BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Pelle: 225va-18vac. Ø = 120mm. Rs-components. Bredden på bildet over er 40 cm. Går akkurat 3stk.

Leif: Trodde kanskje det hjalp med kobber så lenge den går helt opp til topplaten. Hvis jeg legger kobber også på topplaten må jo det bli bedre enn ingenting.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ja da masa,
    er antageligvis bare sentimental, hadde ungdomstia på 80 tallet og er fremdeles misunnelig på han som fikk cd spiller til komfen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da har du skjønt poenget!
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er et sitat fra en mail jeg fikk fra Rod Coleman : dette er helt sikkert interessent:

The other application is the driving of 300B grids from a DAC current output, as shown in the Headphone-amp thread

The all DHT SET Headphone Amp - diyAudio

This promises to be the best thing of all. Using the ES9018 DAC, with its non-truncating volume control - the signal path is amazingly simplified!

I will let you know of progress........

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fulgt denne tråden en stund. Spennende!

Tenkte jeg skulle dele et par av mine erfaringer med å tweake Buffalo III og Legato. Dessverre har jeg ikke plass til store trafoer i mitt nåværende chassis, men jeg var skikkelig fornøyd med lydforbedringen etter at jeg koblet en SuperTeddyReg og en 10.000uF kondensator mellom Placid HD og B III TeddyPardo. Teddy kan levere regulatorer med pot slik at de blir lettere å justere. Jeg må justere Placiden opp til over 8 volt for å få 5,5 ut av reg'en.

Mellom Placid og Legato har jeg montert inn to Belleson regulatorer, Superpower Super Regulator by Belleson. Også det ga klarere lydbilde, men uten tvil var gevinsten størst ved Buffaloen. Ulempen er at det tar litt tid, 30 sek kanskje, før dacen får nok strøm.

Bruker exa og SoTM usb-kort og er svært fornøyd med begge.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549

Tenkte jeg skulle dele et par av mine erfaringer med å tweake Buffalo III og Legato. Dessverre har jeg ikke plass til store trafoer i mitt nåværende chassis, men jeg var skikkelig fornøyd med lydforbedringen etter at jeg koblet en SuperTeddyReg og en 10.000uF kondensator mellom Placid HD og B III TeddyPardo. Teddy kan levere regulatorer med pot slik at de blir lettere å justere. Jeg må justere Placiden opp til over 8 volt for å få 5,5 ut av reg'en.

Mellom Placid og Legato har jeg montert inn to Belleson regulatorer, Superpower Super Regulator by Belleson. Også det ga klarere lydbilde, men uten tvil var gevinsten størst ved Buffaloen. Ulempen er at det tar litt tid, 30 sek kanskje, før dacen får nok strøm.

Tjae jeg skulle kanskje kaste mine HD i søppelen. :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Trenger hjelp nå gutter.

Har problem med min ene Placid BP. Jeg får ikke justert den ene railen opp til 15Volt. Den står på 1.6V.
    Hvis jeg øker strømtrekket over VR 1, får jeg bare noen få mv mer. Har justert opp til 6-700ma strømtrekk, men VR 2 responderer minimalt.

Har sjekka plassering av komponenter på begge Placidene, og det er kliss likt, men den ene har dette problemet.
    Noen som har vært bort i lignende roblem ?

Må legge til at Ref V som skal være ca 3.85V er 3.3V på den railen som har problemet.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Hei!

Er det noen som har prøvd rørbasert utgangstrinn på Buffalo III, eller som har noen synspunkter rundt dette? Årsaken til at jeg spør er at jeg SKAL (koste hva det koste vil) lage eller modifisere en DAC der jeg får testet ut DHT i utgangen. Tanken var egentlig å kjøpe et gammelt AudioNote DAC kit, men kanskje det er en bedre ide å kjøpe en Buffalo IIISE og ta det derfra?

Mvh V

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hei!

Er det noen som har prøvd rørbasert utgangstrinn på Buffalo III, eller som har noen synspunkter rundt dette? Årsaken til at jeg spør er at jeg SKAL (koste hva det koste vil) lage eller modifisere en DAC der jeg får testet ut DHT i utgangen. Tanken var egentlig å kjøpe et gammelt AudioNote DAC kit, men kanskje det er en bedre ide å kjøpe en Buffalo IIISE og ta det derfra?

Mvh V
    Du finner masse om dette på DIYaudio. Der er det en tråd om at current output fra Buffalo driver 300B ihvertfall, så det burde jo være akkurat i gata di.
    Roger

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Spiller nå med en ny Placid hd bp 1.0 og en eldre 2.0.1. Har puttet inn enda større trafoer,225va-18vac. Det ble ikke noe dårligere enn 160va-15vac for å si det sånn. Den trafoen i midten er rikelig stor nok til lcdps, 80va-9vac. Skal inn med Placid hd og samme trafo som de andre når jeg får skikk på Placidèn. Mundorf M-Lytic over hele fjøla etterhvert.

Vedlegg

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Du finner masse om dette på DIYaudio. Der er det en tråd om at current output fra Buffalo driver 300B ihvertfall, så det burde jo være akkurat i gata di.
    Roger
    Har ikke gjort hjemmeleksa skjønner jeg. Takk for tipset.

V

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål. Når du bruker så store trafoer, hører du noe brum fra dem?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    MISSING RAIL

Sjekk at du ikke har kort slutning , mål rail spenningene uten belastning , og evt neste steg mål strømtrekket på den lave railen , og sammenlikn med ok rail ,,,, evt mistenk og shunt element ,,,,,, lykke til
    Trenger hjelp nå gutter.

Har problem med min ene . Jeg får ikke justert den ene railen opp til 15Volt. Den står på 1.6V.
    Hvis jeg øker strømtrekket over VR 1, får jeg bare noen få mv mer. Har justert opp til 6-700ma strømtrekk, men VR 2 responderer minimalt.

Har sjekka plassering av komponenter på begge Placidene, og det er kliss likt, men den ene har dette problemet.
    Noen som har vært bort i lignende roblem ?

Må legge til at Ref V som skal være ca 3.85V er 3.3V på den railen som har problemet.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ja og sjekk og ,,, hvis dette er enn csf shunt vil den ta hele shunt strømmen om du har en kortslutning etter denne , da vil denne bli veldig mye varmere sannsynlig vis ,,

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål. Når du bruker så store trafoer, hører du noe brum fra dem?
    Ikke noe brum å høre selv når jeg legger øret 5cm fra trafoene. Funker som ei kule her hos meg. Tror strømmen i nabolaget mitt er rimelig stabil. Har egen 16amp kurs.

Anbefaler på bakgrunn av EGEN ERFARING at du tester dette selv,koster en pølse i slaktetiden. Ca 1200.- for tre stk (rs-components)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Harepusen : css current er lik på begge rails, men den railen med prob shunter like mye som css current.Ene heatsinken er kald og den andre varm. Sikkert en kortslutning da.
    Siden jeg er fersk i dette diy gamet må jeg spørre om du mener kortslutning i denne sammenhengen rett og slett er kontakt mellom to loddepunkt. Har studert nøye under lupen og er ikke 100% sikker på om dette er tilfelle.

Mvh

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Spiller nå med en ny Placid hd bp 1.0 og en eldre 2.0.1. Har puttet inn enda større trafoer,225va-18vac. Det ble ikke noe dårligere enn 160va-15vac for å si det sånn. Den trafoen i midten er rikelig stor nok til lcdps, 80va-9vac. Skal inn med Placid hd og samme trafo som de andre når jeg får skikk på Placidèn. Mundorf M-Lytic over hele fjøla etterhvert.
    Hvilken pitch er det på mlyticen? tenkte å bestille fra Hificollective, hvor handlet du?

edit: har bestilt nye Placids, venter i spenning.......

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bestillte fra Hificollective ja. Hva mener du med 'pitch', det kan jo bety så mangt.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

Interessant - inspirert av innlegget skrudde jeg en 1000uF Nichicon FG rett på inputstrømskrukontakten til BII-kortet, og fikk umiddelbart fyldigere bass og mer avslappa lyd. Har hatt bra trøkk i bassen i det siste, men etter at jeg bytta ut den litt vel fyldiglydende tyskbygde First Watt F4-en med hjemmelaget ZenV9, synes jeg det har blitt ørlitegrann slankt. Dette tweaket brakte bassbalansen tilbake dit jeg vil ha den.

Prøv det, den som er nysgjerrig. ;)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Delvis, men noe er gærnt med Placid hd. Vet a fan hva som har skjedd. Loddepunkta ser fine ut og led's lyser som de skal.
    Har en dialog med avr300 på tpa forumet. Sikkert bare en banal feil. Har dobbelsjekka komponentene, og de sitter der de skal.

Mvh

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Sitat fra VB Hei!

Mvh V
    Roger
    Har funnet EN lovende måte å koble rør til Buffalo dac'en. Den tvinger dac'en til tilnærmet "current output" (om jeg har forstått det riktig) og krever rør med høy forsterkning (alternativt to rør i serie).

Noen synspunkter?

Vedlegg

Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Med en utgangsspenning på 30mV RMS i skjemaet ovenfor så må en vel ha en forsterkning på rundt 50-60 i røret (eller rørene) for å få en sånn høvelig normal utgangsspenning på 2V RMS.

