BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.603
    Antall liker
    64.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det går ei kraftlinje gjennom skogen ikke så langt unna. Må jo ha strøm til stereoen. 😊
    For å hindre strømbrudd når trærne blir snøtunge og knekker, så drives det forebyggende arbeid.
    Kraftselskapet bruker helikopter med ei kolossal motorsag hengende under.
    Det er første gang jeg ser dette. Imponerende presisjonsarbeid!
    IMG_20240928_105428.jpg


    Ellers er det fremdeles T3 som får spilletid.
    Tony Joe White. Panther Ridge.
    Et spor som dukket opp på Tidali sommer.

    Det skal visst komme et nytt album nå i oktober, men det er foreløpig lite info.



     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.673
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det gikk et slikt helikopter her i fjor og gamle E18 ble sperret mens de holdt på. Var litt av noen sager de hadde hengende under. Vi ventet vel ca 10 minutter mens de holdt på. Skal si det føyk kvist rundt om. God helg! 😉
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.900
    Antall liker
    18.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ellers er det fremdeles T3 som får spilletid.
    Tony Joe White. Panther Ridge.
    Et spor som dukket opp på Tidali sommer.

    Det skal visst komme et nytt album nå i oktober, men det er foreløpig lite info.

    Et spor til som dukket opp er Living off the Land. Den låta har litt ZZ Top viber over seg!


    Edit: ”The original 'Snakey' was recorded in 2002 at Tony Joe's studio in Franklin, TN and mixed directly to DAT from the reel to reel. 'Feeling Snakey' is a newly mixed + mastered version of the original album designed to capture more clarity from the instruments and TJW's vocals. It will be released digitally on November 1st."
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    31.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det går ei kraftlinje gjennom skogen ikke så langt unna. Må jo ha strøm til stereoen. 😊
    For å hindre strømbrudd når trærne blir snøtunge og knekker, så drives det forebyggende arbeid.
    Kraftselskapet bruker helikopter med ei kolossal motorsag hengende under.
    Det er første gang jeg ser dette. Imponerende presisjonsarbeid!
    Vis vedlegget 1060759

    Ellers er det fremdeles T3 som får spilletid.
    Tony Joe White. Panther Ridge.
    Et spor som dukket opp på Tidali sommer.

    Det skal visst komme et nytt album nå i oktober, men det er foreløpig lite info.



    Stilig! Fikk James Bond vibber her nå.... :cool:🔫

    James Bond World-is-Not-Enough-Helicopter-Stunt-at-Pinewood.jpg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.787
    Antall liker
    70.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bare streaming for tiden! Er det ikke like greit å selge Ravnen og oppgradere til Lumin X1? Platene dine kan jeg hente, så slipper du selv å frakte dem til den lokale skolens loppemarked.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    31.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Riktig kur er selvfølgelig Grappa.
    En i hvert ben. (kne) 😊
    Grappa, fytte rakkern for noe piss!
    Det vil si, helt til Fru Lagga og jeg nøt noen bedre middager i Navigli, Milano.
    Vi la vel igjen nok penger til at kelneren vår nektet oss å gå før vi hadde smakt på et glass grappa fra hjemstedet hans.
    Den var vellagret, med både smak og farge fra fatet, og smakte helt fortreffelig. 😋
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    3.765
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vi nå da enige om! Det vi har lært, er at om en Grappa er blank - så er det DRIT.
    Har Vinmonopolet noe godt å tilby?
    Det var ment for å bygge opp under det du skrev :)
    Jeg vet ikke hva de har på polet nå, kjøper alltid i Italia. Min høydare var da vi var på fabrikkbesøk på Poli og fikk smake en grappa som hadde ligget på fat siden 1956 og holdt ca 80%. Her er to blanke jeg liker:


    930035_f99724f7cb17bca33f83fda4dba21c5d_t.jpeg

    930059_039202e1484b4fa9909cf1a3eee86ef4_t.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.603
    Antall liker
    64.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vi nå da enige om! Det vi har lært, er at om en Grappa er blank - så er det DRIT.
    Har Vinmonopolet noe godt å tilby?
    Ser @vidarje kom meg i forkjøpet og postet mens jeg skrev. Tror han har mer peiling enn meg, men dette ble vel litt for enkelt @Lagga 🤔😊
    Jeg er på ingen måte ekspert på hverken grappa eller andre polvarer, men jeg har vært noen ganger i Italia. Jeg har veldig sansen for dette landets matkultur m tilbehør. Da blir det så man prøver, smaker og leser seg opp littegrann.
    Grappa drikker man ofte etter maten. Gjerne til kaffen, eller oppi kaffen. 😊

    Hvorvidt grappa er blank eller farget kommer an på to ting.
    Grappa er laget av destillatet fra restene fra vinproduksjon. Som kjent lages ulik vin av forskjellige type druer.
    Hvis disse druene avgir farge, så får også brennevinet litt farge. Det andre er at enkelte grappa blir lagret på eikefat. Disse vil få den gul-gyldne fargen pga fatet.
    Som andre brennevin vi kjenner blir smaken litt mer avrundet og oppleves fyldigere etter lengre lagring. Som whisky, cognac, armagnac mm. Det virker som at du liker disse best, men det er mulig å drikke begge typer.
    Personlig har jeg et lite "avvik" 🙈, da jeg kan like at det smaker brennevin. Drikker derfor like gjerne spansk brandy som dyr fransk cognac.
    Den blanke grappaen er (oftest) lagret på ståltank.
    Den jeg har i glasset er en blank grappa laget i Piemonte på Nebbiolo-drue, lagret i 15 mnd. Den smaker mye forskjellig sjøl om den ser ut som 45%polsprit.
    Det er dårlig utvalg av grappa på Vinmonopolet. Nordmenn er lite kjent med denslags. Bestillingsutvalget gir litt mer å velge fra, men Systembolaget har bedre utvalg.
    Den i glasset heter Rovero Grappa Nebbiolo.
    -Men det spørs om DU kanskje heller skal gå for en gylden en fra fat. 🙂
     
    Sist redigert:

    rca45

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    52
    Antall liker
    130
    Sted
    Ørje
    Det er vi nå da enige om! Det vi har lært, er at om en Grappa er blank - så er det DRIT.
    Har Vinmonopolet noe godt å tilby?
    Ente så pessgæærn denna:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.541
    Antall liker
    36.405
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det var vel denne vi hørte på et av de bedre oppsettene i Göteborg blues?

    IMG_6170.jpeg


    Låter itte helt gæli her på Botilsrud på en mandag formiddag heller🤗🎶
    Litt lav gain på streaming men om man har nok hestekrefter i banken… blir det bra lell😊

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.603
    Antall liker
    64.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ente så pessgæærn denna:
    Det ser ut som du har finere drikkevaner enn meg.👌 😊 Denne er helt sikkert god.
    Jeg vet ikke helt hva det innebærer, men jeg ser druene lagres på fat separat i minst 12 år. Det er vel før destilliering, og nokså spesielt (?). Blir høy pris av slikt, ser jeg. 🙂
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.603
    Antall liker
    64.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel denne vi hørte på et av de bedre oppsettene i Göteborg blues?

    Vis vedlegget 1061418

    Låter itte helt gæli her på Botilsrud på en mandag formiddag heller🤗🎶
    Litt lav gain på streaming men om man har nok hestekrefter i banken… blir det bra lell😊

    gismo
    Ja, bra lyd. Gubben på HiFi Consult velger ikke demo-materiale på måfå. 😎
    Har ikke tenkt på at det er spesielt lav gain, men hjemme er det (dessverre) mindre smekk.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.541
    Antall liker
    36.405
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja, bra lyd. Gubben på HiFi Consult velger ikke demo-materiale på måfå. 😎
    Har ikke tenkt på at det er spesielt lav gain, men hjemme er det (dessverre) mindre smekk.
    Oppnår nok ikke helt samme smekken her heller som vi hørte der, selv om det finnes masse krefter i racket her😎
    Har nok noe med helheten (kilde, amp, talere) å gjøre vil je tru, men overraskende bra lell🤗

    gismo
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.312
    Antall liker
    31.018
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ser @vidarje kom meg i forkjøpet og postet mens jeg skrev. Tror han har mer peiling enn meg, men dette ble vel litt for enkelt @Lagga 🤔😊
    Jeg er på ingen måte ekspert på hverken grappa eller andre polvarer, men jeg har vært noen ganger i Italia. Jeg har veldig sansen for dette landets matkultur m tilbehør. Da blir det så man prøver, smaker og leser seg opp littegrann.
    Personlig har jeg et lite "avvik" 🙈, da jeg kan like at det smaker brennevin. Drikker derfor like gjerne spansk brandy som dyr fransk cognac.
    Den blanke grappaen er (oftest) lagret på ståltank.
    -Men det spørs om DU kanskje heller skal gå for en gylden en fra fat. 🙂
    Jeg kan forholde til det du skriver 'breaker, min hovedinteresse i dram er maltwhisky, og innimellom er det noen som er helt "clean", det jeg vil kalle en "ærlig"
    whisky, og som da pleier å ha litt igjen av spritpreget. Og når jeg er i det lunet, og drar fram en slik, er det helt innafor. :giggle:

    De blanke grappaene jeg har smakt, har derimot vært veldig sprit- og druekjernepreget, og det har blitt for mye for meg.

    Men både fruen og jeg elsker Italias matkultur og det som hører med, så jeg har ikke gitt opp. 😋
     

    rca45

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2023
    Innlegg
    52
    Antall liker
    130
    Sted
    Ørje
    Det ser ut som du har finere drikkevaner enn meg.👌 😊 Denne er helt sikkert god.
    Jeg vet ikke helt hva det innebærer, men jeg ser druene lagres på fat separat i minst 12 år. Det er vel før destilliering, og nokså spesielt (?). Blir høy pris av slikt, ser jeg. 🙂
    Det er nok Polet som surrer med oversettingen sin tenker jeg.

    Det er destillatet som lagres ikke druene.
    Sitat fra produsenten her:

    AGEING

    In 225 liter barriques made of Allier, Troncais and Limousin wood, for a minimum period of 8 years, during which the alcohol content of the distillate is progressively reduced up to 45 degrees. A year before being bottled, the distillate is decanted from the barriques into a large oak barrel, so that the various spirits can slowly harmonize. The Cantina Privata is bottled only in the best years, in a blend made up of 65% Nebbiolo grappa from Barolo and Barbaresco and 35% Moscato d'Asti grappa.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.857
    Er også glad i Grappa, men foretrekker de med den rå brennevinssmaken. Det funker for meg som digestif. Lagrede, mer fancy varianter blir liksom en helt annen idrett, synes jeg. Har spart mye penger på det opp gjennom årene :D
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.607
    Antall liker
    13.766
    Denne er ei heller så pessgær`n til hverdags mine herrer.
    For oss er det bare en kort svipptur over grensa til det gromme polet i Strømstad Lagga ;)


    Beste grappaen jeg har smakt var i Verona i 2011.
    En brun vellagret sak destillert på restene fra druen som benyttes til Amarone vin.
    Å du og du :love:
    Nest beste var en blank sak på en lokal cafè i Montecatini, en liten by øst for Pisa, 15 år gammel sammen med en nydelig cappuccino :cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.603
    Antall liker
    64.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som mange sikkert har fått med seg, så døde en av tidenes beste låtskrivere, Kris Kristofferson nå i helga. Han ga ut mange album med egne sanger, og var skuespiller i flere filmer. Han var også med i country-supergruppa The Highwaymen.
    Kristofferson var det vi kaller Norgesvenn. For noen år sida gjorde han en konsert her på Hedmarken på en gård på Helgøya. Han var ikke større på det.
    KK mottok Erik Bye's minnepris. Bye sa at Kristofferson var en av gutta som ikke holdt kjeft når ting burde sies.
    Heldigvis ble han en gammel mann.

    KK var gift med Rita Coolidge det meste av 70-tallet, da begge var store artister.
    Det er vel en slik sang man kan kalle en truseløsner. Vakkert er det hvertfall.
    Samme duett med Norah Jones.
    Her er han 87 år gammel. For en kar!

    Min KK-favoritt
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.041
    Antall liker
    30.036
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som mange sikkert har fått med seg, så døde en av tidenes beste låtskrivere, Kris Kristofferson nå i helga. Han ga ut mange album med egne sanger, og var skuespiller i flere filmer. Han var også med i country-supergruppa The Highwaymen.
    Kristofferson var det vi kaller Norgesvenn. For noen år sida gjorde han en konsert her på Hedmarken på en gård på Helgøya. Han var ikke større på det.
    KK mottok Erik Bye's minnepris. Bye sa at Kristofferson var en av gutta som ikke holdt kjeft når ting burde sies. Heldigvis ble han en gammel mann.

    KK var gift med Rita Coolidge det meste av 70-tallet, da begge var store artister.
    Det er vel en slik sang man kan kalle en truseløsner. Vakkert er det hvertfall.
    Samme duett med Norah Jones.
    Her er han 87 år gammel. For en kar!

    Min KK-favoritt
    Takk for KK og Rita Coolidge!

    Mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.603
    Antall liker
    64.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20241003_014523.jpg

    Høymesse med Nick Cave and The Bad Seeds.
    En kan bli relliøs av mindre...

    Menigheta:
    IMG_20241003_015417.jpg

    IMG_20241003_015130.jpg


    Et vitne :
    IMG_20241002_221119.jpg


    Predikanten :
    IMG_20241003_020003.jpg

    IMG_20241004_114512.jpg


    Dagens preken :
    IMG_20241003_020133.jpg

    IMG_20241003_015912.jpg



    Frelsen.
    IMG_20241003_022044.jpg

    IMG_20241002_231914.jpg

    IMG_20241003_012859.jpg


    Wow!
    Cave&Co hadde samlet en broket forsamling fra alle lag av befolkningen, med stor spredning i alder.
    Det er vanskelig å ikke la seg innfange i sekten. Intense greier som jeg ikke vil glemme på ei stund.
    Jeg tror de holdt på ca 2 1/2time. Det ble framført mye fra siste albumet Wild God, men også eldre klassikere som Papa Won't Leave you Henry, Weeping Song, Red, Right Hand, Jubilee Street, Mercy Seat, Into My Arms m fl.
    Risikoen er stor for at jeg vil la meg innlokke også neste gang mesteren holder vekkelsesmøte her i kongeriket.
    🙂
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn