Bryston

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

Jurassic

Gjest
    shaunv skrev:
    Takk. Ser du har en fin evighetsmaskin også 8)

Klpisch kan kanskje fungere det, men noe som gjør subvalget vanskelig er at jeg må kunne gi den signal med ht-kabel slik jeg gjør nå. For er ikke akkurat noen ekstra utganger på b-60R'en.
    Signal med ht kabel er ikke noe problem med en Klipsch sub.

Takk forresten.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Banjo-Kari skrev:
    shaunv skrev:
    Takk. Ser du har en fin evighetsmaskin også 8)

Klpisch kan kanskje fungere det, men noe som gjør subvalget vanskelig er at jeg må kunne gi den signal med ht-kabel slik jeg gjør nå. For er ikke akkurat noen ekstra utganger på b-60R'en.
    Signal med ht kabel er ikke noe problem med en Klipsch sub.

Takk forresten.
    Åja, trodde ikke de hadde sånn "speaker innput" eller hva det nå heter jeg. Har heller ikke lest det noe sted. Men hvis du sier det så :) Er uansett ikke noe hastverk da jeg skal i militæret i mars. Kommer dog bare til å selge cd-spilleren 8)

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    23
    ;D

Bare for å vri temaet litt ang forst. og høytt. Mine nyervervede Bryston 28B SST ble ferdigstilt
    i Canada 20/12 og kom meg i hende 3/1 - 08. Hadde denne forst. til låns fra Lyric noen dager i
    november og ble helt frelst! Sammen med mine Proac D 80 og D28 ( i adskilte rom ) låter 28B
    som topp rørforsterkere fra Audio Research. Glimrende lyd, særlig ved lavt volum ( 2X1000 W !! )
    og særlig via vinyl med Lyra pick-up og helt nytt PS-Audio phonotrinn + Ps Audio forforst.
    Vil anbefale flere en prøvelytting av 28B hos Lyric !!

Mvh. O.P.K.

aloz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje vært tatt opp tidligere i tråden,men;
    vet noen om det er mulig å få kjøpt ny front til 4BSST og
    evnt. hvor og til hvilken pris?

Bernt

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    aloz skrev:

Bernt
    Ja, det går an. Mener å ha hørt at det kun koster en tusing eller deromkring. Vet ihvertfall at jeg reagerte på at prisen var veldig rimelig. Tor på Lyric/T.AA. import hjelper deg med bestillingen.

Mvh. Frank

aloz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    F.R.A.N.K skrev:
    aloz skrev:

Bernt
    Ja, det går an. Mener å ha hørt at det kun koster en tusing eller deromkring. Vet ihvertfall at jeg reagerte på at prisen var veldig rimelig. Tor på Lyric/T.AA. import hjelper deg med bestillingen.

Mvh. Frank
    Takk

spoonfeedme

Medlem
    Ble medlem
    11.02.2005
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Mener jeg fikk til svar at det kostet ca. 3000 kr fra importøren. Syntes det hørtes litt vel mye ut...
    Kan hende jeg husker feil da.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Jeg ble veldig usikker nå. 3000 høres riktigere ut, med tanke på at bare fjernkontrollen fra Bryston koster flere tusen. For tusen kroner får man knapt nok emballasje nå om dagen :-\.

Frank

J

Jurassic

Gjest
    Jeg mener jeg hørte 1000-1500 kroner tidligere men prisen kan en jo få oppgitt allerede til mandagen.

U

utgatt19288

Gjest
    Så kjekt med en Bryston vennetråde – har ikke fått med meg dette før nå.

Bryston er etter min menging ”brute fore engeneering” – mht levetid, robusthet, åpenhet rundt kretsdesign /løsninger og ikke minst holdning til hifi accessories som kabler og strømrensere. En del av brukerne har inne hadde fått kaffen i halsen etter å sett hva som står på Bryston web.

Nok om det – har vært innom 14B-ST og nå 7B-SST monoblokker. 14B var kanskje en anelse mer varm – mens 7B’s sterke side er åpenhet/nøytralitet med en fantastisk punch hvis man har høytalere til det. Det er noe jeg dessverre ikke har og har litt lyst på ATC eller PCM konstruksjoner.

I motsetning til hva mange tror så er ikke 7B-SST forsterkeren noe særlig for lav ohm laster. Utgangstrinnet er et bro koplet design – leverer stor spenning til HT på bekostning av strøm i lave impedanser.

Er det noen som har sammenlignet Bryston SST mot DP? – ser ikke bort fra at det kan være likheter.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    7B-SST leveres i både serie og parallell versjon. Sistnevnte er brokoblet. Mener å ha sett at en endring er en relativt liten operasjon, dersom behovet melder seg. 14B-SST er vel også bare to brokoblede 4B-SST såvidt jeg har skjønt?

Mvh

U

utgatt19288

Gjest
    Nei - standard er serie bro-kopling ut fra fabrikk. Ønsker man strøm i ekstremt lave impedanser må de leveres serviceverksted for parallellkopling. Det er en enkel operasjon. 7B-ST utgaven hadde en svitsj for bruker styrt serie og parallellkopling. Denne ble fjernet på SST utgaven da bryteren som ligger i signalbanen hadde en hørbar effekt.

Brystons mono blokker er bro koplete – hvordan skulle man ellers klare levere så store effekter i kompakte chassis uten å bruke klasse-D teknologi?

O

OldBoy

Gjest
    Baard skrev:
    Brystons mono blokker er bro koplete – hvordan skulle man ellers klare levere så store effekter i kompakte chassis uten å bruke klasse-D teknologi?
    Såvidt jeg vet, gjelder ikke dette med brokobling Brystons monoblokker i Power-Pack-serien. Men effektene her er adskillig mer "moderate", hvis man kan bruke et slikt uttrykk.

U

utgatt19288

Gjest
    Det er riktig - kommentaren min var litt for generell. Tenkte rett å slett ikke på Powerpack serien.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Baard skrev:
    Nei - standard er serie bro-kopling ut fra fabrikk. Ønsker man strøm i ekstremt lave impedanser må de leveres serviceverksted for parallellkopling. Det er en enkel operasjon. 7B-ST utgaven hadde en svitsj for bruker styrt serie og parallellkopling. Denne ble fjernet på SST utgaven da bryteren som ligger i signalbanen hadde en hørbar effekt.
    Ah, ja du har rett, jeg var for kjapp der ja.

Mvh

Rizzo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som vet hvor man kan få tak i stømstøpsel til å passe inn i 14 B SST (amerikans 20 amp), uten at det koster meg en megakrone?

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke, men tror jeg ville postet dette på Hi-Fi Generelt også - dette er vel ganske standard kontakter?

Mvh

U

utgatt19288

Gjest
    Rizzo skrev:
    Noen her som vet hvor man kan få tak i stømstøpsel til å passe inn i 14 B SST (amerikans 20 amp), uten at det koster meg en megakrone?
    Det er et kjent problem. Har vært ute for det selv på 14B-ST. Ingen hifi sjapper i Oslo kunne levere stømkabel med 20A IEC kontakt, kun standard 16A IEC.

PM audio har en kontakt fra Furutech ellers fant jeg mitt på Elfa. Husker ikke artikkel nr. desverre.

Lykke til!

J

Jurassic

Gjest
    Noen som har hørt den nye Vryston CD spilleren?
    Holder den samme nivå som resten av deres produkter må den være bra.

G-K

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel ikke akkurat kalle meg noen "Brystonvenn" ennå, men innrømmer att dette er ett "sikkleprodukt" for meg, som det absolutt kan bli aktuelt å bygge opp ett system rundt ;)

Nytt vil jo dette gjøre ett kraftig innhugg i sparekontoen, mens tilgangen på pent brukte forsterkere vel må kalles veldig begrenset.. Utenlands derimot, skulle det være mulig såvidt jeg kan se, men da blir det fort snakk om 110-120 volt`s versjoner.

Spørsmålet mitt blir om noen kjenner til hvordan disse forsterkerne kan bygges om/ konverteres til 220-240 volt?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    G-K skrev:
    Kan vel ikke akkurat kalle meg noen "Brystonvenn" ennå, men innrømmer att dette er ett "sikkleprodukt" for meg, som det absolutt kan bli aktuelt å bygge opp ett system rundt ;)

Nytt vil jo dette gjøre ett kraftig innhugg i sparekontoen, mens tilgangen på pent brukte forsterkere vel må kalles veldig begrenset.. Utenlands derimot, skulle det være mulig såvidt jeg kan se, men da blir det fort snakk om 110-120 volt`s versjoner.

Spørsmålet mitt blir om noen kjenner til hvordan disse forsterkerne kan bygges om/ konverteres til 220-240 volt?
    Bryston er en av de få produsentene som har mye av servicedokumentasjon åpent og tilgjengelig. Kretsskjema for de fleste produktene ligger på hjemmesidene til Bryston. En del produkter har intern omkobling mellom 115/120V og 230V. De andre kan antagelig bygge som rimelig enkelt (om ikke akkurat billig).

mvh
    KJ

U

utgatt19288

Gjest
    Her skal du få et tips G-K:

http://www.audiocircle.com/circles/index.php

Nederst på denne siden finner du "Owner Circles" Gå inn på forumet for Bryston. Spørsmål herfra besvares av James Tanner VP Bryston - eller han får assistanse fra sine utviklere/ingeniører. Bedre kan det ikke bli.

Er ikke bare lyden som gjør at jeg liker Bryston - det er like mye hele deres holdning til all bullshit i HiFi bransjen.

Bryston: bullshit free products in a bullshitty world.

G-K

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Takk for ett par fine tips..

Kan kanskje finne noe info rundt dette på hjemmesidene, og skulle ikke det gi meg svar på spørsmålet mitt, kan nok ett par kvelder på forumet hjelpe meg.

U

utgatt19288

Gjest
    Har lyst å åpne topplokket på forsterkeren - men det er ikke noen vanlig umbraco her. Noen som vet hvilket verktøy som trengs?

Lyst å tweake litt - kanskje bytte til andre sikringer osv.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Baard skrev:
    Klarer ikke å dy meg;

Først siterer du: " Bryston: bullshit free products in a bullshitty world", så snakker du videre om å bytte ut sikringene..... :eek:.

Kom igjen..... ;D, syns det var litt morsomt ;).

Mvh. Frank

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Baard skrev:
    Har lyst å åpne topplokket på forsterkeren - men det er ikke noen vanlig umbraco her. Noen som vet hvilket verktøy som trengs?

Det er en helt firkantet nøkkel du trenger. Har sett denne typen i noen av de største settene hos Clas Ohlson. Du kjenner den igjen med én gang du ser den.

Lykke til med prosjektet, selv om jeg ikke tror sikringer er det Bryston har spart penger på. ;)

Mvh

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Baard skrev:

Skjønner ikke helt logikken her nei. Bryston sitt design bygger på en filosofi som er noe i stil med P.W. sin filosofi: 'All amplifiers sound the same'. Det gir ingen mening å bytte sikringer o.l. på disse og tro at du skal endre lyden.

U

utgatt19288

Gjest
    F.R.A.N.K skrev:
    Baard skrev:
    Klarer ikke å dy meg;

Først siterer du: " Bryston: bullshit free products in a bullshitty world", så snakker du videre om å bytte ut sikringene..... :eek:.

Kom igjen..... ;D, syns det var litt morsomt ;).

Mvh. Frank

Hehe kult uttrykk - ikke sant Frank. Hentet det fra siste hi-fi+ sin test av Bryston CD spiller.

Men er det ikke slik det er da. Man møter seg selv i døra. Men er mer interessert i å bare ta en titt. Det er bare snakk om en "feel good" følelse. Forventer vel egentlig ikke så mye. Dro det mer fram som et eksempel på et uskyldig inngrep og reversibelt tweak som ikke krever noen store operasjoner verken finansielt eller mekanisk.

Toref: Takk for tipset mht 4-kant nøkkel. Tror det er det som er riktig verktøy.

Litt overrasket over alle kommentarene på sikringer, er ikke dette er forum for gærninger? Bare drar noen bilder fra Mike Elliott (tidl. Counterpoint nå Aria) sine siste kreasjoner.

WV5 Preamp til $6700 - med bla. glass sikringer

WV5 XL versjon til $8700 Samme krests design men med bedre komponenter og "hifi sikringer"

Hvis dere går på URL og blåser opp bilde ser dere tydligere forskjell på sikringer og øvrig komponentbruk på standard vs. XL utgaven av samme pre-amp.

http://www.ariaaudio.com/WVImages/WV5XL_TopView.jpg

Kan Elliott så kan jeg - ingen diskusjon :)

Sikringene bestilles fra: www.hifi-tuning.com

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Nei, nå må jeg lufte dette her.
    Scenario 1: Setter på en CD med god lyd. Skrur volumet til kl 11 på BP26 og det lyder enormt. River i kroppen og mine ører hører ikke noe forvregning. Alt oppfører seg eksemplarisk.

Scenario 2. Setter på eks. Allanah Myles spor 3, Black Velvet, skrur volumet til kl 11. Låter tamt og ikke noe kropp. skrur videre til ca. kl 1 eller kall det 13:00 kanskje? Da begynner 14B å klippe! Det spiller jo høyt, ok, men det er ikke på nivå som scenario 1.

Hva er det som lurer meg her? Forsterker 14B signaler som ikke er hørbare, selvfølgelig gjør den det, men er det virkelig dette som er tilfellet mht til klippingen? Det virker som det er ganske nøyaktig rundt kl 1 på BP26 'problemet' kommer. Flere CD'r som jeg opplever har en form for 'lav lyd' klipper på kl 1. Har sendt spørsmål og fått svar fra Bryston, men jeg må si jeg ikke er helt overbevist på svaret. Har da ikke opplevd slikt på annet forsterkeri.
    Derfor, noen andre som har lignende erfaring?

K

kbwh

Gjest
    Er det du oppfatter som "lav lyd" egentlig komprimering? At det klipper klokka ett for 0dBFS fra CD er ikke uvanlig.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det med sikringer var nevnt på Bryston Circle og det resulterte vel i én kommentar, og det var fra meg : http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=43251.0 men for ro i sjelen er det jo bare å bestille.
    Klipping som beskrevet er helt normalt.
    Hodetelefon utgangen på B100 drives bare av preampen, og over kl. 13.00 er der ingen forvrenging å spore der hvertfald.
    Ditt utgangstrin krever vel 2 volt (?) for full utstyring og du skal sikkert ikke dreie volumen mye opp før det skjer....men jeg skjønner din undring når man tenker på hvor mange watt du har......

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Valentino skrev:
    Er det du oppfatter som "lav lyd" egentlig komprimering? At det klipper klokka ett for 0dBFS fra CD er ikke uvanlig.
    Vet ikke, jeg skjønner det liksom ikke. Fra min verden med EDB så er en bit en bit og at den kan påvirke tydeligvis signalstyrke? er meg et mysterium, men som alltid burde det være en god forklaring. En eller annen her inne må da ha det?
    niels skrev:
    Ditt utgangstrin krever vel 2 volt (?) for full utstyring og du skal sikkert ikke dreie volumen mye opp før det skjer....men jeg skjønner din undring når man tenker på hvor mange watt du har......
    Ja, og det er på en måte litt irriterende med disse CD tilfellene. Jeg trodde vel at det var de lavere frekvensene som gjorde klippingen, men det er ikke tilfelle med det som høres i hvertfall. Eldre AC-DC Cd'r har jo MYE gitarlyd og de trigger klippingen lett.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    geirf2 skrev:
    Valentino skrev:
    Vet ikke, jeg skjønner det liksom ikke. Fra min verden med EDB så er en bit en bit og at den kan påvirke tydeligvis signalstyrke? er meg et mysterium, men som alltid burde det være en god forklaring. En eller annen her inne må da ha det?
    En bit er fortsatt en bit :)
    Komprimering har med selve innspillingen å gjøre.

Mvh

PK

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Ehh, forstår jeg det da slik at komprimerte CD'r sannsynligvis trigger kilippingen mye lettere?

K

kbwh

Gjest
    Tja. De låter jo gjerne rævva, og det er kanskje fristende å skru opp for å få tak i godlyden. Når den ikke kommer skrur man kanskje enda mer opp?

Både Myles og Mahler vil klippe omtrent klokka ett hos deg.

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Hmmm, hvis man har forsterkeri som ikke sier ifra, så begynner det så smått å gli inn hvorfor jeg har kjørt i filler en del høyttalerelementer opp igjennom tidene! For all del, jeg har knust forsterkere også, Oh yeah, turn it on Baby!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn