Burson Audio Supreme Sound Op-amp, versjon 5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Men nogen er udenfor rækkevidde. Skal ikke Sige 100% at det er tilfældet her. Hvor der er tid er der håb.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var da hælvetes utrivelig man skulle få seg til å være!!!

    All informasjon på min hjemmeside er open source, jeg har gitt bort masse med kretskort på forumet og kommer til å fortsette med det. Jeg har gitt bort kretskortdesign, til og med til andre som selger den: https://www.psaudio.com/article/cnc-moving-magnet-cartridge-phono-stage-part-2/

    Jeg har gjort rør:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...e-etc/85828-enkel-forforsterker-med-ra-r.html

    (Eagle-filer, kretsskjema, PCB-routing og det som ellers måtte finnes i denne posten doneres till Hifisentralen. Gjør med dem som dere ønsker, alle endringer og bruksområder er tillatt. Jeg vil sette pris på om jeg blir nevnt som opphavsmann till disse filene, men det er ikke et krav.)

    Jeg har også, fordi ingen andre har gjort det før, ikke engang produsenten, målinger på Burson's opamper. Sånn at man kan ta informerte beslutninger.

    Hva har du selv gjort, utover å gnelle på andre helt uten mål og mening?
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Kan Oplyse at jeg har opnået virkeligt gode resultater med V 4. Ingen Dip 8 kredse har været til å udholde å lytte til.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Må det være så forbannet utrivelig i denne tråden, Drossel?
    Du fremstår IKKE som en hyggelig fyr!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Danmark er et hyggelig land å besøke med sosiale og fine mennesker. Det er fordi de som ikke passer inn i det mønsteret blir forvist til evig trolling på norske hifi-forum.

    Skrodahl derimot, bidrar med raushet og kunnskap og deler villig med sine medforumister. Urettferdig nok rammes til og med slik uegennyttig innsats av ovennevnte. Det må snart finnes en app et sted som hindrer det. ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.134
    Antall liker
    4.649
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forestiller meg at Burson og deres avarter er samme søken etter egen preferanse som ved tube-rolling.
    Har vært vitne til at en "audio-veldig-fil" ble misfornøyd når han fikk forsterkeren sin fin-trimmet for å redusere harmoniske forvregninger (2.,3. osv. målt med Audio Precision). Trimmingen bestod i å optimere avkoblinger, øke kapasitet i strømforsyning, vri på komponenter på printet slik at de hadde optimal posisjon etc. . Ikke utført av hvem som helst (Helgesen /Tandberg/Embla) Det blir vel som engelske tynnkasse-høyttalere som får de manglende avstivere osv. Renhet blir kjedelig for mange, de vil ha kullsyre i det rene vannet. Så oppfordrer jeg til å slutte med å skrive nedsettende om medlemmer man ikke liker. Har man ikke godt å si, så vil forumet bli hyggeligere dersom vi ignorerer leggspark osv. Skrodahl er raus ja, måtte alle dele oppskrifter og på samme måte som han, Asbjørn, Armand og alle i samme kategori, det er jo tross alt diy-forum det skrives i og ikke et patentbyrå.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.149
    Antall liker
    8.192
    Torget vurderinger
    12
    Veldig fort gjort å nevne kabelleverandører som skal være glad hfs ikke er et patentbyrå, men det skal jeg selvfølgelig la være.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Tilbake til topic! Jeg har sendt e-post til Burson og etterlyst datablad og deres egne målinger på V6 Vivid og V6 Classic.
    Når det gjleder skrodahl sine målinger, så synes jeg at V6 Classic måler imponerende godt. V6 Vivid er uhyre tvilsom, og det kan muligens være feil fra begynnelsen, det ha oppstått feil på den under testen, eller den er rett og slett konstruert slik. Uansett så tolker jeg skrodahl slik at han var veldig imponert i utgangspunktet over lyden med både Classic og Vivid, men at entusiasmen fikk et skudd for baugen etter de nesten katastrofale måingene av Vivid.:) Med 0,3% forvrengning burde det være enkelt å høre forskjell fra Classic.
    Jeg har begge versjonene, og hører neimen ikke mye forskjell. Hvis jeg finlytter synes jeg at Classic låter litt mer frempå i mellomtonen og en anelse "varmere" enn Vivid.
    Stikk motsatt av det målingene burde tilsi.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var litt mer komplekst enn som så.

    Jeg var veldig sikker på at Burson var noe ræl (i ærlighetens navn), og entusiasmen fikk ett skudd for baugen etter at V6 Classic viste seg å være så bra som de faktisk er. På alle områder, virker det som.

    Så gikk jeg over til V6 Vivid, og den oppførte seg merkelig. Det tok ca fem minutter før jeg fikk stabile målinger på den ene kanalen, den andre kanalen var identisk med V6 Classic.

    Da jeg trodde at den ene kanalen var ødelagt, sendte Burson en ny V6 Vivid. Begge kanaler måler eksakt som den jeg trodde var ødelagt, men jeg får stabile målinger fra første sekund.

    Så begynte jeg å tenke. Vil man egentlig ha noe som er identisk med alt annet, der forskjellen er at den ene heter "discrete" og koster 100-gangern mer? Jeg ønsker og tror derfor at min seneste V6 Vivid måler rett, for da får man faktisk noe unikt og annerledes for pengene.

    At det siden kan være vanskelig å høre forskjell på de to likevel, kan like gjerne bero på andre ting i kjeden som måler dårligere. F.eks. høyttalere.

    Gitt valget velger jeg enten billig og "rent" eller dyrt og "unikt". Det var det jeg lærte meg av dette. Og at fordommer står for fall. ;)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Forstår ikke hvorfor de har lavet nye efter V4. Mit gæt er at det høje strømforbrug, størrelsen og omkostningerne har fået dem til å lave afløsere. Selv synes jeg V 4er fantastisk. Har både 5 og 6 men har ikke prøvet dem endnu. Arbejder med alt for nye andet. Traditionelle IC kredse er absolut No go.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Larkus du slettede dit sidste opslag?
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Jeg slettet innlegget der jeg skrev at jeg ikke fikk respons fra Burson, fordi det tikket inn en e-post like etterpå.
    Er det god folkeskikk å gjengi innholdet i private e-poster her på forumet?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    854
    Antall liker
    435
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På andre forum har jeg sett innholdet i eposter blitt postet.

    Det er vel ikke nødvendig å poste alt innholdet i den, om du mener noe av det er av privat karakter.

    Klipp og lim er vel fullt lovlig.

    Sent fra min G8341 via Tapatalk
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.428
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er vel sendt av firma og ikke signert med konfidensiell. Vil tro det er ok
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Sitat fra e-post:

    "Thank you for your feedback and support. Regarding the test on the forum, it is very interesting but I am not sure if the testing parameter maybe causes the discrepancy or maybe the V6 Vivid unit is faulty.

    Regarding the V6 opamp datasheet, I will follow up with our admin team to get it finalized. Thank you for reminding us we have oversight this issue for so long.

    Warm regards
    Dennis
    "

    Jeg har to single V6 Vivid og to single V5 liggende som jeg ikke bruker. Kanskje Armand har lyst å måle dem for å sjekke om disse også måler slik som skrodahl sine? Hvis mine V6 Vivid måler like begredelig, så er vel saken klar.

    Burson sin egen beskrivelse av Classic og Vivid

    "V6 Vivid vs V6 Classic

    The V6 Vivid is dynamic, transparent and exciting. It is the V5 sound improved on all aspects. From its incredible dynamic range, three-dimensional soundstage to its ability to reproduce the finest micro details. It invites you to witness that moment of recording. Play Norah Jones’ Come Away with Me, and suddenly you are in the best seat in the house. Norah and her handsome band materialize vividly on stage and you are immersed in magic.

    The V6 Classic deviates further from its V5 foundation. With an entirely different output stage design, it is intimate, exquisite and very engaging. With the V6 Classic, Norah is asking you to come closer. She wrote the song for you and she is singing it to you. It was time to stop analyzing and start living in the moment.

    We love both equally, and we know fellow music enthusiasts will too."


    burson.jpg
    burson002.jpg
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    7.345
    Sted
    Kongsberg
    Jeg måler dem gjerne. Har oppsettet klart så det tar ikke lange tiden. Hadde vært gøy å sette dem inn i en preamp og lytte til dem også.
    Sender deg PM larkus!
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Jeg måler dem gjerne. Har oppsettet klart så det tar ikke lange tiden. Hadde vært gøy å sette dem inn i en preamp og lytte til dem også.
    Sender deg PM larkus!
    Ligesom med andre almindelige opamps kan man vel ikke forvente at de fungerer ligegodt i ethvert kredsløb. Nogle gange har jeg udskiftet opamps i et kredsløb og de nye giver anledning til oscillation og masser af dc på udgangen.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    7.345
    Sted
    Kongsberg
    Jeg måler dem gjerne. Har oppsettet klart så det tar ikke lange tiden. Hadde vært gøy å sette dem inn i en preamp og lytte til dem også.
    Sender deg PM larkus!
    Ligesom med andre almindelige opamps kan man vel ikke forvente at de fungerer ligegodt i ethvert kredsløb. Nogle gange har jeg udskiftet opamps i et kredsløb og de nye giver anledning til oscillation og masser af dc på udgangen.
    Ja, det kan være risikabelt å bytte opamper. Går man fra en treg type til en med høyere båndbredde er risikoen for oscillering til stede. En quick fix kan da være å lodde på en 100nF mellom + og -.
    Jeg kommer til å teste Burson på et kretskort med både store og små(raske) kondensatorer nærme strømforsyningspinnene så det går nok greit.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Si fra om du kan trenge min V6 Vivid på noe tidspunkt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.516
    Antall liker
    37.579
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    L

    larkus!

    Gjest
    Bra specs. på OPA1611/OPA1612

    1 Features

    Superior Sound Quality
    Ultralow Noise: 1.1 nV/√Hz at 1 kHz
    Ultralow Distortion:
    0.000015% at 1 kHz
    High Slew Rate: 27 V/μs
    Wide Bandwidth: 40 MHz (G = +1)
    High Open-Loop Gain: 130 dB
    Unity Gain Stable
    Low Quiescent Current:
    3.6 mA per Channel
    Rail-to-Rail Output
    Wide Supply Range: ±2.25 V to ±18 V
    Single and Dual Versions Available
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Bare singel, men den finns som DIP-8. Den er, sammen med de som er nevnt, blant de beste: LT1115 Datasheet and Product Info | Analog Devices

    "Best" avhenger av mange faktorer. Men de som er nevnt et vanskelige å slå. Spesielt med signal på linjenivå, og fra en lavimpedanskilde.

    Liker man ikke disse er det et av to. Enten er det feil på kretsen, eller så liker man "farget" lyd bedre.

    Det kan man ikke riktig få til bare med f.eks. en grafisk equalizer. Derfor kan rør og opamper som V6 Vivid (forutsatt at mine målinger er rett) virkelig ha sin plass.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Data har ikke meget at skulle have sagt for den resulterede lyd.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hva regnes forresten som den beste IC-opampen til audio idag?
    Mine foretrukne er AD 810:eek:g AD 820
    Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er forundret...

    The AD810 is a composite and HDTV compatible, current
    feedback, video operational amplifier, ideal for use in systems
    such as multimedia, digital tape recorders and video cameras

    AD820:
    Battery-powered precision instrumentation
    Photodiode preamps
    Active filters
    12-bit to 14-bit data acquisition systems
    Medical instrumentation
    Low power references and regulators
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Data har ikke meget at skulle have sagt for den resulterede lyd.
    Kan du ikke bare slutte å være så fordømt utrivelig, og forstå at du liker farget lyd? Det er ikke noe feil på det, det er bare smak og behag.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Sorry det var Ad 8610 og AD 8620 jeg skulle have skrevet. Take Care max +/-13 v
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Hva med gode gamle OPA627?
    Lidt for Up front. Ad 8610 er behagelig rund og lækker indsmigrende et stænk af rør. Beware max 2x13 VDC og bare som Smd men der findes sokler å få til dem. Havde stor glæde af dem i indgangen på en Coldamp 400 w klasse D. Byggede en diskret forsyning fra New Class D.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.516
    Antall liker
    37.579
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Data sheet: http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/AD8610_8620.pdf

    Jeg stiller meg litt tvilende til beskrivelse av natt-og-dag hørbare forskjeller mellom den der og f eks en OPA1611. AD8610 har lavere strømstøy, OPA1611 lavere spenningsstøy. Det betyr vel bare at de må ha litt ulike impedanser rundt seg for å yte sitt beste. OPA1611 har enda lavere THD enn AD8610, ekstremt lave 0,000015 % vs lave 0,0006 %, men begge bør være på nokså uhørbare nivåer. En blindtest mellom to kretser optimert for hver av disse, f eks som en unity gain buffer, ville vært interessant.

    F eks slik: http://pmacura.cz/anothertest.htm
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Burson oppgir THD på 0,004% for V4 og THD 0,03% for V5.
    THD på V6 er ikke oppgitt. Datablad finnes forløpig ikke.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.433
    Antall liker
    3.505
    Data sheet: http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/AD8610_8620.pdf

    Jeg stiller meg litt tvilende til beskrivelse av natt-og-dag hørbare forskjeller mellom den der og f eks en OPA1611. AD8610 har lavere strømstøy, OPA1611 lavere spenningsstøy. Det betyr vel bare at de må ha litt ulike impedanser rundt seg for å yte sitt beste. OPA1611 har enda lavere THD enn AD8610, ekstremt lave 0,000015 % vs lave 0,0006 %, men begge bør være på nokså uhørbare nivåer. En blindtest mellom to kretser optimert for hver av disse, f eks som en unity gain buffer, ville vært interessant.

    F eks slik: Another big opamp listening test
    Synes ikke det er spor mystisk. 1611 har bipolar input og AD 8610 har jfet. Det er passende forklaring for mig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn