Kabeldiskusjoner er jo Pandoras boks, men nå synes jeg det er på tide at vi angriper problemstillingen på en mer seriøs måte, og slutter med alle disse tulletrådene.
Har en kabel (uavhengig av pris) betydning?
Svaret er JA, og det vil ha en betydning hvordan en kabel er utformet med tanke på tykkelse, fletting, isolasjon, kontakter osv.
Er det noen hensikt å kjøpe dyrest mulig kabel?
Svaret er NEI, og prisen står som regel ikke i stil til hva du får igjen.
Uansett applikasjon så vil enhver bransje (forhåpentligvis) velge en korrekt kabel i forhold til de spesifikasjoner som det er behov for.
I hi-fi verden så lages det en rekke kabler som ikke er basert på noe annet enn synsing og subjektive lyttetester, og prisen blir gjerne deretter. Det er derimot enkelte som hevder at de har kommet opp med en idè som gjør at lyden blir bedre, selv om deres kabel tilsynelatende kan fremstå eller faktisk er nokså lik en helt ordinær kabel som kan kjøpes til langt lavere pris.
Lyd er abstrakt, og en kan høre forskjell på anlegget sitt avhengig av hvilket humør en er i, og i motsetning til f.eks. bilde, så er det vanskelig å måle alle aspekter ved lyd i forhold til hva øret ditt faktisk setter pris på. Noen ganger kan et anlegg som mildt sagt måler helt på trynet gi en eier stor lytteglede, og det er utrolig vanskelig å ha et referansepunkt som alle kan forholde seg til.
Når det gjelder kabler så er det interessant for folk å forstå hva som gjør at en kabel kan "yte" forskjellig basert på ren vitenskap, men holde prisdiskusjon utenfor. Når en har en viss formening hva ulike kabler kan gjøre med lyden, så kan en se på dyre kabler, og selv vurdere om det er verdt å bruke tusenvis av kroner på noe som mest sannsynlig kan oppnås med å bruke "riktig" kabel, fremfor "dyr kabel".
Slik diskusjonene fremgår her på HFS, så vil nok veldig mange tenke at en kabel er en kabel, og til slutt kjøper de en høyttalerkabel fra Kina til kr. 15 som er tynnere enn en sprengtråd.
Poenget mitt er at vi bør angripe dette på en seriøs måte, og heller prøve å finne ut hva en bør legge vekt på i ulike oppsett. Det er mange som har kritisert Asbjørn for hans innlegg opp gjennom årene, men jeg vil anbefale å høre litt nærmere på mye av hva han kommer med. Det er ikke sikkert at han har svaret på den perfekte lyd, men han er en av få som forklarer på en saklig måte hvordan ting fungerer, og hvis en ønsker å vite om en kabel har betydning eller ikke, så må en nesten forstå hva oppgaven til en kabel faktisk er.
I denne tråden er spørsmålet om en nettkabel har noen betydning, og jeg kan ikke komme med noe fasitsvar, men det bør være nokså logisk at 1 meter med kabel på et allerede eksisterende 30-40 meter ledningsnett vil ha en begrenset evne til å gjøre noe dramatisk såfremt det ikke er noe med konstruksjonen som filtrerer eller gjør noe annet for å påvirke strømmen. Bak et stereoanlegg kryr det gjerne av kabler, og det kan f.eks. tenkes at en skjermet nettkabel vil hindre "smitte" over på andre kabler, og det er f.eks. noe som er verdt å diskutere. Tykkelsen er selvfølgelig verdt å diskutere, men det er nok liten hensikt å sette på en 1 meters 20 kvadrats kabel på et nettverk som allerede bruker f.eks. 2,5-4 kvadrats kabler i veggen.
Det som ikke er verdt å diskutere er om kablene bør snus avhengig av om du er sør eller nord for ekvator, og slike innlegg er bare tullete, og ikke konstruktivt på noen måte. Hvis en ønsker å komme til bunns i noe så må en forstå hvordan ting faktisk fungerer, og alle "snåsa-kommentarer" kan en spare seg for.
Jeg ser ikke for meg at det kommer noe mer matnyttig ut av denne tråden, men jeg synes vi skal få en slutt på tullekommentarer, og begynne å angripe ting på en saklig måte. Selv om hi-fi bransjen har utrolig mange overprisede kabler som kan forstyrre hjernen til de fleste, så betyr ikke det at kabler ikke har betydning, men en må forstå hvilken betydning de har, og deretter sette ting i perspektiv. En bør holde prisdiskusjon utenfor, og heller ta det i egne egnede tråder. Det må være lov å spørre om kabel X til kr X er verdt pengene, men stort sett er nok svaret NEI. Men, det er ikke bare ytelse som betyr noe, og for enkelte så har navn, status og andre ting også betydning, og hvis noen føler seg bedre ved at de kan skryte på seg et kjent kabelmerke til X antall kroner, så blir faktisk ikke det noe annerledes enn at enkelte kjøper seg en olabukse med riktig navn til kr. 20.000. Dressmann sin bukse til kr. 300 gjør sikkert samme jobben, men motebeviste folk vil le av deg, og sånn er verden.
Det er sikkert mange som kan finne 100 ting å diskutere utifra dette innlegget, men hele poenget er å holde ting i riktig perspektiv. Er en opptatt av best mulig ytelse, og det kan være seg bil, hi-fi, sport osv., så må en forstå hva som har en betydning, og evnt. pris bør holdes utenfor diskusjonen.
Vil f,eks, et kon-luftfilter til din turboladede bil øke effekten med 15-20hk? Svaret er NEI, men det er hundretusenvis som bruker tusenvis av kroner på dette. Hvis en skal bytte ut luftfilteret på bilen sin, så må en forstå hvordan bilen fungerer, og i noen tilfeller vil et bytte av luftfilter være fordelaktig, men løsningen er ikke å erstatte bilfabrikantens nokså smarte luftboks løsning med et filter som sitter oppi motorrommet og drar inn varm motorluft istedenfor kald luft som kommer fra fronten av bilen. Jeg går ikke inn på nærmere diskusjon om dette, men poenget er at det må være i alles interesse å finne ut av hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Det å lese seg frem på internett er noe av det farligste en kan gjøre, og en må alltid huske på at mye av det en leser overhodet ikke trenger å være "hard facts".
Jeg husker diskusjonen hvor avdøde Roysen her på forumet mente hardnakket at fabrikklaget utstyr alltid er bedre enn DIY, og normalt sett skulle en tro at en "fabrikant" vet bedre enn amatører, men en fabrikant skal også lage et produkt som passer best mulig i flest mulige settinger, og det å ha evnen til å tilpasse et anlegg til sitt eget rom vil nok være veien å gå, men det krever jo innsikt av brukeren, og det virker som de fleste kun leser seg opp på internett, og kjøper inn ting som ikke gjør noe som helst fornuftig med lyden. Noen ganger er en heldig, men en har jo null forståelse av hva en driver med, og hele poenget må jo være å skaffe seg en solid forståelse av hvordan ting fungerer. Litt på sidelinjen av kabeldiskusjon, men alt har en betydning, og det gjelder å finne ut av hvordan ting fungerer sammen, og selvfølgelig legge mest vekt på de tingene som gir markante forskjeller. Kabler er nok ikke det jeg ville lagt mest vekt på, men at det er forskjeller er nokså sikkert, men vi bare sliter med å kartlegge hvilke forskjeller, og samtidig sette det i perspektiv til eget anlegg.
Konklusjon: Glem pris, finn ut hva som faktisk har betydning, og start der. Noen ganger må en diskutere temaer som for enkelte kan virke helt idiotisk, men lyd er noe av det vanskeligste å diskutere, for en vet jo knapt hva som er referansen, og dessverre så finnes det ikke noe speedometer som måler "god lyd". Jeg skulle gjerne sagt at en bør kjøpe inn 2, 4 og 6 kvadrats kabler til en rimelig penge, og start med å høre på forskjellen, men da blir jo dette avfeid med at ingen klarer å høre forskjell på noen ting, og ikke lett å komme noen vei uansett hvordan en går frem. Det som er sikkert er at det er kun DU som kan avgjøre når du er fornøyd, men så kommer en kompis som ikke er like fornøyd, og glasstaket faller i hodet på deg. Uansett hva jeg sier så vil diskusjonen fortsette i mangel på eksakte fasitsvar, men lyd er abstrakt, og når du koser deg foran anlegget - er ikke det hva det dreier seg om?
Jeg prøver verken å forsvare den eller andre siden når det gjelder kabler, men det jeg ønsker at vi skal gjøre er å prøve og finne ut av hva som kan hjelpe til med å få til bedre lyd på en saklig måte, og samt unngå alle tullekommentarer.
Jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å angripe de som latterliggjør andre eller diskusjonen, og disse bidrar ikke med noe som helst fornuftig. Hvis en ønsker å spre sin kunnskap, så er ikke dumme kommentarer veien å gå.
Videre kommentarer om sør og nord og dertil blir tildelt straffepoeng.
Mvh
Høvdingen
Ps: litt rotete innlegg da jeg skrev det innimellom annet arbeid, og muligens litt gjentagelser, men regner med at poenget mitt kommer frem.