Ok, er der nogen av her indre her som har erfaring med at intergrere en Sub med 805 erne.
Har en DB1 som jeg skal prøve at få intergreret med mine 805d3. Til musik brug i et stereo opset.
holder på med at slå nogen linjer op på millimeter papir for at finde de plaserings steder som matematikken siger vil være optimal.
Teoritisk vis det vel være mest optimal at plassere sub mellom hoved høyttalerne forholdsvis tet ved den ene hoved høyttaler , når vi taler om intergrering av bare en sub.
På forsterkeren min er der en desideret sub utgang L´R´ lure lidt på om signalet som da bliver overført til sub inngangene da er et stereo eller mono signal. Hva er vanlig her.
Vis det i praksis er et mono signal som overføres via L,R in og ut gangen på forsterkeren skjønner jeg det, men vis det er et stereo signal L,R som overføres forstår jeg ikke helt, hvordan man da for det til, da de 2 enheter i sub,en ikke er adskilt intern i kabinettet med en skille væg.
Normal skulle man da vel kunne gå ut fra at man ville få en utfasing mellom signalet L og R intern i kabinettet, eller?
Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil verre mulig at få en enkelt sub som DB1 til at spille bassen i stereo, ved brug av 2 sub,er kan jeg forstå at det er fullt mulig vis bas signalet innspilt i stereo.
Er der nogen som kan hjelpe mig med at få belyst ovennevnte spørsmål, vil jeg være takknemlig.
Mvh.
Testet DB1 sammen med 805D og Lyngdorf TDAI 2170 hvor jeg benyttet Lyngdorfs delefilter og ROOM Perfect. Ble allikevel ikke helt fornøyd før subben sto i center to meter foran meg. DA LÅT DET FANTASTISK
Jeg har brugt lidt tid matematisk på at finde de obtimale steder vedrøende plasseringerne, for derefter at logge disse ind i cara programmerne, dette var faktisk lidt intersant.
Liker ikke hva jeg ser med henhold til hjørne plasseringen, og helder nok mer til det som sker fra insiden av 1/4 dels mål og in til senter når vi taler om plassering i breden, men vil nok prøve at undgå at plasse sub,en i center linjerne i rommet, da man der må regne med en udfasing/ cansallering av en del frekvenser.
At man eventuel vil få bedre lyd ved at plasere sub, en nærmre lytte posionen en hoved høytalerne, har vel noget at gøre med tids/ impuls responsen,- man må vel regne med nogen millisekuder forsinkelser, fra sub,en i tidsrespons, og det vil ikke være mulig at kompense på andet måtte, end at sub,en må stå nærmere lytteren, end hoved høytalerne.
En anden ting som nok også kan være vigtig at ta med, er at man kansje bør plugge basrefleks porten på hoved høytalerne for at obtimere impuls responsen mellem sub og hoved høytalerne.
Men det kunne være intersant at høre, hvilke tanker og erfaringer, i andre har gjort jer her med henblik på intergrering av Sub til Stereo opset, ( opset til Surround regner jeg som en helt anden boldgate).
Mvh