Bryston

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hallo der ute,
    er dt noen som har BDP-1 med siste oppgradering av firmware som kan forklare meg hvordan legge inn flere radiostasjoner ?
    Får det ikke helt til jeg...

Rolf

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, selger min Bryston BP26 med innebygget dac. Tips kjente som dere vet er på jakt etter en veldig god forforsterker. Det står 25000 i annonsen, men kan gå ned litt. Nypris er i dag over 50k.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.664
    Torget vurderinger
    49

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Men, når man mottar oppgraderingen følger det også med en beskrivelse av hvordan man kan legge til URL'r for streaming via programmet Gnome, jeg får det bare ikke til som beskrevet...., mulig jeg har misforstått

-Rolf

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.664
    Torget vurderinger
    49
    rolfb*123 skrev:
    Men, når man mottar oppgraderingen følger det også med en beskrivelse av hvordan man kan legge til URL'r for streaming via programmet Gnome, jeg får det bare ikke til som beskrevet...., mulig jeg har misforstått

-Rolf
    Heisan Rolf

Er ikke kjent med Gnome .
    Anbefaler og bruke forumet Audiocircle , hvor James Tanner er med selv , han er meget behjelpelig med alle slags spørsmål ang. Bryston produkter . Han hjalp meg gjennom p.m for å få cover til å virke i Mpad ;)

Mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    Noen som kan si noe om hva en kan forvente av lydkvalitet fra Brystons CD-spiller? Hvordan står den seg mot andre i samme prisleie?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.664
    Torget vurderinger
    49
    K.H. skrev:
    Noen som kan si noe om hva en kan forvente av lydkvalitet fra Brystons CD-spiller? Hvordan står den seg mot andre i samme prisleie?
    Hvis den spiller i nærheten av Bryston dac , noe jeg tror den gjør , låter den meget bra.
    Hvorfor ikke heller gå for Bryston dac , og oppgradere med Bdp1 når økonomien tillater . Da har du en kombo som kan konkurere med de aller beste .

Stikkord er spilleglede , musikk , musikk , musikk og null lyttetretthet 8)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Hei, selger min Bryston BP26 med innebygget dac. Tips kjente som dere vet er på jakt etter en veldig god forforsterker. Det står 25000 i annonsen, men kan gå ned litt. Nypris er i dag over 50k.
    Hvor mye er det som skiller den innebygde DACen i BP26 fra den i BDA-1 ?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    coolbiz skrev:
    Hvor mye er det som skiller den innebygde DACen i BP26 fra den i BDA-1 ?
    Den separate DACen er så vidt jeg vet en bedre DAC. Vet f.eks ikke om upsampling er med som et valg på BP26.

Uansett, her er svaret fra James Tanner himself på samme spørsmål:
    The DAC in the BP26 is limited to two COAX inputs and 96/24 whereas the BDA-1 outboard DAC is capable of native 192/24 as well as 8 variable digital inputs. Given the world is moving towards multiple hi-res digital files I would opt for the outboard DAC.
    Kilde: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=67708.0

Fra samme tråd:
    To add to the actual topic of this thread, in my experience with 26DA, BDA and BCD there are some important sonic differences between the dac in the BP26 and the BDA-1.

Whether this is due to a newer CS dac chip or an independent power supply or isolation of preamp and digital sections or combination of factors, the BDA has a much better focus, pace and balance of sound and yes, the overall PRAT. Better foundation (bass), more solid feel - it sounds pretty much like the BCD-1 which is a complement for a dac required to use whatever spdif can provide.

The 26DA has a good dac which is quite detailed however this is done in a certain way that suits some recordings and some not. After getting over the initial "oh my gosh what a detail" reaction I have noticed that it is a bit dry and less involving and after a while your attention may start drifting.

BDA-1 is a big improvement across the board and is the way to go imo.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    E.I.A. skrev:
    K.H. skrev:
    Hvis den spiller i nærheten av Bryston dac , noe jeg tror den gjør , låter den meget bra.
    Hvorfor ikke heller gå for Bryston dac , og oppgradere med Bdp1 når økonomien tillater . Da har du en kombo som kan konkurere med de aller beste .

Stikkord er spilleglede , musikk , musikk , musikk og null lyttetretthet 8)
    Mulig jeg misforstår totalt, men da trenger jeg vel en tredje boks for også å få avspilt cd-platene? Det er i så fall to bokser for mye.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.664
    Torget vurderinger
    49
    Gode og utdypende svar Marsboer .

Hvis du ønsker å bruke fysiske cd plater er nok Bcd1 veien å gå .
    Ta en telefon til Tor på Lyric hifi , og hør om han har en ordning for prøving før kjøping :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I følge Tanner er det samme dacen som sitter i alle produktene tror jeg og forskjellene er marginale.

Den eksterne dacen flere muligheter med upsampling, men kvaliteten på selve dacen skal være den samme.

Tanner sier og at cdspilleren synker litt bedre med clocken, så det er den beste lyden av de tre, men han er usikker på om det er hørbart.

Har lest mye på det forumet der og det andre sitatet "marsboer" har linket til er ikke fra Tanner som alltid er svært edruelig. Det betyr at det kan være placebo inne i bildet ved det andre sitatet ;)

Har hatt en BP26 med dac og var veldig fornøyd med den. Veldig praktisk med to innganger, men hvis du trenger alle funskjonene til outboarddacen er det løp og kjøp.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Har kjøpt en pent brukt BP25 preamp.

Er vant til rørpre. Grunnen til at jeg kjøpte denne er at jeg som et alternativ trenger balansert ut og lav utgangsimpedanse mtp biamp, triamp og aktiv deling.
    Byggekvaliteten er hinsides det meste jeg har sett. Poeng for det. Ironisk nok er det dårlig kontakt i tape monitor switchen, Lyric Tor tar imot den i disse dager så det ordner seg.

Har prøvd den litt i oppsettet mitt med provisoriske åpne bafler: Eminice 15A / Tang Band W8-1808 fulltoner / Tang Band bånddiskant. Disse er delt med passivt filter og drevet kun av en First Watt 25 watts klasse a forsterker.

Lyden blir litt mer direkte enn med Audio Note rørpre. Regner med at det er fordi Audio Noten farger lyden litt, noe som ofte er gunstig med fulltoner og horn.

Jeg opplever Bryston som meget oppløst.

Spørsmålet mitt er: hva er deres erfaringer med Bryston og klangbalansen? Er det noen som har kommentarer til min bruk?

:)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har alltid opplevd Bryston som veldig behagelig nøytral - mener å ha lest at dette er noe de alltid har lagt vekt på. Glatt, detaljert, full kontroll - men altså uten verken å legge til noe eller trekke fra noe. Dette gjelder alle boksene deres - CDspiller, DAC, forforsterkere og naturligvis også effekttrinnene.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Noen som trenger en Bryston fjernkontroll til pre? Har en til overs...

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    hel, jeg opplever Bryston som absolutt neutral og derfor har jeg aldrig tenkt tanken å skifte ut forsterkeren, har hatt den i 5 år nå. Glemmer helt jeg bruker en forsterker, bare nyter musikken, må være første gang i livet jeg har opplevd noe sånt.
    For moro skyld satte jeg en dag mine aktive AudioEngine A2 pc høyttalere til B100 sine preout terminaler og det var virkelig morsomt, de spilte helt utrolig bra.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Så i sammenligning med en passiv volumpot så vil ikke Bryston preampen tilføre noen som helst form for skarphet eller trekke fra bass eller sløre til osv?

Med Audio Note preampen så hører jeg at den gir et ørlite romantisk slør over det hele. Ikke dumt det. Uheldigvis knelte den i går, for andre gang på et år. Nå spiller jeg med riiaen rett gjennom en volumpot og inn i First Watt F4.

Skal teste Bryston preampen grundigere når jeg får den tilbake fra Lyric. Har spurt om pris på svart frontplate. Det vil matche bedre i racket mitt. Noen som har greie på hva jeg må betale for det?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Preampene til Bryston regnes av mange som de svakeste produktene de har. Om dette er reellt eller ei vet jeg ikke.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    BP-26 regnes som ganske bra. Forgjengerne har kan hende et noe dårligere rykte. BP-25 sies å være noe røffere i klangen - litt mindre musikalsk, eller hvordan man nå skal uttrykke det. Jeg har aldri hatt anledning til å sammenligne direkte - men jeg synes likevel ikke at BP-25 gjør noen dårlig jobb. Spørs jo litt på resten av signalkjeden også, dette.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Så BP25 tilfører en viss røffhet fremfor å la signalveien gå helt passivt med en volumpot?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - vanskelig å si hva som tilfører hva. Jeg har ikke hørt BP-26 og BP-25 på det samme utstyret - men det kan godt hende at det er BP-26 som polerer lyden litt - mens BP-25 er helt nøytral. Eller at BP-26 er helt nøytral - mens BP-25 tilfører røffhet. Hva vet vel jeg? Vi snakker antageligvis ørsmå forskjeller her.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Har spurt om pris på svart frontplate. Det vil matche bedre i racket mitt. Noen som har greie på hva jeg må betale for det?
    Da ville jeg vurdert og oppgradert den til en BP-26. Det koster $600 (siste jeg sjekket) og da får du også ny frontplate (og knapper tror jeg). Regner med fraktkostnader kommer i tillegg, men det er uansett ikke så mye penger og det vil jo dessuten være en klar fordel med tanke på videresalg. Eneste som behøves da for at det er en fullverdig BP-26 er ny strømforsyning og den selges jo separat.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som kjenner til hvordan Brystons 20 års garanti egentlig fungerer?

Er det noe med liten skrift man trenger å vite?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    hel skrev:
    Er det noen som kjenner til hvordan Brystons 20 års garanti egentlig fungerer?

Er det noe med liten skrift man trenger å vite?
    Enkle greier:

http://bryston.com/warranty.html

For produkter kjøpt nye senere enn februar 2006 gjelder garantien bare dersom den er kjøpt av en autorisert Bryston-forhandler, pluss at man må kunne fremvise en kopi av den originale kvitteringen.

20 års garanti for analogt utstyr. 5 år for digitalt utstyr og kabler. 3 år for motorisert utstyr og bevegelige deler.

Garantien følger utstyret, men NB! ikke hvis kvittering mangler.

Frakt til Bryston er ikke inkludert, men returfrakt ser ut til å være inkludert.

Originalemballasje er en forutsetning for at garantien skal gjelde - enda en grunn til å spare på eskene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Det var det at jeg måtte betale frakt til Canada jeg stusset over i og med at TAA er forhandleren. Hva koster det å sende en preamp til Canada tro? 1500-2000? :(

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Skulle vel bare mangle at du betalte frakten selv, når du får utvidet garanti?
    Dette er teknisk sett en avtale mellom deg og Bryston, og ikke mellom deg og forhandler eller importør.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis utstyret er mindre enn fem år gammelt når garantitilfellet inntreffer, kan man gå på forhandleren - forutsatt at utstyret er kjøpt i Norge - som må dekke alle kostnadene. For utstyr som er eldre enn fem år - igjen i Norge - har forhandleren ingen garantiforpliktelser. Det er her tilleggsgarantien til Bryston kommer inn i bildet - som i denne forbindelse står fritt til å fastsette betingelsene.

Det som vil være en interessant gråsone, er Brystons tre års garanti på en del utstyr. Jeg tipper at denne i alminnelighet vil komme i konflikt med den norske femårsgarantien - igjen forutsatt at utstyret er kjøpt i Norge.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner. Norsk forbrukslov sier 5 år. Brystons i utgangspunktet svært gode 20 års garanti krever at man betaler frakt en vei. Et bra opplegg det. Min lille utfordring er at jeg kjøpte preampen brukt og den var defekt når jeg koblet den til. Selgern virker som en veldig seriøs type så jeg er sikker på at vi finner ut av det. Ting tar tid. Audio Note preampen min "døde" i forrige uke for andre gang på 1 1/2 år. Nå er begge preampene havnet i "trøbbel" ::)

Jeg har en liten QUED passiv plastpreamp med volumknott og 2 utganger. Funker fint den og ;D

U

utgatt19288

Gjest
    marsboer skrev:
    Preampene til Bryston regnes av mange som de svakeste produktene de har. Om dette er reellt eller ei vet jeg ikke.
    Var litt overraskende å få opplysning om at alle Bryston pre-amp er bygd opp rundt den samme forsterkerkretsen.

"All our preamps have the same gain stage so there is no better/best when it comes to that. The differences are in the features around the gain stages so Balanced ins and outs and pass-through or full remote control etc. depending on the model.

The BP6 is more like the B60 preamp section but not that different from the BP26. The new preamps are different in small ways from the previous preamps but this is an evolutionary step not a revolutionary one. I would make my decision based on budget and feature set.
    james"

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=95091.0

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    ...
    Var litt overraskende å få opplysning om at alle Bryston pre-amp er bygd opp rundt den samme forsterkerkretsen.
    ...
    Det er da ikke så overraskende? Bryston er praktisk talt vidåpne mht det elektriske designet, kretsskjema for de fleste forsterkeriene ligger på hjemmesiden til Bryston. http://bryston.com/BrystonSite05/BrystonDocs.html Det er ikke de store variasjonene mellom de ulike modeller - de samme grunnelementene går igjen. Dermed så låter det stort sett ganske likt fra den ene til den andre modellen, enten det er mellom de ulike effekttrinnene eller mellom ulike forforsterkere. Valget mellom de ulike modellene er med andre ord i stor grad et valg av funksjonalitet og effektbehov.

mvh
    KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du bygge en 14B-sst2 til meg KJ? Ferdig om en uke? ;D
    http://bryston.com/BrystonSite05/pdfs/SSTAmplifiers/14B-sst-Schematic9(Nov01).pdf

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    En hel uke?!? ;D ... hadde det vært så enkelt ... 8)

mvh
    KJ

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Er det det verdt å oppgradere en BP25 til BP26?

Altså:
    Oppgradering til BP26: ca 3500, kanskje mer
    Ny strømforsyning: 13000 i følge Tor AA, har prøvd å prute (må vel være mer å gå på)

(jeg ga 6500 for den brukt, har vel nevnt det før, den er i Canada i neste uke så nå er muligheten tilstede, enten om jeg beholder den eller om noen vil ha den)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn