blindtest

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Når jeg sier jeg ikke har tro på at andre billigere kabler vil klare jobben like godt, så betyr det ikke annet enn at jeg ikke gidder prøve ut masse forskjellige alternativ. Hadde sikkert vært mulig å få låne dyre kabler i butikker, men jeg har rett og slett vært for lat til det. Jeg burde strengt tatt prøvd å låne noe Nordost for eksempel, før jeg brukte masse penger på RA- kabler. Men jeg har nå den Audioquest Volcano (som har fått mye god omtale på nettet og antagelig er en bra kabel i sin prisklasse) og Tara Labs Air 2 (signalkabel) som "målereferanser" i forhold til RA- kablene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    audionut skrev:
    erato skrev:
    Så kan du kanskje i sammen åndedrag forklare om jeg har misforstått når jeg hevder at de kabeltroende mener at kabler er så komplekse, og audiosignaler så unike, at dersom kablene ikke benytter grensesprengende teknologi som nødvendigvis må være svært dyr, så er de ikke mye tess.
    Her har du nok misforstått, ja. Alle kabeltroende tror ikke på at kabler må koste mye for å låte bra.
    Det var ment om et retorisk motspørsmål til Kule-Trygves dogmatiske, forenklete og nedlatende definisjon av kabelfornektere og ikke som et reelt uttrykk for min oppfatning. ;) Reelt sett virke det nok som om vi to er ganske enige...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    Vi kan forsatt diskutere kabler, eller andre produkter i fremtiden, men hvorfor denne nedlatende tonen?
    Som for eksempel denne:?

Kule-Trygve skrev:
    Jeg tror kabelfornekterne rett og slett ikke har prøvd hardt nok. De burde prøve en høyttalerkabel til noen titusener mot en helt enkel en, på et kompetent anlegg. Har en mistanke om at dette er noe de aldri vil finne på å gjøre.
    Kabelfornekterne er altså skeptiske fordi de ikke har giddet å anstrenge seg, ikke har villet bruke nok penger eller rett og slett er for intellektuelt late til å utprøve egne teorier, sannsynligvis fordi de er forutinntatte dogmatikere. Dette presumptivt i motsetning til kabeltilhengernes åpenhet, intellektuelle skarphet og åpenhet, noe som da antageligvis også bekreftes av at de i tillegg har god tilgang på penger (slike skarpinger tjener selvsagt gode penger, må vite!) som de ikke nøler med å kaste rundt seg i øst og vest.

Et mer nedlatende og usant innlegg - som i tillegg putter en stor gruppe relativt mangfoldige debattanter i en og samme bås - finner i hvert fall ikke jeg andre steder i denne tråden.

Det er lett å finne mange andre eksempler også fra andre debattanter (du har for billig anlegg, dårlige ører...) men det gidder jeg ikke (Roysen hadde en del klassikere i så måte). Poenget er bare at det er mer enn nok nedlatenhet fra alle sider her, og det er en av årsakene til at debattene går av skaftet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    Det er mulig at du har rett i det, men å komme med beskyldninger, som nesten er et injurie spørmål er vel litt på kanten?

Her er det helt klare personlige påstander om at Endre, Kule - Trygve, og flinkgutt ødelegger for kabelindustrien sånn generelt
    Jeg vet hva du tenker på og jeg ville aldri ha ordlagt meg sånn. Men hva enkeltpersoner sier om enkeltpersoner får de ta seg i mellom, evt i en rettssal. Kategoriseringer av grupper av meningsmotstandere (putte alle i en bås) finner jeg langt verre. Hadde det vært på grunnlag av hudfarge, hadde det hett rasisme........

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg tror kabelfornekterne rett og slett ikke har prøvd hardt nok. De burde prøve en høyttalerkabel til noen titusener mot en helt enkel en, på et kompetent anlegg. Har en mistanke om at dette er noe de aldri vil finne på å gjøre.
    Kabelfornekterne er altså skeptiske fordi de ikke har giddet å anstrenge seg, ikke har villet bruke nok penger eller rett og slett er for intellektuelt late til å utprøve egne teorier, sannsynligvis fordi de er forutinntatte dogmatikere. Dette presumptivt i motsetning til kabeltilhengernes åpenhet, intellektuelle skarphet og åpenhet, noe som da antageligvis også bekreftes av at de i tillegg har god tilgang på penger (slike skarpinger tjener selvsagt gode penger, må vite!) som de ikke nøler med å kaste rundt seg i øst og vest.
    Min personlige reise udi kabelmysteriene har vært tur/retur - først oppgraderinger til "bedre" og "bedre" kabler, deretter gradvis overgang til billig DIY metervare. Det som skjedde var at etter hvert som verdien av sirkuskablene begynte å nærme seg halvparten (OK, ~40 %) av den totale anleggsverdien kunne jeg ikke unngå å legge merke til at det likevel ikke ble noen nevneverdig forbedring, selv om jeg stadig kjøpte de seneste oppskrytte "flavor of the month" blant kabelentusiastene. Samtidig fant jeg ut at mye rimeligere tiltak andre steder faktisk gjorde stor forskjell. Nå bytter jeg ut de dyre kablene med DIY metervare etter hvert som jeg trenger å gjøre endringer, og kan ikke si at det gjør resultatet noe dårligere heller.

Det har vist seg litt vanskelig å overbevise enkelte kabelentusiaster om at jeg har prøvd sånt som rhodiumbelagte Furutech-plugger og funnet ut at det ikke er verdt bryderiet. Men det har jeg altså, og de låter kliss likt med Neutrik-plugger til en femtilapp. Sammenligning av ligningsutskrifter kan vi gjøre en annen gang. :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    erato skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Min personlige reise udi kabelmysteriene har vært tur/retur - først oppgraderinger til "bedre" og "bedre" kabler, deretter gradvis overgang til billig DIY metervare. Det som skjedde var at etter hvert som verdien av sirkuskablene begynte å nærme seg halvparten (OK, ~40 %) av den totale anleggsverdien kunne jeg ikke unngå å legge merke til at det likevel ikke ble noen nevneverdig forbedring, selv om jeg stadig kjøpte de seneste oppskrytte "flavor of the month" blant kabelentusiastene. Samtidig fant jeg ut at mye rimeligere tiltak andre steder faktisk gjorde stor forskjell. Nå bytter jeg ut de dyre kablene med DIY metervare etter hvert som jeg trenger å gjøre endringer, og kan ikke si at det gjør resultatet noe dårligere heller.

Det har vist seg litt vanskelig å overbevise enkelte kabelentusiaster om at jeg har prøvd sånt som rhodiumbelagte Furutech-plugger og funnet ut at det ikke er verdt bryderiet. Men det har jeg altså, og de låter kliss likt med Neutrik-plugger til en femtilapp. Sammenligning av ligningsutskrifter kan vi gjøre en annen gang. :)
    Jeg har Rhodium belagte Black Magic jumpere på MS5 ene mine. Jævla tøft. Men hørte jeg forskjell? Ikke en tøddel - og jeg har hørt forskjell på kabler ved andre anledninger!

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Asbjørn skrev:
    Akkurat det synes å være ganske vanskelig å ta til seg, virker det som. Jeg er ikke typen til å liste opp utstyret mitt i signaturen, men noen ganger lurer jeg på om jeg kanskje burde ha listet opp all sirkuskabel o.l. jeg har eid.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og, for all del, jeg har også hørt forskjell på kabler. Helt sant. Men i mine ører og mitt anlegg er kabler enten transparente eller tilfører en viss degradering av lyden. For eksempel vil 2-3 meter ubalansert mikrofonkabel mellom analog kilde og preamp føre til en viss kvalitetsforverring, mens en halvmeter Belden eller Gotham signalkabel med Neutrik-plugger ikke gjør det. Den forskjellen tror jeg at jeg skulle klart å plukke ut i en blindtest. Dårlige loddinger på høyttalerkabler låter ille, og oksyderte kontakter er ikke stort bedre. Blant de tingene som ikke degraderer lyden har jeg veldig vanskelig for å høre noen som helst forskjell, og det er enda vanskeligere å høre noen sammenheng mellom pris og kvalitet.

Kabelinduserte kvalitetsåpenbaringer har jeg dessverre ikke vært med på.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    audionut skrev:
    Her har du nok misforstått, ja. Alle kabeltroende tror ikke på at kabler må koste mye for å låte bra.
    Så rett som det kan bli sagt!
    På budsjettanlegg ser jeg ingen problemer med at man bruker rimelige kabler under 200kr for settet, men at når man justerer opp med kvaliteten. Blir jo litt dumt og flaut når man ser han Genesis fyren som bestiller en strømkabel til ett Head-fi anlegg som koster 1/30 del av den. Det bør være en balanse der.
    Har man gode ledere og plugger (Yuck.. Tinnplugger :() så er man godt berget. Jeg laget meg sølvkabler som hadde mange egenskapene som bla. Nordost's Red Dawn til ca. 1/4 av prisen.
    Men jeg ser at forskjellen mellom en signalkabel til 4000 og 500 er forskjellene relativt små, så bør være opp til den enkelte hvor mye de vil bruke på det.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:

Det var da voldsomt Asbjørn. 40%? Så gæærn har da aldri jeg vært!

Når det gjelder plugger så byttet jeg til WBT NextGen på ett sett med sølv-ic'er en gang. Dette medførte faktisk lydforbedring på et par områder. Men dette er også den eneste gangen jeg har hørt forskjell. XLR er selvfølgelig noe annet og jeg tror ikke det er mulig å høre forskjell på disse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, du forstår, det var en gang jeg ikke ville avfeie det som sto i glansede blader og som ble gjenfortalt av livsbejaende entusiaster, hvertfall ikke uten videre. Man må (?) jo ha prøvd dyre greier i eget anlegg for å være meningsberettiget, og som kjent (?) må man opp, opp, opp i pris for ikke å plages av "hardhet i mellomtonen" og andre giktiske lidelser. Komponentene mine på den tiden var Electrocompaniet EMC-1, EC 4.7 og AW180M sammen med dynaBel Euforia. Det låt riktig bra, men det manglet litt i bassen, det var unektelig en tendens til hardhet i øvre mellomtone et sted, og lyden "slapp" liksom ikke høyttalerne så bra som jeg hadde forventet med store monoblokker. Så jeg prøvde meg frem med kabelrulling - for det var jo løsningen, ifølge glansede blader og entusiastiske entusiaster - og endte etterhvert opp med et ganske komplett sett Black Magic Revelation IC og SP med Furutech på, pluss litt Transparent strømkabler og Nordost signalkabler på "sidesporene". Det var ikke det aller dyreste som kunne oppdrives fra hvert merke, men tilsammen ble det jo en hel del. Da var det jo litt snodig at tingene låt ganske nøyaktig som før, ihvertfall hvis jeg skulle være ærlig med meg selv.

Så min konklusjon er av typen "been there, done that - and there is no there there". Etterhvert har jeg prøvd å sette meg litt mer inn i hvordan tingene virker, ganske grundig etterhvert, og det jeg opplevde stemmer jo ganske bra med all kretsteori og annen etablert kunnskap. Unntatt "kunnskapen" som formidles i de glansede bladene, da. Det hender vel fortsatt at jeg føler meg litt lurt over å ha blitt påpushet så mye sirkuskabler, for jeg burde vel visst bedre i utgangspunktet.

Edit: Korrigert en komponentbetegnelse.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.744
    Sted
    Phobos
    Det var faktisk to komplette sett Black Magic Revelation IC XLR med rhodium, innkjøpt til nypris som fikk meg til å innse hvor dustete kabelrullingen jeg holdt på med var.

Den første opplevelsen når jeg byttet ut mine gamle var jo det sedvanlige "mer rom", "bedre definisjon på koret", "luftigere men likevel mørkere" og andre vanskelig kvantiserbare forskjeller.

Etter en god del måneder når ingenting i anlegget hadde noen form for nyhetsverdi var jeg såpass nerd at jeg dro frem igjen de gamle lilla QED signalkablene til rundt 350,- på hi-fi klubben og dyttet dem inn i mellom Transporter og EC 4.8 (med AW400 og B&W 802D i den videre kjeden). Med andre ord var det snakk om BM XLR med rhodium vs bilig QED ubalansert inn i EC hvor første bud attpåtil er å alltid benytte XLR. Jeg var også så kjip at jeg dro frem db-måleren for å utligne all form for volumforskjell mellom XLR og ubalansert. Jeg mente å høre forskjell, men når jeg switchet tilbake var det overhodet ingen forskjell likevel. Dette knuste for min del absolutt all romantikk rundt kabler og selv om jeg fremdeles velger XLR for "feelgood" følelsen forsvant alt av dyre kabler ut ved neste korsvei.

Det pussige er at jeg utelukkende hører forskjell hver gang jeg bytter kabler i den analoge signalveien enda. Men når man gir det noen måneder slik at alt har falt tilbake i den samme stabile tralten fordufter disse forskjellene helt under en sekundær nøktern og kritisk vurdering.

Den siste ufornuftige dyre kabelen jeg kjøte var en Kimber Monocle XL til en god bruktpris. Da var "troen" borte dessvere, så denne kjøpte jeg utelukkende basert på det feite utseendet. Nå er også denne borte og anlegget mitt er fullstendig kabel-rasjonalisert til utelukkende å benytte kabler som i henhold til kjent kunnskap skal være omtrent så velegnede de kan bli. Om andre velger å bytte kabler og får økt spilleglede ut av dette er forøvrig revnende likegyldig for min del men det er ikke et fnugg av tvil i mitt hode om at dette er styrt av faktorer som ikke har noe å gjøre med kablers kvalitet.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Komponentene mine på den tiden var Electrocompaniet EMC-1UP, EC 4.7 og AW180M sammen med dynaBel Euforia. Det låt riktig bra, men det manglet litt i bassen, det var unektelig en tendens til hardhet i øvre mellomtone et sted, og lyden "slapp" liksom ikke høyttalerne så bra som jeg hadde forventet med store monoblokker.
    Jeg hadde også et EC-oppsett en gang. EC 4.5 og AW250M. I likhet med deg hørte jeg heller ingen forskjell. Jeg husker at jeg var innom Kimber, Cardas, og Harmonic Technology. I dag ville jeg helt sikkert ha prøvd helt andre kabler, men disse var de jeg hadde tilgang til dengang. Jeg vet ikke om disse komponentene er ufølsomme for kabler eller om de har en lydsignatur som maskerer forskjellene. Jeg byttet etterhvert ut disse til fordel for en Wadia 850 og en DP 6.5, altså uten pre i mellom. Nå begynte forskjellene mellom kablene plutselig å bli merkbare.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.744
    Sted
    Phobos
    Da gjelder det nok Bryston og GamuT produktene jeg har nå også. Ja og Parasound JC-2, Audio Valve Eclipse og Yamaha-receiverne mine. Men de tre sistnevnte tilfeller ble kun benyttet som preamper med EC AW400 i kjeden, med unntak av en liten periode hvor Eclipse ble brukt som pre på Bryston 4B SST², men da uten noen form for kabelbytte siden jeg som sagt har slått dette helt fra meg som noen faktor i et hi-fi anlegg.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    marsboer skrev:
    Det pussige er at jeg utelukkende hører forskjell hver gang jeg bytter kabler i den analoge signalveien enda. Men når man gir det noen måneder slik at alt har falt tilbake i den samme stabile tralten fordufter disse forskjellene helt under en sekundær nøktern og kritisk vurdering.
    En av de absolutt største lydforbedringer jeg har fått ved kabelbytte, var da jeg fikk tak i en Audioquest ST glass-optisk kabel for bruk mellom transport og dac. Nå skal det vel sies at dette kanskje ikke er helt sammenlignbart med en vanlig AES/EBU kabel.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.744
    Sted
    Phobos
    Utover det å gå for kvalitetskoax som er 75ohm spesifisert har jeg ikke eksperimentert noe som helst med kabling på digital side. Med min tunge bakgrunn fra nettverksverdenen er det kanskje forståelig hvorfor digital kabling er et område jeg finner totalt uinteressant utover det å holde seg til spesifikasjonene.

Logikken er såpass kjedelig som at jeg har levd med Transporter som kilde i mange år, og denne er uten digitalkabling, dvs intern i2s rett i DAC. Når jeg da kan koble på en ekstern DAC via en 75ohm coax-kabel via det teknisk ubrukelige grensesnittet SPDIF uten at jeg detekterer noen kvalitetsreduksjon, ja da er både hjerne og hjerte happy.

Det kan godt være at jeg går glipp av mye godlyd, men jeg er omtrent like åpen for dette som jeg er ovenfor et par gla'kristne Jehova's vitner på trappa, noe jeg selvfølgelig må ta på egen kappe som en karakterbrist.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har prøvd ganske mye rart som digitalkabel mellom Transporter og DEQX, jfr side 5 i "Mad Science"-tråden min. Teoretisk sett kan det være en forskjell (på grunn av visse detaljer i S/PDIF-grensesnittet), men i praksis er det ingen hørbar forskjell mellom digitalkabler i denne signalkjeden, selv ikke med flere meter analog signalkabel som "digitalkabel". En stump 75 ohm coax til ti kroner meteren på Elfa gjør jobben helt utmerket, faktisk nøyaktig like bra som den dyreste spesialproduserte digitalkabelen jeg hadde liggende.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Gratulerer med vel gjennomført kabelblindtest! :)

Var litt spent på om denne testen endte på samme måte som testen jeg var med på for noen år siden. Kjenner meg veldig igjen i hvordan testen blir beskrevet.

Det er fordømt vanskelig å høre forskjeller på kabler! Siden testen i 2006 som ble postet på hifisentralen har jeg vært med på flere tester og konstatert for min egen del at det er forskjell på kabler, men at den er forsvinnende liten og at den har lite med pris å gjøre. For min del har det endt med at jeg kjøper kabler som skal tåle at man bruker den og at de ser ok ut.

Steen Duelund som en stund solgte kabler mente at hvis en hadde to forskjellige kabler koblet til hver kanal over tid ville man etter en tid høre kvalitetsforskjell på de to kanalene.
    Pga høyttalerplassering har jeg i dag anlegget mitt koblet til en 2.5 meter lang Synergistic Reserch høyttalerkabel av bra kvalitet i den venstre kanalen og en 12 meter lang kabel av dårlig kvalitet med uloddet terminering i den høyre (skal terminere skikkelig når det passer seg). Dette har jeg levd med cirka et halvt år og har enda ikke merket noen forskjell på de to kanalene.
    Etter magiske lyttestunder, dere vet, om kvelden, når en glemmer tid og sted og livet bare er herlig, hvor alle sansene er som åpnest, kommer jeg av og til på etterpå at det er store kabelforskjeller i anlegget og at jeg faktisk ikke har tenkt tanken eller hørt det.

På tester hvor jeg tester forskjellige måter å spille av musikk på dataen og sammenlikner det med cdspilleren er det derimot ingen tvil om forskjeller. På slike tester hvor forskjellene er større opplever jeg blindtest som en ok metode.

For meg personlig synes jeg at jakten etter mikroskopiske forbedringer på anlegget er et blindspor i jakten på musikk og lyttegleden, men det er bare min mening.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn