Hei! Hva er det du egentlig mener med at en(vi/andre) innbiller oss (at lyden kommer fra utenfor ht.)?Lyngen skrev:Jeg kan ikke forandre min oppfattelse fordi noen sier jeg hører feil. Jeg stoler på egne ører men grubler på det andre sier(men ennå får jeg det ikke til å stemme).HoJ skrev:Selv om du har jobbet med lyd i 20 år så tror jeg det er på tide at du jekker deg litt ned.. Her er den en eller to som er enig med deg....
Objektivt sett så hører jeg lyden bredere en det visuelt står.. Subjektivt sett også..
Godt nytt år!
Men nå fikk jeg ny støtte av Barbaresco. Takk!! (tipper flere kommer jeg)
Selvfølgelig er det meste vi hører noe hjernen forteller oss angående hvor lyden kommer fra.
Dersom et stereoopptak av vokal kommer fra midt mellom ht. så gjør den jo IKKE det, den kommer i lik mengde/volum og fase fra de begge.
Kommer lyden i fra andre steder så er det i stor grad slik som Barbaresco allerede har forklart,
Volumforskjeller, tidsforsinkelser (bevisste fasedreininger) er jo det som skal/må til for å lage slike virkninger/effekter.
For å få dette til (best mulig og etter eventuell hensikt) så er det viktig som allerede påpekt av andre at ht. stilles opp helt korrekt avstandsmesssig først og fremst til hvert (sitt) øre, minst edit:mulig førstegangsrefleksjoner, men også mest mulig korrekt avstand til front og sidevegger er nå min mening.
Jeg har også min egen mening om hvilke type ht. som er best på (det meste) angående dette emnet, men det lar jeg ligge nå
Kan jo forsåvidt legge til at de som er best på pinpoint også er best slikt imo.
Selv om en ser bort i fra den type innspillinger som helt tydelig og klart har lydinfo utenfor sideveis på ht. enten det nå dreier seg om Q sound eller om det er gjort på liknende måter ved annen alternativ måte, så dreier det seg om en blanding av volumvariasjon og tidsforsinkelser.
Jeg bruker jo hd.basert avspilling (iTunes) og har så vidt kommet i gang med å legge de forskjellige låtene som har slik informasjon/teknik i egen mappe (pinpoint) drag and drop
Nå skal jeg lage en til hvor jeg skal legge låtene som jeg i utgangspunktet tror/mener ikke er manipulert men med musikk/instument gjengivelse utenfor ht.
Mener bestemt at jeg har det ved flere anledninger, men med mitt heller dårlige minne så har jeg det ikke akkurat klart for meg nå (hvilke eksempler).
Vil vel tro at ved spesielle opptakstekniker f.eks. Opus 3 kunsthode (med to mikrofoner en i hvert "øre") så vil vel slikt bli hørt på opptaket, akkurat som vi vel ville gjort i virkligheten?
Jeg regner jo med at vi snakker om tilnærmet muligheten for å kunne detektere enkeltinstrumter som tydelig høres ut som at musikeren sitter på utsiden av ht. uten at det dermed snakkes om bevisst manipulering for å få dette til, for det finnes det drøssevis av.
Den mappa mi er det en del låter i og den kommer til å bli større, så får vi se om det kan bli noen i den nye jeg nå skal lage
Det som kanskje kan bli vanskelig er hvorvidt det gjort med hensikt/manipulerin eller om det er naturlig (kunsthodeoptak)
Uansett så vil jeg mene at det er signalgivningen som gjør det mulig for ht. å gjengi slikt.
Mvh.KW