BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Jon
    Ja han er flott lille Jonas. Han skal ikke hit til oss, men det hadde vært fristende.
    Har ikke hørt Cheap Thrills i mono, men den Mofi jeg har er så mye bedre enn de andre jeg har hatt /hørt, at det er nærmest ikke sammenlignbart. Dette er ei plate som kom i store nice-price opplag. På disse er lyden tynn og flat. Så ikke her 😊.
    Blir neste på tallerkenen den nå. Big Brother & The Holding Company. Er jo snart SUMMERTIME. 😊
    IMG_20210402_182940_edit_131441566862234.jpg
    IMG_20210402_183007_edit_131374500128390.jpg
    IMG_20210402_182956_edit_131408488623697.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.098
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har aldri skjønt den Greatful Dead greien. Har forsøkt meg et par ganger med kraftig buklanding. Det er jo litt fascinerende at en del bare må ha det meste av deres så til de grader overfylte katalog. Nei, liker best å lese litteratur fra den tiden, eksempelvis beat gutta. Da kan man lese om musikken og det psykedeliske dopkjøret. Noe er bedre å lese om enn å lytte til 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri skjønt den Greatful Dead greien. Har forsøkt meg et par ganger med kraftig buklanding. Det er jo litt fascinerende at en del bare må ha det meste av deres så til de grader overfylte katalog. Nei, liker best å lese litteratur fra den tiden, eksempelvis beat gutta. Da kan man lese om musikken og det psykedeliske dopkjøret. Noe er bedre å lese om enn å lytte til 😊
    Nå er du vel i feil tråd Karma?
    Her har det ikke vært snakk om Grateful Dead.
    I hvert fall ikke i år!
    Man må jo like litt sånn syrekøntri for å få fullt utbytte. 😊
    Jeg har 2 album på Mofi som jeg begge synes er bra. American Beauty og Working Mans Dead. Også har jeg en med Garcia som er helt praktfull.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.098
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå er du vel i feil tråd Karma?
    Her har det ikke vært snakk om Grateful Dead.
    I hvert fall ikke i år!
    Man må jo like litt sånn syrekøntri for å få fullt utbytte. 😊
    Jeg har 2 album på Mofi som jeg begge synes er bra. American Beauty og Working Mans Dead. Også har jeg en med Garcia som er helt praktfull.
    Helt klart i feil tråd, skulle vært hos, Jon 😊
    Men, de neste linjene dine viser jo at innlegget passer her også 😎😄
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.725
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke mye Grateful Dead her heller. Boksen du tenker på Karmana er spilt en gang. Ser på discogs at den går inn i verdensherredømme bunken ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Aller helst denne.
    Originale fra da den ble utgitt er vanskelig å få tak i i god stand.
    Som de må være for ha glede av albumet.
    Mye rom og luft på opptaket, og knitring høres alt for godt.
    Ellers er en utgave fra SIMPLY VINYL bra, men neppe å få lenger.
    Takker så meget! Ser at det er mulig å få tak i den til adskillig lavere pris en på BD, selv om jeg liker å støtte dem.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takker så meget! Ser at det er mulig å få tak i den til adskillig lavere pris en på BD, selv om jeg liker å støtte dem.
    Bare hyggelig å spre et godt budskap 😊
    Linken var mer eller mindre tilfeldig og jeg er enig i at prisen var drug.
    Hvor fant du den rimeligere?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @Jon
    Har ikke hørt Cheap Thrills i mono, men den Mofi jeg har er så mye bedre enn de andre jeg har hatt /hørt, at det er nærmest ikke sammenlignbart. Dette er ei plate som kom i store nice-price opplag. På disse er lyden tynn og flat. Så ikke her 😊.
    Blir neste på tallerkenen den nå. Big Brother & The Holding Company. Er jo snart SUMMERTIME. 😊
    Vis vedlegget 710845 Vis vedlegget 710846 Vis vedlegget 710847
    Neppe like god, men jeg har remasteren fra MOV 2012, og den er ikke så ille :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Music on Vinyl er stort sett veldig bra.
    Har gode erfaringer og lite betenkeligheter med å kjøpe represser derfra.
    Ofte et bedre alternativ å kjøpe nytt fra MOV, enn brukt som ofte ikke er i ønsket tilstand.
    Etterhvert, svært rikholdig katalog.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20210403_173928.jpg

    Fint påskevær i Innlandet i dag. Bilde er tatt fra Geitryggen på Domkirkeodden. Helgøya og Nes på andre sida.
    Folkevandring langs Mjøskanten, og noen hoppa også uti.
    IMG_20210403_174038.jpg

    På vei hjem skulle jeg ha et par liter mjølk, og da oppdaga jeg at platebutikken var åpen.😊 Kjøpte Demo versjonen av PJ Harveys rågode DRY. Så bra, at demoene er så gode at også de kan selges... 😆
    Hadde plukket med meg ei brukt Maxi-single med Kirsty McColl. Verdens deiligste Kinks-cover; DAYS. Har den jo på LP, men kanskje låter den ekstra fett på 45 rpm og god avstand mellom rillene?😎
    IMG_20210403_174404.jpg

    Da jeg skulle betale så fikk jeg høre at jeg er så god kunde at Maxi'n skulle jeg få med på kjøpet.🙈
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei

    Her kommer litt reklame….

    Albumet «Tapre Barn» gis ut 23 april. Det er et konseptalbum om oppvekstvold, intet mindre:) – det er 10 låter med ganske variert musikalsk uttrykk.

    Det er laget en artist profil på Spotify for å legge ut albumet. For å få låter inn på spillelister mm, må man ha et visst antall følgere. Det sitter ganske laaangt inne å spørre om følgere, men synes bare jeg må kjøre en liten førkampanje:)

    Sjekker derfor ut med om det er mulig for de av dere som bruker Spotify om dere vil følge med aller beste halvdel – med å trykke «Follow». :))

    Mvh JMK - Her er linken:

     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Jamakr
    Personlig bruker jeg bare Tidal streaming og ikke Spotify JM. Likevel støtter jeg lanseringen av "Tapre Barn" ved å oppfordre Spotifybrukerne som er innom tråden her til å trykke FOLLOW.
    Ektefellen din lager musikk med mening som absolutt fortjener oppmerksomhet. 👍
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Takk, var jo litt frekt dette. Fint du tok det på denne måten.
    De 10 låtene har som nevnt et temmelig bredt musikalsk uttrykk. Tekstene varierer også - og de "tøffeste" innholdsmessig kan nok få noen og en hver til å tenke litt. Forhåpentligvis gjør dette noe bra for mange.
    Lanseringskonserten blir først i slutten av mai. Etter planen med fullt band.
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk, var jo litt frekt dette. Fint du tok det på denne måten.
    De 10 låtene har som nevnt et temmelig bredt musikalsk uttrykk. Tekstene varierer også - og de "tøffeste" innholdsmessig kan nok få noen og en hver til å tenke litt. Forhåpentligvis gjør dette noe bra for mange.
    Lanseringskonserten blir først i slutten av mai. Etter planen med fullt band.
    Mvh
    JMK
    Ikke frekt @Jamakr. Det er jo slik det fungerer. Skulle gjerne gjort mer.
    Jeg har vært gjest i ditt hus og har sett hvor raus du er med folk. 👍
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som uoffisiell Larkin Poe agent her på sentralen føler jeg meg forpliktet til å legge ut aller siste tilkomst i Tip O The Hat serien med coverlåter av ymse opphav og stilarter.
    Lagt ut for et par timer sida. 😊
    Til glede for powern, ptb, sundkoien og flere med. 😊
    Litt nedpå denne gang. Everly Brothers.

     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.303
    Sted
    Bartistan
    Atter en gang; hør på taiminga.
    På de bittesmå vokal...øøøhhh inflections, på nynorsk... de små fintene de gjør på tampen av frasene, der de ikke har øyenkontakt eller denslags, men likforbanna er totalt telepatisk i synk selv om takta aldri vil kunne gjenkjennes av all verdens metronomer akkurat der, akkurat da.
    Helt føkkings magisk! :love:

    (Såfremt de ikke bedriver nedrige, skammelige fotflørteraktige taimingtriks under bordet, eller såntno' :unsure: )
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt observert fanten,(y)
    De har spilt MYE sammen disse søstrene, helt fra de var små .De er klassisk skolert på piano og fiolin, I tenårene sammen med storesøster Jessica spilte de Bluegrass som Lovell Sisters og hadde ca 200 giger i året over store deler av verden, Norge inkl. Det blir du god av.😊
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    De har spilt MYE sammen disse søstrene, helt fra de var små .De er klassisk skolert på piano og fiolin, I tenårene sammen med storesøster Jessica spilte de Bluegrass som Lovell Sisters og hadde ca 200 giger i året over store deler av verden, Norge inkl. Det blir du god av.😊

    Settes stor pris på at du legger ut snutter av disse dyktige damene:cool:.


    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Maggie er oppstanden.
    Jeg leser her og der at et ankepunkt mht Magnepan er at de spiller FOR stort.🙃 Makan!

    Det er særlig omtalt at stemmer blåses opp, og lyden framstår større enn mange oppfatter virkeligheten. Jeg innrømmer at kritikerne har noe rett.
    Maggie gjør mye bra, men pin-pointing er ikke hennes favorittsyssel.
    Mange synes panelhøyttalere spiller såpass annerledes at det ikke passer med deres preferanser for god lyd. Det stemmer ikke "i hodet".
    Jeg vil si at enkelte opptak kan bidra til å underbygge en slik oppfatning , men særlig hva slags høyttalere og rom du spiller med ELLERS.
    Altså hvilken lyd man er vant til. De fleste vil ubevisst dra sammenligningen mot den lyden man hører mest på, som regel hjemme.
    Hvis man er fornøyd med anlegget sitt, så blir det på en måte fasit mot alt annet.
    Dette ser jeg på som ei kjempefelle som er lett å falle i når man lytter på demoer og anlegg hos andre.

    Personlig har jeg en tendens til at jeg synes at mange andre høyttalere har for trangt lydbilde. At det ikke åpner seg, og at jeg blir sittende å fokusere mot midten det meste av tida. Selvsagt feil fokus, for det låter oftest veldig bra, bare annerledes enn hva jeg er vant med hjemme.

    En annen ting med Maggie er at hun stort sett oppfører seg pent. Ubehøvlet råskap, som man noen sjeldne ganger skulle ønske seg med f. eks liveopptak av Rock'n Roll er ganske fraværende. Imidlertid er det sjelden jeg slår av anlegget fordi jeg er sliten, eller at øra blør. Det er ett stort pluss.
    Ikke misforstå, det går fint an å spille rock, noe jeg gjør mye, men det finnes alternativer som er heftigere.

    Tilbake til dette med størrelsen på lydbilde.
    Dette er for min del utelukkende positivt, og kanskje hovedårsaken til at jeg sliter på mitt 4.par Maggies. Jeg må understreke at størrelsen på lydbilde ikke ALLTID har så mye å gjøre med størrelsen på høyttaleren.
    Det som ofte er veldig fascinerende er når en relativt liten høyttaler spiller digert!
    Sånne skal jeg ha når jeg blir gammal og flytter i leilighet. 😊
    Jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker en høyttaler som gjengir enkelte ting litt vel stort enn det motsatte. Høyttalere som spiller smått og knuslete er det også langt flere av, og det blir det ikke mye moro med.🙈

    Jeg har sagt det før. Folk er for lite på konsert. Etter min mening er det her man utvikler øre for god lyd. Jeg har opplevd flere ganger å høre anlegg i mange hundretusenkroners-sjiktet som er helt ute av stand til å bevege. Det verste er at både den som har satt opp anlegget og andre lyttere synes det låter godt.
    Da tenker jeg at de har vært for lite på konsert!
    God konsertlyd er diger, med luft, varme og fylde og bra med bass. Slik vil jeg at anlegget mitt skal låte også, - i hvert fall noe som drar illusjonen i den retningen innenfor de økonomiske og bomessige rammene jeg har.
    Det var prekenen for påskemorgen. Rise in Glory!
    IMG_20210402_174030.jpg

    Fortsatt god Påske. 🌞
     
    Sist redigert:

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Aller helst denne.
    Originale fra da den ble utgitt er vanskelig å få tak i i god stand.
    Som de må være for ha glede av albumet.
    Mye rom og luft på opptaket, og knitring høres alt for godt.
    Ellers er en utgave fra SIMPLY VINYL bra, men neppe å få lenger.
    Takk for tips.
    Mye skryt rundt omkring for Half Speed masteringen fra Abbey Road.
    Tror nesten prisen(1049.-) på Big Dipper må være feil.
    BD pleier som regel å ligge litt under Platekompaniet i pris, men her er det dobbel pris på BD.
    Handler som regel lokalt/Norge, men denne har normal LP pris hos JunoRecords - under prisene på Discogs.

    609895B4-D35B-415F-8322-8D906CC4F225.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips.
    Mye skryt rundt omkring for Half Speed masteringen fra Abbey Road.
    Tror nesten prisen(1049.-) på Big Dipper må være feil.
    BD pleier som regel å ligge litt under Platekompaniet i pris, men her er det dobbel pris på BD.
    Handler som regel lokalt/Norge, men denne har normal LP pris hos JunoRecords - under prisene på Discogs.

    Vis vedlegget 711352
    Takk for opplysningen.
    Det er en nyttig ting å vite. 👍
    @Atlerovik 🙂

    Jeg har kun Simply Vinyl utgaven, men det frister å kjøpe inn denne ettersom folk er så positive.
    Det er bra det er fler som tenker det er bra å handle lokalt. 👍
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har sagt det før. Folk er for lite på konsert. Etter min mening er det her man utvikler øre for god lyd. Jeg har opplevd flere ganger å høre anlegg i mange hundretusenkroners-sjiktet som er helt ute av stand til å bevege. Det verste er at både den som har satt opp anlegget og andre lyttere synes det låter godt.
    Da tenker jeg at de har vært for lite på konsert!
    God konsertlyd er diger, med luft, varme og fylde og bra med bass. Slik vil jeg at anlegget mitt skal låte også, - i hvert fall noe som drar illusjonen i den retningen innenfor de økonomiske og bomessige rammene jeg har.
    Det var prekenen for påskemorgen. Rise in Glory!

    Fortsatt god Påske. 🌞
    Hear hear, second that(y)👊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som uoffisiell Larkin Poe agent her på sentralen føler jeg meg forpliktet til å legge ut aller siste tilkomst i Tip O The Hat serien med coverlåter av ymse opphav og stilarter.
    Lagt ut for et par timer sida. 😊
    Til glede for powern, ptb, sundkoien og flere med. 😊
    Litt nedpå denne gang. Everly Brothers.

    Dessverre er konserten ytterligere utsatt:mad::(
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.740
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Med referanse til prekenen her på morran, så er det en ny predikant i byen.
    Greit å vite om du skulle tenke på å fikse alle feilene som kommer fra produsenten. (y)


    Bare spøk, såklart. Selv om predikanten ikke spøker :D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå må det vel måles og loddes, nei. 😆

    Det eneste som er gjort med mine er at stands er skifta til MYE stands.

    Det er mange som modder delefilter på Magnepan. Har vært gjort i alle år, og er således ikke noe nytt.
    En kommentar til "Where are the highs?".
    Han snakker om 1.6 og 1.7 som begge har stått i stua her. Jeg synes det er topp i de, men hadde også MG IIb improved.
    De spiller også stort og deilig, men mangler både topp og bånn.
    Nå har jeg 3.7 som i likhet med alle de største modellene har ekte bånddiskant fra gulv til tak. Jeg synes sjelden jeg hører diskant som er mer luftig og naturlig enn hjemme hos meg sjøl,så der er jeg fornøyd. 🥰
    Magnepan er ikke "verdens beste høyttalere", men tar du f.eks dagens modell 3.7i, så spiller det bedre enn alt i nærheten av pris.
    Det er det ikke bare jeg som mener. 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Som uoffisiell Larkin Poe agent her på sentralen føler jeg meg forpliktet til å legge ut aller siste tilkomst i Tip O The Hat serien med coverlåter av ymse opphav og stilarter.
    Lagt ut for et par timer sida. 😊
    Til glede for powern, ptb, sundkoien og flere med. 😊
    Litt nedpå denne gang. Everly Brothers.
    Den uoffisielle Larkin Poe agenten i Blåskogen takkes for lysglimt i hverdagen :cool:
    Til Rachel og Megan - jeg legger meg gjerne i eders fang så dere kan lulle meg i søvn med denne coverlåten uten baktanker.

    Til Skranglefants skarpe observasjoner er å si etter å ha bivånet dem på konsert (herom vet herr Bluesbreaker laaaangt mer en en sølle førstereisgutt) at slik er det bare med søstrene Lovell. Det bare sitter som ei kule alt sammen o_O
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ At de skapte god stemning i de gamle kinolokalene sist de avla Norge en visitt er det vel liten uenighet om :)
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.623
    Antall liker
    58.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner at Cheap Thrills på Mobile Fidelity er interessant for flere.
    I den sammenheng vil jeg nevne et par ting.
    Mofi versjonen låter mye bedre enn andre jeg har hørt, men fremdeles er det ikke snakk om det mange forbinder med "Audiofil lydkvalitet".
    Likevel er det mer klarhet, luftighet, dynamikk og trøkk, - og ikke minst forvrengning i gitarforsterkere med rør og lignende intime detaljer høres bedre.
    Dette får fram "live følelsen" i stua når det skrues opp på volumet.

    Paradokset er at dette (som nevnt tidligere) IKKE er et konsertopptak.
    Det er kun sporet "Ball and Chain" som er fra et liveopptak.
    Ellers er det kun lagt på lyd i studio fra konserter hvor en hører publikum og litt ståk og bråk.
    Dette høres kanskje ut som fake og "billig", men i dette tilfellet fungerer det fabelaktig godt.
    Det låter bare så fett og mer "live" enn det meste annet.😊

    Screenshot_20210409_110906.jpg

    Elusive Discs.




    Lydkvalitet på Youtube er ikke sammenlignbart med det vi snakker om over her, men jvis du ikke VET, vil man tro at dette er live:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn