Hei Lyngen,
Takk for at du tok opp dette.
Jeg har det nemlig omtrent på samme måten som deg, og har alltid lurt på dette fenomenet som jeg har lest mye om. Har forsøkt mye med oppstilling av høyttalerne mine uten helt å få det til, selv om jeg på noen få plater kan få en fornemmelse av litt lyd noen få cm (maks 10 ?) utenfor ytterkanten av høyttalerne, men aldri mer.
Jeg har alltid endt opp med å ha høyttalerne mine (tidligere Quad ESL 63, Martin Logan SL3 og nå Eben X-3) i en ca. likesidet trekant med lytteposisjonen, avstand ca. 2,5 m, og vinklet ca. direkte mot hodet. Har da hatt et kontinuerlig og presist lydbilde både i bredde og dybde, og med lyd i forlengelse av aksen hode - høyttaler, slik at lyd langt bak blir på en måte utenfor høyttaleren, men ikke langt utenfor i aksen mellom høyttalerne.
Kan heller ikke huske denne effekten spesielt på demo'er. Lurer på om ikke denne effekten kan skapes ved at lybilledet ikke er så presist, og dermed ikke så lett å definere?
Og selvfølgelig, det kan tildels være språkbruk; definisjoner for bredt, utenfor og presist. Tror ikke vi egentlig hører så forskjellig. Eller kanskje gjør vi det?
mvh