Etter mange år med Hi-Fi altere i ulike varianter fylt opp av tungt Hi-Fi utstyr av typen "feel good", har jeg nå skjært anlegget helt ned til beinet og kvittet meg med så mange variabler jeg kan og fokusert utelukkende på objektiv ytelse i elektronikkjeden. Dette er mest for et forsøk å regne. Dersom det fungerer for meg med denne tilnærmingen bør jo Hi-Fi livet bli en god del enklere med tanke på sjelefred og byttefrekvens.
Kjeden starter med en Raspberry Pi 4 med Ropieee XL som gir meg Roon (med Tidal) og Spotify Connect (for familie og gjester). Enheten er tilknyttet nettverket via Wi-Fi for maksimal isolasjon. Aksesspunktet henger i taket 3 meter unna Pi'en så dekningen er upåklagelig. Utfall og nettverksavbrudd har aldri vært noe tema. Deretter går ferden videre via USB til RME ADI-2 DAC FS som håndterer D/A konvertering og volumkontroll. I tillegg har enheten en enkel DSP som gir meg basskorreksjon for alle kilder. Fra denne går de analoge signalene via XLR star quad kabler, for ytterligere motstandsevne mot støy, rett i effekttrinnet Benchmark AHB2, som kanskje er mest kjent for sin ekstreme objektive ytelse. Høyttalerne er Dynaudio Contour 60i, og disse henger på AHB2 via star quad kabler fra BJC.
Øvrig mediaavspilling håndteres via en Apple TV 4K som er koblet til LG OLED65CX, sammen med T-Wee II boksen, hvor TVen dekoder alle audioformater og sender dem ut som stereo PCM på optisk til RME DACen. Dette gir fascinerende god lyd på film og TV til tross for at alt downmixes til stereo. "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" har aldri hatt bedre lyd!
Apple TV 4K er en av ytterst få enheter som håndterer HDR og refresh rate switching på tvers av apper. Denne brukes derfor til både streaming av film/serier og avspilling av filmer jeg har på server lokalt via Plex med Plex sin egen app, eller Infuse dersom Plex har problemer med avspilling. Apple TV 4K erstattet HTPCen for et par år siden når den endelig fikk de kapabilitetene jeg trengte for fullverdig avspillingskvalitet av 4K Blu-ray fra Plex. Jeg benytter ingen av smart-funksjonene i TVen, men jeg fikk dessverre ikke kjøpt TVen uten denne funksjonaliteten.
Dette stereoanlegget, som nærmest er for bærbart å regne kontra mye annet her inne, må jo selvsagt leve med kompromittert ytelse på høyttaler/rom siden siden dette står i en dagligstue. Med mindre jeg blir ungkar med det første, må jeg derfor dille innafor ganske snevre rammer på den fronten. Til tross for dette fungerer anlegget overraskende bra til å være stue-fi. Og jeg kan ikke si at det er noe som gnager lydmessig om dagen. Anlegget skiller godt på opptak og er så godt som altetende tonalt.
Utstyrsmessig er vel dette nå det minst fotogene anlegget jeg har eid på snart 15 år, så det ble mest bilder av høyttalerne, men det går vel bra.