jb_rasmussen skrev:
Flageborg skrev:
jb_rasmussen skrev:
Det du i praksis hører er lyden fra højtalerne+ reflektioner fra væggene,gulv, loft, i en fase forskut mixning.
Jeg prøver med samme spørsmål igjen:
"Hvor stor avstand til side/bakvegger bør man ha - for å kunne "hevde" å IKKE ha problemer med refleksjoner ?"
Vis afstanden målt fra senter a enheden til øret dit feks er 2,5 meter Og vi bruger faktor 1:1, 7 som min faktor skal afstanden på feks sidevejs reflektionen være minimum 2,5 X 1,7= 4,25 meter Målt i ret linje fra center a enhederne over på reflekterende væg og videre frem til øret dit i lytte posion.
Contakt punktet for linjerne findes lettes vis du for en til at hjælpe dig m at holde et spejl på sidevæggen.
Når du kan se højtaler enhederne i spejlet fra lytte posionen, da har du fundet kontakt punktet på væggen.
Slutter a her nu, vis beskrivelsen ikke er tydelig nok, så gi mig et tips, så tar vi det op igen i morgen.
Mvh. johnny Ha en god kveld.
GOD MORGEN.
BEKLAGER; STOR FEJL HER VEDR FAKTOR 1:1,7 (PS: ved ikke om jeg for skylde på alderen, men et ell. andet gik galen)
Der skal ikke bruges gange faktor m Lægges min. 1, 7 meter til det direkte mål fra enheden til lytte positionen, på vandringen a reflektion fra højtaler enhed- væg - lytte posion.
Nyt eksempel:
Direkte mål mellen højtaler enheder og lytte posion 2.5 meter + tidsforskydelsen min. 1,7meter= 4,2 meter
Beklager meget, håber det blev ret denne gang.
Vedr. plaseringer a højtalere er der ligeså mange forskellige meninger og opfattelser, som a tolkninger a biblen.
Men lå mig prøve:
På :
http://www.harman.com under White Paper. finders der læsning for en halv vinter omkring plaseringer a Højtaler og lytte posion contra stående bølger i room, ect. skrevet a en meget annerkendt og respekterer person.
ALLE DER ER INTERSERET I LYD BØR TAGE SIG TID TIL AT LÆSE DEN INFORMATION DE FINDER HER.
Der er også en room caulator for beregning a stående bølger, hvor det er mulig at intaste målene på dit rom og få ud en udskrift a beregningerne. ( PS, Du skal bruge fod og tomme mål for intastning i caulatoren).
Andre intersante linker:
http://www.hunecke.de her kan du blandt andet se hvordan forskellige højtalere vil tee sig med forskellig dæmpning alt afhængi a room størelse. INTERSANT LINK FOR DE SOM IKKE HAR VÆRET BORTE I DET FØR.
Der findes flere optimale/ gode plaserings muligheder (højtaler/lytte posion) i alle rom, alt efter hvad du vægtlægger mest ved gengivelsen.
En meget anderkendt Computer program for beregning a ovennævnte er Cara.
http://www.cara.de ell. com
HER er det mulig at ind programere ( tegne lytte rommet dit incl møbler, højtalerne, dæmpnimg, Ja faktisk alt) for derefter a køre helt op til 10 orden beregninger. HER ER NOK TIL FLERE VINTERE ;D
Resutatet a alt dette blev følgende i mit lytterom, og jeg understreger MIT, det er ikke sikker at nævnte eksempel vil falle heldigt ud i DIT lytterom.
Højde standart 2,4 meter, vær opmærksom på at højde målene på enheder i højtalerne har stor betydning.
Eksempel vis mener jeg du vil få bedre bas gengivelse, m bethoven baby grand, end med grand i mit rom.
Baby = 2 enheder contra grand 3 enheder; visa versa, den øverste bas enhed kommer på den forkerte side a nul punktet a en stående bølge og vil derfor udfases m de 2 nederste basenheder. Konklution grand vil spille optimal vis højde var 2,7meter.
Brede 4 meter( optimal ville være 4,8 til 5,5 grundet ønsket om større afstand til side væggene vedr."reflektioner")
Plasering a venstre højtaler 91 cm ud fra væg
Plasering a højre højtaler 89 cm ud fra væg
For tidlig første reflektion på væg set m audio physik syn, men går i praksis bra, kan udbedres m defusere og dæmpning
Højtalerne er ikke vinklet grundet enhedernes sprednings karestik, ( spiller mest mulig liniær of axsis)
Længde 7,13 cm: (Udgangs punkt 5 dels mål.= 142,6 cm)
Vis højtalerne er a bas refleks type m port vendende frem foretrækker jeg at stille op på 142,6 cm målt fra bagvæg til kant ophæng a diskant.
Vis højtalerene vender porten bagud fore trækker jeg at stille højtalerne op på 142,6 cm til midten a højtaler kabinetet og så prøve at justere lidt frem og tilbage, til ting synes at falde på plads.
Optimal lytte posion, er mellem (30til40% a længde målet) ideelt 38% målt fra væggen bag mig.
Dette funker bra i lytterommet mit med de møbler, den dæmpning og de vindues og dør arealer der er gældende for dette lytte rom.
JEG GØR OPMÆRKSOM PÅ AT SELV SMÅ MÅLE AVIK KAN HAVE STOR INDFLYTELSE PÅ LYDGENGIVELSEN.
Konklution: læs vedlagte linker, udvid insigten, og prøv dig frem i dit lytte rom.
Godt nyt år
Mvh. Johnny Rasmussen