Bryston

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Har lest en del på audiocircle sitt diskusjons forum og er enig i det mange sier om ikke å inkludere "bells and whisles" fordi mange maser om det , men konsentrere seg om best mulig lyd .
    Og på det siste punktet har de lykkes så til de grader :)

Minnepinner på 32gb til under 500kr rommer jo nesten 50 cd'er ukomprimert , og med 2 usb på baksiden er det ingen problem og gjemme en eller to små hard disker .
    Men i følge konklusjonen til Bryston sitt lyttepanel blir lyden litt bedre med minnepinne eller usb SSD harddisk enn med vanlig harddisk .

Jeg for min del kommer til å bruke den som en "cd spiller" ,men bytte ut cd'ene med minnepinner .

Cd samlingen ripper jeg til harddisk på pc'en , som også blir brukt til high res downloads :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Personlig gjør det at den mangler mulighet for å hente musikken fra nettverket hele boksen uinteressant. Jeg har problemer med å se hvem som ønsker en USB-harddisk stående i racket og USB-minnepinner er jo alt for små til å ta hele musikksamlingen.

Det jeg ikke liker er at nettverksstøtte ikke er inkludert under usaklige lydmessige påskudd som jitter, når det i praksis er det å få en nettverksbasert løsning brukervennlig og funksjonell out-of-the-box som er hovedproblemet. Dette krever mer programvareutvikling noe de sannsynligvis rett og slett ikke har kompetanse eller ressurser til å gjøre på nåværende tidspunkt. Det høres ut som det kun er én kar som har modifisert real time Linux med MPD i den nåværende løsningen (dette er helt greit på nåværende tidspunkt, men inkludér for guds skyld mulighet for å hente musikk fra nettverket senere)
    Det kreves ikke kompetanse som sådan da dette er allerede bygget inn. Bryston kunne inkludert dette om om de ville. Det krever stort sett noe redigering i konfig-filen, om alle nødvendige tilleg allerede er installert. (smb,nfs, andre ting)

Men den jevne Bryston-kunde har kanskje ikke kompetanse til dette. Så det er forståelig at de har gjort dette valget.

I produktbladet nevnes det dog mullighet for å tilkobles en NAS i fremtiden.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Man skrev:
    I produktbladet nevnes det dog mullighet for å tilkobles en NAS i fremtiden.
    Det hadde vært nice :)

Er ikke mot nettverksavspilling .
    Har 2 Sqeezebokser og 2 pc'er ,en til hjemmekino og en til stereoen som også er på nettverket .
    Synes bare at Bdp1 var litt mere tilbake til musikken , både lydmessig og teknikkmessig . Ingenting å sette seg inn i, bare plug,play and relax :)

Med både Sqeezebox og spesiellt pc er det så mye dill og dall som kan komme i veien for å nyte kun musikk ;)

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Er ikke mot nettverksavspilling .
    Har 2 Sqeezebokser og 2 pc'er ,en til hjemmekino og en til stereoen som også er på nettverket .
    [/quote]

Kan du ta en test på å kjøre en låt via squeezebox og samme låt på usb i BDP inn i Bryston DAC'en? Det er jo litt spennende å høre om det er stor forskjell... Begge er jo transportere, men på hver sin måte...

SOB

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Skal se om jeg får tid i løpet av romjula :)
    Har lagt en del cd'er over på minnepinner og det spiller knallbra , jeg er kjempe fornøyd .

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Klarte ikke holde meg ;D
    Har koblet opp sqeeze boxen nå , tok litt over en time .
    Hentet ned sqeeze server til laptoppen , måtte ta en restore to factory default på remoten , og det ble gjort en auto update av firmware på selve boxen (lenge siden jeg har brukt den i stua )
    Etter dette virket den knirkefritt :)
    Anlegget : Sqeezebox Duet,Bryston Bdp1, Bryston Bda1, Accuphase E-560, ProAc D80 .
    Kabler: WW Gold Starlight 6 Coax,WW Gold Starlight5 Aes/Ebu,WW eclipse6 Xlr og Ht kabel ,WW og Audience strømkabler.

Låter brukt til sammenligning

Michelle Shocked - Dead Man Walking(cd kvalitet)
    Mary Chapin Carpenter - Stones in the road(cd kvalitet)
    Janis Ian - Breaking silence(cd kvalitet)
    Stevie Ray Vaughn - Little wing(cd kvalitet)
    Supertramp - Sooner Or Later(cd kvalitet)
    Rebecca Pidgeon -Spanish Harlem (96/24) (visste ikke sqeezen spillte dette ,men det gjorde den)
    Jen Chapin - You Havent Done Nothin (96/24 )

Sammenfallene resultat på alle låter er at det er veldig liten forskjell , og ville ikke ha veddet mye på at jeg hadde tatt dem i en blind test .
    Føler alikevel at det er litt mere ro og mindre "skurr" gjennom Bdp1 , og får ikke samme lyst til å skippe til neste sang.
    Har faktisk ikke spillt så mye hele sanger som etter at Bdp1 kom i hus .
    Når det er sagt ble jeg såpass overrasket at det låt nesten like bra fra Sqeezboxen at jeg beholder den i anlegget og innstallerer Spotify på den .
    En vinn ,vinn situasjon :)

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Var min erfaring også når jeg lånte med meg BPD-1 hjem. Har squeezebox touch fra før i stua. Jeg hørte forskjell, men den var ikke stor. Ikke så stor at jeg ville betale så mye ekstra som BPD koster. Strammere bass var det jeg la merke til.

På hd-musikk er det selvsagt en helt annen greie, men er ikke så mye musikk av typen jeg hører på enda. Så da er det egentlig bedre å vente. Ligger en link på Brystons forum til HD-matrialle, den har du kanskje sett? :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Sober skrev:
    Var min erfaring også når jeg lånte med meg BPD-1 hjem. Har squeezebox touch fra før i stua. Jeg hørte forskjell, men den var ikke stor. Ikke så stor at jeg ville betale så mye ekstra som BPD koster. Strammere bass var det jeg la merke til.

På hd-musikk er det selvsagt en helt annen greie, men er ikke så mye musikk av typen jeg hører på enda. Så da er det egentlig bedre å vente. Ligger en link på Brystons forum til HD-matrialle, den har du kanskje sett? :)
    Er nok Bda1 som har mest og si for godlyden ;)
    Komboen Bdp1 og Bda1 spiller alle typer musikk meget bra synes jeg , også Metalica , men selvsagt er det på high res den kommer mest til sin rett . Skal teste Bdp1 på Accuphase Dp-700 for å se hvordan den står seg mot et high end cd driv verk , men det blir ikke i kveld ;D

Takker for tipset om linker til hd , det hadde jeg ikke fått med meg :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Noen som har testet Bryston kabler,eller Torus på Bryston produktene sine ?

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Kjører Bryston digital-, signal- og høyttalerkabler, strålende fornøyd :)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    Sober skrev:
    Hvor er disse å få kjøpt? Prisklasse?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Sober skrev:
    WOW , nice :)
    Har du bestillt det direkte fra Bryston ?

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Du får Thor å bestille de (Lyric), selv om han ikke liker d... Sikkert et poeng med Wirewold for noen...
    Koster vel ca 1000kr for ht-kabler (2,5m ferdig terminert, enten banan el spader)
    1500 spenn per stk ca. for signalkabler (rca/xlr) og mener digitalkablen koster 750,-
    De får også ordnet lengre/kortere kabler, f.eks. AES-EBU digital kabel på 20cm perfekt for BDP -> BDA :)

Kun Bryston kabler i stua her :)

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Torus får man vel ikke tak i Europa med Bryston-front enda?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Takker for info :)
    Tor mente jeg bare skulle hive meg på Platinium kabler , så var jeg ferdig med kabler ;D
    Får se hva jeg gjør , trenger lange xlr kabler og korte ht kabler ;)
    Veldig lite kabler på brukten også ......

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Platinium kabler er jo bare å kjøre på med, koster men låter sikkert veldig bra :)
    Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt inn Bryston kablene (koster jo ikke så mye og fås i custom made lengde), samt spurt Thor om å få låne kabler fra wirewold. Da har du en spennende helg :) Vil være forskjell, men spørsmålet er hva du liker og hva kapitalen din sier. Kjører bare med Brystons strømkabler som fulgte med også, testet en god del uten å finne at det gir meg noe. Sikkert mange som kan krangle med meg der...
    Bryston selv benytter Transparent Audio når de er på messer, kanskje noe å teste ut??

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Et lite utdrag av 2011 HP's editors choice awards i The Absolute Sound :)

The 28B monoblock amps were the big breakthrough and have, since their introduction, gone through two updates, each providing greater purity, greater clarity (without the edge of so-called high-resolution designs), and, with the latest, the SST-2 achieving a significant retrieval of high-end “air” and ambient information, and in a much more relaxed fashion, one exhibiting more subtle dynamics, both at the micro and macro ends of the spectrum. I say this is the most musical solid-state design I’ve heard.

Mine forlot fabrikken på torsdag , er veldig spennt på hvordan disse spiller på D80 8)

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    23
    E.I.A. skrev:
    Et lite utdrag av 2011 HP's editors choice awards i The Absolute Sound :)

The 28B monoblock amps were the big breakthrough and have, since their introduction, gone through two updates, each providing greater purity, greater clarity (without the edge of so-called high-resolution designs), and, with the latest, the SST-2 achieving a significant retrieval of high-end “air” and ambient information, and in a much more relaxed fashion, one exhibiting more subtle dynamics, both at the micro and macro ends of the spectrum. I say this is the most musical solid-state design I’ve heard.

Mine forlot fabrikken på torsdag , er veldig spennt på hvordan disse spiller på D80 8)
    Den som venter på noe godt ......!! Du kommer garantert ikke til å bli skuffet !!!
    Mvh

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Jeg gikk glipp av Fidelity nr 44 hvor det var en gruppetest av USB-DACer hvor Bryston BDA-1 var med.

Kan noen gi et referat av denne testen til meg?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Siden Bryston BDA-1 frister mer og mer, og dere vet jo helt sikkert hvordan det er når noe har "satt seg" i hodet, fikk jeg lyst til å se hva jeg kunne gjøre for å yte denne DAC'en rettferdighet. Vi snakker da om å kunne levere 24bit/192khz noe som utelukker Transporter og Touch.

Jeg føler dessverre at BDP-1 er "avspist" i forhold til hva jeg trenger så jeg laget meg like godt en tilsvarende løsning basert på Linux og MPD. Forskjellen er bare at denne bitstreamer 24bit/192khz over SPDIF og den har full Linux funksjonalitet i form av at musikken ligger på et permanent mountet share fra filserveren (mpd ser på dette som lokale filer) og en native spotify klient. Serveren kjører bare en desktop versjon av Ubuntu nå. Realtime kernelen er tatt bort fra ubuntu siden ingen er villige til å utvikle den, så jeg klarer meg med generic kernelen. Selv tviler jeg på real time kernelens nødvendighet når jeg sammenligner denne løsningen direkte mot Transporter lydmessig. Jeg tror realtime er en større nødvendighet på underspekket hardware ala embedded enheter som BDP-1. Min maskin har Core 2 Duo på 3ghz og 4GB RAM så det blir neppe noen io scheduler problematikk på denne selv på 24/192. I tillegg tilhører jeg ikke de "troende" med tanke på å høre forskjell på om USB-minnepinnen står i eller om filene avspilles direkte fra RAM kontra disk.
    Maskinen står i et annet rom så støy er ikke viktig.

Lydkortet er Asus Xonar Essence STX som fikk svært gode målinger i Stereophile også med tanke på jitter. Jeg ble sjokkert over at Ubuntu 10.10 faktisk bitstreamet helt opp til 24/192 out-of-the box med de medfølgende driverne! Ingen hacks nødvendig. Faktisk bitstreames også Spotify med 44,1khz automatisk ;D
    Bitstreaming er verifsert med en DTS WAV fil. MPD ser på filen som en ordinær PCM-fil (som er poenget) og avspiller hele greia som en normal lydfil. Siden målet er en surroundreceiver vil den imidlertid se DTS-headeren i PCM-dataene dersom ingen ting er rørt og avspille dataene som DTS. Om man gjør noe som helst med filen på veien får man bare støy.
    All sample rate skifting skjer helt sømløst og både Transporter og Yamaha RX-V3900 (må bruke denne for å teste at samplerates over 96khz (192khz max) fungerer) låses umiddelbart til den nye frekvensen.

Uansett er dette bare en test til å begynne med for å se om jeg kan leve med mpd som avspiller (eller snarere de ulike klientene). Akkurat nå kjører jeg med en ordinær analog phono-kabel som digitalkabel, noe som neppe er bra med tanke på at impedansen ikke er matchet til dette formålet så vidt jeg vet. Jeg har bare brukt et par timer på dette siden idéen poppet opp i hodet mitt så løsningen kan helt sikkert forbedres selv om alt fungerer som tiltenkt foreløpig.

Er det forøvrig noen som husker noe om hvordan det gikk med BDA-1 i fidelity sammenligningen?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Ikke akkurat plug and play ;D
    Høres spennende ut Marsboer , og resultatet er jo det viktigste .
    Savner faktisk pc'en på stereoen og kommer nok til å plugge den opp igjen når jeg finner en løsning for å få plass , Spotify og Youtube er avhengihets skapende .
    Fidelity 44 kan lastes ned her http://audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm

mvh

Edit : så nå at det var bare innholdsfortegnelsen på 44 , skal lete det frem i kveld hvis ingen har svart før det .

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    E.I.A. skrev:
    Nope. Men heller ikke verre enn å installere OS og et par applikasjoner med rett hardware! Jeg hadde trodd jeg måtte gjennom forskjellige drivere, en masse tweaking osv for å oppnå det jeg ønsket.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    E.I.A. skrev:
    Nope. Men heller ikke verre enn å installere OS og et par applikasjoner med rett hardware! Jeg hadde trodd jeg måtte gjennom forskjellige drivere, en masse tweaking osv for å oppnå det jeg ønsket.
    og så så lett i forhold til en cd spiller da ??? ;D ;D ;D ;D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Du glemmer at jeg sannsynligvis har installert OS langt oftere enn jeg har puttet CD-plater inn i en CD-spiller ;D
    Sist gang jeg sjekka leverte heller ikke CD-spillere 24bit/192khz :D

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Da ble visst en Bryston BDA-1 bestilt gitt. Spørsmålet er om dette blir en oppgradering, en forskjell eller kun et steg sidelengs kontra Transporter som virkelig har gjort jobben her hjemme i over tre og et halvt år.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    marsboer skrev:
    Da ble visst en Bryston BDA-1 bestilt gitt. Spørsmålet er om dette blir en oppgradering, en forskjell eller kun et steg sidelengs kontra Transporter som virkelig har gjort jobben her hjemme i over tre og et halvt år.
    Det er garantert en oppgradering 8)
    Har hatt Bda1 i to og et halvt år nå og er veldig fornøyd enda .
    Skulle kjøpe Bcd1 , men Tor hadde akkurat fått inn Bda1 så det ble heller den .

Fant forresten testen i Fid44, men mesteparten av testen dreier seg om usb ingangen , som ifølge andre som har testet den (TAS), er det svake punktet på Bda1. Den skårer bedre enn Hegel og Cambridge , men det skulle jo bare mangle .

Spennende og se hvordan den står seg mot Transporter .

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Takk for at du sjekket, men den avstumpede USB-inngangen er som du sier helt uinteressant.

USB er totalt no-go for min del i lydsammenheng, basert på mange års erfaring med elendighet fra det grensesnittet. Men jeg er jo også da tydeligvis rar siden async USB er tingen om dagen. Da gitt at man sørger for at ingenting annet er tilkoblet USB-bussen, at man ikke benytter en USB-disk, at man ikke belaster maskinen hardt, at man kan leve med et pop i ny og ne osv. Alle disse tingene burde utløse hylende røde alarmlamper i enhver audiofils hode, men ikke i denne settingen av for meg ukjente årsaker. Det kan kun gå på manglende kunnskap om hvor elendig USB egentlig er som bus i forhold til f.eks PCI eller PCI-e.

Her går det kun i dedikerte interne overdimensjonerte buser hele veien via digitale medium laget for formålet.

Sober

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Antall liker
    385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    marsboer skrev:
    Takk for at du sjekket, men den avstumpede USB-inngangen er som du sier helt uinteressant.

USB er totalt no-go for min del i lydsammenheng, basert på mange års erfaring med elendighet fra det grensesnittet. Men jeg er jo også da tydeligvis rar siden async USB er tingen om dagen. Da gitt at man sørger for at ingenting annet er tilkoblet USB-bussen, at man ikke benytter en USB-disk, at man ikke belaster maskinen hardt, at man kan leve med et pop i ny og ne osv. Alle disse tingene burde utløse hylende røde alarmlamper i enhver audiofils hode, men ikke i denne settingen av for meg ukjente årsaker. Det kan kun gå på manglende kunnskap om hvor elendig USB egentlig er som bus i forhold til f.eks PCI eller PCI-e.

Her går det kun i dedikerte interne overdimensjonerte buser hele veien via digitale medium laget for formålet.
    Hail Hail Marsboer :) Veldig enig her...
    Drev å susla med tanken om å bygge en pc rundt Lynx AES kort, men regna med at jeg ville feile så slo det i fra meg. Kanskje susle med tanken igjen når man får bedre tid...

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Jeg likte omtalen :)
    Den var morsom og informativ .
    Vi må ikke glemme at 18800,- er antagelig dobbelt så mye som denne jornalisten bruker på hele anlegget sitt .

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    23
    E.I.A. skrev:
    Jeg likte omtalen :)
    Den var morsom og informativ .
    Vi må ikke glemme at 18800,- er antagelig dobbelt så mye som denne jornalisten bruker på hele anlegget sitt .
    Bare lurte på hvordan dine nye Bryston 28B SST - 2 trives sammen med D 80 ??
    Hvis du da har mottatt og prøvet dem ut ??

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Jeg hentet de på terminalen på mandag , klarte ikke vente på levering tirsdag .
    Etter noen timer avklimatisering hjemme ble de koblet opp .
    Første intrykket var at de spillte ok , men litt lukket .
    De har nå spillt 6-7 timer til dagen , og nå begynner de virkelig og åpne seg .
    Selv mens jeg sitter her og skriver , tar jeg meg i å stoppe opp og lytte , det låter helt fantastisk .
    Vidåpent ,luftig, uanstrengt ,totalt fravær av støy og for en bass med tyngde og detaljer .
    28B-SST2 er to fantastiske forsterkere ingen tvil om det !

Mvh

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Takker :)
    Venter på ny benk , skal ta noen bilder når den er i hus .

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Postet denne i tråden min, men den er vel relevant også her..

DAC'er trenger ikke lange innkjøringstiden så jeg våger meg på noen ord allerede nå. Det jeg kan si er at Bryston BDA-1 er helt latterlig bra, og det er først og fremst upsamplingen som løfter opplevelsen fra bra til virkelig bra.

Rett ut av boksen kjørte jeg av tradisjonell hi-fi puristisk overbevisning uten upsampling så DACen skulle med andre ord stille med de samme forutsetninger som Transporter. Den aller første tanken som gikk gjennom hodet mitt når jeg fyrte opp første kjente testlåt var: "Her er det noe feil!"

Det var et tydelig bakgrunnsus som bare var der når låta ble spilt. Pauset jeg ble det helt tyst. Med andre ord kom det ikke fra enheten. Jeg koblet derfor opp igjen Transporter og fyrte opp volumet, og jo, støyen ligger faktisk i opptaket men jeg har aldri tenkt over den før. Det kommer bare så utrolig mye mer frem på Bryston'en. Flere låter gikk i spilleren og det viser seg at denne DAC'en graver frem helt utrolige mengder informasjon i de øverste frekvensområdene. Ikke tenk S-området her, tenk luft, ambience, små plukk på strenger, bakgrunnstøy og tilsvarende. Nyansene bare velter ut, rett og slett. DACen er muligens ørlite varmere enn Transporter, men dette er en nyanseforskjell. Dette kommer sannsynligvis av at Transporter har ørlite mer kant i øvre mellomtone, uten at det må regnes som gniss av den irriterende umusikalske typen.

Deretter var det på tide å skru på det jeg trodde var en gimmick, nemlig upsamplingen. Forskjellen er umiddelbar og svært påtakelig i oppsettet mitt. Vi snakker svært mye større forskjell på upsampling vs ingen upsampling enn BDA-1 vs Transporter.
    Det man legger merke til umiddelbart er at hele lydbildet strammes opp fra topp til tå. Ikke tenk "ja dersom midbassen slankes litt så kan jo dette gi et inntrykk av mer oppløst lydbilde" for frekvensresponsen er identisk i begge modus. Strenger vibrerer som strenger, bassen mister en etterheng som jeg var helt sikker på at var romproblemer, stemmer får flere nyanser, opptak får mer luft, og det blir en virkelig stor forbedring når komplekse lydbilder skal leveres med en sterkt forbedret separasjon mellom alle elementer i lydbildet.

I tillegg får lyden en utpreget "analog" og musikalsk flyt med en totalt avhengighetsskapende tighthet og følelse av at timing er på perfekt nivå.
    Det lille som var igjen av kornethet man egentlig ikke hørte at var der er helt borte og man kan spille griiiiiiiisehøyt uten tegn til gnaging eller tilrotning av lydbildet.

Dette medførte imidlertid en liten opplevd ulempe i begynnelsen. Bassen blir strammet opp så mye at man føler man mister litt av grunnfjellet. Men man hører på alt av bassinstrumenter at det er dette som er riktig. Jeg valgte derfor å vinkle høyttalerne ca en halv cm mer utover slik at klangbalansen ble noe mørkere igjen.

Denne "sjokkopplevelsen" med BDA-1 og upsampling fikk meg til å forske. Bryston anbefaler å benytte upsampling med den begrunnelsen at DAC-chippen jobber optimal med 24bit og high-rez input. BDA-1 oppsampler symmetrisk, dvs at f.eks CD oppsamples fra 44.1kHz til 176,4kHz og 96kHz oppsamples til 192kHz.
    Dette er ikke godt nok for å tilfredsstille min lyst til å finne ut mer om dette så jeg begynte å sjekke andre alternativer kjent for superoppløst, lettflytende og tight lyd med et bassområde som for noen kan oppleves litt strammere enn tilvent i direkte sammenligning mot en ikke-oppsamplende DAC/CD-spiller. Dette er den utpregede "lydsignaturen" jeg opplever når upsampling aktiveres på BDA-1. De første komponentene jeg vet kjennetegnes av denne lydsignaturen er Linn's DS-komponenter. Og her viser det seg visst at upsampling er en viktig del av DAC-prosessen. Det andre stedet jeg har hørt akkurat denne formen for gjengiving av digitallyd er Esoteric sin topprigg. Jovisst, upsampling her også. DCS toppmodeller? Upsampling. Hva med den utrolig gode EC EMC 1UP en kompis har som også låter meget flytende og naturlig oppløst? Upsampling til 24/192 her også ja. Benchmark DAC-1? Upsampling. Moon 300D? Upsampling.
    Om man leser reviews av disse stemmer beskrivelsen på en prikk med hva jeg opplever med upsampling på BDA-1.
    Alle implementerer upsampling på samme sted så vidt jeg kunne finne ut. Det vil si at de digitale signalene upsamples før DACen. DACene i dag foretar stort sett i alle tilfeller x-antall oversampling i tillegg.

En god beskrivelse av upsampling finnes på Linn's sider:
    Up-sampling - LinnDocs

Kort sagt er det ingen magi involvert. Man finner ikke på data som ikke er der. Man klarer bare å hente ut maksimalt av det som allerede finnes.
    Digitalverdenen er underfundige greier. Blant annet dette med ultrasoniske speilbilder som er det største problemet, siden det må filtreres bort.
    DACer er også langt fra feilfrie slik de fleste antar. Det er derfor et stort poeng å tilrettelegge dataene slik at DACen klarer å gjøre en maksimalt god jobb.

Når man begynner å sette seg inn i dette med upsampling/oversampling/Nyquist frekvenser/speilbilder/DACer osv fremstår det som ren galskap at noen fremdeles ønsker filterløse NOS DACer (non-oversampling DACer). Det er typisk "analog" hi-fi tenkning i et nøtteskall. Men her gjelder det en masse andre regler i tillegg.

Det man imidlertid ikke er helt enige om er hva som forårsaker de hørbare forskjellene på signalet. Ved upsampling reklokkes signalet også, så redusert jitter blir ofte kreditert æren. I tillegg kan filtrene konstrueres slik at de ikke forstyrrer det lydmessige signalet i tidsdomenet.

Men her er et paper som virker teknisk og realistisk troverdig som er interessant angående hva som egentlig forårsaker forbedringene når man upsampler før en oversamplende DAC.

http://www.mlssa.com/pdf/Upsampling-theory-rev-2.pdf

Det går blant annet på at multi-bit delta-sigma DACene (som er de mest brukte i dag så vidt jeg vet) gjør mest feil i konverteringen der utslagene er størst, men at dette kan avhjelpes kraftig med upsampling. Dette samsvarer jo veldig med at bassen oppleves som totaltransformert etter å ha aktivert upsampling. I tillegg forklarer dette også at lydbildet fremstår vesentlig ryddigere når det foregår mye samtidig.

Kort oppsummert er jeg irritert på min egen talentløse uvitenhet som medførte at jeg brukte år og dag på å realisere potensialet i D/A-konverteringen av signalkjeden. Dette med upsampling skjønte de store som f.eks DCS og faktisk også EC for nærmere et tiår siden. Transporter gjor utvilsomt en svært god jobb fremdeles og som en standard DAC er den virkelig bra også sammenlignet med BDA-1, selv om BDA-1 graver frem mer informasjon oppover. Men uten upsampling er den dessverre ikke konkurransedyktig mot de beste er jeg redd. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor så mange mener Linn DS låter bedre enn Transporter. Det er rett og slett fordi de gjør det, og jeg er 99% sikker på at upsamplingen har mesteparten av skylda.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Linn har ikke upsampling. Den har oversampling i custom digitalfilter. Uten ASRC slik jeg har forstått det.
    "synkron upsampling" er nettop oversampling.

Men det er et unntak i BDA-1 likevel da den faktisk bruker en ASRC som upsampler "synkront" (D.v.s at raten er nøyaktig x antall FS det originale utgangspunktet), men selv om raten er "synkron" vil aldri dataene i fra en SRC være synkron med de originale dataene. Den gjør altså "noe" med datene (inkludert jitter-reduksjon), og derfor vil lyden også forandre seg en del.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn