst slippe å ha det. En bil er en mekanisk innretning; skal farkost og fører bli ett, så bør det være så direkte som mulig.

Spør du meg har ikke bakhjulsdrift andre ulemper enn fremkommelighet når kombinert med en ubalansert vektfordeling. Og sistnevnte ødelegger en bils kjøreegenskaper uansett hvilke hjul den driver på.

Min første bil var en V70 varebil. Den syntes jeg var fryktelig kjedelig, slapp motor og slappe kjøreegenskaper. Den største fordelen var de fenomenalt gode setene.
Tja, det kan man vel si. Hva skjer når dette dras vidre til ekstrem manøvrerbarhet ref "nordlandssvinger". Det pussige er at en assistert ustabil flygemaskin gjør raskere responser og virker tilsynelatende stabil å handtere.

Vektfordeling kan delvis kompenseres med diverse "harry" spoilere. Jeg opplever det ofte som som lett på baken når forjulstrekk til tross later til å slippe baken først(jævla dritt!), je savne bakspoilar'n.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forrige eieren av min bil satte på den 235 til alt overmål. Det sporer noe inni helvete, man må sitte og småkorrigere hele tiden. Jeg skal ikke ha igjen mer enn 215 neste gang det blir dekkhandel.
Enig i det at man ikke skal velge større bredde enn behovet tilsier, og akkurat dette med sporing og korrigering kan fort bli et problem.
Men jeg tror ikke det har kun med den absolutte dimensjon å gjøre.
Enkelte dekktyper/-designer sporer mer enn andre, jmf utforming av dekkskulderen. Men også forskjellige understell og forskjellige biler vil utgjøre en forskjell på om bilen "tåler" bredere dekk uten å spore.
Da jeg kjøpte min bil hadde jeg valget mellom 225/16 og 245/17 originalt (jo, det var også et 18"-alternativ). I tillegg var det et valg mellom forskjellige understell; da jeg prøvde standard understell og 245/17" ble det mer nervøst, mens med sportsunderstell og samme dekk virket det som om retningsstabilitet og sporing var under et fastere grep og bedre.

Mvh Vidar P
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.816
Antall liker
10.322
- Det er billigere, som nevnt ovenfor.
- Det er tryggere, - hvis man er uforberedt kan uventet overstyring svært lett medføre varige mén, med understyring er det bare å slippe gassen og ingenting skjer.
- Motor foran gjør ofte at bilen har skjev vektfordeling, som gjør at fremhjulsdrevne biler får bedre framkommelighet.

Men:

- Skal man ikke bare fra A til B, men faktisk KJØRE, er overstyring laaangt å foretrekke fremfor understyring. Det er en grunn til at alle banebiler har bakhjulstrekk.
- En sportslig bil SKAL ha tilnærmet 50-50 vektfordeling og vil følgelig tjene på bakhjulsdrift. Såvidt meg bekjent er BMW de eneste som lager biler med motoren foran og tilnærmet 50-50 vektfordeling. Det er bare å se på dem. Forhjulene er helt foran og bakdiffen er også skjøvet langt frem. I tillegg er motoren klemt så langt bak i motorrommet som det lar seg gjøre (men det beste er selvsagt å ha midtstilt motor, som feks MR2 og de fleste sportsbiler (Ferrari o.l.) har).
- Bakhjulstrekk gir bedre grep i akselerasjon (ut av svinger) både fordi bilen "setter seg" og fordi den ikke drar på styrehjulene.

Elementær fysikk sier at forhjulsdrift er trygt, men kjedelig, skal det være sportslig bør man ha bakhjulsdrift.
Alle Alfaer har vel forhjulstrekk?
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Alle Alfaer har vel forhjulstrekk?
Nei. 156 og 159 leveres også med firehjulstrekk. Eldre Alfaer hadde drift på bakhjulene.

Alfettaen hadde vel forresten girkassa montert bak?
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Vektfordeling kan delvis kompenseres med diverse "harry" spoilere. Jeg opplever det ofte som som lett på baken når forjulstrekk til tross later til å slippe baken først(jævla dritt!), je savne bakspoilar'n.
Hjelper det noe særlig med spoiler i normale hastigheter og når du har kjørt deg fast? Det blåser vel mye nordpå, men du skal vel være ekstremt heldig med vindretningen og ha mye vind for å dra nytta av spoileren? ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Denne krangelen om for eller bakhjulstrekk får meg til å minnes min salige mor som brukte å si: " Dårlig handtverker hvis han skylder på verktøyet! "

Klart det er forskjell på for og bak og firehjulstrekk, men er man noe til sjåfør så lærer man seg å behandle den bilen man har, istedet for å bannes over det den bilen ikke kan! Jeg har kjørt alle varianter; BMW 732, mye motor og bakhjulstrekk, tørst med min gassfot :( , Range Rover V8 bensin, ennå mer motor og permanent firehjulstrekk, drakk så man kunne :'( , og jeg har bak men en bråta med SAAB`er, kjører nå en SAAB 9000 turbo, eneste problemet er at det er fysisk umulig å få ALLE turbohestene ned i underlaget når det er glatt på vinteren. :p

Hva gjør man så ? Jo man lærer seg hva bilen kan og ikke kan, og deretter utnytter man det bilen kan! ;) 9000 er jeg kjempefornøyd med kjøremessig ! ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Det blir mye snakk om hestekrefter og brede dekk her, synes jeg.

Min første nybil var en 2CV4, med ca. 25 hester. Den morsomste bilen jeg har hatt noen gang. Og den billigste. Den var aldri på verksted i de 5 årene jeg hadde den. Så å si alt som skulle gjøres, inkludert full service, tennings- og ventiljustering etc., kunne jeg klare på egenhånd.

Av "features" kan nevnes:

- uavhengig fjæring på alle hjul, dog med høy krengningsfaktor
- justerbar støtdemping
- totrinns sardinbokssoltak
- uttagbare seter (unødvendig å ta med campingstoler på picnic)
- trinnløst høyderegulerbare frontlykter
- trinnløst regulerbart direkte, vifteløst friskluftinntak
- direktedrevet kombinert kjølevifte og varmluftsvifte med sveivstartanordning

Fartsfølelsen var enorm. Ingen av mine senere biler har tilnærmelsesvis gitt det samme kicket som jeg fikk av å kjøre min kjære 2CV i 110 km/t i nedoverbakke og medvind (fortere gikk den ikke).
 
R

Ronny_D

Gjest
Hjelper det noe særlig med spoiler i normale hastigheter og når du har kjørt deg fast? Det blåser vel mye nordpå, men du skal vel være ekstremt heldig med vindretningen og ha mye vind for å dra nytta av spoileren? ;)
Fast ? hm tja 2 minutter med ullteppe som dekk-klede>> løs er den ene erfaring jeg har.
slike press ned spoilere trenger ikke være særlig stor for å få noen titalls kilo i omtrent 90 (trur eg).
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.678
Antall liker
3.189
kjører nå en SAAB 9000 turbo er jeg kjempefornøyd med kjøremessig !  ;D
Kanskje du etterhvert ikke blir like fornøyd med driftssikkerheten... ?  ;D

Fra dagens nettutgave av Aftenposten:

De ti beste bilmerkene
1. Lexus
2. Toyota
3. Honda
4. Mazda
5. Nissan
6. Volvo
7. Kia
8. Subaru
9. Suzuki
10. BMW

De ti dårligste bilmerkene
1. Land Rover
2. MCC (Smart)
3. Rover
4. Alfa Romeo
5. Fiat
6. Jaguar
7. Renault
8. Seat
9. Chevrolet
10. Saab

http://forbruker.no/bil/nyheter/article1267582.ece
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Volvo V70 med trist motor og slapp i fisken?

Næmmen,har dere ikke hørt om sportsunderstell og friske turbomotorer????

Løkken har seg selv å takke når han kjøper bil med pinglemotor og komfortpakke ;D

Ps,auto/motor og sport rangsjerte Alfa Romeo FORAN Bmw når det gjaldt gode kjøreegenskaper.
Et lite stikk til fram vs bak debatten.

Når det gjelder mine egne preferanser så foretrekker jeg en fast hekk og frontparti som står i stil...
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
En kompis har en Passat 1.8T 99mod. Går som ei klokker fortsatt. Eneste problemet har vært:
- Forstilling (garantisak) 0kr.
- Bremse service 2000kr (mener jeg han sa..)
- Total service : 4100kr (denne var DYR! og de gjorde lite :), totalsjekk, samt 4 plugger og olje.).
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Volvo V70 med trist motor og slapp i fisken?

Næmmen,har dere ikke hørt om sportsunderstell og friske turbomotorer?

Løkken har seg selv å takke når han kjøper bil med pinglemotor og komfortpakke ;D
Jeg har nok først og fremst de særnorske avgiftene å takke. På kontinentet får man en 5 år gammel T5 for 70-80k...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Kanskje du etterhvert ikke blir like fornøyd med driftssikkerheten... ?  ;D
Som du ser så har jeg hatt flere SAABer ! Jeg visste hva jeg gikk til.  ;)

Ikke det at SAABen stopper i tide og utide, men har til stadiget endel småfeil ! SAAB er en bil man kjøper med hjertet.  :D  Den som påstår at han kjøper SAAB med hodet bør få det undersøkt !  ;D

Nå har jeg da også kjøpt Range Rover, ( engelsk meccano byggesett ) så for meg er bil en kunstart for viderekommende innen masocisme ! ;D ;D
 
Topp Bunn