Det blir litt oppstyr når Hedmarksgeriljaen er på vei til Gøteborg.
Oppbudet av bevæpnet politi var nok ikke til ære for oss. De var der pga bortelagets fotballsupportere (!)
Mye tyder på at fotballinteresserte er mer ugreie enn hifi-folket.
Etter messehelg med mange inntrykk og opplevelser, er det på sin plass med en liten oppsummering.
Dette var min 4. Hifi-messe i Gøteborg.
Det er jo ikke alt en får hørt like mye og nøye på, så det må leses som "meg, der og da".
Litt om inntrykk, lyd og "highlights":
Årets messe hadde ny arrangør, "SweetSpot". Bra at noen tar over pinnen.
Det har vært snakk om at denne største messa i Skandinavia skal holdes annenhver gang i Gøteborg og Stockholm. Vi får se.
Hotellet som tidligere hadde flest utstillingsrom (Elite Avenue) var bytta ut til Scandic Crown. Heden var bytta ut med Scandic Europa.
For to år sida ville jeg si at nesten samtlige på Elite hadde mer eller mindre god lyd.
Kan dessverre ikke si helt det samme om årets Crown. Det var tydelig at flere slet med akustikken i rommene.
En av utstillerne som også denne gangen hadde et av de mest vellykkede oppsettene, sa han hadde brukt ca.10 timer på å finne best mulig lyd i rommet. Han var likevel ikke helt fornøyd. Jeg synes at han også nå hadde svært god lyd, men på forrige messe, på Elite, spilte et rimeligere anlegg med samme fabrikater MER enn fantastisk. Bare ett eksempel.
Ellers er mitt inntrykk at det tidligere har vært flere større anlegg, og også noen flere utstillere. Jeg har ikke dokumentasjon på dette, men jeg tror det stemmer. (?)
Mindre anlegg betyr ikke at alt er "smått", langt i fra. Det blir fremdeles vist utstyr som er både digert og mer sjelden at en har mulighet til å høre. Prislappene er i mange tilfeller blitt nokså ublyge. En integrert forsterker som på forrige messe kostet intet mindre enn ca 450 tusen er kommet i en mkII versjon. Prisen er nå ca 650 tusen.
- Men heldigvis er dette en fantastisk forsterker som uten tvil gjør en god jobb.
At ting er kostbart tar ikke fra meg gleden av å høre god lyd. Jeg drar ikke på messe for å handle, men for å underholdes og kose meg.
Heldigvis er ikke alt like dyrt.
Som
@Karmana også har skrevet, ble flere av oss imponert over QAcoustic.
Et komplett anlegg med rimeligste amp og streamer fra Cambridge kom på rundt 33tusen.
Dette vil jeg si var messas BEST BUY. I hvert fall blant greiene jeg hørte.
Høyttalerne kostet 5000 SEK for paret.
Det er de med trefinish-look på bildet under.
Det spilte svært bra og underholdende, med volum, tempo og smekk. For prisen, helt utrolig.
De hadde også gulvstående til 20 tusen som selvfølgelig spilte mer bass. De hvite over. Også disse må betegnes som usedvanlig godt kjøp.
Det ble bare spilt "rocka" musikk, så hvordan det låter med f eks en strykekvartett vet jeg ikke. QAcoustic var ukjent for meg, men absolutt noe jeg hadde vurdert hvis plassen er begrenset og budsjettet skal holdes nede.
Danish Audio Group (Børresen, Aavik,Anzuz)
hadde denne gangen et oppsett inkludert platespiller. En Origin Live med Ionic pu.
Gismo og Karmana på front-seats.
Karmis ville høre Tin Pan Alley med SRV.
Ja, den hadde de på vinyl.
Forventet da at disse folka hadde 45rpm versjonen fra Analogue Productions.
Men, neida! En billig repress fra Music on Vinyl ble lagt på tallerkenen.
Vi hørte øyeblikkelig at det satt som ei kule!
Ikke hver gang jeg har vært like begeistret for Børresen, men her, med dette oppsettet, i dette rommet, var det virkelig bra synes jeg.
Ikke var det tørt, ikke analytisk - "too much hifi", eller "sjel-løst". Det var bloomy, rytmisk, tight og avslappende naturlig.
Børresen låter alltid bra, men det er ikke hver gang det har gitt meg så mye utover dynamikk, presisjon og klarhet. Her var det hele på plass.
Høyttalere var de "rimelige" X2 til ca 100 tusen. Jeg har hørt oppsett med Børresen i millionklasse som har gitt meg dårligere lytteopplevelse.
Dette låt bra på streaming også.
Sympatisk, spilte danskene noe de kalte Dansk Folkemusikk. Kim Larsen og Kjukken m låta "Langebro".
Det var så en (jeg) umiddelbart kunne tenkt seg en haandbajer og en lille en.
Listen to Langebro on your streaming service
tidal.com
Forts. følger.