Blues; hva lytter du til nå..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Du har vært så tett på Baluba, det må jeg si.
    Har en del Mayall plater, det meste på cd dog men musikken er jo der uansett :)
    Er noen år siden det ble slutt men blei flere år på rad arrangert Blues festival her på Lillehammer. Mayall var der 1 om ikke 2 ganger, men klarte jeg å komme meg dit ? Nei du !!!
    Ikke spør meg hvorfor men må har vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket :confused:.
    Jeg vil rett og slett kalle Mayall en ekte norgesvenn. Han har turnert landet på kryss og tvers, og etterhvert ble han så lommekjent her i landet at han var sin egen roadmanager og booket de fleste konsertene personlig. Men han slengte alltid noen konserter til oss i Slideback som hadde vært med på å bygge opp populariteten hans som liveartist i Norge på åttitallet, før han anså seg selv som kompetent til å ta over jobben. Fair og square det. Han hadde jo ingen kontrakt med oss lenger.

    Btw, det er fint å ha vært tett på. Det gir meg mye å mimre over nå som jeg begynner å merke at jeg ikke er en ungfole lenger. :rolleyes:
    Moro å høre fra "behind the scene" rundt John Mayall. Var ikke klar over at han hadde så mange mil på veien i Norge. Gjenoppdaget han gjennom et konsertopptak på Blu-ray fra 2003 tror jeg det er. JMs 70-års jubileumskonsert. En svært ny utgave av Bluesbreakers, men EC stiller opp som gjest. STORT. Ellers har jeg A Hard Road på vinyl fra 60-tallet. Så måtte jeg kjøpe meg Blues Breakers med EC på CD for et par år siden. En klassiker. Var det det originale bandet, skal tro? Utgitt originalt i '66.

    Rå blues, i hvert fall:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle du tjene penger på konsertvirksomhet i åttitallets Norge måtte du enten være involvert i danseband eller promotere bluesartister. De solgte ut fulle hus uansett hvor de kom hvis de hadde et litt kjent navn. Selv turnerte jeg med Albert Collins & The Icebreakers og jobbet med Mayall på enkeltkonserter. Alle gangene hadde vi full brakke og sopte inn penger. Husk at selv om Mayall var et stort navn innen bluesen, og han hadde deler av Canned Heat + Coco Montoya i bandet da jeg traff ham, så var ikke honorarene så store. Du trengte ikke større byer enn Haugesund for å tjene penger på Mayall i en litt større konsertsal enn de lokale pub-ene. Jeg vil si at det holdt med å ha plass til noen hundre personer.

    Albert Collins band var egentlig det bandet som spilte med Ike & Tina Turner på høyden av deres karrière mens de fortsatt var sammen, og selv med en så celeber besetning kostet de ikke mer enn at de spilte en typisk klubbkonsert på Exodus i Bergen. Norge på åttitallet elsket blues, og vi som jobbet i bransjen var kyniske nok til å tjene penger der slik at vi hadde råd til å gamble litt på andre områder.
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Fra Zakk Wylde's album Book of Shadows II

     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Fikk med meg Mayall i Njårdhallen i 1970 (tror jeg) hvor de fremførte denne:

    J. Mayall - The Turning Point (1969)

    john_mayall_-_the_turning_point_-_front.jpg


    Suveren konsert. Ingen trommer her. Vet ikke om NRK tok opp sakene; det var jo mange bra konserter i tennishallen på den tiden.


    Her mange år senere. Sistekuttet på platen.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Måtte kjøre litt mere blues her så da havnet denne på spilleren. Veldig bra synes jeg :)
    blues.png
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Ei diamant fra Argentina flalt ned pipelinen i dag: Celeste Carballo Bare å kopiere og lime inn i Tidal søk feltet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2
    En svart innvandrertaxisjåfør( Ghana?) spilte denne i taxien i går, og vi fikk en god prat om blues vs ungdommen ungdommens musikksmak( fyren var ca 30 så undommen må da være tenåringer) contra blues, En riktig trivelig tur med denne
    Capture.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2
    Er det andre enn meg som synesl yden av Rolling Stones siste har dårlig lyd, dvs tibaketrukket og ullen miks av gitar og vokal og dårlig persperkiv og 3d følelse
    Dette gjelderer både men hodetelefoner via Iphone og hovedanlegget

    BLUE & LONESOME | The Rolling Stones
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Gutten er vel 80, mulig Telemark til sommer....

    '

    Mvh
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Gutten er vel 80, mulig Telemark til sommer....

    '

    Mvh
    Er det Buddy Guy du mener? Så han skulle til Notodden, ja. Blir nok stort. Er vel bare han som kan måle seg med Eric Clapton igjen av en rekke store fender-stratocaster-trakterere. På den annen side, BG var vel inspirator for en rekke generasjoner, EC inkludert. Store blues gitarister har vokst opp i hans spor:)
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy


    Denne dama har gått meg hus forbi. La alle albumene hennes til og de har gått på repeat hele dagen :)
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    For de som ikke gidder å lese engelsk wikipedia så kan jeg skrive et kjapt sammendrag, inkludert egne inntrykk.

    Hun er født i 1986 og i en alder av 16 år ble hun oppdaget av Dave Stewart. Turnerte med forskjellige artister fram til hun slapp debutalbumet "White Sugar" i 2009. Siden den gang har det blitt totalt 6 album, inkludert en live-plate. Så vidt jeg kan se er det kun albumene "Wild" og "The Dirty Truth" som er å oppdrive i vinyl-format.

    Hun har hatt forbilder som Stevie Ray Vaughan, Albert Collins og Jimi Hendrix og det merkes på musikkstilen hennes. Da tenker jeg på lengder på gitarsoloer, sounden hun spiller og litt rundt oppbygging av låtene. Gitarsoloen i "Manic Depression" er verdt å bite seg til merke.
    Låten som fikk meg nysgjerrig er "Dyin' To Know". En feel-good låt som virkelig setter rockefoten i gang :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Totta's

    Svensk band med tidvis skikkelig bra musikk:). Spilles endel her.

    13150860_1023977507651806_2007452536_n.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2


    Denne dama har gått meg hus forbi. La alle albumene hennes til og de har gått på repeat hele dagen :)
    Sjekke ut Live at the BBC , live i studie enda bedre enn på CD. Hørte henne live på BB på radioen kjørende en mørk regneveærskveld på vei gjenneom det skotske høylandet på vei til Elegin, uforglemmig:cool:
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy


    Denne dama har gått meg hus forbi. La alle albumene hennes til og de har gått på repeat hele dagen :)
    Sjekke ut Live at the BBC , live i studie enda bedre enn på CD. Hørte henne live på BB på radioen kjørende en mørk regneveærskveld på vei gjenneom det skotske høylandet på vei til Elegin, uforglemmig:cool:
    Skal sjekke når jeg kommer hjem. Går desverre i spotify offline og B&W P7 når jeg er på jobb.
    Tror en Laphroaig triple wood må være passende for anledningen :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2


    Denne dama har gått meg hus forbi. La alle albumene hennes til og de har gått på repeat hele dagen :)
    hørte henne live å BBC radion en mørk regnværskveld kjørende gjennom det skotske høylandet på vei til Elgin,uforglemmig. Skaff deg Live at the BBC den vil du elske,
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.479
    Torget vurderinger
    2
    sorry for dobbeltpost pC er ikke helt frisk
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå

    IMG_0658.jpg


    Crossroads 2013 er vel ikke den største i rekken, men likevel:)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Terry Evans er av den staute, stødige typen knapt hadde løftet et værhår om donald strumf hadde jokka han på leggen som en hainnhoinn i brunst og bjeffa "America first" av full hals. Terry Evans er den sta jævelen som rister av seg støvet når kim il & donald har bombet hverandre i filler. Terry Evans har et jordskjelv av en stemme som du vet står skulder til skulder med deg når det trengs, som er nettopp så stor og sterk nær det trengs, og så lavmælt buldrende når nettopp det trengs.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    sonny-landreth51AC-kptXL__SS500.jpg


    Blues med trekkspill, dvs. zydeco.
    Nokså originalt. Likeledes er gitarspillet finger-picking, ikke ulikt Ry Cooder på hans Bop Till You Drop.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Terry Evans er av den staute, stødige typen knapt hadde løftet et værhår om donald strumf hadde jokka han på leggen som en hainnhoinn i brunst og bjeffa "America first" av full hals. Terry Evans er den sta jævelen som rister av seg støvet når kim il & donald har bombet hverandre i filler. Terry Evans har et jordskjelv av en stemme som du vet står skulder til skulder med deg når det trengs, som er nettopp så stor og sterk nær det trengs, og så lavmælt buldrende når nettopp det trengs.

    Vis vedlegget 444606
    Takker så masse for tipset, trane.

    Klassisk og fantastisk blues av Mr Evans her ja. (Hadde ikke vært å forakte å få en YouTube-snutt med en visualisering av din beskrivelse av mr trumph og Evans. Men inntil så skjer: la oss holde bildet friskt i minne;))
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.471
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Otis Taylor; FANTASIZING ABOUT BEEING BLACK er muligens årets bluesutgivelse.
    2x45 rpm 180 g vinyl på Inakustik label. Lyden er bra.:)

    Lavmelt repeterende som bringer deg inn i en spesiell bluesstemning.


     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hentet frem en klassiker i kveld.

    R-2248086-1490107475-8689.jpeg.jpg


    Kanskje den ikke står seg like skamløst som jeg trodde ca. 1985, men uansett har denne en råskap og et trøkk som er bare deilig den dag i dag. Spesielt rått er de tilbakevendende, hemningsløse gitarduellene med Stevie Ray Vaughan. SRV hadde latt seg inspirere av Lonnie Mack, og gledet seg åpenbart over samspillet med sin noe avdankede helt. Og den gleden er svært hørbar! Deler av denne skiva er på høyde med "In Session"-skiva med Albert King, lett. Dette er fyrverkeri!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Det ene fører gjerne til det andre...

    R-1107011-1268999244.jpeg.jpg


    Jeg er hjelpeløst fortapt i denne skiva! 28 år gamle Stevie Ray Vaughan spiller som om han skulle ha giftet seg med gjenferdet av Robert Johnson, og har en eller annen satan sittende på sine skuldre. Denne tok meg med storm da jeg var i 20-årene, jeg tror dette er den skiva som ugjenkallelig ga meg blues i livet. Kjøpte skiva til flere kompiser, for jeg mente den var viktig for en hver, her lå en eller annen mening med livet, tror jeg.

    Jeg leter fortsatt etter meningen, da. Men opplever vel den dag i dag at innspillingen, som ble gjort på to dager(!!), er bloody inspired!!!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Terillo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    117
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo
    Drinkin' TNT 'N' Smokin' Dynamite (Live at the Montreux Jazz Festival)
    Skjermbilde 2018-02-28 kl. 09.32.33.png


    Var nysgjerrig på hva en av de tidligere rullende steiner medlemmene hadde deltatt med i Tidal katalogen. Hørte nettopp gjennom denne. Var nydelig blues i mine ører.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    ^

    Ja sjøl den "dårligste" bluesen til Junior Wells (dårlig i hermetegn, siden det ikkje finnes) er vel bedre enn den beste blusen til De rullende steinene :)

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^

    Ja sjøl den "dårligste" bluesen til Junior Wells (dårlig i hermetegn, siden det ikkje finnes) er vel bedre enn den beste blusen til De rullende steinene :)
    Ville vært udelt enig helt til Stones kom med "Blue and lonesome". Men det hender jeg synes Junior Wells av og til i sin framføring blir litt i overkant lik våre nærmeste slektninger blant primatene, og i de øyeblikkene, ville jeg definitivt valgt Stones siste, i stedet! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    ^

    Ja sjøl den "dårligste" bluesen til Junior Wells (dårlig i hermetegn, siden det ikkje finnes) er vel bedre enn den beste blusen til De rullende steinene :)
    Ville vært udelt enig helt til Stones kom med "Blue and lonesome". Men det hender jeg synes Junior Wells av og til i sin framføring blir litt i overkant lik våre nærmeste slektninger blant primatene, og i de øyeblikkene, ville jeg definitivt valgt Stones siste, i stedet! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo når man er nærmest primatene vi er aller best jo ;)


    Men Stones blir for mye gamp for min smak, i alle fall etter 1972 :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn