"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Hva som betyr lite og mye for den enkelte må en da selv få lov til å mene hva man vil om - ikke sant Orso?
    Slikt kan man faktisk finne svar på objektivt og det finnes en rekke svar også! :eek:

Det komiske og paradoksale er dere mener pris har stor betydning, men hvordan det måler og fremstår fra et psykoakustisk synspunkt har ikke betydning fordi smak er det avgjørende. Og smaken kan altså sprike i alle retninger hvor til og med forvrengning er helt ok, men alikevel så er altså prislappen viktig!

R

Roysen

Gjest
    Er du ferdig med å spre eder og galle nå Orso, så vi kan komme tilbake til en saklig diskusjon?

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Dette er nettopp årsaken til at Transparent har en fasekorreksjon som en del av teknologien i sine bokser. Dette nevnte jeg tidligere.
    Noensinne fundert på hvorfor knapt noen andre produsenter har sett behov for en slik dings? Det er jo ikke akkurat rakettforskning å lage noe sånt. Som nevnt koster komponentene kanskje 10 kroner.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Dette er nettopp årsaken til at Transparent har en fasekorreksjon som en del av teknologien i sine bokser. Dette nevnte jeg tidligere.
    Noensinne fundert på hvorfor knapt andre produsenter har sett behov for en slik dings? Det er jo ikke akkurat rakettforskning å lage noe sånt. Som nevnt koster komponentene kanskje 10 kroner.
    Siden du ikke vet hva som er i en slik boks, hvordan kan du vite hva komponentene koster nb? Jeg har vel ikke sagt noe om at de inneholder bare et slikt filter?

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Siden du ikke vet hva som er i en slik boks, hvordan kan du vite hva komponentene koster nb? Jeg har vel ikke sagt noe om at de inneholder bare et slikt filter?
    De langt fleste produsenter av kabler har ikke noen elektrisk krets som en del av sine kabler.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    De langt fleste produsenter av kabler har ikke noen elektrisk krets som en del av sine kabler.
    Hva har egentlig det med saken å gjøre?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Noensinne fundert på hvorfor knapt andre produsenter har sett behov for en slik dings? Det er jo ikke akkurat rakettforskning å lage noe sånt. Som nevnt koster komponentene kanskje 10 kroner.
    Pris og oppskrift på Transparent Reference XL Speaker Cable ligger på nett, et komplett sett DIY koster <200USD.

http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Er du ferdig med å spre eder og galle nå Orso, så vi kan komme tilbake til en saklig diskusjon?
    Synes ikke det er eder og galle, men faktisk et poeng.
    Man kan overføre dette til Transparent kablene. Når Asbjørn resonnerer seg frem til at den vil muligens gi en avrulling i diskanten, så svarer du med noe slikt som at det er jo ikke sikkert alle vil ha en kabel som overfører signalet inntakt og at det handler om matching. Det er ifølge deg altså ok at en kabel forvrenger eller ikke fører signalet korrekt frem og at man betaler 30k for noe slikt. Igjen, pris er det som er viktig og styrende. De fleste skjønner at en slik kabel er å regne som defekt.

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Hva har egentlig det med saken å gjøre?
    At det er rart å bruke det som en "dette er bra" - sak da det ikke ser ut til å være noe krav om en slik boks for å være bra. Eller sagt på en annen måte - de fleste produsenter ser ut til å ha konkludert med at de ikke ønsker noen krets i kabelene sine.

Men klart, holder man muligheten åpen for at det bak enveisskruene skjuler seg noe veldig fancy som ingen andre har tenkt på så kan jo den saken stille seg annerledes.

R

Roysen

Gjest
    Spørsmålet blir som å spørre om det er bedre at signalet er fasekorrigert enn at det ikke er det. Hva tror du?

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Spørsmålet blir som å spørre om det er bedre at signalet er fasekorrigert enn at det ikke er det. Hva tror du?
    At det ikke spiller noen rolle.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Her er frekvens vs attenuering (dvs konkret senkning i gain som da er filtereffekten i kabelen) for mine Blue Jeans Cable balanserte signalkabler

KHz DB/100'
    .384 0.46
    .706 0.67
    .768 0.70
    1.024 0.83
    1.411 1.04
    1.536 1.09
    2.048 1.30
    2.822 1.66
    3.072 1.75
    4.096 2.23
    5.645 2.89
    6.144 3.07
    8.192 3.71
    11.290 4.53
    12.288 4.78
    24.576 7.11

Kilde: http://www.bluejeanscable.com/pages/technicaldocs/1800Ftech.htm

Som vi ser er det ingen attenuering å snakke om i audiobåndet for å si det slik. Faseskift er jo direkte avhengig av filtereffekten og siden disse tingene først dukker opp i MHz området vil jeg tro at man trygt kan anta at kabelintrodusert faseforvrengning i audiobåndet med god margin også over dette er et ikke-tema.

En slik måling på et audiosignal hadde likevel vært svært spennende å se, men jeg tror at man i de aktuelle frekvenser for Hi-Fi ikke ville sett noen faseproblemer i en god standardkabel som den eksemplifisert ovenfor.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derimot kan du forvente ganske heftig fasedreining med det lavpassfilteret til Transparent i serie med signalet. Ganske nøyaktig 45 grader ved den frekvensen hvor signalet dempes med 3 dB.

Bare å plugge inn verdiene her: http://sim.okawa-denshi.jp/en/LRlowkeisan.htm

Den kalkulatoren viser også hva som skjer med flankene på en firkantpuls når du mater den gjennom et sånt filter.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    RCL ledd har en " frekvensavhengig motstand" om jeg får lov til å forenkle det litt.
    Dette innebærer en frekvensavhengig tidsforskyvning ( faseforskyvning ) av signalet.
    Vel, dette høres mer ut som en forklaring på hvorfor det kan høres ut som alt er litt ute av fokus på dårlige kabler, uten at jeg aner hvor stor denne "faseeffekten" blir. Men det kan meget godt være at forskjellene skyldes materialurenheter/ krystallstruktur som kanskje ikke gir noen videre endringer i RCL i en kabel (alle faktorer som tverrsnitt, geometri osv holdt konstant)

Har som sagt hørt forskjell på kabler som kun skiller seg i korn(krystall)størrelse (evt. materialrenhet også), med lyd i favør av kablene med større krystaller.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Synes ikke det er eder og galle, men faktisk et poeng.
    Man kan overføre dette til Transparent kablene. Når Asbjørn resonnerer seg frem til at den vil muligens gi en avrulling i diskanten, så svarer du med noe slikt som at det er jo ikke sikkert alle vil ha en kabel som overfører signalet inntakt og at det handler om matching. Det er ifølge deg altså ok at en kabel forvrenger eller ikke fører signalet korrekt frem og at man betaler 30k for noe slikt. Igjen, pris er det som er viktig og styrende. De fleste skjønner at en slik kabel er å regne som defekt.
    Er det ikke Transparent Asbjørn har hatt som "dyre kabler" i sammenligning med mer billige ting og som han bygger sin kabelskepsis på? Kabler som tydeligvis har problemer med å skille seg fra Clas Ohlson i en blindtest, om man skal tro på denne testen? Kanskje Transparent faktisk er en slik "lurium- kabel" og et svart får blant kabelmerker? Jeg antyder ingenting, jeg bare spekulerer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt Transparent, Nordost, Black Magic, Kimber, Goertz, bare for å nevne noen, pluss noen mindre dyre merker som Monster og Supra. Bare tull, alt sammen, selv om det noen ganger kan være mulig å høre noen små forskjeller. Nå lager jeg alle nye kabler selv av metervare, typisk Belden ledning + Neutrik plugger. Da vet jeg hva jeg får.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Har tidligere gjort noen mer beskjedne kabelbytter med helt annet anlegg, og da var kabelforskjellene mer slik at jeg "fornemmet" gjerne at noe hadde skjedd med lyden, gjerne til det bedre, men ikke noe jeg gadd å bruke energi på å finne mer ut av (bytte frem og tilbake osv). Selv om jeg hadde punget ut noen få tusenlapper for kablene. Men ultra- high- end er en helt annen ball- game da.. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Har tidligere gjort noen mer beskjedne kabelbytter med helt annet anlegg, og da var kabelforskjellene mer slik at jeg "fornemmet" gjerne at noe hadde skjedd med lyden, gjerne til det bedre, men ikke noe jeg gadd å bruke energi på å finne mer ut av (bytte frem og tilbake osv). Selv om jeg hadde punget ut noen få tusenlapper for kablene. Men ultra- high- end er en helt annen ball- game da.. ;D
    hva er ultra-high-end?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.034
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    65finger skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    hva er ultra-high-end?

Edge 8)

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Jeg har hatt Transparent, Nordost, Black Magic, Kimber, Goertz, bare for å nevne noen, pluss noen mindre dyre merker som Monster og Supra. Bare tull, alt sammen, selv om det noen ganger kan være mulig å høre noen små forskjeller. Nå lager jeg alle nye kabler selv av metervare, typisk Belden ledning + Neutrik plugger. Da vet jeg hva jeg får.
    Tryggere også kan det ofte virke som. Goertz ser ut til å drive med rare greier:
    http://www.audioholics.com/reviews/...eoff-2/speaker-cable-reviews-faceoff-2-page-3

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    357
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:
    Tryggere også kan det ofte virke som. Goertz ser ut til å drive med rare greier:
    http://www.audioholics.com/reviews/...eoff-2/speaker-cable-reviews-faceoff-2-page-3
    Hvorfor ikke tilegge deg litt praktisk lærdom da? du har sjangsen til det nå... del dine praktiske erfaringer rundt emnet kabler ;).. en ting er å lese seg til hva andre mener.. men hva med egenerfarte erfaringer?.. lag deg et Zobelfilter på kablene dine og fortell oss hva de gjør feil ::) hos deg...

mvh Sense...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om det spørsmålet nok var rettet til orso, kan jeg jo dele min lytteopplevelse av Goertz med og uten Zobel-filtre på: Ingen hørbar forskjell, whatsoever. Hvilket ikke er noen stor overraskelse når de resonansene er langt oppi radiofrekvensene, og kablene heldigvis var såpass korte at forsterkerne mine (AW180M på den tiden) ikke ble ustabile i forsøket. Men det er pokker til idé å lage noe sånt i et misforstått forsøk på "impedansematching" og å "unngå skin-effect" når konsekvensen kan være at du vraker en effektforsterker. Dessuten låt de i begge tilfeller likt med Monster zip-cord (vanlig 8-tallsformet uterminert metervare).

Min oppsummering av opptil flere praktiske forsøk med dyre kabler:

V

vredensgnag

Gjest
    sense skrev:
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:
    Hvorfor ikke tilegge deg litt praktisk lærdom da? du har sjangsen til det nå... del dine praktiske erfaringer rundt emnet kabler ;).. en ting er å lese seg til hva andre mener.. men hva med egenerfarte erfaringer?

mvh Sense...
    Hva i alle dager skulle være hensikten, Sense?

Som du kan se her, så mener en autoritet på området som Roysen at oppfatninger omkring lytteinntrykk spriker i alle retninger, i slik grad at han blir oppriktig forbauset.

Roysen skrev:
    At det skulle være så stor sprik i folks smak fikk jeg virkelig øynene opp for ved årets Horten-messe. Som førstegangsutstiller fikk vi tilbakemeldinger på lyden som spriket i alle retninger og enkelte var av typen jeg ikke kunne kjenne igjen i det hele tatt.
    Du oppfordrer til at man (skeptiker/fornekter) skal tilegne seg "praktisk lærdom".
    Om hva? Sprikende inntrykk? Audioens irrganger? Den må da være ettertrykkelig dokumentert på fora som HFS og andre, etter noen år. Min erfaring er at lytteinntrykkene på absolutt alt av komponenter går i hytt og pine, og at nesten alle komponenter kan benyttes for å kurere enhver utfordring, samme hvor selvmotsigende utgangsproblemene måtte være.
    Så hvilken praktisk lærdom er det man skal få?

Det kunne vært nyttig om tendensen i opplevelsene var noenlunde entydige.
    Det må gjerne være litt avvik, men om vi nå sier at vi går mot Øst, er det greit om de fleste av oss faktisk beveger seg i den retningen, at Øst ikke påstås å ligge i alle himmelretninger, og at vi ender opp med at samtliges "Øst" er like mye verdt, og "kom ikke og kritisér mitt valg av "Øst", for det er like godt som ditt". I virkelighetens verden fører det til dårlig orienteringsevne.

Passive komponenter som kabler, plugger o.a. har effekter som utløper fra oppleverens viljetilstand i forhold til fenomenet, og det å tro at "praktisk lærdom" kan trekkes derav er en villfarelse. Det kan vi forstå utfra millioner av inntrykksbeskrivelser i verdens HiFi-fora og blader. Les f.eks. ulike anmelderes beskrivelser av egenskapene til samme passive komponent, for å forstå hva slags "upraktiske erfaringer" man måtte trekke av samme.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    sense skrev:
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:
    Hvorfor ikke tilegge deg litt praktisk lærdom da? du har sjangsen til det nå... del dine praktiske erfaringer rundt emnet kabler ;).. en ting er å lese seg til hva andre mener.. men hva med egenerfarte erfaringer?.. lag deg et Zobelfilter på kablene dine og fortell oss hva de gjør feil ::) hos deg...

mvh Sense...
    Hvorfor skal jeg det? Jeg er interessert i en kabel som ikke tukler med signalet. Og introdusere potensielle endringer i fase eller frekvensrepons med kabler er uinteressant. Man jo endre lyden skikkelig effektivt på billigere måter.
    Kan ikke se hva praktisk erfaring skulle være av interesse på dette feltet overhodet. Men det gjør du?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    orso skrev:
    sense skrev:
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:

mvh Sense...
    Hvorfor skal jeg det? Jeg er interessert i en kabel som ikke tukler med signalet. Og introdusere potensielle endringer i fase eller frekvensrepons med kabler er uinteressant. Man jo endre lyden skikkelig effektivt på billigere måter.
    Kan ikke se hva praktisk erfaring skulle være av interesse på dette feltet overhodet. Men det gjør du?
    Hvor gammel er du orso? 24 år? Jeg har respekt for folk som forsøker å forklare hvorfor/hvorfor ikke forskjeller på eks. kabler IKKE på såkalte selværklerte objektivister som lirer av seg en haug av skråsikre påstander. Det er kun provoserende. Jeg tar til meg argumenter fra kabelskeptikere som begrunner påstandene sine.

V

vredensgnag

Gjest
    Man har da lyttet til et bredt utvalg kabler, og gjort seg sine egne erfaringer.

Men det er ikke mitt poeng, i mitt forrige innlegg. Poenget kan illustreres:

La oss forestille oss at medisinen utviklet en pille som kunne kurere alt - hva du nå måtte ha av lidelser så kan denne pillen stille seg inn på den som tar pillen, og utsondre hva kroppen måtte trenge for å bli "rekalibrert" så den treffer normaltilstanden igjen.
    En slik pille finnes ikke - men kabelargumentasjonen har klart å skape noe tilsvarende for kabler, og det hele er basert på personlig overbevisning om at ønsket effekt er oppnådd.

Om man går omkring og kontinuerlig føler at anlegget ikke spiller som det skal, at det må forbedres, at det ikke er der det kan være, så er man i modus for en kabelpille med mirakelvirkning, som er i stand til å justere ethvert problem. Lytteren hører at problemet er blitt borte - ferdig arbeid. Ulempen er at hele argumentasjonen hviler på en logisk inkonsistens som faktisk underminerer hifi-bransjen.

Det er bare litt rart, det hele.

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    357
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    orso skrev:
    sense skrev:
    orso skrev:
    Asbjørn skrev:

mvh Sense...
    Gleder meg til neste laugstreff jeg 8).. kansje orso kan ta den? ::) vi trenger så absolutt mere erfaring rundt emnet kabler/akustikk.. all lærdom er nyttig lærdom vettu.. stiller med åpent sinn jeg ;)
    skal ta med noen venner...Roald blir sikkert med også... du holder kaffe,så tar vi med boller ;D

mvh Sense

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BTS skrev:
    50 sidor av ren skit, hur fan orkar ni???
    ^ Av alt det merkelige man ser i en kabeltråd, synes jeg det merkeligste er sånne innlegg som dette. De kommer med 8-10 siders mellomrom. Noen leser tydeligvis gjennom 50 sider med noe man opplever som "ren skit" før man bestemmer seg for å dele den opplevelsen med de som tydeligvis, uvisst av hvilken grunn, har valgt å diskutere temaet.

Jeg mener, forventer man at alle debattantene straks slår seg for pannen og sier "ååå, så dumme vi er som har brukt så mye tid på å diskutere dette!" for deretter å gå over til korsstingsbroderi som hobby, eller kanskje fluefiske?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Asbjørn skrev:
    BTS skrev:
    ^ Av alt det merkelige man ser i en kabeltråd, synes jeg det merkeligste er sånne innlegg som dette. De kommer med 8-10 siders mellomrom. Noen leser tydeligvis gjennom 50 sider med noe man opplever som "ren skit" før man bestemmer seg for å dele den opplevelsen med de som tydeligvis, uvisst av hvilken grunn, har valgt å diskutere temaet.

Jeg mener, forventer man at alle debattantene straks slår seg for pannen og sier "ååå, så dumme vi er som har brukt så mye tid på å diskutere dette!" for deretter å gå over til korsstingsbroderi som hobby, eller kanskje fluefiske?
    Jeg tror at det han prøver å si er at det er "skit" oppi hodet hans. Det kan være mange grunner til det. Åkke som: Det er jo hans problem - ikke vårt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    BTS skrev:
    Applaus, applaus..... ;D ;D ;D

Jeg har lest de 5 siste sidene, og lurt på nøyaktig det samme! For egen regning, hører jeg fortsatt forskjell på ( noen ) kabler både i mitt eget og i andres oppsett. Jeg har funnet mine kabler, i alle fall foreløpig.

Ha en fortreffelig aften, og husk for all del på semifinalene i handball....

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    At det skulle være så stor sprik i folks smak fikk jeg virkelig øynene opp for ved årets Horten-messe. Som førstegangsutstiller fikk vi tilbakemeldinger på lyden som spriket i alle retninger og enkelte var av typen jeg ikke kunne kjenne igjen i det hele tatt.
    Dette utsagnet er meget viktig. Om folk tok til seg det du skriver her, og forstod hva det betyr, så ville de få langt bedre lyd hjemme hos seg selv, spesielt om de hadde selvtillit nok til å ikke bry seg om hva andre mener om deres preferanser, og valgene disse førte til.
    Er ikke alltid jeg er enig med deg, men akkurat dette mener jeg det er viktig å forstå. Før eller senere får du den lyden du fortjener, eller i hvertfall den lyden du trives med. Du må bare finnne ut hva du faktisk liker og hva du mener er av betydning. Dette er ikke nødvendigvis sammenfallende med hva andre trives med eller hva andre mener er bra. Sånn sett er jeg ikke enig med OMF mht dette å besøke andre for å få andre "impulser" og ev finne ut at andre har "bedre" lyd enn det du har selv, rett og slett fordi det ikke finnes noen referanse for "riktig" lyd. Dette er gjerne bare inntrykk der og da og ingen garanti for at du kunne levd med denne lyden selv over tid. Når OMF sammenligner bassmengden i ML og Audiophysic er ikke nødvendigvis den ene riktig og den andre feil. En målt og justert frekvensrespons er heller ingen garanti fordi forskjellige innspillinger på CD og vinyl ikke nødvendigvis forholder seg til dette.

Det er selvsagt ingen ulempe å få inntrykk utenfra, men det du hører andre steder er heller ingen absolutt referanse. Av praktiske eller økonomiske årsaker er det er ikke sikkert at du klarte å gjenskape denne lyden hjemme, selv om du prøvde. Det er derfor viktig å være såpass edruelig og selvsikker at du oppnår det du vil og faktisk kan leve med det over tid.

Det er fullt mulig å kvantifisere lyd subjektivt sånn som mye bass, lite bass, fantastisk topp, osv. Slike ting henger gjerne sammen med hvilken musikk du vanligvis hører på, og om du skal imponere andre eller om du skal imponere deg selv. For min del lever og dør musikken i mellomtonen, og mange av de tingene jeg selv setter pris på er ikke nødvendigvis forenelig med bra tekniske data og absolutt "transparens". En del av disse subtile forskjellene medfører at jeg oppfatter musikken som mer levende og ekte uten at det kan dokumenteres rent teknisk. Feks er det et paradoks at en god rørpre tilfører dette "noe" til musikken, selv om noen vil hevde at dette bare er tilført forvrengning. Jeg har også noen kabelopplevelser som heller i denne retningen uten at det finnes noen teknisk forklaring for det. Hvorvidt dette tilførte "noe" er verdt prisen er egentlig opp til hver enkelt.

Jeg tror en del av disse opplevde kabelforskjellene kan ligge her. I absolutte termer som antall dB i frekvensavvik er det ubetydelig, men i opplevd "ektehet" kan det være det lille som skal til for at jeg liker den ene kabelen bedre enn den andre. Om Asbjørn finner ut at dette faktisk er en form for svakt frekvensavvik er helt ok for meg. Jeg har likevel oppnådd det jeg ville.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Knut Runar skrev:
    Med stor fare for å blande inn kokker og annet søl og å koke suppe på spiker samt tråkke folk på såre tær..... ;D

Det snakkes en del om kablenes impedanse, men jeg har et inntrykk av at man i diskusjonens hete fort overser hva dette med impedanse faktisk innebærer.
    Det tror jeg ikke - dette har vært kjent i godt over 100 år
    RCL ledd har en " frekvensavhengig motstand" om jeg får lov til å forenkle det litt.
    Dette innebærer en frekvensavhengig tidsforskyvning ( faseforskyvning ) av signalet.
    Dette bidraget til ormebolet har antagelig større innvirkning enn den rent ohmske motstanden som mange forsøker å måle seg frem til.For å si det rett ut, så er det noe med måten som du skriver på som indikerer at du har såpass begrenset kompetanse på dette området at du neppe bør angripe noen på det tekniske, og hevde at det er forhold som de ikke tar hensyn til

Så begir jeg meg ut på litt tynn is.... og forventer nedsabling og ditto motargumenter.
    Må innrømme at jeg er på tenkestadiet for det etterfølgende forslaget.

Aksepterer motstand, men hold den da på det tekniske nivået.

De som av ulike årsaker ønsker å måle dette kan kanskje forsøke et oppsett hvor man med osiloskop måler et signal på "inngang og utgang" av en kabel, og legger kurvene oppå hverandre, og ser etter tidsforskyvningen på det som egentlig skulle være to like signaler.
    Hva er hensikten her....? At man skal oppdage en forskjell i målingene og plutselig utbryte "jøss - der var det noe rart vi ikke hadde tenkt på!!" Jeg skjønner det er vanskelig for kabelentusiastene å innse - men en kabel er så enkelt at det er helt uinteressant å måle på den.....hvis man trenger kabler i størrelse med Kimber Black Pearl eller RA Master Signature for å få overført signalet på utsiden av boksen - hvordan i all verden greier lyden seg gjennom tynne printbaner på en printkort, eller gjennom 30 meter tynn kobberledning i en delefilterspole...? I et slikt måleoppsett så ville jo også måleusikkerheten langt overstige resultatet.
    Jeg skulle likt å sett resultatet.
    Det kunne av flere årsaker vært interessant å sett et slikt test oppsett på ulike sender-mottaker oppsett.

Da får man kanskje en forklaring på hvorfor det låter ulikt.
    Ja - det gjør man. Fordi disse 2 kurvene vil være like og ligge kliss oppå hverandre. Og hvis man da aksepterer at signalet er uforandret - så kan man kanskje begynne å lete etter forskjeller på rett sted....
    Noen som har fornuftige tanker omkring dette?Vel - jeg bare synser. Jeg har nå lest noe elektro opp igjennom, men har i grunn begrensede kunnskaper om temaet. Men - selv om elektronikk nok oppfattes som mer komplisert av "ufaglærte" så er en kabel så banalt enkelt at ingen lenger bruker tid på å gruble på det. Som sagt så ble kabelen som passiv elektrisk komponenet beskrevet til fulle på en tid hvor hest og kjerre var vanlig transport, vi var i union med svenskene og den første elektriske lyspærer var i ferd med å se dagens lys. Så tro meg på at det er ikke noe mystisk med kabler
    Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Jeg tror en del av disse opplevde kabelforskjellene kan ligge her. I absolutte termer som antall dB i frekvensavvik er det ubetydelig, men i opplevd "ektehet" kan det være det lille som skal til for at jeg liker den ene kabelen bedre enn den andre. Om Asbjørn finner ut at dette faktisk er en form for svakt frekvensavvik er helt ok for meg. Jeg har likevel oppnådd det jeg ville.
    Ikke si det til noen, men jeg har trafobalanserte utganger på DEQX'en. Delvis for å være rimelig sikker på at det ikke går noe DC videre til effektforsterkerne, sånn at de kan være DC-koblede, men også for å få en liten touch av forvrengningskarakteristikken fra trafokjerner. Litt chunky big iron sound, men bare litt. Det er eneste sted i hele anlegget jeg helt bevisst har valgt en løsning som tilfører ikkelineær forvrengning. Men dette må ikke ut...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.224
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Knut Runar skrev:
    De som av ulike årsaker ønsker å måle dette kan kanskje forsøke et oppsett hvor man med osiloskop måler et signal på "inngang og utgang" av en kabel, og legger kurvene oppå hverandre, og ser etter tidsforskyvningen på det som egentlig skulle være to like signaler.
    Det har vært prøvd, mono signal på begge kanaler, den ene koblet fasevendt. Forskjellige kabeltyper på hver side. Med like lange signalkabler av forskjellige typer med sånn noenlunde normale elektriske egenskaper nuller de signalene hverandre fullstendig, ned til -120 dB eller deromkring. Du skal ha en ganske snodig signalkabel for å få nevneverdige differansesignaler i en slik test.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ayaboh skrev:
    Poenget mitt er at hørselen er såpass upålitelig og adaptiv at man trenger en innjustering av og til. Slik som kameraer på justere hvitbalansen etter lydforholdene. Dette kan man gjøre enten ved måling eller ved å komme seg ut og høre andre oppsett.

Som Roysen har oppdaget er det nemlig ikke slik at "hvitbalansen" er justert likt i hifi verden, og som Roysen åpenbart har oppdaget så vil folk flest at det skal spille omtrent som hjemme. Og når mange overhodet ikke er interessert i å ha en troverdig gjengivelse hjemme så vil det å lytte til Rockport og soulution bli en nedtur....forid man er bedre kjent med lyden hjemme. Og jo verre det låter hjemme - jo større blir forksjellen til det som er ha "high fidelity".

Mvh
    OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.468
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kunsten er å komme seg i konserthuset av og til, og få kvitbalanse derifrå. Deretter kan du kalibrere heime litt. Og dersom du har fått same kvitbalanse heime som i konsertsalen, kan du roe deg ned litt. Men sjølvsagt er det mange konsertsalar, og mykje rar kvitbalanse, så var du på eit konsertsalsharaball av det verste slaget, kan det hende du endar opp med CV som referanselyd heime...

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Audiophile-Arve skrev:
    Kunsten er å komme seg i konserthuset av og til, og få kvitbalanse derifrå. Deretter kan du kalibrere heime litt. Og dersom du har fått same kvitbalanse heime som i konsertsalen, kan du roe deg ned litt. Men sjølvsagt er det mange konsertsalar, og mykje rar kvitbalanse, så var du på eit konsertsalsharaball av det verste slaget, kan det hende du endar opp med CV som referanselyd heime...
    Her er ennå en som har skjønt det!

Mvh.
    SAL

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Audiophile-Arve skrev:
    Vel - hvilken seterad justerer du deg inn etter...? Og hvilket konserthus.....?

Selvfølgelig artig å si at virkeligheten er referanser....men hvilken virkelighet...? Målet må jo være å få frem det som er på kildematerialet - ikke å krydre alt så det låter som din faste benkerad i den lokale konsertsalen!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn