Igjen masse morsom lesning, og spennende at du samler noen lytteinntrykk med farging i form av platespillere og rĂžr........... hvis det er lov Ă„ si.
Takk for interessen, T.

Det er klart at det er lov Ă„ si.

Det er vel ingen av disse anleggseierne som er nevnt over her, og heller ikke jeg, som er spesielt opptatt av at lyden ikke skal vĂŠre farget. Det finnes grenser sjĂžlsagt.
Det er vel best at jeg snakker kun for meg sjĂžl.
Hvis fravÊr av farging er goal, da er det nok bedre Ä gÄ andre veier enn Ä fikle med rÞrutstyr.
Jeg for min del har rÞr i kjeden fordi jeg synes oppsettet mitt lÄter best med rÞr-amp, - rent subjektivt.
Det er pÄ sin plass og nevne at jeg sjÞl bruker en Octave rÞrforsterker. Octave har rykte pÄ seg for ikke Ä lÄte som det folk ofte forbinder med hva de kaller "rÞrlyd".
Varme, rundhet flĂžyel osv osv.
Disse ordene stemmer dÄrlig med Octave.
Jeg er mindre opptatt av hva som lÄter "korrekt".
Jeg gÄr ganske ofte pÄ konserter med nesten all slags musikk, og har derfor et avslappet forhold til dette med hva som er korrekt lyd.
Det er lett Ä gÄ seg bort i adjektiver. Likevel :
Ulike typer rĂžr bidrar som regel til mer livaktighet og kan motvirke at det en lytter til hĂžres for "tĂžrt" ut.
Ofte opplever jeg mer timbre, eller klangfarger, nÄr det stÄr rÞr i kjeden.
Man kan ogsÄ tune lyden i den retningen man vil med ulike valg av rÞr. Kunne sagt mye annet som skjer, men fÄr prÞve Ä avgrense.
Det er sikkert riktig, at det er det du kaller farging som er Ärsaken til at rÞr innvirker pÄ slikt jeg nevner over.
Jeg tenker ikke pÄ det som farging, men som god lyd. Noe som tiltaler meg.
PÄ en mÄte blir ikke farge et negativt begrep, men heller et slags virkemiddel for Ä oppnÄ Þnsket resultat. Et personlig og bevisst valg altsÄ.
Det som er viktig for meg, er at jeg fĂžler meg engasjert og blir opptatt av musikken.
NÄ er det ikke slik at jeg synes alle anlegg med rÞr lÄter bra, eller at man mÄ ha rÞr i kjeden for at det skal lÄte godt. Langt i fra.
Det finnes flust av eksempler pÄ det motsatte.
Det samme gjelder forsÄvidt mht platespillere, pickuper og alt som har med avspilling av vinyl Ä gjÞre.
Jeg er ikke sÄ forstokket at jeg mener at vinyl lÄter best, - uansett liksom. For det er ikke tilfelle.
For meg er det mer slik at det er flere veier Ä gÄ. Et stereoanlegg vil alltid vÊre et kompromiss. Mer eller mindre.
Hvis man ikke innser dette vil man aldri bli fornĂžyd. Slik tenker i hvert fall jeg.
Hvis man skal bli fornÞyd med systemet man spiller pÄ hjemme, er noe av det viktigste Ä vite hvor man vil i lydlandskapet.
AltsÄ at man har en retning Ä fÞlge.
SÄ fÄr man gjÞre sine valg og prioriteringer etter smak og lommebok.
Det vi ikke fÄr gjort noe som helst med er kvalitet pÄ innspillingen, mastering og om mediet (plater, cd, tape, osv) er i perfekt fysisk skikk.
Det er kanskje den faktoren som har stĂžrst betydning for om avspillingen er av hĂžy kvalitet. Likevel blir dette snakket SVĂRT LITE OM, sammenlignet med hĂžytalerprinsipp, type DAC, kabler, fĂžtter og underlag, om platespiller skal vĂŠre remdrevet eller DD. hvilke type rĂžr som er best, osv osv.
Bare noen tanker i farta.