Bryston

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Linn benytter seg av upsampling, ikke oversampling. De skriver det selv på sidene sine i dokumentet jeg linket til. Grunnen til at de kaller det upsampling er at prosessen foregår i forkant av DAC.

Grensen mellom oversampling og upsampling er noe vag siden de matematisk er like. Det er imidlertid vanlig å skille mellom det som foregår i DACen og det som foregår av manipulasjon av signalet i forkant. Oversampling benyttes derfor som begrep om det som skjer inne i selve DACen (mange ganger synkron upsampling), mens upsampling benyttes som begrep om det som foregår av SRC i forkant av DAC, synkron eller ei. Bryston kaller det også upsampling, selv om upsamplingen er synkron. Det som foregår i DACen kaller de oversampling.

Det er også vanlig (men ikke nødvendig per def) at upsamplingen har andre filtre enn DACen benytter i forbindelse med oversampling.

Her er det et annet dokument som beskriver litt mer: http://www.audioholics.com/educatio.../upsampling-vs-oversampling-for-digital-audio

Det er imidlertid ikke uvanlig å definere upsampling som asynkron og oversampling som synkron SRC, men industrien selv gjør det vanligvis ikke på denne måten.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Det du sier stemmer ikke. Grunnen til at Linn kaller det upsampling er nok muligens at den p.g.a den oversampler til 24bit, og/eller at de bruker en FPGA som gjør at de bypasser DAC-chipen sitt eget oversamplingsfilter. FPGA'en er også programmerbar. Andre som gjør dette er Ayre og DCS.

BDA-1 bruker en Burr Brown ASRC i forkant av DAC-chipen, men bruker DAC-chipen sitt innebygde digitalfilter. Hvis de ville kunne de bypasset det innebygde digitalfilteret med en custom FPGA som kjører deres egen oversamplingsoftware, slik at både ASRC og FPGA ble brukt.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Det jeg sier? Jeg sier ingenting. Les hos produsentene selv! Les beskrivelsen hos audioholics som sier akkurat det samme.
    Jeg skjønner at implementasjonene skiller seg fra hverandre og at linn og DCS for å ta to eksempler implementerer løsningen sin i en softwareprogrammérbar FPGA. Dette endrer ingen verdens ting!
    Jeg skjønner derimot ikke hvorfor du nekter å godta at de kaller tilsynelatende identiske prosesser for upsampling i visse tilfeller og oversampling i andre tilfeller.

Dette er dødfødt når du nekter å godta det produsentene selv skriver om sine produkter. Jeg sier ingenting ut fra egen forståelse av temaet, men gjengir det som industrien selv sier om egne produkter.

Dette er kun et definisjonsspørsmål som det er dustete å være uenig om. Upsampling og oversampling er kun ulike begreper på den samme prosessen, bare på forskjellig sted i kjeden.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Disse var en kommentar til hallelujah-beskrivelsene dine med oppsampling, og synsingene om at upsamplingen har en stor del av æren for godlyden hos andre produsenter, f.eks Linn.

Jeg påpeker at Linn sin FPGA er bare en software implementasjon av et vanlig digitalfilter, og at dette teknisk sett er det samme som 8x digitalfilter som er blitt brukt siden 80-tallet. Godlyden til Linn har ingenting med upsampling i seg selv å gjøre, da den jobben som FPGAen deres gjør er 100% sidestilt med et vanlig digitalfilter som du finner på en hvilken som helst CDspiller.

Bryston bruker BB ASRC. Denne vil forandre lyden, og jitterspektrum. Det er nok dette du hører.

Selve definisjonen i dette tilfellet er ikke noe jeg bryr meg om, så der er vi hverken enige eller uenige.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Ahh, jeg skjønner. Jeg regner med at denne "moderasjonen" jeg postet i min egen tråd kan bidra med å oppklare en del! Halleluja-stemningen er snudd til marginal forbedring.

"En kompis kom i kveld over på et besøk for å sjekke ut lyden med den nye DACen. Selvfølgelig skulle jeg da demonstrere den store effekten ved å skifte mellom upsampling og ingen upsampling, men måtte selvfølgelig konkludere med at effekten nå var helt minimal. Jeg må med andre ord moderere utsagnet mitt fra det tidligere innlegget. Upsamplingen tilfører definitivt bare positive ting, men den store forskjellen spesielt i bassen var rett og slett ikke der nå.

Jeg begynte derfor å tenke på hva som hadde endret seg siden jeg gjorde siste seriøse sammenligning og kom på at jeg jo hadde byttet en helt ordinær analog signalkabel på 8m med en skikkelig 75ohm digital coax på 6m. Upsamplingen innebærer en reklokking av signalet og er en av mekanismene som skal sikre gode forhold for DACen selv om inputen er dårlig.

Som dere kanskje vet er det svært viktig å benytte korrekt kabel ved digital overføring. Den skal ha 75ohm impedanse og det må vanligvis være solid core for å tilfredsstille kravene. Kan det faktisk være at den analoge phono kabelen var så røten til formålet at det ble fremprovosert betydelig lydmessig "slafs" som ble eliminert om upsampling ble aktivert? Det er i hvertfall målbart at det digitale signalet ikke ser bra ut etter å ha passert feil kabeltype, men om dette påvirker det analoge signalet i særlig grad er vel omdiskutert.

Det kan jo også ha vært et hjernepuss på grunn av glede over en ny komponent, men jeg opplevde forskjellene så omfattende at jeg fant frem radioshack'en og begynte med sinustoner for å finne ut om noe faktisk manglet noe i bassområdet når upsampling ble aktivert.

Kanskje en kombinasjon av begge?

Uansett, upsampling er tingen, men forskjellene ble i hvertfall ikke opplevd som i nærheten så store nå i dag som sist. Men det har som sagt blitt byttet ut en totalt feil kabel til formålet siden sist."

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Muligens en kombinasjon av begge. Men om du dobbelsjekker igjen et par ganger, kan det jo hende du kommer nærmere svaret.
    Det er et par USB async-SPdif adaptere som muligens vil gjøre upsampling overflødig, og t.o.m lydforringende. Bryston har heldigvis gjort det valgfritt. Kanskje du kunne testet en slik? Og kanskje vil du måtte svelge en karamell eller to...

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Skulle gjerne dobbeltsjekket, men kabelen går i trekkerør gjennom to vegger så jeg gidder rett og slett ikke å trekke gjennom den analoge kabelen igjen. Det får stå på listen over "uoppklarte" Hi-Fi fenomener her hjemme inntil videre.

Å involvere USB i lydkjeden kommer definitivt ikke til å bli gjort her hjemme med det første. Jeg er mye mer komfortabel med den mer robuste løsningen jeg har i dag med dedikerte buser i alle ledd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bryston er virkelig bra saker. Jeg er fan. Har vurdert om jeg skal oppgradere min BP25 til BP26, men virker som det er veldig lite å hente på det og da ville jeg helst hatt prosessor inngang siden den ville ha blitt brukt i et kommende hjemmekino anlegg.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    E.I.A. skrev:
    Lovte noen bilder av de nye blokkene , her er de :)
    Satan for et kremoppsett! Jeg er riktignok mer fan av Bryston i silver utførelse, siden jeg føler dette liksom er Bryston.
    Her har du alt av godsaker på ett sted. Det som er sikkert er at du i allefall ikke behøver å se på elektronikken med det første. Her er det høyttaler og rom som må stå for skylda om det ikke fungerer.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    orso skrev:
    Bryston er virkelig bra saker. Jeg er fan. Har vurdert om jeg skal oppgradere min BP25 til BP26, men virker som det er veldig lite å hente på det og da ville jeg helst hatt prosessor inngang siden den ville ha blitt brukt i et kommende hjemmekino anlegg.
    Det at BP26 mangler prosessorinngang er årsaken til at jeg nå sitter med en GamuT D3 i stedet. Jeg håper det kommer en etterfølger som har denne muligheten etterhvert. Jeg skulle gjerne hatt Bryston-logoen på alle komponentene.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Nå har Stereophile testet Bdp1 , kommer i Juni utgaven av bladet :)
    Legger ut denne for de som ikke har fått den med seg enda :)

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Hvordan er BDP-1 at betjene?

Ud fra den lille video som blev linket til synes jeg måske ikke at det ser helt så intuitivt ud som for eksempel Sonos?

Mangler man den store skærm som for eksempel Naim HDX eller Olive bruger?

Hvordan lagrer man egentlig musikken? Er der en intern hukommelse eller kobler man en NAS til?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Her er en liten demo fra James om alternativene for betjening :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Brian7500 skrev:
    Hvordan er BDP-1 at betjene?

Ud fra den lille video som blev linket til synes jeg måske ikke at det ser helt så intuitivt ud som for eksempel Sonos?

Mangler man den store skærm som for eksempel Naim HDX eller Olive bruger?

Hvordan lagrer man egentlig musikken? Er der en intern hukommelse eller kobler man en NAS til?
    Man lagrer musikken på usb minnepinner eller usb hard disk . Bdp1 har 2 usb innganger i front og 2 på baksiden .
    Hvis Bdp1 er koblet til nettverket kan man styre den via Iphone, I pod touch, Ipad eller Pc /laptop . Man kan også ,hvis usb devicet er formatert i Fat32 skrive til dette fra laptop/pc .

Mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen nåværende eller tidligere eiere av Bryston 4BSST som har opplevd temperaturforskjell på høyre og venstre side av forsterkeren? På min 4BSST2 blir høyre side raskere oppvarmet og også totalt varmere enn venstre. Jeg har så langt ikke merket noe galt med lyden som følge av dette, men får likevel en snikende følelse av at noe er galt her og at dette kanskje kan ha negativ innvirkning på lyden, iallefall på sikt, selv om jeg ikke merker noe nå.

Noen som vet hva dette kan skyldes og hva som kan gjøres med det?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kjente rask på min 4bsst. Bittelitt varmere på venstre side (sett forfra). Ikke mye og knapt merkbart og ikke særlig varme uansett. Trolig ørliten biasforskjell (er det det det kalles, mon tro?) mellom kanalene. Uansett; vi har jo bransjens mest seriøse garantiordning på disse flotte produktene. :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    K.H. skrev:
    Er det noen nåværende eller tidligere eiere av Bryston 4BSST som har opplevd temperaturforskjell på høyre og venstre side av forsterkeren? På min 4BSST2 blir høyre side raskere oppvarmet og også totalt varmere enn venstre. Jeg har så langt ikke merket noe galt med lyden som følge av dette, men får likevel en snikende følelse av at noe er galt her og at dette kanskje kan ha negativ innvirkning på lyden, iallefall på sikt, selv om jeg ikke merker noe nå.

Høres veldig ut som bias, som jo har vært off på en rekke SST2, blant annet to stk jeg fikk.
    En biasjustering fikset biffen hos meg. Tor hos Lyric fikset det.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    marsboer skrev:
    K.H. skrev:

Høres veldig ut som bias, som jo har vært off på en rekke SST2, blant annet to stk jeg fikk.
    Har du sjekket om temperaturen på din 4BSST2 nå er lik på begge sider?

Ellers har jeg prøvd å kontakte både Lyric og Bryston på mail opptil flere ganger angående dette, men så langt har ingen giddet svare. Så meget for deres 20-års garanti....

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis det ikke blir veldig varmt, så er det nok ingen umiddelbar fare iallefall. Bias bestemmer tomgangsstrømmen/hvor mye utgangsdelen kjører i klasse A. Ellers er nok telefon mer effektivt enn mail hos hifi-pusherne. Lykke til. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    På min 4B SST er det helt lik temperatur på begge sidene - målt etter håndpåleggelsesmetoden. SST2-versjonen har ikke de samme kretsløsningene - så min håndspåleggelse er kan kende helt verdiløs.

Men ellers er ikke Tor hos Lyric den som er flinkest til å svare på mail. Ikke når det gjelder ubelhagelige ting. Det er mitt subjektive inntrykk.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    RojohII skrev:
    Hvis det ikke blir veldig varmt, så er det nok ingen umiddelbar fare iallefall. Bias bestemmer tomgangsstrømmen/hvor mye utgangsdelen kjører i klasse A. Ellers er nok telefon mer effektivt enn mail hos hifi-pusherne. Lykke til. :)
    Nei, kan ikke si den blir veldig varm, kanskje ikke varmere på høyresiden enn det som kan være normalt. Men det gir ikke noe godt inntrykk at varmen ikke er lik på begge kanaler. En slik feiljustering burde ikke forekomme på såpass kostbart utstyr, mener jeg, og slett ikke være en utbredt feil.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, litt kjedelig da ja. Selvsagt forventer man tipp-topp teknisk stand når man investerer i Bryston. Hverken mer eller mindre. Har ingen erfaring med Tor/Lyric, da jeg kjøpte min brukt.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    K.H. skrev:
    marsboer skrev:
    K.H. skrev:

Når min SST2 hadde biasfeil ble den glovarm på høyre side. Så varm at jeg ikke kunne ta i kjøleribbene. Den gikk i beskyttelsesmodus etter få minutter.
    Har du sjekket om temperaturen på din 4BSST2 nå er lik på begge sider?

Ellers har jeg prøvd å kontakte både Lyric og Bryston på mail opptil flere ganger angående dette, men så langt har ingen giddet svare. Så meget for deres 20-års garanti....

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    K.H. skrev:

Tenkte det kunne være på sin plass med en utdypning her.

Jeg har nå foretatt en grundig lasermåling av overflatetemperaturen på høyre og venstre side av topplata. Et gjennomsnitt av disse målingene viser at forskjellen er begrenset til ca. 3 grader, vesentlig mindre enn det jeg trodde ut fra "håndspåleggelse", og sikkert innenfor det som må kunne anses normalt. Jeg beklager derfor mitt tidligere innlegg som nok er noe urettferdig overfor Bryston.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    På min ST er biasjustering lett som en lek, målepunkter og potmeter for justering er er lett tilgjengelig under topplokket.

Min ble også varmere på ene siden tidligere.

Regner med at SST serien er like grei å ha med å gjøre.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    For å spare hylleplass vurderer jeg å la forforsterkeren BP-26 stå oppå psu'en MPS-2. Er dette ok, eller bør disse plasseres med litt avstand?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    K.H. skrev:
    For å spare hylleplass vurderer jeg å la forforsterkeren BP-26 stå oppå psu'en MPS-2. Er dette ok, eller bør disse plasseres med litt avstand?
    Har lagt inn spørsmålet på Audio Circle og fått bekreftet at det er helt ok av Mr.Bryston himself, James Tanner. Så da fikk jeg plutselig frigjort ei hylle av racket til annet rask.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vurderer Bryston BP-1.5 riaa i sort, som kunne passet bra designmessig sammen med mitt øvrige Bryston-utstyr. Noen som har hørt denne og kan si noe om lyden, sammenlignet med andre riaa i prisklassen kr.10.000 - 20.000?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    Etter litt over 2 år med Bryston Bda1 gjorde jeg den tabben at jeg solgte den , pga lysten til å prøve noe annet ble for stor . Etter masse lesing på nettet kom jeg frem til at Weiss Dac 202 var noe av det beste man kunne få for en normal sum penger (39900,-) så jeg gikk til innkjøp av en slik . Lykken var stor når den ble koblet opp , og alle favoritt platene ble funnet frem . Men selv om det var polert og vakkert , merket jeg at jeg savnet noe . Jeg lot den stå på 24 timer i døgnet , innvesterte i firewire kabel for det var slik den skulle være best .
    For å gjøre historien kort , etter 3 uker solgte jeg den , og brukte pengene til å kjøpe .....ja en ny Bda1 ;D

Denne ble koblet opp i dag sammen med Bdp1 via Aes/Ebu kabel , og YES dette var andre boller ,nå kom stemmene frem i lydbilde igjen og det svingte .......det var gøy å spille musikk igjen :)

Har hatt Emc1up , Accuphase Dp700 og Weiss Dac 202 hjemme i eget anlegg og alle disse har mange fine kvaliteter , men de er ikke i nærheten av å gjøre musikk så morsomt å lytte til som via Bdp1\Bda1 komboen .
    Har tidligere testet cd driv verk , Sqeezebox duet og Pc m\Lynx Aes16 rett i dacen , men Bdp1 gjør noe med lyden som disse ikke klarer IMO , det blir mer musikalsk og riktig .

Det er selvfølgelig mye smak og behag ute og går når det gjelder lyd , men jeg har nå slått meg til ro med at Bryston komboen er noe av det beste man kan få innen digital reprodusering av lyd 8)

Mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    Kjenner igjen dette. Solgte i fjor mitt Bryston forsterkersett for å teste ut noe annet, men var raskt tilbake. Regner nå med å beholde settet lenge.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    49
    K.H. skrev:
    Kjenner igjen dette. Solgte i fjor mitt Bryston forsterkersett for å teste ut noe annet, men var raskt tilbake. Regner nå med å beholde settet lenge.
    Se det :)

Hva testet du ut , før du gikk tilbake til Bryston ?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.243
    Torget vurderinger
    10
    E.I.A. skrev:
    K.H. skrev:
    Se det :)

Hva testet du ut , før du gikk tilbake til Bryston ?
    Akkurat det er kanskje mindre viktig? ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn