K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Remastreeingen av den nye Bob Dylan boksen var vellykket i mine ører. Det til tross for gamle mastere
Du, det kunne jeg fortalt deg med en gang. ;Dpengesluk skrev:Da vet jeg hvor vi har Vredens. Så sparer man i hvertfall tid heretter!
Så lenge som det gjøres som beskrevet er det jo den eneste måten de kan gjøre det på for så å kunne legge det ut på 24/96...vredensgnag skrev:Det er jo naturligvis fullt mulig å gå tilbake tilbake til disse tapene, og gjøre en "såkalt" remaster, booste frekvensene som har mattet av, prøve å rense opp litt, og så legge det ut på 24/96. Men om man sammenligner bildet av den remasteren med en autentisk high-res fra eksempelvis 2L, så ser man helt ulike ting.
Ingenting over Redbook-nivå (faktisk under) på Getz/Gilberto, og mengder av info opp til 44kHz på det 2L har utgitt.
Dette vet man naturligvis, men regner tydeligvis med at kundene ikke bryr seg.
Slik ser en ordentlig high-res fil ut - godt med musikkinformasjon over det vi kjenner som Redbook-grensen, og ingen dither-støy eller annen støy i topp, og heller ingen kunstige støybånd. Dette er musikkinformasjon.diyAudio skrev:Så lenge som det gjøres som beskrevet er det jo den eneste måten de kan gjøre det på for så å kunne legge det ut på 24/96...vredensgnag skrev:Det er jo naturligvis fullt mulig å gå tilbake tilbake til disse tapene, og gjøre en "såkalt" remaster, booste frekvensene som har mattet av, prøve å rense opp litt, og så legge det ut på 24/96. Men om man sammenligner bildet av den remasteren med en autentisk high-res fra eksempelvis 2L, så ser man helt ulike ting.
Ingenting over Redbook-nivå (faktisk under) på Getz/Gilberto, og mengder av info opp til 44kHz på det 2L har utgitt.
Er det dette du beskriver som juks og lureri ??
Nei, dette er nok skivebom, vredensgnag.vredensgnag skrev:Filtrering, rekonstruksjon og noise-shaping, og vips så har man laget seg en high-res der det ingen high-res info er.
Kunne du ikke ganske enkelt svare - og ikke alle mulige grafer og hvissvass som er OT...vredensgnag skrev:Ufattelig at folk syns slikt er kurant.diyAudio skrev:Så lenge som det gjøres som beskrevet er det jo den eneste måten de kan gjøre det på for så å kunne legge det ut på 24/96...vredensgnag skrev:Det er jo naturligvis fullt mulig å gå tilbake tilbake til disse tapene, og gjøre en "såkalt" remaster, booste frekvensene som har mattet av, prøve å rense opp litt, og så legge det ut på 24/96. Men om man sammenligner bildet av den remasteren med en autentisk high-res fra eksempelvis 2L, så ser man helt ulike ting.
Hvor mange ganger skal jeg behøve å svare?diyAudio skrev:Kunne du ikke ganske enkelt svare - og ikke alle mulige grafer og hvissvass som er OT...vredensgnag skrev:Ufattelig at folk syns slikt er kurant.diyAudio skrev:Så lenge som det gjøres som beskrevet er det jo den eneste måten de kan gjøre det på for så å kunne legge det ut på 24/96...vredensgnag skrev:Det er jo naturligvis fullt mulig å gå tilbake tilbake til disse tapene, og gjøre en "såkalt" remaster, booste frekvensene som har mattet av, prøve å rense opp litt, og så legge det ut på 24/96. Men om man sammenligner bildet av den remasteren med en autentisk high-res fra eksempelvis 2L, så ser man helt ulike ting.
Da forstår jeg at det er så enkelt at du får holde på med ditt korstog.vredensgnag skrev:Hvor mange ganger skal jeg behøve å svare?diyAudio skrev:Kunne du ikke ganske enkelt svare - og ikke alle mulige grafer og hvissvass som er OT...vredensgnag skrev:Ufattelig at folk syns slikt er kurant.diyAudio skrev:Så lenge som det gjøres som beskrevet er det jo den eneste måten de kan gjøre det på for så å kunne legge det ut på 24/96...vredensgnag skrev:Det er jo naturligvis fullt mulig å gå tilbake tilbake til disse tapene, og gjøre en "såkalt" remaster, booste frekvensene som har mattet av, prøve å rense opp litt, og så legge det ut på 24/96. Men om man sammenligner bildet av den remasteren med en autentisk high-res fra eksempelvis 2L, så ser man helt ulike ting.
Det er tull det de holder på med. De er unnfallende overfor kunder som vil ha proveny på utgivelsene, de omarbeider filer når de avsløres, men hele tiden i et forsøk på å late som om det er high-res innhold i materiale som umulig kan inneholde slikt.
Dette undergraver det legitime high-res markedet, og merkelig nok forsvares det de gjør av folk her inne.
Og grafene er da langt fra OT. De er da høyst relevante til diskusjonen.
Den tekniske delen av forklaringen holder ikke mål, men som personlig overbevisning og prinsipp er det definitivt god fisk. Det er som sagt ingenting i veien med overkill.pengesluk skrev:Denne vinklingen og tekniske forklaringen på akkurat denne veien å kjøre prossessen må da være god fisk, eller..?diyAudio skrev:Fra min platespiller (highest high end 80 tall) kjører jeg via en ADC som sender 384k/32bit inn til min Mac og jeg lagrer dette som en AIFF fil....vredensgnag skrev:Bruk hodet litt på denne påstanden:pedal skrev:He-he. Tøysekoppen.vredensgnag skrev:Derfor er de også uvillige til å erkjenne dette opplagte forholdet. Det handler ikke om unntakstilfeller, det handler om 95% av katalogen deres.
---------
Vel, vel. Jeg har ingen illusjoner om å påvirke deg i riktig retning.
Men jeg oppfordrer som sagt alle andre som leser i denne tråden til å sjekke ut de mange gode tilbudene på HDTracks.
Og fortell meg hva som fortjener "tøysekoppen" i forhold til albumene på denne linken:
https://www.hdtracks.com/index.php?file=classic_albums
Spørsmålet blir da: Hva skal jeg betegne filene som er lagret i 384k/32bit når kilden er en LP plate...
Jeg kan selvfølgelig nedsample til hva som helst ned til 44.1k/16bit, men for hvert trinn jeg nedsampler blir det litt dårligere lydkvalitet..
Årsaken til at nedsampling gir dårligere lyd er jo veldig enkel:
Uansett hva kildeformatet var så er det BEST BEVART i 384k/32bit, og for hver eneste gang en redusere kvaliteten vil også bevarelsen av kilden bli redusert.
Jeg tror det er på dette området endel har stanget hode opp i ræva på en kamel :
De fleste mastere og da gjerne LP eller tape har nødvendigvis IKKE supersoniske Hi-Rez detaljer på masteren,
men når en digitaliserer en master blir resultatet minst ødelagt hvis en overfører det til høyest mulig samplerate og bitdybde.
Det er dette jeg ser som fordelen når en i tillegg har en avspillings programvare som sampelrate switcher slik at en får bitperfecte data frem til DACen, og denne DACen igjen kan spille av det den får av data.
Det at det var brukt mikrofoner som ruller av ved 15k eller at det umulig kan være innspilte "lyder" ved frekvenser over 20k er totalt uvesentlig.
Det vesentlige er at resultatet ALDRI kan bli bedre enn det masteren inneholder, men en kan unngå å ødelegge mer enn nødvendig ved å digitalisere til en større bitdybde og en større samplerate enn det masteren i seg selv kan inneholde.
Asbjørn, matematikken blir til poesi i dine hender. Artig!Asbjørn skrev:Bitdybden (og dermed dynamikken) på vinyl begrenses av størrelsen på kjedene av vinylmolekyler. De er litt ruglete, men la oss si 0,5 nanometer tykke og 200 nm lange. For enkelhets skyld antar vi at de er krøllet sammen til baller på 10 nm i diameter. Vi antar også at LP-platen er presset med 254 spor pr tomme, altså at hvert spor har max 100 mikrometer = 100 000 nanometer å boltre seg på. Det må nok være litt plass mellom sporene også og selve kuttehodet har litt bredde, sånn at kanskje halve sporbredden er tilgjengelig for signal. Med en oppløsning på +/- ett molekyl er det plass til 50 000 / 10 = 5 000 PVC-molekyler til å kode posisjoner på tvers i det sporet. Da trengs det log2(5000) = 12,3 bits for å kode individuelle molekylposisjoner på tvers av hele sporbredden. Det tilsvarer 12,3 * 6 = 74 dB dynamikk, noe som virker omtrent riktig.
Støttes.kabelsatan skrev:Er lyden fra bluray plater bedre enn lyden fra CD? Jeg synes faktisk at det høres slik ut, både på 2 kanals lydssporet og DTS HD Master Audio lydsporet på blurayplatene. Mer dynamisk og eksplosiv gjengivelse. 2 kanals bluray lyd er 192kHz/24 bit og Hd master audio er 24/96 ukomprimert. Stemmer det?
mvh
ks
Neil Young er i ferd med å gjenutgi hele samlinga si på Blu-Ray. Men Marsboer og han dere vet vil bare si at det er bortkastet fordi de tidlige opptakene ikke holder mer enn Red Book standard. :kabelsatan skrev:Noen som vet hvor det går an å få tak i Bluray Audio plater?
Takker og bukker! Likevel, det der er litt overslagsberegning. Det er mye som kompliserer regnestykket, eksempelvis størrelsen på kontaktflaten og den uregelmessige strukturen i vinylmaterialet (ikke-krystallinsk), som gir en eller annen avveining mellom oppløsning og støy, omtrent som dither i et digitalt medium.pedal skrev:Asbjørn, matematikken blir til poesi i dine hender. Artig!
Hva med praktisk frekvensgang? Kan man beregne hvor høyt opp i frekvens det strekker seg?
Her er min non-redbook samling av Neil Young i FLAC. 24bit 44.1kHz utgavene er egentlig HDCD-varianter som jeg har dekodet (reellt sett 20bit) fordi avspillerenhetene og DACene mine ikke støtter dette:pedal skrev:Neil Young er i ferd med å gjenutgi hele samlinga si på Blu-Ray. Men Marsboer og han dere vet vil bare si at det er bortkastet fordi de tidlige opptakene ikke holder mer enn Red Book standard. :kabelsatan skrev:Noen som vet hvor det går an å få tak i Bluray Audio plater?
B-R er bare en bærer av PCM opp til 24/192. Du kan få nøyaktig samme filer som downloads fra HDTracks, eller på DVD eller DVD-A.
Hvorfor (kun) B-R? Er det fordi du har en multispiller, men ingen lyd-PC?
Fin samling, det der!marsboer skrev:Her er min non-redbook samling av Neil Young. 24bit 44.1kHz utgavene er egentlig HDCD-varianter som jeg har dekodet (egentlig 20bit) fordi avspillerenhetene og DACene mine ikke støtter dette:
Jeg skal ta en gjennomlytt og rapportere når jeg får tid. Lenge siden jeg hørte på Neil Young sist.pedal skrev:Fin samling, det der!marsboer skrev:Her er min non-redbook samling av Neil Young. 24bit 44.1kHz utgavene er egentlig HDCD-varianter som jeg har dekodet (egentlig 20bit) fordi avspillerenhetene og DACene mine ikke støtter dette:
On The Beach: Har du lagt merke til at (på vinyl) side 2 så er lyden bedre enn på side 1? Sånn låter i hvertfall min DVD-A i 24/176. Prøv første spor side 2, kontra første spor side 1.
Jeg er gammeldags og bakstreversk. Bryr meg ikke om nedlasting og lyd fra PC, og jeg skal ha musikken i hyller på veggen. Fikk tak i en brukt Philips BD9500 bluray spiller som viser seg å være imponerende kvalitet rund baut. Fikk nesten hakeslepp da jeg hørte lyden på bluray'en "Gary Moore And Friends- One Night In Dublin, A Tribute to Phil Lynott". Derforpedal skrev:Hvorfor (kun) B-R? Er det fordi du har en multispiller, men ingen lyd-PC?
Satan opererer som kjent under mange navn, men Larkus er nok ikke et av dem. Høres jo ut som en profet fra det gamle testamentetmusicman skrev:En gang Larkus,alltid Larkus,,, ;D
Forøvrig er diverse nick en stor uting. Hvorfor bytte nick ? For å begynne på nytt kanskje?
Nei det hjelper nok ikke med nytt nick, vi er og blir de vi er på godt og vondt.
Hmmmmmmm.....!!???? :-\ men er det ikke et av kabelsatans tidligere nick/navn - eller....??kabelsatan skrev:Satan opererer som kjent under mange navn, men Larkus er nok ikke et av dem. Høres jo ut som en profet fra det gamle testamentetmusicman skrev:En gang Larkus,alltid Larkus,,, ;D
Forøvrig er diverse nick en stor uting. Hvorfor bytte nick ? For å begynne på nytt kanskje?
Nei det hjelper nok ikke med nytt nick, vi er og blir de vi er på godt og vondt.
BDP9600 er forresten ikke modellen over, men etterfølgeren til BDP9500. Stort sett samme spiller, men med 3D.
Påkostet innmat har BDP9500 også. Det liker jeg ;D
mvh
ks
Niks! Og tråden er forøvrig off topic så det holder.56fwb skrev:Hmmmmmmm.....!!???? :-\ men er det ikke et av kabelsatans tidligere nick/navn - eller....??
Hmmmmm....???!!!! Merkeligt... ???kabelsatan skrev:Niks! Og tråden er forøvrig off topic så det holder.56fwb skrev:Hmmmmmmm.....!!???? :-\ men er det ikke et av kabelsatans tidligere nick/navn - eller....??
Det kan virke som om temaet bluray-lyd vs. CD-lyd er utdebattert.
Hva ble egentlig konklusjonen? Jeg falt av lasset tidlig i tråden p.g.a. all hi-rez kranglingen ;D
mvh
ks
kabelsatan skrev:Satan opererer som kjent under mange navn, men Larkus er nok ikke et av dem. Høres jo ut som en profet fra det gamle testamentetmusicman skrev:En gang Larkus,alltid Larkus,,, ;D
BDP9600 er forresten ikke modellen over, men etterfølgeren til BDP9500. Stort sett samme spiller, men med 3D.
Påkostet innmat har BDP9500 også. Det liker jeg ;D
mvh
ks
Gratulerer med satans godt detektivarbeid, 56fwb.56fwb skrev:Hmmmmm....???!!!! Merkeligt... ???
Jeg syns da grangivelig at jeg kjenner igjen vegger, Pioneerht, steinplata og SC kablene i svar #363 på denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,59633.320.html
og hva med denne uttallelsen
Kabelsatan har tatt kommandoen over legemet. Profeten Larkus sin sjel er hinsides.
På tide med en skikkelig katolsk exorcist?
mvh
kabelsatan
jfrsvar #332 på samme tråd
samt at jeg er helt sikker på at jeg har sittet i sofaen - noe enhver sporhund vil kunnebekrefte - som er avbildet på i nevnte tråds
svar #392
I tillegg vet jeg at Larkus også var svak for AAS Classic Øl.. jfr svar #395
I tillegg så har larkus også slipt/pusset fortinningen og oksydering av "spader" jfr bildene og svarene # 392 og 427
Dette bilder minner mistenkelig om tidlegere HFS'er Larkus sin hifi-krok.
Og; Når det blir mange nok indisier i en sak -kan de sammen regnes som bevis i saken...
Noen - en satan - som er noe uforsiktige med sannheten her...??? Hvorfor.....????????????????????????????