Blant annet med blindtesting, men det var ikke det jeg tenkte på.Gammeln skrev:Nå ble jeg nysgjerrig, hvordan er dette dokumentert? Ikke ved blindtesting håper jeg?marsboer skrev:Hørselen vår er godt dokumentert. Hva som skal til for god lydgjengivelse er også godt dokumentert.
Jeg tenkte mer på at teorien bak frekvensmanipulering, ulike former for filterløsninger med fordeler/ulemper, impulsrespons og videre er særdeles godt dokumentert og forstått vintenskapelig. Det samme gjelder teorier og praksis bak overføring og manipulering av elektriske signaler og oppbygning av elektronikkretser basert på tradisjonelle komponenter til spesifikke formål.
Det samme gjelder forståelsen for hvordan lyd f.eks reagerer med et rom og hørselen vår.
Det er med andre ord ikke noe som helst nybrottsarbeid som blir gjort på dette feltet. Utfordringen ligger i å kombinere det beste fra alle de veldokumenterte prinsipper i komponenter jeg og du kan benytte, samtidig som vi også må klare å bruke dette utstyret på den beste måten.
Da blir det for dumt å skryte på seg at man lever i forkant av hi-fien fordi man kjører ekstern I2S, en standard som faktisk ble til i 1986.