Pioneer N-30 med B3 via I2S
På hytta har jeg et lite, men etter hvert ganske vellydende anlegg. Det begynte med at jeg hadde en Pioneer N-30 til overs. Jeg tok ut dacen og satt inn en B3/IVY3 og en ICE125 som jeg hadde liggende. Det ble altså en integrert streamer/dac/sluttrinn.
B3 koblet jeg først internt til SPDIF fra N-30. Alt fikk plass i kabinettet, og lyden var (nesten) til å leve med, men for tynn og skarp. Den store forskjellen kom etter at jeg fant ut, via en
koreansk webside, hvordan jeg kunne hente I2S-signalene rett inn i B3. For en forskjell!!!
Når jeg også byttet ut psu-ene til de mindre DIYINHK, fikk jeg plass til en ekstra 12V-modul - og kunne mate N-30 med god 5V og 12V DC. Med Neotech sølvkabler på alle signalveier internt, begynte dette å lyde svært oppløst og også varmt og organisk.
Oppløsningen ble så bra at det ikke var greit å komme hjem til musikk-pc/SoTM/exau21 usb-løsningen i byen. Direktetappingen av I2S gjør svært mye med lydkvaliteten, i hvert fall i dette oppsettet. Her er noen bilder.
Hele N-30 sett ovenfra:
I2S fra N-30 til B3.
Koblingen er slik (regnet fra høyre på bildet) leder 9=GND, 12=D1, 13=D2, 14=DCK. Kanalene ble da byttet om i forhold til SPDIF.
For å få strømmen til å fungere måtte jeg kortslutte mellom leder 1 og 2 (regnet ovenfra på bildet), og ellers fulgte jeg anvisningen på kretskortet på N-30 og loddet sammen 3 ledere som førte 5V og 5 ledere som førte 12V. Jeg måtte selvsagt klippe over og bryte tilførselen fra psu-en på N-30. Trafoen på N-30 ble også byttet ut til en 12V toroid.