Digitale avspillere Billig DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    vidarje skrev:
    johnnygrandis skrev:
    johnnygrandis skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg vurderer en slik Muse USB Dac er det noen som har erfaringer med en slik ?

Er det noe spesielt å be om når en bestiller til Norge ? Strøm tar den vel fra USB uttaket såvidt jeg har skjønt ..

Denne ser vel grei ut ?

http://www.ebay.com/itm/MUSE-HIFI-U...688?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c71e04c8
    Nesten 1.5 måneder venting, venter fortsatt ::) :-\
    Når en prater om sola.....- ligger til henting på Posten idag.
    Der kan du se, du skulle ha pratet mye tidligere ;D

Vidar
    ;D

Jeg er imponert hva du for for 300kroner !! Den løftet avspillingen på treningsrommet til en langt høyere kvalitet enn Behringer lydkortet klarte.
    Det burde den absolutt, i og med at Behringer koster omtrent like lite, går via flere distribusjonsledd og har AD i tillegg til DA. Og volumpotmeter på hodetelefonutgangen. Men greit å vite for fremtiden, for en slik kan være grei å ha til et nummer 2-anlegg. Eller reisebruk. Tar den strøm fra USB lik Behringer?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jepp strøm fra USB.

Tok for morro skyld og koplet tilbake og resultatet var en flat og uengasjerende kjedelig lyd sett i forhold til Musen, dette var vel investerte penger !

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Jepp strøm fra USB.

Tok for morro skyld og koplet tilbake og resultatet var en flat og uengasjerende kjedelig lyd sett i forhold til Musen, dette var vel investerte penger !
    De analoge utgangene på Behringer UCA 222 er uengasjerende og udynamisk. Det låter ganske enkelt flatt. Funker på et minianlegg eller annet ræl, eventuelt et gammelt rack som har sett sine bedre dager, men koblet opp til et bra anlegg faller den klart gjennom. Har kun brukt den som interface til optisk kabel og billig headamp til K530, og det har den fungert greit til. Men de analoge utgangene har jeg aldri følt har vært brukenes til noe annet enn å koble seg til en slepebrøler eller minianlegg.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vel jeg var i utgangspunktet skeptisk til hvor mye bedre det kunne bli med skifte til en annen Dac siden anlegget mitt i kjelleren ikke kan sies og være top notch ;D men overraskelsen var gledelig stor når jeg koplet Dacen til mine Audioengine HT med innebygget forsterker. Det bodde tydeligvis mer i disse småtassene enn jeg trodde.

S

Stereo_Mono

Gjest
    En annen billig DAC jeg lurer på om duger:
    Liker selv produktene jeg har med Wolfson DAC i...

Kluben sin Aragon DAC1:
    Pris: 1198,-

Spec:

• Stereo PCM D/A-konverter
    • Maksimal bitrate: 24-bit/96kHz
    • Digitale innganger: USB, optisk, coaxial
    • Analog audio-ut: L/R (RCA)
    • Chipset: 24-bit Wolfson WM-8740 (DAC), TI-DIR9001 (digital receiver), TENOR-TE7022 (USB-dekoder), NS-LM4562 (OPAmp)
    • Strømforsyning medfølger
    • Mål: 8,0 x 5,3 x 11,5 cm (BxHxD)
    • Vekt: 0,3 kg
    • Farge: Sort (Gun metal)

Vedlegg

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja Muse USB-dacen er vel verdt pengene :) Den er iflg salgsteksten primært en usb/spdif converter - men det har jeg aldri brukt den til.

Jeg har brukt den som en enkel løsning for hodetelefoner på pc - den har me juice enn de fleste laptop-utganger og låter slett ikke dårlig. Men ti det bruket kan man jo legge på 50 dollar og få en Fiio E10 f.eks

Uansett - muse'n er svær fleksibel.

johnnygrandis skrev:
    Jepp strøm fra USB.

mwt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Gjest skrev:
    Jeg kan være enig i det mwt skriver. Han er kritisk, men det er riktig det han påpeker. De gode sidene er den åpne mellomtonen og den naturlige lyden.

Jeg ble inspirert til å tweake en Philips CD 610, 20 år gammel cd-spiller med TDA 1543. Den spiller nå uten filter i utgangen, men med en enkel buffer. Det har gitt mere kraft og presisjon i lydbildet enn med MUSE. De gode egenskapene er beholdt.

Jeg ville satse på en MUSE med en enkel TDA 1543, og kople til en buffer av foretrukket type. Man kan trimme fram dette, vha op-amp bytte, til et detaljert, presist og slagkraftig lydbilde samtidig som åpenhet og naturlighet beholdes.
    joda, er litt kritisk men som sagt dette er den dac til virkelig små penger, men den greier ikke å utrette mirakler desverre, dac teknologien er gammel og god, men det skal litt mer til for å komme i det gode selskapet -ved anledning skal jeg sammenlige den også mot noen andre rimelige dac singel bit som en gammel Audio Alchemi og en Beredsford -bare for moro. Tror ikke man skal legge forventings lista for høy -om man har en rimelig ok/bra anlegg -desverre så er det slik at god kvalitet koster fremdeles penger :)

Men ang. bruk av en singel D/A ic så skal det også prøves, men jeg leste at denne D/A er best eller blir "bedre" når man bruker flere stk i parallel og 4 stk er det minste for å oppnå gode data iforbindelse med unøyaktigheten i multibit teknologien. Derfor bestilte jeg 2 stk der det kunne brukes D/A icene fra den andre :)

Ellers kan disse også bygges om til ekte balanserte utganger -da blir det straks mer morsomt for min del ;D og med denne prisen på disse er faktisk ikke farlig -størrelsen gjør den enkelt å integrere den inne i en preamp for eks :) eller lignende.

Apropos de muse dacen med usb inngang: mulig at den usb interface ic har allrede en innebygd D/A som fungere 100% i tilleg til de tda1543, dvs at den har 2 stk analoge utganger opprinnelig med multibit og en fra singebit ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Finnes det MUSE både med USB og TDA 1543?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Gjest skrev:
    Den "magiske" musen har to viktige komponenter. DIR9001 - reciever chip og 4 stk TDA1543 i parallell. Den finnes ikke i usb-versjon såvidt jeg vet (jeg har lett grundig, men man vet jo aldri).

Men du har Valab NOS dac som kjører DIR9001, usb og TDA1543X8. Noe dyrere, men den er mye omtalt. Kommer i 16-paralell-utgave også. Forskjellige utgaver med forskjellige strømforsyninger.

Noen kjappe lett tilfeldige ledetråder:
    http://www.dtvforum.info/index.php?showtopic=78058
    http://www.digitalaudioreview.net.a...s/item/128-teradak-chameleon-16-x-tda1543-dac
    http://www.6moons.com/audioreviews/teradak/chameleon.html
    EBAY http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...1313&_nkw=valab+dac&_sacat=See-All-Categories

Du har også MHDT Havana og andre modeller
    http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1208/mhdt_labs_havana.htm
    http://dhost.info/mhdtlab/

mwt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Gjest skrev:
    Nei, ser det nå på de Muse modellene -det er 2 forkjellige- der usb versjonen ikke bruker tda1543...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    joda, er litt kritisk men som sagt dette er den dac til virkelig små penger, men den greier ikke å utrette mirakler desverre
    Til de små penger er den ett mirakel.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.192
    Mulig dette er et idiotisk spørsmål for de som forstår seg på det men jeg våger likevel for jeg har minimal forstand og erfaring med DAC.
    Jeg har mange nedlastede mp3 filer fra napster og andre på min lap top.
    Gjør en DAC noe forbedrende med en mp3 fil eller ikke???
    Takker for svar.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Stein 99 skrev:
    Gjør en DAC noe forbedrende med en mp3 fil eller ikke???
    Crap in - crap out.

Nei, du får ikke tilbake det som er komprimert bort, men at du får bedre lyd utifra det du har idag er godt mulig.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.192
    Tusen takk, det var det jeg trodde også.
    men min Abrahamsen A-Dac og V DAC gir stor forbedring på spotify og youtube og TV, synes jeg, men der er det ikke mp3 filer tror jeg.
    Saken er oppklart.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.192
    Konkret så var det en fornøyelse å høre Elton John, Sacrifice, med Clapton og Knopfler på utekonsert på youtube, gjennom Abrahamsen V dac, nyinnkjøpt for 1900 kr. Forsterker var MA KT 88 og Sonus fab minima amator høyt. Flott fremstilling hvor Sir E.J. gjør det meste sjøl og smiler også.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Spotify codec

http://www.spotify.com/no/help/faq/tech/codec-quality/

What quality does Spotify stream in?
    We use the Ogg Vorbis format for streaming. There are three quality ratings that we use:

q3 (~96 kbps)
    q5 (~160 kbps)
    q9 (~320 kbps)
    Note: not all tracks are currently available in high bitrate.
    Desktop: Streams are q5 quality. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at q9 from the preferences menu.

Mobile: A higher quality q5 is offered, along with a “low bandwidth” option of q3. You can choose separate qualities ratings for streaming and synching in the More tab of your Spotify mobile app.

Loevhagen skrev:
    Om ikke MP3, så er nå lydfilene lossy på både YouTube og Spotify.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bestilte en Muse Audio HI-FI DIR9001+ 4X TDA1543 parallel connection NOS DAC i dag.

Endte med dagens kurs på 350,- inkl frakt. Skal brukes på Airport Express sin digitale optiske utgang på anlegg 2 med iPad for streaming (Spotify og Wimp)
    Skal jo ikke akkurat rare greiene til for å låte bedre en Airporten, så har troen på denne :)
    Kan jo muligens være et verdt et forsøk på Marantz CD spilleren også.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.189
    Torget vurderinger
    1
    Den bør vel kunne brukes?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Den bør vel kunne brukes?
    Jeg har denne - opprinnelig laget for usb/spdif converter TeraLink. Den er billigere (59 usd og gratis frakt). Volt kan justeres fra 8-13, jeg satte den på ca 9V (trenger et voltmeter og en skrutrekker). Den leverer nok strøm i massevis :)

Upgraded Power Supply for Teralink X1 or X2
    http://www.ebay.com/itm/Upgraded-Po...ltDomain_0&hash=item3f0bdef284#ht_1160wt_1161

Ikke bekymre dere om at det står "120 V" på den blå greia. Bildet er av mitt eksemplar, jeg har til og med dobbeltsjekket med leverandør og den har fungert smertefritt i lang tid.

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Ikke gærent.
    Bestilte Dacen 22 nov og hentelapp lå i postkassen i går.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Da er Dacen koblet opp og spiller fin fint.
    Den er jo helt fersk og iskald, men ut av boksen synes jeg den låter behagelig.
    Har A / B testet mot en nesten ny Marantz CD5004 og i mine ører er Muse mere lyttevennlig i lengden. CD5004 er imo noe ivrig i toppen og lysere i klangen. Muse låter litt mere avslappet og ikke så fremtreden i toppen. Minner meg litt om klanger fra vinyl oppsettet i anlegget den står i.

Enig at dette er en kupp til prisen :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    digiman skrev:
    Ikke gærent.
    Bestilte Dacen 22 nov og hentelapp lå i postkassen i går.
    Kan du linke til hvor du bestilte ifra ? Min tok mye lengre tid og få.
    Jeg skal bestille meg en til så det hadde vært kjekt at den ikke brukte like lang tid som sist på sin reise. :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Bestilt. Endte på 357 kroner. Vel investerte lyd pr krone penger ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Trenger noe innspilling, autoritet og dynamikk er svak i begynnelsen. En enkel buffer får ut siste rest av dynamikk, og da er versjonen med en enkel 1543 best i mine ører. Litt mere presis.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kommer seg fint etter noen timer innspilling nå. Har latt den stå på i ca 20 timer nå og det har åpnet seg litt mere. Fortsatt litt trangere og mindre oppløst oppover en Marantz CD5004, men mindre en rett ut av boksen i går.

Noen som har prøvd å fjerne kondisene på C8 og C9. Leser at mange inne på Headfi og DIY har kjempe resultater med dette. Beskrives som at lydbildet virkelig åpner seg opp med den moden. Få vel finne frem loddeboltet i kveld :)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Kondensatorene er der for å hindre at du skader dac-chippene ved kortslutning. Utgangen i chippene vil brenne opp hvis du kortslutter en slik som ikke har kondensatorer. Jeg har et godt inntrykk av de kondensatorene som sitter der.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Gjest skrev:
    Kondensatorene er der for å hindre at du skader dac-chippene ved kortslutning. Utgangen i chippene vil brenne opp hvis du kortslutter en slik som ikke har kondensatorer. Jeg har et godt inntrykk av de kondensatorene som sitter der.
    Ok! Jeg trodde det var de fire de som satt i mellom DAC brikkene sin oppgave, men har lite snøring på slikt :)

Med andre ord er det en potensiell fare for meltdown ved fjerning av C8 og C9?
    Gjengen på DIY mente at de ikke hadde noen logisk funksjon annet en å forringe lyden.

Er snakk om de 2 som er vist i bildet under:

Vedlegg

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Jeg snakker om C 6 og C 7. Har ikke skjema på denne så jeg regner med at det er disse pga plassering rett ved utgangen - de er jo utgangskondensatorer.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel også viktig å undersøke om det er kondensatorer på ingangen på forsterkeren. Hvis det ikke er det kan det gå galt hvis du kortslutter utgangskondisene siden det da vil ligge noe spenning over utgangen av DAC'n.

Vidar

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ang psu.

Kjøpte en Topping PSU til min Topping T-Amp på ebukta for en tid tilbake. Bare så synd at jeg ikke finner samme/tilsvarende nå lengre. Betalte ikke all verden for den, i forhold til de jeg finner nå. Tung som bly er den også..

S

Stereo_Mono

Gjest
    vidarje skrev:
    Det er vel også viktig å undersøke om det er kondensatorer på ingangen på forsterkeren. Hvis det ikke er det kan det gå galt hvis du kortslutter utgangskondisene siden det da vil ligge noe spenning over utgangen av DAC'n.

Vidar
    Jupp! For min del vil jeg teste ut å fjerne C8 og C9, som skal i følge de på DIY audio ha en positiv effekt å åpne opp lyden endel.
    Utgangskondisene er jeg noe forsiktig med. Jeg antar at min Marantz PM5004 forsterker har dette på inngangen, men må få det bekreftet før jeg slipper til noe DC spenning den veien :)

mwt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    self best uten c6, c7 men som det nevnes detter er ikke bare rett frem. Om forsterkeren ikke har "DC sperre" i inngangene (kondesatorer) så vil den altså gi DC på utgangen + alt det detter innebærer ;D men disse burde avkobles med minst noe av bedre kvalitet til å begynne med, men disse kondise er med i signalen og derfor er veldig viktig for en den endelig lyden faktisk. Øke verdi er også verd å prøve :) spenning skal være minst det samme som originalen.

tipper c8, c9 er avkobling til VDD spenning til D/A chippene ;) og kondisene under kjøle platten er DC avkobling som kan godt økes i verdi (det er de du mener vel?) de er 4 stk og ved icene og helst loddet direkt til ic beina.

Personlig ville jeg heller øket kondis verdi etter den LM regulator, ENN å bruke en digger power supply til denne DACen faktisk :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    mwt skrev:
    self best uten c6, c7 men som det nevnes detter er ikke bare rett frem. Om forsterkeren ikke har "DC sperre" i inngangene (kondesatorer) så vil den altså gi DC på utgangen + alt det detter innebærer ;D men disse burde avkobles med minst noe av bedre kvalitet til å begynne med, men disse kondise er med i signalen og derfor er veldig viktig for en den endelig lyden faktisk. Øke verdi er også verd å prøve :) spenning skal være minst det samme som originalen.

tipper c8, c9 er avkobling til VDD spenning til D/A chippene ;) og kondisene under kjøle platten er DC avkobling som kan godt økes i verdi (det er de du mener vel?) de er 4 stk og ved icene og helst loddet direkt til ic beina.

Personlig ville jeg heller øket kondis verdi etter den LM regulator, ENN å bruke en digger power supply til denne DACen faktisk :)
    Ok! Veldig interessant! Er helt fersking innen faget modifisering, men moro å teste ut dette og høre endringene. Muse Dacen er jo en perfekt kandidat for litt «mekking»

Om jeg fjerner utgangkondisene på C6 og C7 kan jeg ikke måle på utgangen på Marantz forsterkeren at det ikke er DC der? Uten høyttalre tilkoblet selvsagt :) I så tilfelle hva er ikke akseptabel DC på forsterkerutgangen?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Du rekker ikke å måle før det er forsent.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn