X3 (30d) i Sport+ er ganske underholdende (560Nm), men jeg vil selvsagt ha mer. Utfordringen er å få resten av familien med på det. Jeg har imidlertid en forkjærlighet for bensinmotorer - så i game dager (2-4 år siden) så kjøpte nesten ingen bensinmotor. Har en Golf med bensin (7DSG, 1.4, 160hk) som jeg elsker å dure rundt i - men vil bytte den ut med ei kebabtralle med bensin og enda mer futt. Må overtale kone noen måneder til.
Er egentlig litt mer spent på bakhjulsdreven bil på glatta. På 80-tallet stod vi for svarte på tvers i alle svinger med Taunus / Granada - men håper all elektronikken i Bayern har medført at slike minner er en saga blott?
På glatt føre skal du ha nerver av stål.
1-serien, rullende på 17" piggfritt, var ved siden av ubrukelig på vinteren. Ikke helt "Mercedes ubrukelig" men værre enn hva man forventer av en BMW.
Derimot var E46en jeg hadde tidligere likestillt med en god del firhjulstrekkere". Den satt aldri fast, selv med snø langt over spoileren. Jeg tror et hett tips er maks 16" på vinteren, og ikke vær gjerrig i dekkbutikken. Da har man en bil som sjeldent sliter, og det må da være bedre med en "tailhappy" bil på glatta enn en feilhjulstrekker som konsekvent slutter å styre så fort man møter motgang?
Forøvrig er ESP systemet til BMW sannsynligvis markedets beste. Det bryter inn tidlig og rolig og kontrollerer situasjonen. Når man skal opp glatte bakker kan det være fornuftig å deaktivere DSC for å tillate litt hjulspinn. Om ikke drepes fremdriften i mange tilfeller.
Geir Arne