Har imidlertid også funnet et annet alternativ der DAC'en kjører i normal spenningsmodus (se skjema nedenfor). Her blir vel dobbelttrioden nærmest for en buffer å regne, men ganske fiks løsning det også.

Vedlegg

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hva med batteridrift på selve DAC-kortet?

Jeg var på clas-ern i går, og fikk ideen da jeg passerte et 6 volts lanternebatteri til under 50 kroner. I bakhodet murret da Bellesons sammenlikninger mellom sine egne og andres regulatorer, der det eneste som overgikk regulatoren var et batteri.

Jeg testet dette kjapt i dag tidlig - lanternebatteriet målte 6,5 volt over polene initielt, som forutsigbart nok falt til under 6 volt da jeg koplet det til BufII DAC-kortet. Lydmessig er dette ekstremt interessant, og med forbehold om kort test av låter jeg har hørt på både i går og i dag tidlig før skifte til batteri, lister jeg følgende inntrykk:

* Betydelig renere og mer nøytralt
    * Stor reduksjon av skarphet
    * Subjektivt lavere nivå ved samme voluminnstilling
    * Tammere bass
    * "Kjedeligere" - mindre rør og leven?

Vanligvis er det gammeldags Placid som forsyner DAC-kortet.

Jeg ser fram til å eksperimentere videre med dette selv, og for under 50 spenn kunne jo det være interessant for noen og enhver.

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872938831902.jpg

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det var ikke poenget her - jeg er ikke dum heller. Poenget med Belleson-målingene, hvis du leser det jeg skriver, er at det var de som ga meg ideen. Måleartikkelen du henviser til leste jeg for mange år siden, og tilfeldigvis er det ingen av dem som gjelder batteritypen jeg brukte. Men det er heller ikke så interessant for meg.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvilken trafo har du erstattet?
    har ofte opplevd at batteri IKKE er bedre
    mvh
    Leif

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jo - har samme erfaring fra tidligere, da jeg lagde en ladbar batteriforsyning til en preamp. Jeg erstattet gammel Placid / original liten trafo med batteri rett på BufII-kortet. Kunne vært svært interessant å høre hva dere som har mer oppdaterte strømforsyninger erfarer, men lar det være opp til eksperimentviljen.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gidder ikke
    er fornøyd med nåværende løsning
    bestilte en Trident 3,3 v for å teste til Exa kortet som gwikse foreslo
    skal og feede usb poweret på Exa kortet fra eget psu, når den mod´n implementeres
    3,3 volt delen trekker iflg George K kun 25mA og USB 5 volten trekker max 100mA avhengig av formatet som spilles
    så vet dere det! :D

mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Apropos trafoer; har nettopp byttet ut begge 160va-15vac som går til Ivy. Satt inn 225va-18vac. Forskjellen ble ikke så stor som byttet ble fra de originale på 30va-15vac til 160va-15vac, men mener bestemt det ble enda litt bedre mtp mindre stress, mere ro.

Batteriløsningen skal være god for å banke stor trafo og nyeste versjon Placid, om den i det hele tatt har sjans. Men bare å teste det.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leif: du må vel inn med en med en Placid HD til da hvis du skal teste Exa powringen ? Eller finnes det annen og like bra løsning.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Apropos trafoer; har nettopp byttet ut begge 160va-15vac som går til Ivy. Satt inn 225va-18vac. Forskjellen ble ikke så stor som byttet ble fra de originale på 30va-15vac til 160va-15vac, men mener bestemt det ble enda litt bedre mtp mindre stress, mere ro.

Batteriløsningen skal være god for å banke stor trafo og nyeste versjon Placid, om den i det hele tatt har sjans. Men bare å teste det.
    Hehe - jo - jeg lurte i grunn litt på om noen med mega-psu var nysgjerrige på å teste batteriløsningen (~ 50 kroner). ;) Spørs om jeg gidder å gå for overdimensjonerte psu til DAC-kortet hvis jeg er fornøyd med batteri...

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da sier jeg som sluket:' there is no such thing as a free lunch':cool:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    Har prøvet batteri for mange år siden. Efter min smag er det for svært/vanskeligt. Da Duelund støyspoler kom var det meget bedre løsning.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Leif: du må vel inn med en med en Placid HD til da hvis du skal teste Exa powringen ? Eller finnes det annen og like bra løsning.
    nei tanken var at jeg kobler Exa til der hvor dac får 5.85vdc fra Placid HD, men at exa strømmen reguleres ned til 3,3vdc via Trident istedet for å ta spenningen fra I2C headeren
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn