pengesluk skrev:
NB: Viktig poeng fra Vredens der - autentisk hi-res a la 2L. Den som ikke hører at DETTE er i særklasse bra opptak bør sannelig gå i seg selv.
"Digital Done Right" som en herværende hifiprodusent sier - det er når alle gjør dette med den kvaliteten som 2L. Og det er jeg redd er utopi.
2Ls opptak er surrealistisk bra sammenlignet med det aller meste der ute.
Og hva er det de gjør:
1. Mikrofoner som registrerer opp til 50kHz - flaskehalsen er utvidet.
2. Opptak på akustisk egnet plass.
3. Ingen manipulasjon av opptaket. Det som er innspilt er hva vi får. Mikrofonplasseringen har hatt som siktemål å finne best mulig sted å "lytte" fra, og det er dette vi hører. Målsetningen er å gå fra fremfører til lytter med så få mellomsteg som mulig, og med så liten bearbeidelse som mulig. Kjøper du i aller høyeste oppløsning har du garanti for dette. (De går altså tilbake til den opprinnelige opptaksteknikken fra 50-tallet, tidlig 60-tall, før miksepultene kom).
4. Arbeid med gjengivelsesrommet. De følger AES-EBU standarden for fem-kanals gjengivelse, og om du investerer i lytterom og høyttalere i tråd med dette er du garantert en hinsides opplevelse. Men selv for to-kanals gjengivelse får du godt tak i kvalitetsforskjellene mellom Redbook og 24/96.
Jeg hadde en lytteseanse hjemme hos meg en del år tilbake på mitt forrige høyttalerpar, der vi lyttet til Redbook og 24/96 (tappet til harddisk rett fra kranen på 2L). Og forskjellen var definitiv.
Og Lindbergs ører kunne samtidig med presisjon høre hva som kunne forbedres i lytterommet.
Men hvor mange slike opptak finnes? Og hvor mange er så viet til å oppnå det ypperste som kan oppnås? 2L fortjener full støtte, og det er godt å se at de vinner flere og flere tilhengere internasjonalt.
Det er dårlig gjort å sette likhetstegn mellom hva 2L og noen få andre gjør, og hva man påstår er high-res av mye annet hos HD-Tracks.