"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Mitt poeng med melkeglasset vs vinglasset var egentlig at man ikke kan skille på vinen og glasset når man skal definere hva sanseorganene oppfatter. Av den grunn er forskjellen reell. Omtrent som kabelen og anlegget er en enhet. Kabelen alene gir svært lite lyd fra seg. Ser man vinen og glasset som en enhet er forskjellene helt reelle selv om glasset i seg selv ikke har noen smak eller lukt og vinen i glassene er den samme.

Når det gjelder Superdatamaskiner, så består den både av hardware og software. Av den grunn min kommentar.

Ellers ser det ut til at det nå tydeligvis bare blir påstand mot påstand OMF, så jeg tror jeg legger inn årene der. Jeg har på følelsen av at vi ikke kommer lenger. Jeg konstaterer at vi er dypt uenig på alle disse punktene.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Det har vært en fin diskusjon som har vært givende å følge fra sidelinja. Takk!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Roysen skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Roysen skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hei Roysen

Jeg er kanskje ikke noen typisk kabelskeptiker ( har ingen teknisk kunnskap), men jeg er skeptisk fordi de forskjellene jeg hører med øynene åpne forsvinner når øynene lukker seg.

Nordost kabler hører jeg forskjell på fra andre kabler, faktisk også fra modell til modell, men andre kabler sliter jeg veldig med å høre forskjeller på. Når man begynner å snakke forbedring/forverring blir det enda vanskeligere og når prisen kommer blir jeg skeptisk.
    Hei Trompetnerd,

Jeg får nok litt problemer med å skulle forklare hvorfor du ikke hører forskjell på kabler. Det kan være et uendelig antall årsaker til det.

Det jeg kan si med hånden på hjertet er at jeg selv hører forskjell.
    Jeg hørte store forskjeller før jeg begynte å A/B teste. TROR det var fordi at jeg "visste" at det var forskjeller, men da jeg avslørte meg selv nok ganger i å faktisk ikke høre forskjellene likevel har effekten av kabler etterhver dempet seg.

Lurer på om du kan beskrive noen av forskjellene du hører? (evt Kule Trygve også) I håp om å detektere hvor man kan finne disse forskjellene i målinger. Hadde det gitt utving på frekvensresponsen tror jeg det lett hadde kunnet måles i lytteposisjon og hvertfall mellom komponentene. Når det ikke kan det, må forskjellene ligge et annet sted.
    Jeg har ikke som enkelte hevder opplevd at man oppnår mange db ekstra nedover eller oppover i frekvensgang, men jeg oppfatter flere forskjeller med ulike kabler som dynamikk, tonalitet, fokus, dybde, bredde, pinpointing, oppløsning, ulik mengde bakgrunnsstøy, ulik grad av åpenhet/avrulling både nedover og oppover og mere til.
    Interessant. :) Takk for svar.

Etter mitt skjønn er dette utelukkende punkter som KAN påvirkes av mindre støy, lavere støygulv etc... Men som også er lite håndgripelig i blindtest og frekvensmålinger.

V

vredensgnag

Gjest
    Bare en bitteliten kommentar til din påstand, Roysen, om at hørselen ikke begår feilkorreksjon. Det er feil.

Faktisk begår vår hørsel en kontinuerlig feilkorreksjon, EQ, noise-reduction, isolering av enkeltlyder, glatting, justering mot standardforventning, demping og fremheving av punktlyder og frekvensområder av formidabelt format. Det er helt utrolig hvordan hørselen vår arbeider med signalene den mottar.

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg har ikke som enkelte hevder opplevd at man oppnår mange db ekstra nedover eller oppover i frekvensgang, men jeg oppfatter flere forskjeller med ulike kabler som dynamikk, tonalitet, fokus, dybde, bredde, pinpointing, oppløsning, ulik mengde bakgrunnsstøy, ulik grad av åpenhet/avrulling både nedover og oppover og mere til.
    Ganske lett å skille mellom kabler når man får så mange variabler å rette seg inn på. Enkelte vil muligens driste seg til å mene at dette gjør hobbyen fullkomment umulig, men slikt bør man se bort fra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Jeg er satt i bås som kabelfornekter. Joda, jeg trives godt der. Det finnes tross alt ikke noe bevis for noe annet. ;) Unntaket er elektronikk som er feilkonstruert og muligens høyttalere alá elektrostater.

Jeg driver om dagene og sjekker muligheten for custom made diffusorer som diffuserer helt ned til schroeder frekvensen og ser på eksterne delefilterløsninger. Føler det er ganske mye mer å hente der enn kabler for å si det slik.
    Og der ligger feilen med fokuset på kabler IMO. Man har så mye å hente på andre områder. Og jeg til gode å se noe gjøre "det siste tweaket" med kabler.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hva er det det ikke finnes bevis for?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Det pedalen beskriver under. Det er den harde sannhet til det motsatte er bevist. Bevist i ordets rette forstand. Ta da med det jeg nevnte med elektronikk og sære høyttalere.

pedal skrev:
    Kabelfornekter
    Kabler låter likt, så sant de er "fornuftig konstruert". Hørbare forskjeller avskrives på konto for selvbedrag. (eks KJ, NB, OMF, Orso)

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Og der ligger feilen med fokuset på kabler IMO. Man har så mye å hente på andre områder. Og jeg til gode å se noe gjøre "det siste tweaket" med kabler.
    Dette er et argument som kommer igjen og igjen. Det er vel ingen av "kabelentusistene" som mener at dette er feil.

Jeg tror mye av uenigheten kommer av at enkelte er perfeksjonister og ikke fornøyd for de har snudd hver sten, tunet hver lille detalj før de er helt fornøyd (inklusive de best matchede kablene) og at dette faktisk er selve hobbyen like mye som musikken.

Andre er ikke så opptatt av dette og mener at selv om de hører ørsmå forskjeller på kabler så er ikke det så viktig. Det er bra nok som det er fordi forskjellene er så små eller ikke signifikante som Pedal ville kalt det.

Jeg tror det handler mye om tankesettet til hver enkelt i forhold til det man hører.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Bare en bitteliten kommentar til din påstand, Roysen, om at hørselen ikke begår feilkorreksjon. Det er feil.

Faktisk begår vår hørsel en kontinuerlig feilkorreksjon, EQ, noise-reduction, isolering av enkeltlyder, glatting, justering mot standardforventning, demping og fremheving av punktlyder og frekvensområder av formidabelt format. Det er helt utrolig hvordan hørselen vår arbeider med signalene den mottar.
    Det har du selvsagt helt rett i, men korreksjonen hos mennesket er subjektiv og ikke en kontrollmekanisme for å korrigere objektivt målbare feil. Slike feil korrigeres i en datamaskin og når ikke frem til bruker i de fleste tilfeller mens hos mennesket kan slike feil/mangler like gjerne slippe gjennom lytteopplevelsen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    Mitt poeng med melkeglasset vs vinglasset var egentlig at man ikke kan skille på vinen og glasset når man skal definere hva sanseorganene oppfatter. Av den grunn er forskjellen reell. Omtrent som kabelen og anlegget er en enhet. Kabelen alene gir svært lite lyd fra seg. Ser man vinen og glasset som en enhet er forskjellene helt reelle selv om glasset i seg selv ikke har noen smak eller lukt og vinen i glassene er den samme.
    Igjen synes jeg du treffer spikeren på hodet - vi mennesker greier ikke å skille ut rådata - vi kan kun evealuere hele pakken (rådata + fortolkning). I kabelterminologi så betyr det at min påstand som kabelfornekter vil være at "det er samme vin i begge glassene, grunnen til at du opplever forksjell er at drikekr den ene vinen i en bedre setting. hvis du drikker vinene fra samme galss på samme sted så vil du ikke kalre å skille de", mens kabelforkjemperne vil si "Nei, vinen i vinglasset er mye bedre enn den i melkeglasset". I eksempelet forutsetter vi som før at vinen er hellt fra samem flaske og følgelig er identisk!

Roysen skrev:
    Når det gjelder Superdatamaskiner, så består den både av hardware og software. Av den grunn min kommentar.
    Utfordringen er å få HW til å funke! Programmering er en helt annen disiplin.

Roysen skrev:
    Ellers ser det ut til at det nå tydeligvis bare blir påstand mot påstand OMF, så jeg tror jeg legger inn årene der. Jeg har på følelsen av at vi ikke kommer lenger. Jeg konstaterer at vi er dypt uenig på alle disse punktene.
    Vi kan godt legge årene opp i båten. Frotnene blir steile, men for meg så blir analogier, fortolkninger og ulike pyskologiske forkalringsmodeller avsporinger all den tid det ikke kan argumenteres med en fysisk forskjell!

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Det har du selvsagt helt rett i, men korreksjonen hos mennesket er subjektiv og ikke en kontrollmekanisme for å korrigere objektivt målbare feil. Slike feil korrigeres i en datamaskin og når ikke frem til bruker i de fleste tilfeller mens hos mennesket kan slike feil/mangler like gjerne slippe gjennom lytteopplevelsen.
    Det kan muligens være nyttig å tenke gjennom hva det du har skrevet betyr i forhold til din øvrige argumentasjon om perfeksjonering av anlegget, men vi er på linje.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Dette er et argument som kommer igjen og igjen. Det er vel ingen av "kabelentusistene" som mener at dette er feil.

.
    Ingen er vel å ta i, det er nokk en del her inne som ikke har gjordt noen tanker rundt påvirkningen av refleksjoner etc. men brukt utrolig mange penger på kabler.

Jeg satt i går å så på en datasimulering av hvordan lyden fra en pungtkilde oppførte seg bare med gulvrefleksjoner i forskjellige frekvenser. Og det hele er bare et utrolig kaos. hvordan man kan bruke utrolig mye penger på noe som ikke kan måles forskjell på, og ikke bry seg noe om disse utrolig målbare tingene som refleksjoner er jo utorlig. (for her er forskjellene mange db på bare veldig små forflytninger). Dette er selvfølgelig ikke noe nytt for noen her inne, men det er alikevell merkelig få som gjør noe med det. (i forhold til de som bruker enorme summer på kabler)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.917
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Menneskelig feilkorrigering: http://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_continuity_of_tones

mvh
    KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Det blir problematisk når f.eks hifi bladene skriver mer om kabler enn områder som har stor betydning. Jeg har i alle fall inntrykk av at mange audiofile fokuserer mer på det som i beste fall utgjør svært lite og er ganske uvitende om mye annet. Derfor er det viktig å si noe om dette og peke på det.
    Roysen skrev:
    Jeg tror mye av uenigheten er at enkelte er perfeksjonister og ikke fornøyd for de har snudd hver sten og tunet hver lille detalj før de er helt fornøyd (inklusive de best matchede kablene) og at dette faktisk er selve hobbyen like mye som musikken.
    Her møter du deg nok selv i døren med mange andre. Som jeg sa. Jeg har tilgode å se noen bruke kabler som den siste finpussen. Alle har enormt å gå på andre områder. Det er helt opplagt. Jeg tror fokuset på kabler skyldes reklame, hva selgere sier, tester og at det er liten fokus på annet som kan gi langt større oppgradering. Argumentet ditt vet jeg er feil. Folk er ikke en gang i nærheten.
    Roysen skrev:
    Andre er ikke så opptatt av dette og mener at selv om de hører ørsmå forskjeller med kabler så er ikke det så viktig. Det er bra nok som det er fordi forskjellene er så små eller ikke signifikante som Pedal ville kalt det.
    Men det finnes altså ikke bevismateriale for at det er forskjeller. Men pedalen kan jo utføre en blindtest der han tar hensyn til gullfisk syndromet. Hadde vært spennende det. Ellers har jeg nevnt en annen metode (sende tre kabler til folk), men virket ikke ut som om interessen var så stor.

R

Roysen

Gjest
    OMF skrev:
    Roysen skrev:
    Igjen synes jeg du treffer spikeren på hodet - vi mennesker greier ikke å skille ut rådata - vi kan kun evealuere hele pakken (rådata + fortolkning). I kabelterminologi så betyr det at min påstand som kabelfornekter vil være at "det er samme vin i begge glassene, grunnen til at du opplever forksjell er at drikekr den ene vinen i en bedre setting. hvis du drikker vinene fra samme galss på samme sted så vil du ikke kalre å skille de", mens kabelforkjemperne vil si "Nei, vinen i vinglasset er mye bedre enn den i melkeglasset". I eksempelet forutsetter vi som før at vinen er hellt fra samem flaske og følgelig er identisk!
    Her tror jeg kanskje ikke jeg var tydelig nok i det jeg skrev, så jeg ønsker å forklare det før jeg legger inn årene helt. Poenget mitt var at forskjellene sanseorganene oppfatter er reellt forskjellige. De er ikke placebo eller innbilling i vinglass eksempelet. Jeg mener ikke å påstå at vinen isolert sett er bedre i vinglasset enn i melkeglasset. Vinen er som du sier den samme. Jeg snakker heller ikke om en spesiell sinnsstemning som gjør at en lyttekveld kan oppfattes bedre enn en annen. Jeg snakker om en reell forskjell som kan forklares med hvordan aroma og smak ledes til de riktige organene på en måte som utgjør forskjellen og at kombinasjonen av glass og vin utgjør forskjellen.

Jeg ville heller aldri gått ut og sagt at kabel A er bedre enn kabel B på et generelt grunnlag. Kabelen må settes inn i en kontekst (i mitt tilfelle oftest mitt eget anlegg) og utfra den konteksten kan jeg i sammenhengen si at kabel A er bedre enn kabel B etter mitt syn. Igjen ikke noe som har med innbillning eller placebo å gjøre, men en helt reell forskjell.

Du snakker altså rådata + tolkning. Det er altså ikke det jeg mener. Jeg snakker om både vin og glass som rådata og at det er rådataene alene som utgjør forskjellen. Det er ulikheten på de to glassene som gjør at de to vinene lukter og smaker forskjellig det har ikke så mye av hvordan hjernen tolker sanseopplevelsen. I tillegg kan man ikke skille på glasset og vinen. Hvordan skal du få i deg vinen og smake på den uten å drikke den av noe. Uansett om du drikker den fra et melkeglass, vinglass, flasken, kjøkkenbenken, gulvet etc. så vil det påvirke smaken i ulik grad. Å drikke vinen ut fra lufta, som er eneste måte å isolere vinen på, ville kreve at man opphever tyngdekraften og selv da tror jeg det ville vært en utfordring.

Sånn da var jeg ferdig ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Roysen skrev:
    OMF skrev:
    Roysen skrev:
    Her tror jeg kanskje ikke jeg var tydelig nok i det jeg skrev, så jeg ønsker å forklare det før jeg legger inn årene helt. Poenget mitt var at forskjellene sanseorganene oppfatter er reellt forskjellige. De er ikke placebo eller innbilling i vinglass eksempelet. Jeg mener ikke å påstå at vinen isolert sett er bedre i vinglasset enn i melkeglasset. Vinen er som du sier den samme. Jeg snakker heller ikke om en spesiell sinnsstemning som gjør at en lyttekveld kan oppfattes bedre enn en annen. Jeg snakker om en reell forskjell som kan forklares med hvordan aroma og smak ledes til de riktige organene på en måte som utgjør forskjellen og at kombinasjonen av glass og vin utgjør forskjellen.

Jeg ville heller aldri gått ut og sagt at kabel A er bedre enn kabel B på et generelt grunnlag. Kabelen må settes inn i en kontekst (i mitt tilfelle oftest mitt eget anlegg) og utfra den konteksten kan jeg i sammenhengen si at kabel A er bedre enn kabel B etter mitt syn. Igjen ikke noe som har med innbillning eller placebo å gjøre, men en helt reell forskjell.
    Ja sanseorganene oppfatter vinen som forskjellig, men det er samme vinen. DET er problemet!

mvh
    OMF

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Flere en meg som tenker på hvor aktuelt "Erasmus Montanus" er til tross for at stykket er vel 250-300 år gammelt

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    H.R skrev:
    Flere en meg som tenker på hvor aktuelt "Erasmus Montanus" er til tross for at stykket er vel 250-300 år gammelt
    Eller "Keiserens nye klær" ;D

Vidar

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Det kan muligens være nyttig å tenke gjennom hva det du har skrevet betyr i forhold til din øvrige argumentasjon om perfeksjonering av anlegget, men vi er på linje.
    Jeg ser ingen motpoler i det. Feil og mangler i det kabelen slipper gjennom gir hørbare lydlige forskjeller som ikke korrigeres av mennesket, men som ville bli korrigert av en datamaskin. Disse forskjellene kan gi hørbare forskjeller på kablene og er da kilde til tweaking/tuning/matching for å oppnå perfeksjon i anlegget.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.231
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Mener du at et bare er hva som kan sansynliggjøres i teorien pr dags dato som er interessant? Da kan vi vel egentlig legge ned Kabelhjørnet. Er ikke det hva hele denne diskusjonen handler om da? At noen mener at det er forskjeller som ikke kan påvises av dagens teori mens andre har vist til at vi ikke har begreper eller modeller for å regne ut alt som sansene kan oppfatte ennå jfr. beskrivelsen av samme vin fra melkeglass og vinglass tidligere i tråden. Sistnevnte avvises igjen av de som holder teorifanen høyt fordi alle kjente ABX tester som har fulgt offisiell protokoll (som visstnok skal være den eneste godkjente testmetoden) viser nullresultat. Dersom det er slik at det er hukommelsen og ikke sanseopplevelsen som er upålitelig og forårsaker stadige nullresultater, så er vel det helt relevant og interessant for kabelforskjelldiskusjonen.

Samtidig er det vel slik at når vi lytter til daglig spiller hukommelsen liten rolle. Da er det hva hørselen og sanseapparatet oppfatter som er avgjørende. Så lenge hørselen og sanseapparatet klarer å høre forskjell vil kabler være helt avgjørende for opplevelsen selv om hukommelsen ikke helt klarer å holde styr på hvordan anlegget låt med de forrige kablene.

Jeg mener derfor det er helt relevant å påpeke at det kan være hukommelsen og ikke hørsels- og sanse-systemet som er upålitelig. Det handler da om å designe testmetoder som hensyntar dette i større grad.

Forvirret var nok et feilaktig begrep av meg. Bytt det med fordel ut med lurt. Mike var tydeligvis ikke klar over det selv og ordet forvirret passer derfor ikke. Hans test viser tydelig at han bær preg av nettopp det jeg nevner. Ved første bytte etter hver pause med referansen friskt i minnet identifiserte han korrekt kabel. Etterhvert ble referansen utvannet i hukommelsen fordi referansen og lyden fra de andre byttene fløt over i hverandre. I tillegg sa Mike at han var sliten og det har garantert påvirket noe så komplekst som dette.
    Når de eventuelle forskjellene er så små som Roysens innlegg tyder på - at man ikke greier å huske dem lenger enn noen få minutter, selv om det til nød skulle være mulig å oppfatte dem i sanseøyeblikket - må vel det bety to ting:

1) Eneste pålitelige testmetode er raske skift mellom referanse og testobjekt, siden minnet om referansen raskt vil viskes ut etter noen tid og erstattes av lydopplevelsen i øyeblikket. (Også kjent som "innspilling av testobjektet"). Det er forøvrig slik jeg tester små forskjeller, helst med A/B-bytter via fjernkontroll for å være sikker på at ingen ting annet har endret seg, inkludert min egen tilstand. De fleste av oss ville også ha mye lettere for å bedømme om to fargeprøver var like eller ulike ved å legge dem ved siden av hverandre uten så mye som en hvit papirstrimmel mellom, enn ved å se på dem på forskjellige dager, i forskjellig lys, og mot forskjellig bakgrunn.

2) Sammenlignet med det meste annet i anlegget, er "bedre ledninger" verdt ca to kroner og femti øre, eller i høyden det samme som en brukbar flaske rødvin. Noen minneverdig forbedring blir det åpenbart ikke, så da kan man kanskje bruke pengene sine på noe annet. Det er mye annet som gir klart minneverdige forskjeller, eksempelvis at det er lett å kjenne igjen lydsignaturen av ulike høytaler- og forsterkerprinsipper i et ukjent anlegg. Låter horn&trioder likt elektrostater&transistormuskler? Vil man huske den forskjellen etter å ha sittet foran kanonmunningene i et hornsystem hvis man har elektrostater hjemme? Henholdsvis nei og ja, mener nu jei.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Her møter du deg nok selv i døren med mange andre. Som jeg sa. Jeg har tilgode å se noen bruke kabler som den siste finpussen. Alle har enormt å gå på andre områder. Det er helt opplagt.
    Jeg gjør faktisk det. Jeg har lagt kabelvalget til side inntil jeg har fått alle komponentene inn i det anlegget og rommet jeg skal benytte. Som nevnt tidligere i tråden har jeg nå et sett Elkjøp RCA signalkabler og en tilsvarende kabel benyttet som digitalkabel i anlegget i øyeblikket. Det er nettopp i påvente av at det andre skal være på plass før jeg begynner kabelmatching.

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg ser ingen motpoler i det. Feil og mangler i det kabelen slipper gjennom gir hørbare lydlige forskjeller som ikke korrigeres av mennesket, men som ville bli korrigert av en datamaskin. Disse forskjellene kan gi hørbare forskjeller på kablene og er da kilde til tweaking/tuning/matching for å oppnå perfeksjon i anlegget.
    Det er meget selvmotsigende, det du hevder her.
    For det første utlegger du at hørselen er meget vilkårlig og situasjonsbestemt, og så understreker du at feilkorrigeringen i hørselen er "subjektiv". Hvordan man i neste steg da kan anvende hørselen til å vurdere noe som helst blir dermed et åpent spørsmål, og garantert ikke noe som kan brukes som en allmenn rettesnor til veiledning for andre.

Dermed er det grunnlag for å vurdere om du nå i din argumentasjon har malt deg inn i et hjørne, i forhold til hva som ev. faktisk kunne gavnet din sak.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Det er meget selvmotsigende, det du hevder her.
    For det første utlegger du at hørselen er meget vilkårlig og situasjonsbestemt, og så understreker du at feilkorrigeringen i hørselen er "subjektiv". Hvordan man i neste steg da kan anvende hørselen til å vurdere noe som helst blir dermed et åpent spørsmål, og garantert ikke noe som kan brukes som en allmenn rettesnor til veiledning for andre.

Dermed er det grunnlag for å vurdere om du nå i din argumentasjon har malt deg inn i et hjørne, i forhold til hva som ev. faktisk kunne gavnet din sak.
    Det bør kanskje legges til at selv om den er situasjonsbestemt, så betyr ikke det at hørselsopplevelsen er vilkårlig. Det blir omtrent som å sammenligne øl og vin. Selv om det er situasjonsbestemt hva man foretrekker vil man nok ha et klart og tydelig svar på hva man liker best på generelt grunnlag og dermed foretrekke i langt de fleste situasjoner.

R

Roysen

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Når de eventuelle forskjellene er så små som Roysens innlegg tyder på - at man ikke greier å huske dem lenger enn noen få minutter, selv om det til nød skulle være mulig å oppfatte dem i sanseøyeblikket - må vel det bety to ting:
    Det skrev jeg vel ikke Asbjørn. Det jeg skrev var at problemet er kompleksiteten. Et komplett musikalsk uttrykk med lydlige ulikeheter alle de ulike parameterne vi oppfatter er for komplekst til å klare å hukse noen få minutter etterpå. Som sagt skal du ikke lytte etter enkeltparametere for å oppdage forskjeller lenger, men du skal identifisere alle disse parameterne ved lydbildet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    spørsmål, og garantert ikke noe som kan brukes som en allmenn rettesnor til veiledning for andre.
    Det er vel der logikken for alvor krasjer for meg. Hvordan subjektive lytteinntrykk kan brukes som objektive bekreftelser på noe som helst; gitt at prosesseringen er individuell.....

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:
    spørsmål, og garantert ikke noe som kan brukes som en allmenn rettesnor til veiledning for andre.
    Det er vel der logikken for alvor krasjer for meg. Hvordan subjektive lytteinntrykk kan brukes som objektive bekreftelser på noe som helst; gitt at prosesseringen er individuell.....
    Jeg gjentar:

"Det bør kanskje legges til at selv om den er situasjonsbestemt, så betyr ikke det at hørselsopplevelsen er vilkårlig. Det blir omtrent som å sammenligne øl og vin. Selv om det er situasjonsbestemt hva man foretrekker vil man nok ha et klart og tydelig svar om hva man liker best på generelt grunnlag og dermed foretrekke i langt de fleste situasjoner."

Jeg regner med at også dine sanseopplevelser er langt fra helt vilkårlige Erato? Objektive bekreftelser kan dog ikke lytteinntrykk av kabler være annet enn for seg selv i eget anlegg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    orso skrev:
    BT skrev:
    Det pedalen beskriver under. Det er den harde sannhet til det motsatte er bevist. Bevist i ordets rette forstand. Ta da med det jeg nevnte med elektronikk og sære høyttalere.

pedal skrev:
    Kabelfornekter
    Kabler låter likt, så sant de er "fornuftig konstruert". Hørbare forskjeller avskrives på konto for selvbedrag. (eks KJ, NB, OMF, Orso)
    Kabelskeptikernes "far", Ivar Løkken, beviste jo ved målinger at det er forskjeller på kabler.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg gjentar:

"Det bør kanskje legges til at selv om den er situasjonsbestemt, så betyr ikke det at hørselsopplevelsen er vilkårlig. Det blir omtrent som å sammenligne øl og vin. Selv om det er situasjonsbestemt hva man foretrekker vil man nok ha et klart og tydelig svar om hva man liker best på generelt grunnlag og dermed foretrekke i langt de fleste situasjoner."

Jeg regner med at også dine sanseopplevelser er langt fra helt vilkårlige Erato?
    Kjære deg, ingen motsetning her. Hva jeg liker vet jeg. Spørsmålet her er hvordan det kan ha noen relevans for andre, gitt at det er subjektivt? Dvs hvordan det subjektive kan gå over i noe objektivt?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Her møter du deg nok selv i døren med mange andre. Som jeg sa. Jeg har tilgode å se noen bruke kabler som den siste finpussen. Alle har enormt å gå på andre områder. Det er helt opplagt.
    Jeg gjør faktisk det. Jeg har lagt kabelvalget til side inntil jeg har fått alle komponentene inn i det anlegget og rommet jeg skal benytte. Som nevnt tidligere i tråden har jeg nå et sett Elkjøp RCA signalkabler og en tilsvarende kabel benyttet som digitalkabel i anlegget i øyeblikket. Det er nettopp i påvente av at det andre skal være på plass før jeg begynner kabelmatching.
    Kan ikke se at verken du eller noen andre har gjort dette til dags dato og det er vel det som er essensen.

Tror nok dessuten at du vil ha mye å gå på dersom du skulle velge Svanå og Rockport. Kan kanskje være fornuftig å sjekke litt i pro miljøet i Sverige hvor folk har trodd på ideene til Mats og har i etterkant følt seg lurt siden konseptet farger lyden mye og beveger seg langt vekk ifra korrekthet og nøytralitet. Det han står for er svært kontroversielt.

Kan ikke se at Rockport er noe spesielt banebrytende på noe som helst måte heller. Sikkert gode tradisjonelle kassehøyttalere med sine sedvanlige svakheter off-axis.

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg gjentar:

Jeg regner med at også dine sanseopplevelser er langt fra helt vilkårlige Erato?
    Kjære deg, ingen motsetning her. Hva jeg liker vet jeg. Spørsmålet her er hvordan det kan ha noen relevans for andre, gitt at det er subjektivt? Dvs hvordan det subjektive kan gå over i noe objektivt?
    Her er vi helt på linje Erato. Lytteinntrykk vil kun være objektiv rettesnor for lytteren. At det skulle være så stor sprik i folks smak fikk jeg virkelig øynene opp for ved årets Horten-messe. Som førstegangsutstiller fikk vi tilbakemeldinger på lyden som spriket i alle retninger og enkelte var av typen jeg ikke kunne kjenne igjen i det hele tatt.

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    At det skulle være så stor sprik i folks smak fikk jeg virkelig øynene opp for ved årets Horten-messe. Som førstegangsutstiller fikk vi tilbakemeldinger på lyden som spriket i alle retninger og enkelte var av typen jeg ikke kunne kjenne igjen i det hele tatt.
    Dette utsagnet er meget viktig. Om folk tok til seg det du skriver her, og forstod hva det betyr, så ville de få langt bedre lyd hjemme hos seg selv, spesielt om de hadde selvtillit nok til å ikke bry seg om hva andre mener om deres preferanser, og valgene disse førte til.

Ulempen er at både hifi-industrien og hifi-bladene vil få et temmelig slett eksistensgrunnlag som følge av dette, siden begge baserer seg på antakelser som står stikk i strid med det du skriver.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    orso skrev:
    Kan ikke se at verken du eller noen andre har gjort dette til dags dato og det er vel det som er essensen. Tror nok dessuten at du vil ha mye å gå på dersom du skulle velge Svanå og Rockport. Kan kanskje være fornuftig å sjekke litt i pro miljøet i Sverige hvor folk har trodd på ideene til Mats og har i etterkant følt seg lurt siden konseptet farger lyden mye og beveger seg langt vekk ifra korrekthet og nøytralitet. Det han står for er svært kontroversielt.
    Kan ikke se at det Rockport er noe spesielt banebrytende på noe som helst måte heller. Sikkert gode tradisjonelle kassehøyttalere med sine sedvanlige svakheter off-axis.
    Snakker du om tuning vha av kabler nå Orso eller snakker du om din smak med hensyn på hvilke akustikkløsninger og høytalere som gir best lyd? Jeg har lagt kabler til side inntil videre og det er et faktum. Bestrider du dette?

Jeg har et sett Kimber Black Pearl høytalerkabler som jeg kjøpte først og fremst som en følge av samleren i meg da denne kabelen både er ansett som noe av det beste og ikke lenger mulig å kjøpe ny. Om den i fremtiden kommer til å bli en del av lyden i anlegget eller eller hengende til pynt får vi se på. Alle andre kabler i mitt anlegg er ikke av den dyre sorten. Kabler er et element som står på vent som den siste finpussen.

Hva du mener er best av akustikk og høytaler er ikke spesiellt relevant for hva jeg mener er best og hva jeg derfor ønsker å bruke i det jeg mener er det anlegget jeg vil ha for å imøtekomme mitt behov for å tune anlegget dit jeg ønsker.

Så kan du da med hånden på hjertet si at jeg ikke følger det jeg har skrevet? God lyd handler om smak og da i første rekke ens egen og ikke Orsos!

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    At det skulle være så stor sprik i folks smak fikk jeg virkelig øynene opp for ved årets Horten-messe. Som førstegangsutstiller fikk vi tilbakemeldinger på lyden som spriket i alle retninger og enkelte var av typen jeg ikke kunne kjenne igjen i det hele tatt.
    Dette utsagnet er meget viktig. Om folk tok til seg det du skriver her, og forstod hva det betyr, så ville de få langt bedre lyd hjemme hos seg selv, spesielt om de hadde selvtillit nok til å ikke bry seg om hva andre mener om deres preferanser, og valgene disse førte til.

Ulempen er at både hifi-industrien og hifi-bladene vil få et temmelig slett eksistensgrunnlag som følge av dette, siden begge baserer seg på antakelser som står stikk i strid med det du skriver.
    Bare for å understreke så kan dette skyldes en annen faktor i tillegg til ulik smak også. Det kan handle om mangelen på et presist vokabular for å beskrive lyden. Noen forstår kanskje ikke og beskriver feil. I andre tilfeller kan et uttrykk være diffust og bety flere forskjellige ting på en gang. I mange tilfeller tror jeg også at man har vanskelig for å sette ord på og formulere det man hører slik at det man sier ikke helt beskriver det man hører.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen:
    Dersom du mener det er uvesentlig hvordan en høyttaler måler off-axis og at ulike akustikk løsninger utelukkende handler om smak, så får vi bare konstatere at vi er uenige. Jeg tror ikke på slikt og mener dette med smak handler først og fremst om referanser og vaner. Noen små forskjeller i forhold til musiksmak, det har tro på, men på mange områder mener jeg det finnes noe som er best.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Roysen:
    Dersom du mener det er uvesentlig hvordan en høyttaler måler off-axis og at ulike akustikk løsninger utelukkende handler om smak, så får vi bare konstatere at vi er uenige. Jeg tror ikke på slikt og mener dette med smak handler først og fremst om referanser og vaner. Noen små forskjeller i forhold til musiksmak, det har tro på, men på mange områder mener jeg det finnes noe som er best.
    Du har et ganske spesielt verdenssyn Orso. Finnes ikke preferanse og smak i ditt vokabular? Tar de som med preferanse som begrunnelse for at de foretrekker noe annet enn deg feil?

Nok om det. Dette er en kabeldiskusjon Orso. Jeg forklarte at jeg hadde satt kabelvalget på vent og ville ta det endelige valget som den siste finpussen. Du påstod at du ikke kunne se at jeg hadde gjort så til dags dato.

Du tar feil!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Nok om det. Dette er en kabeldiskusjon Orso. Jeg forklarte at jeg hadde satt kabelvalget på vent og ville ta det endelige valget som den siste finpussen. Du påstod at du ikke kunne se at jeg hadde gjort så til dags dato.

Du tar feil!
    Du diskuterer semantikk og tar ikke poenget mitt. Verken du eller andre har brukt kabler som den siste tweaket til dags dato. Du forteller hva du skal gjøre i fremtiden, mer er ikke der enda. Så det er du som tar feil hvis vi skal være pirkete. Ikke det at det betyr noe særlig dog.

Uansett, så handlet det jeg skrev om fokus og prioritering generelt. Mange audiofile, selgere og hifi blader fokuserer i stor grad på det som betyr lite og ingenting. Testen i VG bekrefter det.

R

Roysen

Gjest
    orso skrev:
    Roysen skrev:

Du tar feil!
    Du diskuterer semantikk og tar ikke poenget mitt. Verken du eller andre har brukt kabler som den siste tweaket til dags dato. Du forteller hva du skal gjøre i fremtiden, mer er ikke der enda. Så det er du som tar feil hvis vi skal være pirkete. Ikke det at det betyr noe særlig dog.

Uansett, så handlet det jeg skrev om fokus og prioritering generelt. Mange audiofile, selgere og hifi blader fokuserer i stor grad på det som betyr lite og ingenting. Testen i VG bekrefter det.
    Hva som betyr lite og mye for den enkelte må en da selv få lov til å mene hva man vil om - ikke sant Orso?

Eller ser ikke dette er ikke spesielt produktivt Orso! Jeg tror jeg legger inn årene i denne diskusjonen med deg for denne gangen.

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    Med stor fare for å blande inn kokker og annet søl og å koke suppe på spiker samt tråkke folk på såre tær..... ;D

Det snakkes en del om kablenes impedanse, men jeg har et inntrykk av at man i diskusjonens hete fort overser hva dette med impedanse faktisk innebærer.

RCL ledd har en " frekvensavhengig motstand" om jeg får lov til å forenkle det litt.
    Dette innebærer en frekvensavhengig tidsforskyvning ( faseforskyvning ) av signalet.
    Dette bidraget til ormebolet har antagelig større innvirkning enn den rent ohmske motstanden som mange forsøker å måle seg frem til.

Så begir jeg meg ut på litt tynn is.... og forventer nedsabling og ditto motargumenter.
    Må innrømme at jeg er på tenkestadiet for det etterfølgende forslaget.

Aksepterer motstand, men hold den da på det tekniske nivået.

De som av ulike årsaker ønsker å måle dette kan kanskje forsøke et oppsett hvor man med osiloskop måler et signal på "inngang og utgang" av en kabel, og legger kurvene oppå hverandre, og ser etter tidsforskyvningen på det som egentlig skulle være to like signaler.

Jeg skulle likt å sett resultatet.
    Det kunne av flere årsaker vært interessant å sett et slikt test oppsett på ulike sender-mottaker oppsett.

Da får man kanskje en forklaring på hvorfor det låter ulikt.

Noen som har fornuftige tanker omkring dette?

R

Roysen

Gjest
    Dette er nettopp årsaken til at Transparent har en fasekorreksjon som en del av teknologien i sine bokser. Dette nevnte jeg tidligere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn