BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    merkelig for George K sier selv at ASIO driverne bypasser Windows lyd behandlingen?
    uansett liker jeg Exa både for lyd og stabilitet

hvilken avspiller brukte du før?

mvh
    Leif

Sist redigert:

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hele tiden brukt Foobar, og den nye Jplay driveren dukker opp i Foobar som en ASIO driver. Du behøver altså ikke bruke Jplay som 'player'. George har også skrevet til meg at exa leverer 'rent signal', og at jeg for eksempel ikke ville trenge SoTM USB-kortet, men min erfaring er at dette ikke stemmer. Jeg har i alle fall fått mye bedre lyd gjennom å optimalisere strøm, usb-utgang, etc. Bildet viser oppsettet i Foobar.

Foobar_Jplay.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok takk
    så du erstatter exa driveren og velger Jplay driver istedet?
    hva med LSB settingen i exa driveren da?
    er det mye settinger i Jplay da?
    du laster ned unziper og legger inn i components på Foobar?
    mvh
    Leif

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lar alle settingene i exa være som de var, med LSB avkrysset. Har ikke sjekket om det gjør noen forskjell. Så installerte jeg Jplay, restartet, og derved lå valget klart i Foobar/settings/output. Jplay settes opp i eget panel som kan hentes frem fra systemstatusfeltet (på pc’er) . Du ser mine valg i bildet.

Jplay_settings.jpg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    887
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    IMO - ASIO driveren til exaDevices banker JPLAY lett!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    takk skal prøves
    alle steiner snus
    til og med d amper!?!:rolleyes:
    hvor dypt kan man synke?:D

mvh
    Leif

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spent på hva du hører!

Husk å installere den nye exa-driveren først.

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nei, omvendt - de spiller på lag! :)
    Ikke hos meg, men det kan jo hende den trenger innspilling :)

Jeg har lest på andre forumer at folk har ulike erfaringer med Jplay. Sikkert spiller oppbyggingen av pc'en og resten av anlegget stor rolle.

Hos meg ga den et veldig hørbart lydløft.

Det kom større klarhet, transparens - en slags følelse av kildevann, for å bruke en (deres) metafor. ;)

Og forskjellen var der med én gang.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det skal jeg nok finne ut av på 15 sek, bare jeg får tid til å teste det.....
    uansett; takk for interessant tips
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.904
    Torget vurderinger
    23
    takk skal prøves
    alle steiner snus
    til og med d amper!?!:rolleyes:
    hvor dypt kan man synke?:D

mvh
    Leif
    Hvor dypt har du jo svart på.. MEN, så er det prøvd ut og flyttet fra synselageret og over i kunnskapens romslige hangar...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mens du venter på konklusjonene? :cool:

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Slik kan det også gjøres dersom designeren av utstyret ikke er fastlåst i ideen om at USB power ikke har noen betydning.

usb or ext power.jpg

Er spent på å se hvordan TPA modulen er lagt opp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.904
    Torget vurderinger
    23
    mens du venter på konklusjonene? :cool:
    Jeg har jo allerede fortalt deg MINE konklusjoner... vedr. bassforsterker i hvert fall. Bass in da house = NO mickey Mouse.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Exa jobber med ny verson der du får teminaler for externe forsyninger og klokker pluss litt annet snacks
    TPA har drodlet om dette i årevis
    og med den tilfeldige supporten......tipper det kan være lurt å vente på mkII.....

KAS 1 ja :rolleyes:
    25K €
    det gidder jeg ihvertfall ikke spenne!
    har du prøvd K2 hjemme på SLOB?
    tipper det hade røsket godt ifht ACCUFLESK :cool:
    har 2 på inngående, må bare få de omkoblet til 240vac

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.904
    Torget vurderinger
    23
    Rolig nå...

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    For brug af exa kan man bruge Buffalo II eller skal det være Buffalo III ?

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    887
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Funker fint med begge, bare å koble til det :) Kjører exaI2S på både B-II og B-III her i huset!

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    Fino :) Venter og ser hvad TPA kommer med først.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Harepusen : css current er lik på begge rails, men den railen med prob shunter like mye som css current.Ene heatsinken er kald og den andre varm. Sikkert en kortslutning da.
    Siden jeg er fersk i dette diy gamet må jeg spørre om du mener kortslutning i denne sammenhengen rett og slett er kontakt mellom to loddepunkt. Har studert nøye under lupen og er ikke 100% sikker på om dette er tilfelle.

Mvh
    Ja sannsynlig vis har du en kortslutning på PCB ,,, sjekket du dem før du satte dem inn? Hvis ikke koble fri utgangen bare for å ha sjekket det , bare husk at shunt regulatorer ikke liker no load " tester ,, så denne testen må tas enten med simulert load , eller kortest test bare for å verifisere en kortslutn eller ikke ,Hvis problemet er det samme sjekk for loddinger , evt mål /ohm transistorene,,,,det er sjelden dem går , men statisk ladning kan knekke dem .

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Harepusen: konklusjon er nok en kortslutning mellom to loddepunkt. Har allerede lodda ferdig nytt psu, og da var jeg ekstrem nøye med de loddepunkta som satt tett. Lønner seg å ikke stresse, spiller som ei kule nå. :)

Kingpin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Harepusen: konklusjon er nok en kortslutning mellom to loddepunkt. Har allerede lodda ferdig nytt psu, og da var jeg ekstrem nøye med de loddepunkta som satt tett. Lønner seg å ikke stresse, spiller som ei kule nå. :)
    Så bra at alt funker! Har du fått den nye Buffalo IIISE?
    Eg har fått mine deler, så no blir det bygging når eg kommer heim. :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Venter på BIII, men jeg har trafoene og den ene Placid BP som du skal ha. Ring meg når du vil hente. :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde med 5v ut fra den ledige halvdelen på LCDPS til Exa, men LCDPS ble veldig varm på denne halvdelen. Var ikke det veldig pussig ? Trodde ikke Exa trakk så mye strøm. Andre halvdel av LCDPS funker fint på BII kortet med Tridents. Skulle tro det trakk adskillig mer enn Exa.

Mangler bare å få prøvd ut dette nå. Om det har stor betydning , kontra å gå via I2C header, hadde vært kjekt og få sjekka ut.

Forslag til løsning på hvorfor LCDPS blir så varm mottas med takk.

Quoter meg selv her.

Ikke rart lcdps ble glovarm. Exa understreker viktigheten av å IKKE bruke ekstern psu som går utenom dac-kortet fordi Exa's digitale utgang/krets, er galvanisk skilt fra resten av Exa-kortet, og opererer som en del av dac'en og må derfor fores av samme psu som går til dac.

'Correct me if I'm wrong'

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Iflg. Donegan hos TP er det jordkoplingen som er viktig - i praksis at det er null resistans mellom jord for DAC og jord på Exa, kan løses på tusen måter. Gå uansett ikke via I2C-header på BIII, den er koplet via en regulator og ikke Trident. På BII er dette derimot ok, ingen spesiell regulator for I2C der.

Power for Buffalo III and exaDevices U2I - Buffalo DAC - Twisted Pear Audio Support

Selv kopler jeg Exa rett på benene til 3,3V Trident. Når de får inn Placid HD igjen, kjøper jeg en slik og en egen 3,3V Trident til Exa-kortet.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Går ut ifra at exa har løst det på ett eller annet vis, eller kjører vi med PC jord koblet inn når vi bruker exa?!?

Edit: PS. irriterende at vi må gå ut av tråden og inn igjen dersom vi vil redigere typo`s.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    USB-delen av Exa er galvanisk skilt med såkalte GMR-er fra den delen av Exa som er koplet til Buffalo. USB-jord på Exa skal *ikke* koples til DAC-jord på Buffalo.

"Galvanic isolation of the I2S output from the FPGA core and the USB ground virtually eliminates jitter and common noise originated by the PC. Isolation is achieved by using Giant Magnetoresistive (GMR) Digital Isolators."

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gbatokai: mener du en Trident nr 4 til Exa ? Og ikke koble deg på den som er på dac fra før ? Hvis tilfelle, hvordan monterer du denne Trident til Exa ?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Den galvaniske isolasjon er ikke vanntett. Det er en kraftig forbedring ved å kutte 5v fra Pc og bruke egen psu. Noe LMC dokumenterer så fint tidligere her i tråden. Har gjort det samme selv, og kan bare anbefale det til alle som vil maxe Exa lyden.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ja, tenkte det. Trident er jo ganske veik med sine 100mA. Trident har tre ben (IN, GND, OUT), sånn at det ganske enkelt er å kople

* Placid sin pluss (6V for nye Trident) til Trident nr. 4 sin IN
    * Trident sin OUT (3,3V) til Exa sin DVCC
    * Placid GND til Trident GND og videre til Exa GND. Her må også DAC GND inn i bildet, og da kommer koplingen litt an på helheten og hva som gir potensiale for jordsløyfe eller ikke. En mulighet er å ikke kople jord fra Placid, men kun fra DAC til Exa og Exa til Trident DERSOM både DAC og Trident nr. 4 kjøres på samme Placid.

Jeg har en gammel Trident liggende, men denne tåler ikke mer enn 5,25V. Ellers ville jeg bare koplet parallelt fra Placid til DAC-kort og Trident nr. 4, og justert Placid for den lille ekstra lasten.

Om alt dette er noe stort poeng, veit jeg ikke - skal si fra når jeg har testet det. Trodde alle her hadde gjort dette allerede?

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har bestilt en extra trident 3,3 vdc for å parallellkoble denne til Placid utg som feeder dac kortet og derfra til exa 3,3 v
    usb psu til exa blir som nå
    mvh
    Leif

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Trident driver 3.3V siden av exa her ja, men jeg har ikke modifisert USB enda. Jeg avventer nok litt med det. Men vil jo også si at det neppe er noen god ide å bruke samme PSU til Exa, trident til exa og B3, da den tross alt kjører 5.25V + + som neppe er spesielt godt for exa kortet. Modden LMC (og andre I hope) har gjort er å supplere 5V til usb og trident til exa og seperat 5.25 ++ V til B3.

Edit: MAO gammel trident fungerer fint den.
    Edit2: Gammel trident fungerer fint dersom man også bruker intern 5V supply for 5Vusb til exa og fjerner 5V usb fra PC (slik LMC viste tideligere).

Sist redigert:

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    har bestilt en extra trident 3,3 vdc for å parallellkoble denne til Placid utg som feeder dac kortet og derfra til exa 3,3 v
    Ok - men da kopler du jord som jeg foreslo, eller ser du for deg noe annet? Jeg ville i alle fall droppet Placid GND til Trident GND, og bare kjørt fra DAC GND til Exa GND og deretter Trident GND. Da slipper man potensiale for jordsløyfe og får en tett og fin jordforbindelse mellom Exa GND og DAC GND.

Hos meg er det 1 millivolt forskjell på jord fra utgangen til Placid og jord nær DAC-chip-en, btw. Så det er ingen farbar vei.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Trident driver 3.3V siden av exa her ja, men jeg har ikke modifisert USB enda. Jeg avventer nok litt med det. Men vil jo også si at det neppe er noen god ide å bruke samme PSU til Exa, trident til exa og B3, da den tross alt kjører 5.25V + + som neppe er spesielt godt for exa kortet. Modden LMC (og andre I hope) har gjort er å supplere 5V til usb og trident til exa og seperat 5.25 ++ V til B3.

Edit: MAO gammel trident fungerer fint den.
    Nei, det ville være absurd, og er i alle fall ikke noe jeg har foreslått. Jeg har ikke noen separat USB-power med i beregningen ennå. ;) Gammel Trident fungerer ikke så fint når spenningen er 6V ut fra Placid.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jay, nå er ballen i gang for kontroll av dac fra internettleser (PC, Mac, iPad, Android etc) :) Nå må vi bare holde tungen rett i munnen så ikke naboen får tilgang til "nettsiden" ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    heisann folkens
    da er exa 3,3 volt koblet direkte på utgangen av Placid HD som forer 5,75vdc BIII kortet
    5,75 vdc reguleres ned via en dedikert Trident v2 3,3vdc
    denne monterte jeg ved å skru den fast rett på exa terminalen

spenningen droppet til 5,3 vdc med null i rest for shunt , så total strømkapasitet måttte reguleres opp til ca 710ma med 60 til shunt
    5 vdc usb erstatning er Placid HD justert til 195ma med 60 til shunt 4.95vdc
    mere ro og avslappet
    større auktoritet i hele området
    bare å kjøre på
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn