BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Hmm hvad synes dere er fordelen med de store trafoer ? Selvfølgelig er det fordel i Poweramps.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    ja men den venter jeg med å installere til jeg vet at det nye psu er innspilt og har sluttet å utvikle seg
    mistenker dog at det vil ha mindre å si enn med et annet power
    mvh
    Leif
    Kanskje, eller kanskje ikke. Mulig ditt kompromissløse power får frem forskjellen på gammel og ny versjon enda mer. Blir spennende å høre når den tid kommer. Opplevde selv forskjellen som større enn ved Tridents oppgraderingen. Bedre separasjon og tilsdedeværelse på en enda sortere bakgrunn med flere detaljer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    uansett; en ting ad gangen
    ERS ? pls enlighten me?
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    lyden ble ennå mere uanstrengt og samtidig får man veldig følelese av kontroll og ro, selv på de mest komplekse partier.
    dybdeperspektivet ble og mere distinkt ut mot sidene i soundstage.
    MEN kunne høre at PLACID HD supplyene var helt nye og ikke hadde vært i drift, så jeg regner med en ganske vesentlig ytterligere forbedring
    så får jeg toppe opp med AVCC bytte etter noen uker
    må vel få dac´n over i kabinett etterhvert også
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    lyden ble ennå mere uanstrengt og samtidig får man veldig følelese av kontroll og ro, selv på de mest komplekse partier.
    dybdeperspektivet ble og mere distinkt ut mot sidene i soundstage.
    MEN kunne høre at PLACID HD supplyene var helt nye og ikke hadde vært i drift, så jeg regner med en ganske vesentlig ytterligere forbedring
    så får jeg toppe opp med AVCC bytte etter noen uker
    må vel få dac´n over i kabinett etterhvert også
    mvh
    Leif
    Ok jeg har tænkt lige modsat. Større trafo er lig med større peakstrømme og savtakker istedet for sinus. Faktiskt folk som har målt på dette. Derfor jeg er begyndt å bruke trafoer med højere spænding end nødvendigt og jeg sætter en modstand før dioderne . Det laver så savtakker om til sinus. Men er ikke sikker med hensyn til resultatet.

By the way så har jeg et problem med bypassing på AVCC da en type kondensator giver upræcis bas ( BG N ) og en anden ( Tantal ) giver dejlig tør bas men hårdhed længere oppe. Har bestilt nogle 100 uf. 10 V cerafine som muligt kompromis. Pudsigt at bare 2 komponenter kan gøre så stor forskel.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.666
    uansett; en ting ad gangen
    ERS ? pls enlighten me?
    mvh
    Leif
    Har med EMI og RFI å gjøre. Litt vanskelig å forklare, spesielt siden jeg ikke har studert det så nøye selv, he-he.

Link: ERS

Jeg brukte dette under strømforsyningen i en Tact RCS 2.0s som jeg moddet for mange år siden. Jeg gjorde mye annet med strømforsyningen også, så jeg skal ikke si hva som bidro til hva. Men totalresultatet var flere klasser opp i lydkvalitet.

Det var en del Tact brukere som eksperimenterte mye, og forsøkte nær sagt alle typer kondiser, likerettere og diverse andre tweaks - og ERS. Det ble rapportert at ERS hadde betydning på lydkvaliteten nær sagt uansett hvor det ble plassert. Men ikke alltid til det positive.

Dog var det entydige positive rapporter på ERS bruk knyttet til strømforsyningen, så jeg plasserte et ark under den. Tror jeg kjøpte fra partsconnexion. Det skal sies at RCS enheten har switch mode strømforsyning, og da er sikkert utfallet sikkert et annet. Men det skulle ikke forundre meg om det har noe for seg her også.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jo de har jeg lest om før
    noen mener at man stenger støyen inne i apparatet og gjør det verre
    mvh
    Leif

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.035
    Sted
    Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
    Torget vurderinger
    1
    Hmm hvad synes dere er fordelen med de store trafoer ? Selvfølgelig er det fordel i Poweramps.
    Lyden :)
    Prøv nu at samle dig lidt Ludo. Jeg har set argumenter for det modsatte og har ikke selv hørt den forbedring dere taler om. Men jeg er søgende.
    Samle meg, hva mener du? Er ikke spesielt god på danske språklige nyanser - du får ha meg tilgitt ;)

Lyden ble som Leif sier mye mer uanstrengt, det virker som om disse store trafoene gjør at hele konstruksjonen låter friere og enda mer dynamisk. Disse flosklene som vi ofte bruker om sort bakgrunn, mindre fnidder og ikke minst soundstage - alle disse parametrene blir påvirket i positiv retning med større trafoer. Jeg har dog ingen målinger som kan bekrefte at det faktisk er slik, men ørene mine er veldig godt fornøyd med oppgraderingen... Og det er det eneste jeg har gjort med min B-III, satt i større trafo til DAC og til Legato.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Lyden :)
    Prøv nu at samle dig lidt Ludo. Jeg har set argumenter for det modsatte og har ikke selv hørt den forbedring dere taler om. Men jeg er søgende.
    Samle meg, hva mener du? Er ikke spesielt god på danske språklige nyanser - du får ha meg tilgitt ;)

Lyden ble som Leif sier mye mer uanstrengt, det virker som om disse store trafoene gjør at hele konstruksjonen låter friere og enda mer dynamisk. Disse flosklene som vi ofte bruker om sort bakgrunn, mindre fnidder og ikke minst soundstage - alle disse parametrene blir påvirket i positiv retning med større trafoer. Jeg har dog ingen målinger som kan bekrefte at det faktisk er slik, men ørene mine er veldig godt fornøyd med oppgraderingen... Og det er det eneste jeg har gjort med min B-III, satt i større trafo til DAC og til Legato.
    Ja det havde været spændende å høre jeres anlæg. Man diskuterer men ved reelt ikke en skid om hvordan det lyder hos dem man diskuterer med. Der er mange veje til målet. Jeg syntes at mit lød lidt hårdt efter mine sidste mods af Buffaloen. Fik mere dynamik af at sætte kapaciteten på udgangen aF mine Pardo op fra 1400 uf. til 4800 uf. Fjernede desuden nogle Black Gate o.s.v. Nu var en gjeng lige forbi og sagde jeg intet må ændre. Sagde det var en befrielse med min lyd. DE havde lige hørt et Dipol system med digitale filtre. Jeg tror Legato også havde lydt mere dynamisk med de extra kondensatorer på mine Pardoer. De Pardoer er rigtigt gode men konstruktøren sætter bare 10 uf på udgangen så impedansen er 0,5 ohm i basområdet.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Årsagen til at det hjælper hos dere med større trafoer skal muligvis søges i for lidt kapacitet på udgangen af reguleringerne. F.eks. har jeg 1200 uf. på Placid til VD og 1000 uf på udgangen af Placid til AVCC. Min regulering til analogdel har 4800 uf. Større trafo giver mindre modstand for retur strømmene.
    Power Transformer size influence on preamp sound. - diyAudio

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.666
    jo de har jeg lest om før
    noen mener at man stenger støyen inne i apparatet og gjør det verre
    mvh
    Leif
    Støyen er jo inne i apparatet allerede.

Jeg har også hørt at ERS gjør lyden verre. Men også bedre. Det kommer an på hvor man benytter den. Jeg vet fint lite om hva som er optimal bruk av ERS, men de som eksperimenterte seg fram til den løsningen jeg landet på var av det slaget som man er tjent med å lytte til.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.666
    Drossel,

Jeg har ved et par anledinger gått for overdimensjonert kapasitet slik du beskriver, og resultatet har vært bra. Strømforsyningen i min Tact RCS ser ut som en overfylt passasjerbåt i Middelhavet!

Men jeg har ikke A/B sammenliknet med normal dimensjonering. Har du gjor det?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Drossel,

Jeg har ved et par anledinger gått for overdimensjonert kapasitet slik du beskriver, og resultatet har vært bra. Strømforsyningen i min Tact RCS ser ut som en overfylt passasjerbåt i Middelhavet!

Men jeg har ikke A/B sammenliknet med normal dimensjonering. Har du gjor det?
    Det kan du tro mange gange . Min Buffalo blev først rigtig dynamisk af den sidste overdimensionering. Desuden er der meget stor forskel i lyden fra forskellige kondensatorer.
    Mit lukkede system har dynamikken fra Hornsystem men med utroligt sammenhængende i forhold til dem.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Shunt ps skal etter det jeg har hørt ikke like høy kapasitans etter shunt reg
    høyere kapasitans skal inn rett etter likeretting istedet
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    LMC du har fuldstændigt ret. Efter teorien er det sådan. Men prøv at sætte noget på. Du vil blive overrrasket. 1200 uf polymer på VD og 1000 uf. Silmic på forsyning til AVCC etc. På udgangen af AVCC har jeg nu bedst resultat med 10 uf. Tantal. Desuden giver Music Rails meget.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    senere
    nå må power spilles inn først
    kommer til å prøve større trafo på aktivt x/o og !
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i kveld satser jeg på å få meg en liten session for å høre dac poweret igjen, men allerede søndag følte jeg at det hadde tatt seg et reelt sprang i riktig retning
    uanstrengt, mektig og med en klangrikdom jeg ikke har opplevd før
    vanvittig dynamisk (til tross for TVC :rolleyes: )
    større trafo er allerede på plass på det aktive delefilter-kortet
    gir det resultat på linje med dac, må jeg supplere eq-kortene fra større trafoer også
    alternativt få Gary til å spekke nytt power til hele modulen:cool:

mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Hmm blev netop færdig med endnu en Buffalo III . Når der er musik på er der masser af støy. Uden musik intet. Nogen som har ideer til hvad det kan være ?

TPA svarer ikke på spørgsmålet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    type signal?
    s/pdif e. pcm?
    kilde?
    settings?
    gnd issue?
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.086
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Drossel: Du må nok være mer tålmodig med TPA.
    Da jeg bygget min B3 sendte jeg en mail med noen spørsmål.Det tok nesten ti dager før mr Donagan svarte.Han beklaget dette men forklarte at det skyldes at de faktisk blir dynget ned med mail.

I mellomtiden hadde LMC gitt en beskrivelse som ga meg svar på det jeg lurte på:eek:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.079
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Drossel: Du må nok være mer tålmodig med TPA.
    Da jeg bygget min B3 sendte jeg en mail med noen spørsmål.Det tok nesten ti dager før mr Donagan svarte.Han beklaget dette men forklarte at det skyldes at de faktisk blir dynget ned med mail. --------
    Ikke rart med den elendige dokumentasjonen de presterer å legge ut...

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.671
    Virker nu skiftede fra 9 bit til 6 bit settings.

quade777

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    LMC jeg kjøpte en Buffalo III dac av deg i våres. Tenkte jeg skulle oppdatere denne litt og legge til optisk inngang + sløyfe SE utgangen mm. Hva slags oppdateringer anbefaler du og gjerne i prioritert rekkefølge? Av designmessige årsaker blir jeg nok også til å skifte kabinett, når jeg får gjort dette vet jeg ikke, men vil du ha trekabinettet tilbake i så fall?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvilke innganger har du nå?...husker ikke helt
    var det den i eikekabinettet?
    da hadde du vippebryter for usb og s/pdif selector?
    mvh
    Leif

quade777

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Det stemmer LMC. Har exaUSB og 3SPDIF. Trenger i grunnen 1-2 SPDIF og 2toslink så det har jeg tenkt å anskaffe.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok bra
    da må du gå for 2 toslink og en s/pdif
    ulempen er at toslink modulene ikke lenger finnes for 24/192 bare 24/96
    modulene må dessuten ha 5vdc, så da spørs det om det kan tappes innvendig eller om du bør ha et nytt psu i tillegg
    da spørs det på plass
    kan du ta et skarpt innvendig bilde rett ovenfra?
    husker ikke hvilke psu jeg bygget inn
    vedr oppgraderinger er vel det hotteste kommersielt tilgjengelige den nye AVCC modulen fra TPA
    ellers ville jeg gått for en all-out choke input psu fra Borderpatrol om du likevel vurderer kabinett bytte
    da kan du ha psu med umbilical til dac -chassis
    om interessant, ta direkte kontakt med Gary Dews på Borderpatrol.net for oppbygging, priser deler eller plug&play etc
    mvh
    Leif

Sist redigert:

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Interessant ... hadde tenkt å spørre om nettopp det. Jeg spekulerer også på om det er noen vits for meg med oppgradering av trafo til utgangstrinnet, da jeg fortsatt bruker og foretrekker IVY, og den er ikke så sulten som Legato.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ha ha prøv
    det koster nesten ikke noe!
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leif: er det bare å bytte til en større trafo til Ivy, eller må jeg ha 2 stk, siden Ivy har både bal og se ut ? Er visst noe med at 1 trafo ikke kan forsyne både 1 placid singel og 1 Placid bp samtidig. Kan du huske om min dac har begge deler ?

Vurderer å oppgradere trafoene etter å a lest om din og Ludo sine positive erfaringer.

Mvh

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.035
    Sted
    Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
    Torget vurderinger
    1

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Leif: er det bare å bytte til en større trafo til Ivy, eller må jeg ha 2 stk, siden Ivy har både bal og se ut ? Er visst noe med at 1 trafo ikke kan forsyne både 1 placid singel og 1 Placid bp samtidig. Kan du huske om min dac har begge deler ?
    Du har Placid BP som er koplet til Ivy? Hvor mange Placid BP har du? Hver slik Placid BP får sin egen trafo. Du bytter jo bare alle 2x15V / 30VA trafoene du har med tilsvarende, men høyere effekt. F.eks. 200VA? Vilt, ass.

Edit: Takk, Ludo - tenkte dog å se på om det er mulig å spare litt spenn ved å bestille fra AnTek, dersom dette blir aktuelt: http://www.antekinc.com/

2x9V, 100VA: AS1209 http://www.antekinc.com/details.php?p=658
    2x15V, 200VA: AS-2215 http://www.antekinc.com/details.php?p=675

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker gutter :)

Skal ta en titt ned i dac'en. Har en mistanke om at jeg trenger to trafoer til Ivy. Der står totalt fire trafoer. Sjekke senere i dag.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har 4 trafoer har du nok 3 stykker på IVY og en på BUFF
    -m

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.082
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hmm,,alle trafoene i linkene deres er ikke på lager. En til to mnd leveringstid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn