Vis vedlegget 478499
Jeg har vært så heldig å få låne en Audioquest Niagara 5000 strømrens fra Hifi-Klubben på Hamar.
Superbra service!
Jeg skal si litt om hva slags inntrykk jeg har fått etter å ha brukt det i stereoanlegget
mitt ei periode.
Det er altså å betrakte som en spesifikk, og ikke generell betraktning.
Det har stått i anlegget ei drøy ukes tid, og har vært innkoplet under ganske mange timers lytting.
For å si det rett ut har jeg vært skeptisk til slike apparater.
Jeg har tidligere forsøkt lignende ting fra andre produsenter med heller negativt resultat, i form av dynamikktap, og opplevelse av at mye av liv og nerve i musikken forsvant.
I fjor hadde jeg innom et fra Synergistic Research, og et annet rimeligere fra Audioqest, som ikke gjorde skade i så måte.
Jeg er derfor blitt nysgjerrig, og synes det er interessant å se om dette er en vei å gå hvis jeg skal få enda mer ut av anlegget mitt.
Etter å ha hatt Niagara 5000 i hus er jeg ganske sikker.
Dette er uten tvil det beste av greier i kategorien "strømremedier" som jeg har prøvd.
Størst forbedring er det ved digital avspilling.
Kort sagt opplever jeg lavere støygulv, som gjør utslag som f.eks.;
den berømte sorte bakgrunn, større klarhet og detaljrikdom.
Først syntes jeg at anlegget låt lysere enn vanlig, men etterhvert hørte jeg at det dreide seg om
klarhet oppover i toppen.
Bassen tar tak lenger ned, og oppleves djupere. I innspillinger hvor slik informasjon finnes, blir rom og perspektiv tydeligere, og instrumenter får mer luft rundt seg.
Dette er forandringer som kanskje ikke høres så godt hvis man ikke er kjent med anlegget, men jeg vil påstå at det er mer å hente her, enn ved de fleste kabelbytter f.eks.
Niagara 5000 er alt for stort for mitt bruk, da det er 4 high current uttak for f.eks forsterkere og sub, og 8 for andre apparater som DAC, streamer CD osv
F. på HiFi-klubben Hamar, sier at det er varslet to nye strømrensapparat fra Audioquest. Niagara 2000 og 3000.
Disse vil ha samme kvalitet som hhv. Niagara 5000 og 7000, men færre uttak og halv høyde på kabinettet.
Vi får se når de blir lansert (i løpet av året(?))