Det begynner vel å bli på tide å få skriblet ned noen ord etter forrige helgs besøk hos, bluesbreaker
Kona og jeg hadde gjestfritt nok invitert oss selv på besøk
Verten var gjestfriheten selv og høynet med kost og losji
Jeg hadde noen bilder i hodet om denne Blåskogen langt utenfor alfarvei. Ble egentlig litt overrasket da vi kom frem og kunne registrere opptil flere naboer innenfor et dugelig steinkasts distanse. Men, rett skal være rett, beliggenheten var vel sånn at nabolaget svært sjeldent frekventeres av hipstere fra Løkka
Kona liker hunder, men er etter noen dårlige erfaringer litt redd til å begynne med. Smånuffene lagde litt lyd og var nysgjerrige da vi ankom. Kona ble i høyeste grad bevisst deres størrelse og trengte litt inngjerdet tid for bli vant med dem. Etter en stund ordnet det seg riktig så fint
Fantastiske flotte og kjærlige hunder!
Jeg kjenner jo bluesbreaker fra før og vet hvilken hyggelig kar han er. Nytt bekjentskap for kona, men hun hadde en riktig så trivelig tid med to halvgamle gubber. Praten gikk om løst og fast, og verten imponerte storveis med kokkeleringen sin. Vet ikke hva jeg hadde forventet. Kanskje en elggryte eller en halv bjørn på grillen. Blåskjell til forrett og paella til hovedrett så jeg definitivt ikke komme. Nå er det ikke all paella jeg er begeistret for, men denne var veldig veldig god! Et par virkelig imponerte Bergensere, og maten var en fryd for øyet!
Etter noen fine timer på terrassen begynte eieren å lunke på rørene i oppsettet. Kona var klar for litt egentid, og det var forsovet vi også
Oppsettet er jo behørig dokumentert i tråden, men jeg synes det er så fint at noen bilder til skader ikke. For min egen del er ikke Maggier den største fryd for øyet, men resten.....oh hildrane du!
Litt tettere på godsakene......
......og den platespilleren er bare så lekker at jeg måtte passe meg for ikke å sleve
Verten hadde traktert undertegnede med så mye god drikke at det var på høy tid å starte med litt musikkavspilling. Jeg ble plassert i en godstol og sammen med lyd og musikk kunne jeg nok satt der fremdeles, men i lengden kunne jo dette bli høyst upraktisk
Man skal være litt forsiktig med å være bastant når man lytter til et nytt oppsett, er lett alterert og ørene er halvgamle med de svakheter det innebærer. Videre er det jo en uke siden, og jeg noterer kun bak øret. Men skitt au, lar det stå til. Er man Bergenser så er man Bergenser
Hovedkonklusjonen er vel at Maggier i dette oppsettet gjør det meste ualminnelig bra, og noe ikke like uovertruffent, men som alltid, dette handler også om smak og behag.
Oppsettet spiller med autoritet og med den vektløsheten i lydbildet som vel kjennetegner stater og planere. Videre kjennetegnes det ikke av den ekstreme pin pointingen som gjør seg gjeldene i noen oppsett. Instrumentene skilles helt klart i lydbildet, men med en naturlig sammenheng i musikken. Lydbildet er høyt og bredt. I mine ører akkurat passelig, og ikke den «larger than life» scenen som jeg av og til opplever. Lydsignaturen er helt klart på den varme og myke siden, noe jeg ikke opplever maskerer detaljer i lydbildet. Variasjon og temposkifter i musikken kom frem med både attack og varhet så det er ingenting å utsette på dynamikken i oppsettet. Husker ikke allverden av musikken vi spilte, men en ting husker jeg veldig godt. Jeg har aldri opplevd koret til Metcedes Sosa så vektløst, stort og avslappet, noe som definitivt ikke er tilfelle alle steder! Jeg har tidligere sett skrevet at oppsettet ikke er det beste til rock og at eieren er litt raus med subben. I mitt tilfelle synes jeg subben er veldig godt integrert og gir et passelig fotavtrykk, og dette oppsettet kan definitivt rocke. På veldig mye synes jeg oppsettet ditt er noe av det beste jeg har hørt. Store ord, men sånn er det. Det lønner seg å tilsjaske gjesten før lytteseanser
En kjepphest for meg, som jeg synes er altfor lite fokusert på HFS, er at du naturlig nok profitterer på et veldig lavt støygulv oppi Blåskogen
No free lunch. Det er ikke alt jeg liker ved lyden. Det blir etter mitt syn for dempet. Dette gir seg utslag i at alt låter behagelig, noe som for meg blir feil på endel instrumenter og musikk. Det er akkurat som om det siste utslaget i anslaget på noen instrumenter pakkes inn. Sliter litt med ordene, men det blir nærmest det omvendte av horn, uten at dette skal ses på som det optimale. Hvorvidt det handler om rørforsterkeren eller Maggiene er jeg litt usikker på, men jeg heller vel til at det er en kombinasjon, men handler mest om Maggiene. Jeg synes absolutt Octaven gir mer en nok volum og kontroll på høyttalerne, men det er mulig Maggiene hadde profittert og vært litt «friskere» med en kraftig transe. Uansett relativt uinteressant. Dette er et system som er skrudd sammen etter dine ører og ikke mine preferanser
Uavhengig av akkurat dette skjønner jeg godt at du er en hardcore Maggie fan. Sammen med de andre godsakene er lyden i Blåskogen (i all sin stillhet) «helt der oppe» i mine ører.
Tusen takk for et veldig hyggelig opphold. Vi mollkoste oss begge to