BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelige tilbakemelding.
    Det er likevel woodrand og eik som skal berømmes for å ha tatt oss så godt i mot.
    Bare gode vibber:)

• Liker
    Reaksjoner: RBN

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    wood anlegg.jpg

Et bilde til fra søndagen.
    Det er et dårlig mobilbilde med litt rare farger, men man ser da litt av godsakene i racket.
    Bl.a. den gode Whest-riaa`n, og Accuphase delefilteret som holdt orden på transistor- Bryston ampene til bass, og VTL blokkene med rør oppover. Ikke alltid lett å få til vil jeg tro, men her satt det!
    Moon og T+A digitalkilde hørte vi ikke på. Wood prioriterte vinylavspilling.
    Det var ikke noe savn, sjøl om anlegget sikkert låter brukbart med streaming også:)

Tipper RBN kommer med mer, og bedre bilder bare han får tida på seg.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    smilla vinter 18.jpg

Vi har så mye snø at vi danser Limbo under høyspenten her i Blåskogen.
    Bra med pels har vi også.;)

En helt vanlig torsdag.
    Prøver strømrens fra SR igjen.

PowerCell-8-UEF-Schuko.jpg

Kirsty MacColl, FOR ei dame. Fortjener oppmerksomhet utover "Fairytale in N.Y.".
    Humor og vittig musikalitet. Og tragisk død.

image.png.996b9e176d3577bbe355fd33f5523b65.png

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kirsty var helt topp. Oppdaget henne da hun gav ut A New England på 7", og skulle egentlig ønsket jeg hadde fulgt enda bedre med hennes karrière.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.734
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Veldig bra reiseskildring blues, må si at dere elitegutta fra midthedmark får jaggu mæ høre mye gromme anlegg:D
    Godt skrevet og dokumentert som vanlig:)
    Gleder meg til vår lille utflukt i dag je, blir moro å høre på anlegg på Løten (srtorp) også, spennende med nye talere der i gården, har trua på disse. Kjenner jo godt ampen fra før så dette blir gær arti:D

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.734
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 478499

Jeg har vært så heldig å få låne en Audioquest Niagara 5000 strømrens fra Hifi-Klubben på Hamar.
    Superbra service!

Jeg skal si litt om hva slags inntrykk jeg har fått etter å ha brukt det i stereoanlegget mitt ei periode.
    Det er altså å betrakte som en spesifikk, og ikke generell betraktning.
    Det har stått i anlegget ei drøy ukes tid, og har vært innkoplet under ganske mange timers lytting.

For å si det rett ut har jeg vært skeptisk til slike apparater.
    Jeg har tidligere forsøkt lignende ting fra andre produsenter med heller negativt resultat, i form av dynamikktap, og opplevelse av at mye av liv og nerve i musikken forsvant.
    I fjor hadde jeg innom et fra Synergistic Research, og et annet rimeligere fra Audioqest, som ikke gjorde skade i så måte.
    Jeg er derfor blitt nysgjerrig, og synes det er interessant å se om dette er en vei å gå hvis jeg skal få enda mer ut av anlegget mitt.
    Etter å ha hatt Niagara 5000 i hus er jeg ganske sikker.
    Dette er uten tvil det beste av greier i kategorien "strømremedier" som jeg har prøvd.
    Størst forbedring er det ved digital avspilling.

Kort sagt opplever jeg lavere støygulv, som gjør utslag som f.eks.;
    den berømte sorte bakgrunn, større klarhet og detaljrikdom.
    Først syntes jeg at anlegget låt lysere enn vanlig, men etterhvert hørte jeg at det dreide seg om klarhet oppover i toppen.
    Bassen tar tak lenger ned, og oppleves djupere. I innspillinger hvor slik informasjon finnes, blir rom og perspektiv tydeligere, og instrumenter får mer luft rundt seg.
    Dette er forandringer som kanskje ikke høres så godt hvis man ikke er kjent med anlegget, men jeg vil påstå at det er mer å hente her, enn ved de fleste kabelbytter f.eks.

Niagara 5000 er alt for stort for mitt bruk, da det er 4 high current uttak for f.eks forsterkere og sub, og 8 for andre apparater som DAC, streamer CD osv
    F. på HiFi-klubben Hamar, sier at det er varslet to nye strømrensapparat fra Audioquest. Niagara 2000 og 3000.
    Disse vil ha samme kvalitet som hhv. Niagara 5000 og 7000, men færre uttak og halv høyde på kabinettet.
    Vi får se når de blir lansert (i løpet av året(?)) :)
    Jeg var så heldig å fikk komme til blues da han hadde dette utsryret i heimen og jeg må bare bekrefte blues sine egne notater ang effekten av en sånn box koblet foran anlegget.
    Kjenner anlegget og lyden hos blues godt etterhvert så vi byttet ikke frem og tilbake, men bare konstaterte fakta:D

Kort sagt opplever jeg lavere støygulv, som gjør utslag som f.eks.;
    den berømte sorte bakgrunn, større klarhet og detaljrikdom.
    Først syntes jeg at anlegget låt lysere enn vanlig, men etterhvert hørte jeg at det dreide seg om klarhet oppover i toppen.
    Bassen tar tak lenger ned, og oppleves djupere. I innspillinger hvor slik informasjon finnes, blir rom og perspektiv tydeligere, og instrumenter får mer luft rundt seg.

Takk for en trivelig og flott lyttestund blues, boksen virker meget godt og faktisk mer hørbart på streaming enn vinyl, men var etter min mening alt for dyr....:cool::p

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sent, men godt gismo!;)

Det skal etter sigende komme rimeligere utgaver fra Audioquest.
    Niagara 2000 som er en "halv" 5000, og Niagara 3000, som er en "halv" Niagara 7000.
    Med halv menes da samme kvalitetsnivå, men færre uttak til kontakter.

Har nå et Synergistic Research Powercell 8 i anlegget.
    Dette også velvillig utlånt fra forhandler.:) Det er andre gang jeg prøver det i anlegget, men det har nå stått i ca ei ukes tid.
    Det gjør mye av det samme til en langt rimeligere pris enn Niagara 5000.

Digitalavspilling låter merkbart bedre (klarere, mer luft), og bassen virker subjektivt tightere med DAC og Sub i strøm-rensen.
    Octave forsterkeren profitterer ikke på å være koblet til Powercellen, det jeg kan høre.
    Vinylavspilling blir hverken bedre eller verre. Det er altså først og fremst med streaming som kilde at dette har noe for seg hos meg.

Lignende apparat som har vært prøvd tidligere, har medvirket til en litt mer behagelig, avslepet lyd, men samtidig mindre dynamikk, og mindre åpenhet. SR Powercell 8 UEF gir ingen slik effekt i mitt anlegg. Noe som er positivt.

I mitt anlegg kunne jeg tenkt meg et Audioquest Niagara 5000, da det uten tvil er det beste jeg har prøvd.
    D.v.s. det alternativet som hørbart gjør mest positivt. Prisforskjellen på disse to nevnte gjør at det ikke er rettferdig å sammenligne. Jeg er heller ikke klar for å legge såpass store penger på disken.
    Begge "virker".:)

Det er vanskelig å vite hvor stor effekt strømrens har i det enkelte anlegg (og lokalitet), da det er mange variabler ute og går.
    Før man mener alt for mye om slike apparater, synes jeg likevel man skal prøve i eget anlegg.
    Jeg har gått fra å være meget skeptisk, til å ha hørt med egne ører at det kan ha positiv effekt på lyden.
    Om folk vil legge penger i dette, og evt hvor mye, det må man finne ut sjøl.:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    blumenhofer gismo.jpg

^^
    gismo
    (Han finnes, -bevis, -se bildet! Åndenes makt er stor...)

Vi var en tur og besøkte The Man With The Horn i går kveld.
    Altså ikke Miles, men derimot srtorp`s Husky & Haifai.
    Vi hørte blant annet nettopp,The Man With The Horn-albumet, og det låt friskt og fint!
    "Lævandes" vil jeg si.:)

Det var for meg et gjenhør med Blumenhofer Genuin FS3 MkII.
    gismo har hørt dem i demo, men ikke hos srtorp. Han sier nok litt om sin egen opplevelse i sin egen tråd.
    Jeg var med og hørte dem da de var helt nye, og nå er de jobbet litt med mht plassering og justering av ben og horn.
    Inntrykk av rom i opptakene og bassen er nå ytterligere forbedret siden jeg hørte anlegget sist.
    Litt andre kabler i anlegget er det også nå.
    Som forventet med horn, er lyden her mer "på" enn det vi er vant til fra hjemme, men likevel bikker det sjelden over til det slitsomme.

Lumin D1 som kilde og Octave V80 utgjør tilsammen med høyttalerne et forbløffende "kompakt" anlegg som spiller stort, og med trøkk i massevis, hvis man ønsker det. Billy Gibbons,-Bring it on!
    Det spiller som sagt friskt, med en klarhet, åpenhet og nerve man bare må glede seg over.
    Tord Gustavsen/ Simin Tander er i rommet, og musikken kryper inn under huden.
    Engasjerende lyd, men også til å kose seg med.

Litt tid til vinyl ble det også. Da Ray Brown`s Soular Energy fikk spinne på Feickerten, -da ble det meste anna likegyldig...

Tusen takk for god mottagelse, srtorp. (som vanlig:)), og til gismo for hyggelig følge. (også som vanlig;)).

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.192
    Torget vurderinger
    11
    Takker for vennlige ord Blues, alltid hyggelig med besøk, og ekstra moro når andre er enig med seg selv :) og tusen takk for flott gave, plata skal spilles .......

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    smilla telemark 18 front.jpg

Det skulle ikke være mulig å gjøre bort en slik hund som Smilla, men det skjedde altså med meg på nuffespesialen i helga.
    Ble stående bak søstera som riktignok er ganske lik. Søstera fikk certet og ble BIM...
    Ja,ja, -driver vel med dette også for moro skyld...:confused:;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker.
    Av og til glemmer jeg at jeg lever i 2018, og man kan sjekke ut alt mulig på nettet.:rolleyes:
    Har LP'en, ja.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.064
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er jo selvfølgelig uforbeholden fan av Smilla. Tenker at det er eieren som må pyntes litt ekstra for å forbedre helheten :cool: Da bør de der BIM-greiene bli en walk in the park :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.335
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvem er forhandler av Synergistic research her i landet? Ser det koster ett par kronor dette filtret også, skulle prøvd ett strømfilter her i huset.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Acoustic Tuning er forhandler av Synergstic Research. De har bra filtre som kan anbefales. Jeg lånte et av RBN. Hvis du sender han en pm så har han det kanskje det fortsatt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo selvfølgelig uforbeholden fan av Smilla. Tenker at det er eieren som må pyntes litt ekstra for å forbedre helheten :cool: Da bør de der BIM-greiene bli en walk in the park :)
    Takk for støtten Karma!;)

Det er faen meg en diger park!
    Eneste jeg ikke har prøvd er slips!

Ikke lett for en overvektig gubbe å konkurrere med snertne sneller i korte skjørt:cool:
    Som Jan Erik Vold sa; DET ER HÅPLØST; MEN VI GIR OSS IKKE.:cool:

smilla telemark 18.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.335
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvem er forhandler av Synergistic research her i landet? Ser det koster ett par kronor dette filtret også, skulle prøvd ett strømfilter her i huset.
    Riktig som Eik sier. Acoustic Tuning.
    Send PM, så er det mulig jeg kan hjelpe, Cash.
    Takk for info og ev hjelp til lån. Hade gjerne prøvd med enn gang men kan dessverre ikke handle med enn gang denne gangen, så venter litt..... AT er notert på blokket:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt musikk på gølvet.;)

plater feb 18 brukt 3.jpg

Innkjøpt senere tid.
    Nytt og gammelt, litt av hvert.

plater feb 18 brukt og nytt 4.jpg

Peter Gabriel ligger der mest pga Kate Bush, og Sting er tvilsom, men ble med på kjøpet.
    Dobrogosz låter bra, sjøl om det ikke er helt Toneff-nerve i Andersson.
    Zappa er som regel litt å bryne seg på, noe som er fornøyelig.
    London Grammar har jeg spilt en del på Tidal, og synes de har en del å fare med.
    Jeg har nå de Sabbath-platene jeg trenger. Fleetwood Mac får en ikke for mye av.
    Katie Meluas plater låter bra, og er behagelig easy listening.
    Hendrix i ny master av Grundman. Låter fetere, med mer fylde.
    Tori Amos kommer inn på prøve, og Blind Faith er en klassiker i ny tapning. Music on vinyl dobbel- dvs bonusLP.
    Ida Jenshus på vinyl har ei ekstra liveplate, og er også således dobbel.
    Eno-skiva er en gammel favoritt, og den låter meget bra i denne 2x45, half speed master utgaven.

Nå kan kuldegradene bare komme.:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Spelemannsprisen, for ei flause. Ingen pris til Sundfør .
    En av Norges få store internasjonale artister med nytt og fabelaktig godt album i 2017 blir forbigått av tasseladder, da er det bare å riste på hode.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sa jeg skulle ta fram denne i helga, med bakgrunn i en dypere drøfting av akademisk karakter :)p)
    om hva som kunne være det aller beste trippelalbumet, og jeg grudde meg litt:rolleyes:

sandinista.jpg

Hollandsk original kjøpt da det kom. Hva skal jeg si?
    I hvert fall mye politikk, og bra trommer og bass;)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Spelemannsprisen, for ei flause. Ingen pris til Sundfør .
    En av Norges få store internasjonale artister med nytt og fabelaktig godt album i 2017 blir forbigått av tasseladder, da er det bare å riste på hode.
    Uforståelig spør du meg. En lenger "epistel" i Aftenposten i dag også om akkurat den "skandalen".

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Ja,håper det blir skrevet langt og sagt mye om denne fadesen.
    Sundfør har ikke alltid strøket bransjen eller Spelemannsprisen medhårs, og skal visst få svi for det i evig tid.
    Er litt usikker på hvor mye hun bryr seg, og det ser ut til å vekke større oppmerksomhet at hun IKKE fikk pris.
    Juryen skulle uansett skamme seg, eller helst grave seg ned.:mad:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte Sundør-skiva etter å ha fått hørt på et kutt hos deg, Blues. Hak kun fått snurre på en side, men inntrykket er at den er mer sk tilgjengelig enn de forrige skivene - jeg har tre fra før - så det er rart, ja. Men jeg tror at hun ikke bryr seg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siden ikke alle har tilgang til Aftenposten (ei heller på nett) så klipper og limer jeg et utdrag fra dagens utgave:

Susanne Sundfør forbigått igjen - feil vinner av «Årets Spellemann»
    Hva er det med Susanne Sundfør, som gjør at komiteen så desperat ikke vil gi henne hederen «Årets Spellemann»?
    Så ble det endelig en kvinne som igjen fikk den ypperste hederen «Årets Spellemann». For første gang siden 2003, og utrolig nok kun for fjerde gang på 35 forsøk.
    En kjønnsmessig skjevfordeling av menn som ikke har vært mulig å forstå, eller godta, og som gir et helt feil bilde av den norske musikkbransjen de to-tre siste tiårene. Kjeftingen på den regjerende Spellemannkomiteen har da også vært kraftig lenge, ikke minst fra min side.
    Nå er vi i gang igjen, heldigvis ikke på grunn av kjønn, men fordi komiteen nok en gang gir den gjeveste prisen til feil artist.

En pris til den mest populære på Spotify?
    Ikke et vondt ord om årets vinner Astrid S, som har en habil kommersiell karrière gående. Hun er populær, elsket av radio og spesielt NRK P3, men hvor god og stor er karrièren egentlig? Tja. Astrid S er fortsatt fersk i gamet, hennes EP Party´s Over ble møtt med lunkne anmeldelser i fjor og dukket ikke opp i én eneste kategori blant de nominerte i år, selv om «Think before I talk» var blant ni kandidater til «årets låt». Hvor den tapte.

Da er det altså andre kriterier enn musikalsk kvalitet som må være lagt til grunn for kåringen «Årets Spellemann», og det har jo komiteen rett til. Artistopptreden, for eksempel, og live har Astrid S spilt mye, men ikke markert seg spesielt.

Da står vi egentlig igjen med én ting: Strømming. Og ja, hun strømmes mer enn Susanne Sundfør hos for eksempel Spotify. Mye mer. Sundførs 384.339 månedlige lyttere blir smuler mot Astrid S´ over 6,4 millioner, men er det dit vi nå er kommet?

Forbigått også for to år siden
    Man må nesten undres over hva det er med Susanne Sundfør, som gjør at hun konsekvent ikke settes pris på av Spellemannkomiteen. Sist hun skandaløst ble forbigått her, var for musikkåret 2015.

Vi snakker om en av landets fremste og mest nyskapende artister det siste tiåret. Hun skaper musikk like fengende og kompromissløs som smart, og ga ut et fantastisk album med Music For People In Trouble i 2017. Det fikk uhemmet ros alle steder, gikk inn på toppen av VG-lista, har nå solgt til gulltrofé og er nominert til Nordic Music Prize neste helg. Godt nok for de aller fleste, altså, men ikke for Spellemannkomiteen.

En regelrett skandale – nok en gang. Sundfør endte helt uten pris søndag kveld, utrolig nok.

Et knefall for det kommersielle
    At «Årets Spellemann» er blitt en heder som gis til artisten som er mest populær på Spotify, slik det virker nå, er en for tynn begrunnelse. Et trist knefall for de kommersielle interessene som driver de største aktørene i musikkbransjen. All ære til Astrid S, som på et senere tidspunkt kunne blitt en god kandidat her, men etter min mening bør ikke det kommersielle alene være det viktigste kriteriet.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ @vinagunner.
    Vet ikke om Music for People i Trouble er mer tilgjengelig, men Sundfør er en artist i stadig progresjon. Alle hennes album er ulike.
    Det er først med det siste albumet hun traff meg i sentralnervesystemet.

Fint du fyller ut ptb;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For min del var "øreåpneren" låta The Brothel fra albumet med samme navn:)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.846
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vi lar vel ikke dagen bli ødelagt av Spelemannsdustejuryen,-gjør vi vel?

Larkin Poe la ut et nytt klipp for et par dager sida på FB, fra sin coverlåtserie.
    Må bare bli i "hummør" av disse dyktige søstrene.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sitat fra Aftenposten: "Strømming. Og ja, hun strømmes mer enn Susanne Sundfør hos for eksempel Spotify. Mye mer. Sundførs 384.339 månedlige lyttere blir smuler mot Astrid S´ over 6,4 millioner, men er det dit vi nå er kommet?"

- Eller sagt på en annen måte: Astrid S har blitt streamet 750 millioner ganger. Susanne 2 millioner. På Spotify alene. Tenk om vi hadde lagt på antall streams fra Youtube.

Men som spurt i innlegget over: Ja, det er dit vi har kommet. Streaming. Ikke lyttertall eller salgstall fra fysisk format.

Bare så det er sagt: Jeg lytter heller til Susanne enn Astrid. Men jeg er ikke "sjokkert!" på lik linje med pompøse musikkritikere i riksavisene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn