bluesbreaker
Hundeeier
Ja, når du sier det sjøl vipa.Virkola er nå en gang VIRKOLA
Hvor tar han det fra?
Maja og jeg sitter her i Blåskogen, ser på hverandre og undres, - og ikke et øye er tørt.
Sist redigert:
Ja, når du sier det sjøl vipa.Virkola er nå en gang VIRKOLA
Akkurat slik anlegg vil jeg ha!Du blues, du blues
7 år siden sist, så kanskje jeg skal gjenbesøke den såvidt 40 år gamle RoDas tanker og vurdere om det må revurderes?
Morsomt eksperiment om ikke annet
Dagens _RoDa_ hadde for anledningen på "bestemors drøm" fra verdens minste nettbutikk run4.no
Steigen løpesokker med gnagsårgaranti, sterkt anbefalt.
Vis vedlegget 1003686
GamleRoDa aksepterer UngeRoDas områder og tar utfordringen
btw, låvedører er penere med lyst trekk og fint treverk
Vis vedlegget 1003687
Støttes! Fortsatt vellykket! Avundsjuka borte, sikkert pga engelsk trebokstaverssub som deles på 40-ish hjemme også.
Suben i @bluesbreaker sitt anlegg er noe av grunnen til at det er så kult!
@vipa koste seg også
Vis vedlegget 1003688
GamleRoDa opplever det litt annerledes. Mer detaljer på Bluessound ala 2024.
Mens gamlesounden kanskje hadde en viss karakter eller egenlyd så oppleves nysounden mer rett gjennom, hull gjennom eller ufarget om du vil.
Det derre Boine vanngreiene var rett og slett vått i stua! Godt hjulpet av fine NuffeMaja såklart
Ditto! Noe som jeg synes nysounden gjør bedre er at det er mer naturlig størrelse på elementene i lydbildet.
Mens gamlesound gjorde ting lager than life har nysound en mer naturlig presentasjon. Fortsatt stort lydbilde og før jeg ble innlyttet så var det uvant høyde.
En refleksjon er at jo bedre en konstruksjosmetode - her magnestat - gjøres, jo mindre låter det av metoden.
Vet ikke om det gi mening , men jeg synes at jo bedre høyttalerne er, jo likere låter det. Modellene høyest på stigen låter mindre som åpen baffel, dipol, horn etc enn de rimeligste modellene gjør.
Tja, vet ikke helt. Reflekterte ikke over dette i nysounden. Enten er det bedre, eller så bryr ikke GamleRoDa seg så mye om det.
Opplevde altså ikke dette som et område som det ikke leveres på.
Presist nok. Detaljert i massevis.
@vipa er i utgangspunktet presis nok han. Men da den rette plata kom på så ristet det såpass av kamera slet med fokus og vipa kunne hoppet rett inn som vikar for Finn Carling. I et rom i et hus i en hage. På bøgda.
Vis vedlegget 1003689 Vis vedlegget 1003690
Ska sei!
Ikke så uenig i dette. Men jeg synes minusene har blitt mindre og knapt verdt å merke seg.
Men, ja, dette er ikke det mest brutale. Selv om det er litt brutalere enn gamlesounden. Mer detaljer synes jeg det har nå.
Digger dette oppsettet og racket med alt dets innhold gi et sterkt vil-ha behov!
Vis vedlegget 1003691
Platespilleren er noe av det aller vakreste jeg vet om!
Vis vedlegget 1003692
Vis vedlegget 1003693
Vis vedlegget 1003694
om det skulle være noe som helst tvil:
Vis vedlegget 1003695
Digger deg og digger oppsettet ditt @bluesbreaker
Takk for en god dag!
Takk for turen @vipa
mvh
Ja ikke sant."Tipper det låter bra hos deg også, når Mari Boine skvetter vann ut i rommet. "
Bildene, bildene 🫣
Hva het den vannskvettelåta igjen?
Jeg vil sterkt anbefale herr Vipa å la skiva til Mari Boine & Bugge Wesseltoft - Amame få skylle inn over stue, kropp og sjel i sin helhet.Ho drøppa litt i Casa Vipa også gett 🫣
Takk for det T.Takk for mange flotte innlegg fra øssfollinger og Innlendinger! Supert at dere tar dere bryet
Får bidra med litt voffse-bilde da, go jinta oppe i BlåskogenTakk for det T.
Må jo gjøre litt annet enn å poste bilder av bikkjer og katter for å beholde LITT troverdighet på HIFI sentralen.
Fantastisk låt, vi brukte den på OHC i 1981/82 også. Meget bra lyd i den plata .Fikk inspirasjon fra Cash til å finne fram denne.
Vis vedlegget 1004476
Jeg husker "School" ble spilt på et fabelaktig system i Gøteborg for noen år sida.
Det var Stylus som hadde satt sammen et anlegg med YG, Moon, Brinkmann, Lyra og Nordost.
Det var vannvittig bra, som det låt.
Et "hifi moment" jeg aldri vil glemme.
BOMBE!Fantastisk låt, vi brukte den på OHC i 1981/82 også. Meget bra lyd i den plata .
Itte bære hos dæ vipa…… her må je skifte sokker hør gang den spillesHo drøppa litt i Casa Vipa også gett 🫣
Åh? Har du den?Fikk lyst til å spille den jeg også.
Vis vedlegget 1004789
Har gått til anskaffelse av våtdrakt.Itte bære hos dæ vipa…… her må je skifte sokker hør gang den spilles
gismo
Som Willoch sa; - spørsmålet er feil stilt.Åh? Har du den?
Takk for en herlig beskrivelse av årets messe!!Mine favoritter fra Oslo HiFi Show.
Jeg fikk ikke hørt absolutt alt. Og hvertfall ikke på optimal måte, men ut fra det jeg hørte, har jeg plukket tre oppsett i ulike prisklasser.
PMC. Bladelius.
Klar og presis gjengivelse oppover.
Kunne ønsket meg mer fylde i mellomtone, men veldig engasjerende og høy fottramp-faktor. Jeg er nesten like forundret hver jeg hører PMC. Hvordan er det mulig å få til denne bassen fra en høytaler med såå lite fotavtrykk?!
Vis vedlegget 1006849
Popori Boulder Kuzma
Vis vedlegget 1006850
Elektrostat som gjengir musikk transparent og luftig, med naturlige stemmer og fantastisk gjengivelse av strengeinstrumenter. Det låter uanstrengt og fritt. Høyttalernr forsvinner, og det blir etterhvert slik at en hører på musikken, og ikke anlegget. Og de spiller bass. Paneler som spiller så bra bass uten sub, er sjelden.
Absolutt et stereoanlegg jeg kunne tenkt meg å eie. Ikke billig, men det er lov å drømme.
Så er det den såkalte rosinen i pølsa.
MBL X-treme 101 II.
Vis vedlegget 1006853
Først; Prisen er det mange som er opptatt av. Det forstår jeg egentlig ikke.
De få som kjøper dette, trenger ikke spørre om pris.
Vi andre får bare glede oss over at det i det hele tatt er mulig å oppleve dette systemet i Norge. Ellers blir dette vist på de største hifi-messene som Axpona i USA, München, Toronto, Warszawa Hong Kong og lignende.
Jeg har tidligere hørt disse MBL i Warszawa, og det var virkelig en skjellsettende opplevelse.
Jeg tror faktisk de spilte enda bedre der.
Så vidt jeg husker var det mer elektronikk tilkoblet.(?) Det kan også være ulikt rom og musikkvalg som gjør opplevelsen litt annerledes.
Litt om min lydopplevelse.
I første omgang, like etter åpningen var det alt for mye folk.
Det var umulig å få en god plass og dermed et riktig inntrykk av hva dette systemet kan prestere.
Sjøl om anlegget er stort, og satt opp bredt finner man også her en Sweetspot.
På slutten av lørdagen hadde vi mulighet til å velge sete, og fikk dermed optimal plassering. Sweetspot var ikke på første rad. Det var best lyd og illusjon på 2.eller 3.rad på midten. Da står Leonard Cohen der. Gjenoppstått i levende live.
Robot-låta til Kraftwerk er magisk.
Spiller den en del hjemme, for Kraftwerk er et eksempel på elektronisk musikk jeg synes er interessant. Låter tålelig godt hjemme også, men på disse MBL blir jeg nærmest dratt inn i en annen dimensjon.
Korsakovs SnowMaiden gjengis med en pondus så det nærmer seg virkeligheten.
Å gjengi et stort symfoniorkester med slik kraft og dynamikk, samtidig som det låter naturlig, er mer krevende enn all annen musikk.
Likedant kirkeorgel. Sjelden jeg hører et system som gjengir hele registeret slik at alt høres klart og definert.
Oftest blir det ved realistisk volum bare mudder i bassen og grums oppover hvis en prøver slik musikk på mer ordinære anlegg.
Mitt eget anlegg har ganske store begrensninger på de to siste eksemplene æ, så det er kanskje litt derfor jeg blir såpass revet med.
Vi tror kanskje at det vi har hørt tidligere er godt, men så oppdager man at det ikke er i nærheten. Trøkk, dynamikk og volum har jeg hørt på mye annet utstyr, men aldri sammen med slik luftighet og klangfarger.
I tillegg er 3D og illusjonen makeløs.
Til og med Madonnas Holiday låt bra!
Vis vedlegget 1006852
Vi masekopper, besserwissere og dekksparkere, må bare takke for at bransjen gir oss mulighet til å oppleve en slik messe, også i lille Norge.