Embla/App/NAS - snodig oppførsel
Jeg har forsøkt å hjelpe en kamerat som opplever "merkelige ting" i et oppsett med Embla hvor mesteparten av musikken spilles fra en NAS.
Problemet dreier seg rett og slett om at app'en bare finner en del av musikken! Da han kjøpte Embla og vi startet den opp i nettet hans, fant appen bare noen få mapper med musikk. Den fant en del flere mapper, men de fremstod som tomme. Vi kontaktet Morten hos NAT og han foreslo som det første, at vi skulle ta med NAS'en til butikken. Som sagt, så gjort. Der ble resultatet akkurat det samme.
Etter en del frem og tilbake, bestemte vi oss for å tømme NAS'en fullstendig, oppdatere firmware, bygge raidet på nytt og å kopiere all musikken tilbake. Da fungerte det tilsynelatende ok...
Så rippet vi noen nye skiver, og flyttet litt på en del mapper. Ingen av de nyrippede skivene kunne finnes, og app'en hadde heller ikke "oppdaget" at noe var flyttet. Alle mappene ble vist på gammel plass, og innholdet listet. Først når vi forsøkte å spille noe fra disse mappene, oppstod det kluss (naturlig vis).
Alt dette tolker jeg til at app'en leser trestrukturen på NAS'en første gang, men lar være å "holde seg oppdatert".
Og da spør jeg:
- Hva kan man gjøer med dette?
- Snakker vi om brukerfeil?
- Feil i oppsett?
- Tips/erfaringer som kan kaste lys over dette?
Nettverket består av en Jensen Airlink router som er kablet til en Netgear 5 ports gigabit switch. Fra denne switchen er det kablet til Embla, Netgear RedayNAS NV (litt usikker på om betegnelsen er helt korrekt, men det dreier seg om en 4-bay NAS med svak prosessor og lite minne) og pc. Kablingen fra switch til øvrige komponenter (bortsett fra til router) er med skjermet cat 6.
Alle tips mottas med takk!