Bush er svensk !!

K

knutinh

Gjest
Jeg kan ikke se ett eneste godt argument FOR. Og bare for å ha det klart; jeg er ikke avholds, er full flere ganger i året. Men tror ikke det er sunt
Argumentet for er jo åpenbart: Flertallet av oss ønsker billigere alkohol og er i stand til å møte en slik ordning uten å gå til grunne. Dilemmaet er jo hvor mange av oss som ikke er det, og hvor mye vi skal ta hensyn til disse.

-k
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Argumentet for er jo åpenbart: Flertallet av oss ønsker billigere alkohol og er i stand til å møte en slik ordning uten å gå til grunne. Dilemmaet er jo hvor mange av oss som ikke er det, og hvor mye vi skal ta hensyn til disse.

-k
Synes fortsatt ikke dette er et GODT argument. For pr i dag er alkohol generelt sett så lett å få tak i både geografisk og økonomisk at det må være tungtveiende samfunnsmessige årsaker til å endre dette i den retning som her er aktuell.
Og slike årsaker kan jeg ikke se finnes. Folket TRENGER ikke alkoholen for å leve et godt liv. Samfunnet TJENER INTET på det. Mens mange familier vil tryne, flere unger tvinges til å være barnevakt for en mammma som pisser på seg og forhindrer barnet fra å delta i normale sosiale aktiviteter. ETT ENKELT BARNS skjebne er 1000 ganger viktigere enn en doktorands barnslige "behov" for å bruke mindre del av lønna for "en flaske cider til maten"!!

Honkey
(litt forbanna nå)
 
K

knutinh

Gjest
ETT ENKELT BARNS skjebne er 1000 ganger viktigere enn en doktorands barnslige "behov" for å bruke mindre del av lønna for "en flaske cider til maten"!!
Det plasserer deg til venstre i min enkle modell litt lengre opp. For FrP er avgjørelsen forskjellig begrunnet med at doktorandens behov er viktigere, eller at barnets skjebne er upåvirket av alkoholpolitikken.

Avholdstida var vel den tida det ble drukket mest i landet. Som nordlending har jeg god kjennskap til hjemmebrent-kultur og kan bekrefte at behovet for alkohol ikke kan fjernes med lovforslag.

Som menneske med et liv også utenfor dette forum kan jeg bekrefte at det finnes mange triste skjebner som følge av alkoholens mindre heldige sider.

-k
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det foreligger et UTALL undersøkelser som viser at tilgang og pris så å si direkte styrer forbruket.
Det blir for meg temmelig irrelevant. For som klargjort tidligere er jeg MOT at politikerne skal styre eller regulere folks livsførsel. Jeg mener at folk SELV skal få velge hva slags liv de vil leve, sunt eller usunt, innenfor de rammer som loven setter. Hvis alkohol anses som et onde, så får det forbys. Men pr. i dag er det en LOVLIG vare og da mener jeg at det ikke er politikernes oppgave å "bestemme" hvordan folk skal forholde seg til det. De aller, aller, aller fleste greier det på en sunn måte selv.

Det finnes et utall grunner for å regulere folks livsførsel; "det er sunt for deg", "det du gjør er umoralsk", "Gud sier at det skal være sånn og sånn", - nei, innenfor de rammer loven setter så mener jeg folk bør få gjøre som de vil. Mangfold er et udelt gode, en avholdsnasjon hadde blitt drepende trist. Sunn kanskje, men kulturelt helt avstumpet.

Og inntil videre stiller jeg meg derfor åpen men tvilende til påstandene i Dagsavisen. Vil gjerne se litt mer om premissene og tallene før jeg kan mene noe mer om akkurat den konkrete saken.
Det samme sier jeg i forhold til Actis.

Jeg synes fortsatt du har særdeles svake kort mht å overbevise meg om ideen bak lettere alkoholtilgang, Løkken. Jeg kan ikke se ett eneste godt argument FOR. Og bare for å ha det klart; jeg er ikke avholds, er full flere ganger i året. Men tror ikke det er sunt.
Og når ble meningen med livet å være sunn? Greit nok, for noen er det kanskje det, sunnhet over alt, med det får folk finne ut av på egen hånd, jeg vil aldri godta at en politiker bestemmer hva som skal være viktig i livet mitt.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det plasserer deg til venstre i min enkle modell litt lengre opp. For FrP er avgjørelsen forskjellig begrunnet med at doktorandens behov er viktigere, eller at barnets skjebne er upåvirket av alkoholpolitikken.
:) Vel... det med venstresiden må jeg i så fall leve med... Men det kunne hende jeg var fritenker eller kristen. U never know! Men det er FrP'ern som har et dokumentasjonsproblem her!

Avholdstida var vel den tida det ble drukket mest i landet. Som nordlending har jeg god kjennskap til hjemmebrent-kultur og kan bekrefte at behovet for alkohol ikke kan fjernes med lovforslag.
Hvis du med avholdstida mener forbudstida (1916 - 1927) tar du grundig feil; forbruket falt drastisk, alkoholrelaterte samfunns- og privatskader likeså. Dette er godt dokumentert i bl.a. Fekjærs bok "Rus" fra 2004. Igjen kan det vises til et utall undersøkelser som viser det samme: Økt tilgang = økt forbruk

Som menneske med et liv også utenfor dette forum kan jeg bekrefte at det finnes mange triste skjebner som følge av alkoholens mindre heldige sider.

-k
Ditto

Honkey
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Vi glemmer så fort. Tror på astrologi, sosialisme og fargerikt fellesskap. Grøtomslag, blanke dråper, Marx og fibromyalgi. Dårene tar over. Logikken forsvinner. Vi går til grunne.
Jeg konstaterer at du innser at du har tapt. Da er det vil like før du trekker deg ned i bunkersen og forbereder deg på dine siste dager.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Men det er FrP'ern som har et dokumentasjonsproblem her!
Jeg har intet dokumentasjonsbehov. Hvis folk vil drikke mer så får de gjøre det. For å reiterere; så lenge alkohol er en lovlig vare mener jeg at det ikke er politikernes oppgave å regulere hvordan folk forholder seg til den. Slik jeg mener at det ikke er deres oppgave å regulere vår livsførsel, - hverken etter moralske, religiøse eller sunnhetsmessige prinsipper, - så lenge den er innenfor lovens rammer.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det blir for meg temmelig irrelevant. For som klargjort tidligere er jeg MOT at politikerne skal styre eller regulere folks livsførsel. Jeg mener at folk SELV skal få velge hva slags liv de vil leve, sunt eller usunt, innenfor de rammer som loven setter. Hvis alkohol anses som et onde, så får det forbys. Men pr. i dag er det en LOVLIG vare og da mener jeg at det ikke er politikernes oppgave å "bestemme" hvordan folk skal forholde seg til det. De aller, aller, aller fleste greier det på en sunn måte selv.

Det finnes et utall grunner for å regulere folks livsførsel; "det er sunt for deg", "det du gjør er umoralsk", "Gud sier at det skal være sånn og sånn", - nei, innenfor de rammer loven setter så mener jeg folk bør få gjøre som de vil. Mangfold er et udelt gode, en avholdsnasjon hadde blitt drepende trist. Sunn kanskje, men kulturelt helt avstumpet.

.
Bare som et lite apropos; Vi har alle meget godt av lovgiving på mange felter. Hadde alkohol ikke hatt sin egen lov i form av alkoholloven, ville den sannsyneligvis vært underlagt matvarelovgivningen. Og da ville det fremkommet at den er ca 1000 ganger giftigere enn noe som tillates benyttet som tilsetning i mat. Et interessant perspektiv, i det minste.

honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hva så? Aceton er enda giftigere, men det er ingen som hindrer deg i å drikke det hvis du selv vil. Hvorfor denne frykten for individuelt ansvar? Det er DU som bestemmer hva du har i deg og du er godt bekjent med konsekvensene av det.
 
K

knutinh

Gjest
Hvis du med avholdstida mener forbudstida (1916 - 1927) tar du grundig feil; forbruket falt drastisk, alkoholrelaterte samfunns- og privatskader likeså. Dette er godt dokumentert i bl.a. Fekjærs bok "Rus" fra 2004. Igjen kan det vises til et utall undersøkelser som viser det samme: Økt tilgang = økt forbruk
Er det totalt forbruk eller forbruket til de 3% som bruker mest som teller?

-k
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Synes fortsatt ikke dette er et GODT argument. For pr i dag er alkohol generelt sett så lett å få tak i både geografisk og økonomisk at det må være tungtveiende samfunnsmessige årsaker til å endre dette i den retning som her er aktuell.
Og slike årsaker kan jeg ikke se finnes. Folket TRENGER ikke alkoholen for å leve et godt liv. Samfunnet TJENER INTET på det. Mens mange familier vil tryne, flere unger tvinges til å være barnevakt for en mammma som pisser på seg og forhindrer barnet fra å delta i normale sosiale aktiviteter. ETT ENKELT BARNS skjebne er 1000 ganger viktigere enn en doktorands barnslige "behov" for å bruke mindre del av lønna for "en flaske cider til maten"!!

Honkey
(litt forbanna nå)
Faktisk enig med deg her Honkey, hovedproblemet med alkoholen er at det er ofte en tredje part som lider, familie og spesielt unger eller den som blir slått ned av en som er full. Hvis noe skal bli billigere bør det være viktigere varer som folk flest trenger, de kan jo begynne med å fjerne den der idiotiske embalasjeavgiften de har satt på melkekartongene nå. Hvis folks økonomi lider på grunn av alkoholavgifter vil jeg tro de drikker for mye. Og samfunnet har store utgifter på grunn av dette, større enn intektene så vidt jeg vet...
Legalisering av narkotika ser jeg heller ingen poeng med.
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
ja er jo greit han er svensk noe annet er jo at han er en jævla stor uintiligent tosk
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.870
Torget vurderinger
0
Kanskje. Men på samme måte som med sprøytemidler og badekar så blir folk skadet av våpen. Det spesielle er at barn og utenforstående blir drept pga lemfeldig lagring eller ustabile eiere. Det er umulig å sikre at alel våpeneiere er psykisk stabile og lagrer våpenet forsvarlig. Derfor er det også rimelig å anta at det alltid vil dø 3-4år gamle gutter og jenter i et samfunn som tillater håndvåpen. Fordeler veid opp mot ulemper så ser jeg ingen rasjonell grunn til å tillate håndvåpen i samfunnet. Jeg er villig til å gjøre unntak for heimevernet og lette hobby-våpen som har lav risiko for å føre til dødsfall (luftvåpen og salong?)

Du mener det er rimelig å anta ??!!
Er dette et problem i Norge i dag ? Nei !!
Er dette et problem i Finland, Canada eller Sveits ? Nei !!
I USA ? Ja bevares.

Men er det rimelig å påføre folk i Norge restriksjoner fordi gærninger i USA ikke kan oppføre seg ?? Nei !!

Er du klar over at i Sveits finnes det maskingevær og ammo i nesten hvert eneste hjem, over 90% av dem. Har dette medført problemer i retning av at folk skyter hverandre ? Driver sveitsiske småbarn å bruker hverandre som blinker av den grunn ? Nei !!!

Amerikanere på kjøpetillatelse og krav om sikker oppbevaring av amerikanere er nok det som vil hjelpe mest !

Forbud mot amerikanere hjelper helt sikkert mer enn å forby jakt og skyttersport !!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.870
Torget vurderinger
0
ja er jo greit han er svensk noe annet er jo at han er en jævla stor uintiligent tosk
Poenget med tråden var vel at det skulle være to sider av samme sak ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Siste kalkunnytt fra storpolitikkens verden:

I'm all right Jack: Straw forces Rice to sleep on floor: reports
Tuesday April 4, 12:53 AM

LONDON (AFP) - Britain's Foreign Secretary Jack Straw was rapped for ungentlemanly conduct after reportedly commandeering US Secretary of State Condoleezza Rice's private quarters on her official jet.
Rice was reported in a number of British newspapers to have graciously offered her British counterpart the use of her bed and cabin on the Boeing 757 plane and Straw ungallantly accepted, leaving her to sleep on the floor.

What one newspaper called "Bedgate" is said to have happened as the political bedfellows flew to Kuwait at the weekend before transferring to a military flight bound for Baghdad.

Rice was in Straw's northwest England constituency of Blackburn last week in a reciprocal visit after the British politician toured her native Alabama last year.

http://uk.news.yahoo.com/03042006/323/m-right-jack-straw-forces-rice-sleep-floor-reports.html
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det blir for meg temmelig irrelevant. For som klargjort tidligere er jeg MOT at politikerne skal styre eller regulere folks livsførsel. Jeg mener at folk SELV skal få velge hva slags liv de vil leve, sunt eller usunt, innenfor de rammer som loven setter. Hvis alkohol anses som et onde, så får det forbys. Men pr. i dag er det en LOVLIG vare og da mener jeg at det ikke er politikernes oppgave å "bestemme" hvordan folk skal forholde seg til det. De aller, aller, aller fleste greier det på en sunn måte selv.
Og dermed beviser du at du overhodet IKKE mente det du sa i ditt tideligere innelgg:
Som sagt, hvis heving av et forbud har en udelt destruktiv samfunnsmessig effekt, bør det revurderes
, ettersom det er KUN FrP'ere som ikke TROR på noen av de utallige undersøkelsene som faktisk viser at lavere pris / letter tilgang har en UDELT negativ samfunnseffekt. Mot dumheten kjemper selv guder forgjeves!

Det finnes et utall grunner for å regulere folks livsførsel; "det er sunt for deg", "det du gjør er umoralsk", "Gud sier at det skal være sånn og sånn", - nei, innenfor de rammer loven setter så mener jeg folk bør få gjøre som de vil. Mangfold er et udelt gode, en avholdsnasjon hadde blitt drepende trist. Sunn kanskje, men kulturelt helt avstumpet.
Og det er IKKE avstumpet å tillate med åpne øyne å øke antall barn som vokser opp i sitt eget private helvete? Hva tenker du å si til dem; hvordan skal du forklare en tiåring som kommer hjem til sin urinstinkende gråtende mamma at du ville bare ha en litt billigere cider til maten, så da får denne tiåringen bare se til å betale prisen for deg? Og om du mener denne sammenhengen ikke finnes, så er det kun en grunn til det: Du vil ikke se den.

Jeg hevdet tidligere: Og inntil videre stiller jeg meg derfor åpen men tvilende til påstandene i Dagsavisen. Vil gjerne se litt mer om premissene og tallene før jeg kan mene noe mer om akkurat den konkrete saken.
ditt svar:
Det samme sier jeg i forhold til Actis.
Vel... min link til Actis var rent faktiske opplysninger, tallfestede og kildeangitte. Det du viser til i Dagsavisen kan mye mulig være korrekte, men slik det fremstår er det KUN en løs påstand, det skal det vel litt til å benekte...?

Og når ble meningen med livet å være sunn? Greit nok, for noen er det kanskje det, sunnhet over alt, med det får folk finne ut av på egen hånd, jeg vil aldri godta at en politiker bestemmer hva som skal være viktig i livet mitt.
Dette er jeg enig i. Men der vi skiller lag rent meningsmessig er at min kynisme skal ikke føre til at andre som ikke takler livet skal betale prisen for meg. Ergo svelger jeg irritasjonen over dem som med sine velmenende lover gjør livet mitt ørlite mer komplisert og bitte litt dyrere. Alkohol er ingen livsnødvendighet, tross alt.

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Og dermed beviser du at du overhodet IKKE mente det du sa i ditt tideligere innelgg:
Som sagt, hvis heving av et forbud har en udelt destruktiv samfunnsmessig effekt, bør det revurderes
, ettersom det er KUN FrP'ere som ikke TROR på noen av de utallige undersøkelsene som faktisk viser at lavere pris / letter tilgang har en UDELT negativ samfunnseffekt. Mot dumheten kjemper selv guder forgjeves!
Nå synes jeg du roter sammen ting fælt her.

Som sagt; hvis en vare har en udelt negativ samfunnsmessig effekt, hvis den for allmennheten er en plage og ikke en glede, så kan jeg støtte et forbud mot den, selv om det innebærer politisk overstyring av private livsvalg.

Dette er tilfellet med feks heroin. Det er imidlertid IKKE tilfellet med alkohol, som for de aller fleste er en kilde til glede og nytelse, ikke plage. Jeg tror heller ikke at det finnes noen bred tilslutning i folket for forbud mot alkohol.

Og som sagt; innenfor lovens rammer så er jeg en motstander av atferdsregulerende politiske vedtak og reguleringer. Jeg mener lovverket skal sette grensene for hvordan vi kan te oss og at det ikke er politikernes oppgave å utover det diktere hvordan vi skal leve våre liv. Følgelig er jeg imot alle særavgifter på lovlige forbruksvarer, enten det dreier seg om alkohol, potetgull eller gulrøtter. Moms godtar jeg, det er en forbruksskatt, men regulerende særavgifter støtter jeg aldri.

Vel... min link til Actis var rent faktiske opplysninger, tallfestede og kildeangitte. Det du viser til i Dagsavisen kan mye mulig være korrekte, men slik det fremstår er det KUN en løs påstand, det skal det vel litt til å benekte...?
Dagsavisen har kildehenvisning til det finske finansdepartementet, du kan sikkert finne den informasjonen dersom du vil.

Dette er jeg enig i. Men der vi skiller lag rent meningsmessig er at min kynisme skal ikke føre til at andre som ikke takler livet skal betale prisen for meg.
De som ikke takler livet, takler ikke livet. Uansett hvor mange forbud og restriksjoner man innfører for allmennheten vil det alltid være de som ikke er i stand til å fungere i samfunnet. Det kan man bare erkjenne først som sist. At disse skal motta nødvendig hjelp fra myndighetene støtter jeg så absolutt, men jeg støtter IKKE at disse få skal sette premissene for hva som skal være lov og ikke lov for alle oss andre.

Ellers synes jeg du kan droppe personangrepene, de kler deg dårlig. Jeg drikker vann til maten.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Nå synes jeg du roter sammen ting fælt her.

Som sagt; hvis en vare har en udelt negativ samfunnsmessig effekt, hvis den for allmennheten er en plage og ikke en glede, så kan jeg støtte et forbud mot den, selv om det innebærer politisk overstyring av private livsvalg.

Dette er tilfellet med feks heroin. Det er imidlertid IKKE tilfellet med alkohol, som for de aller fleste er en kilde til glede og nytelse, ikke plage. Jeg tror heller ikke at det finnes noen bred tilslutning i folket for forbud mot alkohol.
Alkohol er en meget skummel gift. Av fysiske virkninger på kroppen går den vitterlig utenpå det meste av såkalte nyere kjemiske stoffer. (om dette betviles finnes mange kilder; "Rus" av Fekjær er et sted hvor det er samlet mange forskjellige innfallsvinkler på problematikken) Om situasjonen var slik at alkohol dukket opp i dag, ville det definitivt blitt forbudt. Saken er at en som har levd lenge som heroinist har betydelig mindre hjerneskader og fysiske ødeleggelser enn en tilsvarende alkoholavhengig. Problemet med herionistene er at deres generelle liv er så miserabelt at dette i seg selv representerer stor fare. Det foreligger overhodet ingen toksiske eller logiske årsaker til at alkohol skal være mer lovlig enn heroin; dette er utelukkende kulturelt betinget. Selvsagt har du rett i at en del av befolkningen har noe som minner om et "death wish" og agerer deretter, men antallet øker dersom fristelsene øker. Det er nemlig ikke slik at det er et predikert fast antall som tryner, variablene er mange. Og en svært betydelig del av dem er tilgang til fristelsene.

Ellers synes jeg du kan droppe personangrepene, de kler deg dårlig. Jeg drikker vann til maten.
Det er jeg enig i; beklager der mine utsagn går i den retningen. Jeg tilstår at jeg blir nokså provosert av en del av argumentasjonen rundt dette med alkoholavgifter. Når det er sagt så er det slik at de(re) som hevder deres rett på dette feltet som oftest argumenterer med deres rett til "et glass vin til maten", og at du i et av dine inlegg benyttet nettopp uttrykket "en flaske cider til maten". Tror jeg. :-[ Mens min innfallsvinkel er at vi som makter å håndtere stoffet brukbart mesteparten av tiden ser ut til å synes det er ok at noen unger må betale for vår frihetstrang.

Honkey
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.870
Torget vurderinger
0
Siste kalkunnytt fra storpolitikkens verden:

I'm all right Jack: Straw forces Rice to sleep on floor: reports
Tuesday April 4, 12:53 AM

LONDON (AFP) - Britain's Foreign Secretary Jack Straw was rapped for ungentlemanly conduct after reportedly commandeering US Secretary of State Condoleezza Rice's private quarters on her official jet.
Det der er bare et "røykteppe" for at deres respektive ikke skal få mistanker om at det har forgått noe "hanky panky" ;D ;D ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.870
Torget vurderinger
0
Uten å ha lest Ivars diskusjon med Honkey i detalj, vil jeg bare flette inn en liten pussighet jeg har grublet over lenge.

Det er faktisk hevet over all rimelig tvil at alkohol er en gift med dels alvorlige virkninger. Det er vel også rimelig å anta at stoffet ville blitt totalforbudt hvis man prøvde å introdusere det i dag. Når man så ser på de enorme, virkelig enorme, kostnader bruk og misbruk av alkohol påfører landet slår det meg som direkte ulogisk at FRP er forkjemperen for "fri flyt" av alkohol. Tenk på de enorme skattelettelsen vi kunne fått hvis vi slapp å betale for kostnadene ved "de andres" bruk/misbruk av alkohol ! :p

Her tar jeg det for gitt at mitt bruk er fornuftig og greit, og at det er "de andre" som forårsaker disse utgiftene. ;D

Jeg tar det også for gitt at debatantene er klar over at alkoholavgiftene i Norge kun dekker en svært liten del av samfunnets totale kostnader som følge av alkoholbruk. :-X

Ut i fra "politisk logikk" ( selvmotsigende begrep ;D ) burde jo FRP gå inn for å tørrlegge Norge fullstendig, for på den måten å redusere statens utgifter. :eek: Hvorfor gjør de ikke det ? ???
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Uten å ha lest Ivars diskusjon med Honkey i detalj, vil jeg bare flette inn en liten pussighet jeg har grublet over lenge.

Det er faktisk hevet over all rimelig tvil at alkohol er en gift med dels alvorlige virkninger. Det er vel også rimelig å anta at stoffet ville blitt totalforbudt hvis man prøvde å introdusere det i dag. Når man så ser på de enorme, virkelig enorme, kostnader bruk og misbruk av alkohol påfører landet slår det meg som direkte ulogisk at FRP er forkjemperen for "fri flyt" av alkohol. Tenk på de enorme skattelettelsen vi kunne fått hvis vi slapp å betale for kostnadene ved "de andres" bruk/misbruk av alkohol !   :p

Her tar jeg det for gitt at mitt bruk er fornuftig og greit, og at det er "de andre" som forårsaker disse utgiftene.  ;D

Jeg tar det også for gitt at debatantene er klar over at alkoholavgiftene i Norge kun dekker en svært liten del av samfunnets totale kostnader som følge av alkoholbruk.  :-X

Ut i fra "politisk logikk" ( selvmotsigende begrep  ;D ) burde jo FRP gå inn for å tørrlegge Norge fullstendig, for på den måten å redusere statens utgifter.  :eek:  Hvorfor gjør de ikke det ?  ???
...og tenk på hvor mye politi vi ville fått frigitt! Da kunne jo de ta seg av alle de slemme innvandrerne (som i stor grad er totalavholdende), pluss at det ville bli mange flere ledige plasser på syekhus (somatiske OG mentale)og dermed ville vi jo slå flere fluer i ett smekk. Enig, Spiralis; dette måtte da være noe i nærheten av en våt FrP-drøm? ;)

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Mens min innfallsvinkel er at vi som makter å håndtere stoffet brukbart mesteparten av tiden ser ut til å synes det er ok at noen unger må betale for vår frihetstrang.
Ja, jeg mener det ikke er riktig at man skal frarøve allmennheten friheten og selvråderetten fordi noen få individer ikke makter å håndtere den. Det går langt utenpå alkoholpolitikk, det er et grunnleggende samfunns- og menneskesyn. Det blir helt feil om de få som ikke kan styre egne liv, skal sette premissene for hvordan vi andre skal leve vårt.

Ellers synes jeg det har liten hensikt å spille på emosjonelle faktorer i en slik debatt: Tragedier skjer hele tiden. Den dag i dag vil et utall mennesker dø og lemlestes av bomber, krig, fyllevold, bilulykker, slå seg ihjel når de sklir i dusjen, faller av stiger, krysser gata, setter seg fast i maskiner, tar overdose, går utfor skrenter og treffes av fallende trær. Mange personer har lidd og omkommet mens jeg har skrevet dette innlegget, mange fler vil få ødelagt sine liv mens du leser det og skriver et svar. Det er naturens gang, det er livets gang. Sånn er det bare. Hvis politikerne ikke kan erkjenne og forholde seg til det, så er de i mine øyne uegnde som beslutningstagere.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det som er interessant med slik tankegang, Løkken, er at det er akkurat slike tanker som er basis for anarki. Jeg er ikke nødvendigvis i mot dette, men du må se (den manglende) logikken i det. Det er klare logiske brister i å ønske at "alle kan gjøre som de føler for" samtidig som det ropes om mer politi og strengere regler på felter du ikke liker. Kan vi ikke bare la folk vandre fritt i verden bare de greier seg selv? Kan de leve av fisk og elg, så la de skyte og fiske. La dem bo i telt og huler om de vil. Har folk lyst til å kjøre i 200? Ja men så la dem det! La folk leve slik de vil, ikke skatt dem ihjel, la dem greie seg som best de kan!
Vel. Så ser vi at noen tullinger bare MÅ ødelegge for de mange redelige. Noen kjører gris og er en fare for ungene i gata. Noen skyter på steder der det kan være farlig for ungene som leiker i nærheten. Noen har med kniv på skolen. Vi må visst lage noen regler allikevel. Av ALLMENPREVENTIVE hensyn. Begynner det å ringe noen bjeller her nå?

Honkey
 
O

OldBoy

Gjest
Tragedier skjer hele tiden. Den dag i dag vil et utall mennesker dø og lemlestes av bomber, krig, fyllevold, bilulykker, slå seg ihjel når de sklir i dusjen, faller av stiger, krysser gata, setter seg fast i maskiner, tar overdose, går utfor skrenter og treffes av fallende trær. Mange personer har lidd og omkommet mens jeg har skrevet dette innlegget, mange fler vil få ødelagt sine liv mens du leser det og skriver et svar. Det er naturens gang, det er livets gang. Sånn er det bare. Hvis politikerne ikke kan erkjenne og forholde seg til det, så er de i mine øyne uegnde som beslutningstagere.
Det er mulig at alle disse tragediene du nevner er uunngåelige. Fair enough.

Men menneskene har helt siden tidenes morgen hatt som én av sine hovedoppgaver å redusere antall tragedier, alternativt redusere virkningene av dem, og hvis ingenting annet har vært mulig, å utsette tragediene. Vi deler vel skjebne med Sisyfos her, naturligvis, men det er nå slik mange av oss fortsatt tenker.

Så hvis noen politikere finner på ett eller annet som kan redusere risikoen for at jeg blir utsatt for fyllevold, eller at jeg sklir i dusjen og slår meg helseløs, er det ikke uten videre gitt at jeg vil stemme MOT det.

Det er tross alt ikke det samme å bli selvforskyldt skadet som å bli uforskyldt skadet. Jeg kan leve med det første, men hvis hvis virkemidlene holdes innen akseptable rammer, kan jeg være med på en politikk som reduserer sannsynligheten for det siste.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det som er interessant med slik tankegang, Løkken, er at det er akkurat slike tanker som er basis for anarki.
Det er en vesensforskjell mellom liberalisme og anarkisme, hvis jeg ikke husker feil ble det så vidt tatt opp tidligere i tråden. Se nedenfor.

Det er klare logiske brister i å ønske at "alle kan gjøre som de føler for" samtidig som det ropes om mer politi og strengere regler på felter du ikke liker.
Igjen synes jeg du blander kortene. Det er klart at lovverket kan, må og vil avgrense hva folk kan tillate seg. Det er også klart at for å ha reell autoritet, må lovverket være i samsvar med allmennhetens rettsfølelse, hvilket det i de fleste vestlige land i det store og hele er. Det jeg taler for er ikke fjerning av lov og rett (som i anarkisme), men fjerning eller reduksjon av politisk (eller moralsk, religiøst) betinget atferdsregulering som går utover lovverket (som i liberalisme). Det er overhodet ingen motsetning mellom dette og en fast håndhevelse av lovverket som det foreligger.

For å oppsummere, mener jeg at:

1) Lovverket må være i samsvar med allmennhetens rettsfølelse, lover som ikke er det vil virke mot sin hensikt. Det samme gjelder håndhevelsen og straffereaksjonene.
2) Politisk regulering av atferd, normer eller moral som går utover lovverket, bør ikke finne sted. Dette inkluderer etter mitt syn, blant mange andre ting, atferdsregulerende særavgifter.

Dette kan vi diskutere videre når som helst. Dine temmelig karikerte versjoner av mine synspunkter begynner imidlertid å bli av mindre og mindre interesse.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Nei...jeg mente ikke å karikere DINE sysnpunkter, Løkken, jeg har aldri ment å påstå at du ønsker anarki. Poenget var mer å påpeke at liberalismens logiske problem er at den i grunnholdning ligner anarkisme, men at den i utførelse tidvis fjerner seg LANGT fra et reelt liberaliatisk syn.
1) Lovverket må være i samsvar med allmennhetens rettsfølelse, lover som ikke er det vil virke mot sin hensikt. Det samme gjelder håndhevelsen og straffereaksjonene.
Dette tror jeg nok de fleste kan enes om. Ofte ser vi dessverre at tidene endres og rettsoppfattelsen med dem. Dette gir oss av og til samfunnsmessige smertefulle prosesser for å tilpasse oss den nye tid.

2) Politisk regulering av atferd, normer eller moral som går utover lovverket, bør ikke finne sted. Dette inkluderer etter mitt syn, blant mange andre ting, atferdsregulerende særavgifter.
Men her reiser du et betydelig vanskeligre problemområde. Krysningen mellom lov og moral. Mange lover har basis i den "normale" moraloppfattelse. Jfr debatten om porno; der er vi nå inne i en brytningstid. Tidligere var det straffbart å være homo f. eks., degt er fortsatt forbudt å "krenke den allmene blueferdighet", hvilket innebærer at man ikke kan knulle på gresset foran Stortinget, f.eks. Mange andre lover er fortsatt mer åpenbart til gode for storsamfunnet, men fortstt tuftet på moral. Og helt grunnleggende; er ikke ALLE lover i grunn det?
Uansett MÅ et samfunn velge grenser hele tiden. Vold er stort sett forbudt. Men vi tolerer allikevel ei flathånd i fleisen på en som beføler dama di på et utested. Voldtekt er forbudt. Men vi tolerer stort sett en som beføler dama di på et utested. Rusmidler er stort sett forbudt, men vi tolerer at jeg drikker meg så drita på et utested at jeg beføler dama di, osv...
Noen er drita ganske ofte, og slår kona si såpass at om det skjedde på et utested ville det blitt anmeldt og muligens straffet. neon ganger må barna se på, noen ganger blir de også slått. Her er grensene for vold og jus meget vage. Det er strengt tatt ikke lov å slå ungene, men hva med den psykiske terror de utesttes for i uker måneder og år, som i ytterste konsekvens medfører at de en vakker dag er den som tar med kniv på skolen og ommøblerer ansiktet til en bekjent i klassen over som slenger med leppa. Er du ikke med meg på at vi et eller annet sted i mellom jus og moral MÅ lete frem noen grenser som vi "normale" greit kan forholde oss til?
Det er ikke lov å ta med neglesaks om bord i fly. (Har selv blitt fratatt en slik) Men er det bedre enn å søke en samfunnsmessig begrensning av folks tilgang til diverse saker og fristelser?

Jeg har her trukket opp en del forskjellige og tilfeldig valgte scenarioer. Ikke for å kariakere eller latterliggjøre dine holdninger, Løkken, men for å belyse min påstand om at "VI" må tåle å bli fratatt neglesakser på flyplasser og betale dyrt for øl i Norge av ALLMENPREVENTIVE hensyn. Såpass kan og må vi tåle. Så kan vi heller bruke demokratiet til å finne passende grenser de fleste orker å leve med.

Honkey
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Fremdeles enig meg deg Honkey, det er ikke et stort offer for folk flest å ha en viss begrensning på både alkohol (og røyk og for den saks skyld), og høye priser for å begrense forbruket. Ikke minst med tanke på de unge så de rett og slett ikke har råd til dette for ofte. Det er helt klart at alkohol og røyk ikke ville blitt tillatt idag hvis det kom som nye produkter inn på markedet. Så nylig et innslag hvor et slankeprodukt (pulver) måtte fjernes fra butikkhyllene fordi det ikke var helt riktig merket. Og i motsetning til biler og dusjer har alkohol strengt tatt lite viktig betydning i positiv forstand, noen synes det er godt, men er prisen å betale at mange skal måtte lide fordi "vi" skal kose oss? Og det ER mange som lider, ikke alle med alkoholproblemer raver gatelangs, de fleste har et skjult misbruk.
Dessuten er folk flest faktisk mye kjekkere å ha med å gjøre i edru tilstand, selv om ikke alle helt ser ut til å innse det selv... ;)
 
S

slowmotion

Gjest
Når jeg tenker over det,
Av utseende så likner Hr. Bush litt på han prinsen i England ...
Lurer på om de er like på andre områder også?



;)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Men her reiser du et betydelig vanskeligre problemområde. Krysningen mellom lov og moral. (...) Mange andre lover er fortsatt mer åpenbart til gode for storsamfunnet, men fortstt tuftet på moral. Og helt grunnleggende; er ikke ALLE lover i grunn det? (...) Ofte ser vi dessverre at tidene endres og rettsoppfattelsen med dem.
Dessverre? Lovene er selvsagt fundert i normativ moral og rettsoppfatning, noe annet kan de ikke være. At denne hele tiden formes er samfunnsmessig evolusjon og alt annet enn synd. Jeg har tro på at en sunn samfunnsmessig evolusjon må foregå nedenfra og opp; at politikernes rolle er å skape et lovverk og en forvaltning som ivaretar folkets interesser slik folket selv har definert dem. Ikke at de ovenfra og ned skal diktere vår livsførsel.

Men er det [forbud mot spesifikke handlinger] bedre enn å søke en samfunnsmessig begrensning av folks tilgang til diverse saker og fristelser?
Ja, fordi sistnevnte er kollektiv avstraffelse. Man straffer allmennheten fordi noen få ikke kan styre seg selv. Det er prinsipielt feil.

Så kan vi heller bruke demokratiet til å finne passende grenser de fleste orker å leve med.
Hm..hvis folk ikke vet sitt eget beste burde man kanskje innskrenke det også? Du kalte i en annen tråd en viss (og stor) velgergruppe for en fare for samfunnet. Kanskje man burde begrense tilgangen til demokratiet, av allmennpreventive hensyn? Dersom makthaverne tilrøver seg definisjonsretten på bra og dårlig, positivt og negativt, så er det ofte der man til slutt havner.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det er nå avslørt at president Bush egentlig er svensk, dvs har svenske røtter !

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12274793.asp

Pussig egentlig hvordan alt i livet har en helt logisk forklaring når man kommer til bunns i materien !  ;D

Alt jeg har fundert på når det gjelder den mannen har nå funnet sin forklaring !  ;D

Sover jeg bedre av den grunn ? NEI !!  :eek:  En SVENSKE med atomknapp !!  :eek: :eek: :-[ :eek: :eek:
Hör ni, Bush är inte sjuk, Han är bara Svänsk!! ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
ja er jo greit han er svensk noe annet er jo at han er en jævla stor uintiligent tosk
La oss si at du har rett. Hva med Ronald Reagan?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Dessverre? Lovene er selvsagt fundert i normativ moral og rettsoppfatning, noe annet kan de ikke være. At denne hele tiden formes er samfunnsmessig evolusjon og alt annet enn synd. Jeg har tro på at en sunn samfunnsmessig evolusjon må foregå nedenfra og opp; at politikernes rolle er å skape et lovverk og en forvaltning som ivaretar folkets interesser slik folket selv har definert dem. Ikke at de ovenfra og ned skal diktere vår livsførsel.
Mente i grunn ikke "dessverre" i annen betydning enn at det innebærer en del krysninger, at det kan være kofliktskapende. At verden og samfunnet endres er en naturlig prosess i seg selv, og som sådan er den forsåvidt nøytral. Er selvsagt enig i prisnippet om lovendring nedenfra og opp, IKKE motsatt.

Om å legge hindere i veien for folks livsutfoldelse:
Ja, fordi sistnevnte er kollektiv avstraffelse. Man straffer allmennheten fordi noen få ikke kan styre seg selv. Det er prinsipielt feil.
DETTE er punktet hvor vi virkelig skiller lag. Du sier, sitat: Lovene er selvsagt fundert i normativ moral og rettsoppfatning, noe annet kan de ikke være, sitat slutt.
NETTOPP! Og dette harmonerer med ovenstående mht at lovene skal komme nedenfra og opp. Jeg har virkelig forsøkt å følge en logikk i din argumentasjon her Løkken, men innrømmer at jeg har slitt en del underveis.
Altså, helt prinsippielt: Lovene er til for å ha et sett kjørerregler i et samfunn. Vi har tidligere blitt enige om at lovene er tuftet på allmen moral, og at lovene skal hindre en åpenbart negativ samfunnsutvikling, dog UTEN å legge for store begrensninger på den enkeltes mulighet til fri tanke og livsutfoldelse. Så kommer problemet: Du har storer problemer med å akseptere alkohollovgivingen i Norge, altså en LOV som er tuftet på forbannet godt dokumentert grunnlag. Det finnes få ting på kloden som er så godt dokumentert som rusmidlers generelle og alkoholens spesielle negative samfunnseffekter. Du avfeide uten videre min link som udokumentert, jeg kan garantert finne frem minst 100 pekere som sier NØYAKTIG det samme. Så vidt jeg kan begripe er det KUN FrP's sympatisører som ikke vil akseptere denne overveldende dokumentasjonen. Jeg opplever det nærmest som om noen plutselig skulle benekte at bremselengdene øker når man øker farten på veiene! Dette er et tilbakelagt stadium! Vi VET hvilke skadevirkninger alkoholen har i et samfunn, det er en tillatt vare, men grunngitt i dens spesielle karakter er den underlagt reguleringer. På lik linje med at bilen er en tillatt vare, men er underlagt fartsgrenser av ALLMENPREVENTIVE hensyn. At du kan finne på å kalle dette "kollektiv avstraffelse" er i sannhet rimelig ubegripelig. Det er intet annet enn en logisk begrensning relatert til godt dokumenterte fakta. Så kan vi selvsagt debattere grensesetting, men PRINSIPPIELT er alkohollovgivingen MINST like godt dokumentert som ALLE andre lover i dette land. Og som sådan oppfyller den ditt krav om at en lov skal være grunngitt i en begrensning av samfunnsskadelig utvikling med meget god margin.
Derimot kan vi lettere kalle det en kollektiv avstraffelse derrsom vi blir fratatt neglesaksa på vei inn i et fly. Dette er IKKE lovfestet, men Securitas tar ting fra meg uten videre, og jeg har intet å si. Jeg svelger den pillen, til tross for at jeg finner den meningsløs OG udokumentert. Tross alt er det et minimalt offer, som det er å måtte betale 20-30 kroner for en halvliter øl i butikken.
Kan du så forklare meg den PRINSIPPIELLE forskjellen mellom alkhollovgiving og andre lover?

Hm..hvis folk ikke vet sitt eget beste burde man kanskje innskrenke det også? Du kalte i en annen tråd en viss (og stor) velgergruppe for en fare for samfunnet. Kanskje man burde begrense tilgangen til demokratiet, av allmennpreventive hensyn? Dersom makthaverne tilrøver seg definisjonsretten på bra og dårlig, positivt og negativt, så er det ofte der man til slutt havner.
Et av demokratiets dillemmaer, eller paradokser, om du vil, er jo den at det har makten til å oppløse seg selv, faktisk. Men som jeg har forsøkt å vise i min argumentasjon er jo at den omdiskuterte sak er IKKE en rent personlig affære; det er et samfunnsproblem, og det er et samfunnsproblem som griper dypt inn den enkeltes liv. Av og til ender vi med lover som må legge visse grenser eller føringer for enkeltmenneskets livsutfoldelse. Og her kan jeg godt si dessverre, og mene det. Det er en avvening demokratiet hele tiden må foreta, grensen mellom frihet og begrensning. For som jeg tideligere har nevnt; din fremstilling av et samfunn med den enkeltes frihet som hellig mantra er ikke annet enn et anarki. Og det vil vi ikke ha, verken du eller jeg. Ergo må vi sette disse grensene som begrenser oss, det eneste vi da er uenige om er STEDET ikke prinsippet? Enig?

Honkey
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Du sier, sitat: Lovene er selvsagt fundert i normativ moral og rettsoppfatning, noe annet kan de ikke være, sitat slutt.
NETTOPP! Og dette harmonerer med ovenstående mht at lovene skal komme nedenfra og opp.
Allikevel så argumenteres det ofte, uten at jeg adresserer dette til deg spesielt, med at hvis folk mener at alkoholavgiftene er urimelige, ut fra hvilke vurderinger man nå enn har måttet gjort, så er det et uttrykk for noe forvaklet, en mangel på gangsyn. "Folket vil ha billigere sprit" er negativt, noe som må undertrykkes fra politisk hold, fordi politikerne vet folks beste bedre enn folk selv. Og det å appellere til folkeopinionen er også negativt, det er "populisme", et skjellsord i den politiske diskurs. Politikerne må ha "ryggrad" nok til å stå imot folkeopinionen.

Hvordan kan dette henge sammen med en oppfatning om at lover, moral og rettsoppfatning skal komme nedenfra og opp?

Så kommer problemet: Du har storer problemer med å akseptere alkohollovgivingen i Norge, altså en LOV som er tuftet på forbannet godt dokumentert grunnlag.
Nei, jeg er imot særavgifter på forbruksvarer, - på prinsipielt grunnlag. Det har i utgangspunktet ingenting med alkohol å gjøre. Og så synes jeg det er meningsløst at butikksalget må stenge kl. 20, og har svært vanskelig for å tro at akkurat det tiltaket har noen dokumentert positiv samfunnseffekt. Forøvrig har jeg ikke noen problemer med å akseptere lovgivningen.

Det finnes få ting på kloden som er så godt dokumentert som rusmidlers generelle og alkoholens spesielle negative samfunnseffekter. Du avfeide uten videre min link som udokumentert, jeg kan garantert finne frem minst 100 pekere som sier NØYAKTIG det samme. Så vidt jeg kan begripe er det KUN FrP's sympatisører som ikke vil akseptere denne overveldende dokumentasjonen.
Jeg tror det handler mer om selve definisjonen av "skadelig" enn om dokumentasjonen. Er det egentlig så mye bedre å leve sunt og sømmelig til du blir 100 enn å leve hedonistisk og gå i vei når du er 60? Og er det egentlig samfunnsmessig bedre og billigere i en tid hvor eldrebølgen er samfunnets største problem og pensjoner vår største utgiftspost?

Helsepolitikken har en meget snever definisjon av hva som er et (samfunnsmessig) bra liv. Hvis du er kjernesunn, aldri lider av noen sykdom, aldri utsetter deg selv for fare, potensielle helseskader eller risiki og sovner stille inn på et offentlig gamlehjem når du er i 90-årene, da har du levd ideallivet. Jeg er ikke enig i denne definisjonen og jeg mener ikke minst at definisjonsretten tilhører hvert enkelt menneske og ikke myndighetene. Det er du som finner ut og bestemmer hva som som er premissene for at du får leve et lykkelig liv, og det er du som primært har ansvaret for å oppfylle dem. De helsepolitiske mål, og hvordan man måler folkehelsen, er alt for snevert definert. Intet hensyn tas til faktorer som åndelig frihet og selvråderett, noen av de viktigste faktorer for hvor friskt et samfunn er.

Du vet at dyr i fangenskap lever lengre og har færre sykdommer enn frie dyr i naturen? Men tror du at de egentlig har det bedre?

Et av demokratiets dillemmaer, eller paradokser, om du vil, er jo den at det har makten til å oppløse seg selv, faktisk.
På det området mener jeg demokratiet må begrenses, dvs at organisering av antidemokratiske bevegelser, som nazisme, kommunisme og politisk islam, bør forbys. Det er et paradoks, men demokratiet må gis mulighet til å beskytte seg selv, på tross av at dette kompromitterer dets ekthet.

For som jeg tideligere har nevnt; din fremstilling av et samfunn med den enkeltes frihet som hellig mantra er ikke annet enn et anarki. Og det vil vi ikke ha, verken du eller jeg. Ergo må vi sette disse grensene som begrenser oss, det eneste vi da er uenige om er STEDET ikke prinsippet? Enig?
Et samfunn med den enkeltes frihet som hellig mantra er ikke anarki, fordi det ikke kan tillate den enkelte å frarøve andre deres frihet. Hvis du banker kona di så fratar du henne det frie liv, hvilket ikke kan tillates i et samfunn hvor nettopp friheten er hellig. Det er likefullt en vesensforskjell mellom å forby denne handlingen og det å forby de mulige årsakene til den. Det går ikke an å forby alkohol, sinne, sjalusi, forsmåddhet, ekteskap og testosteron fordi disse er årsaker til konebanking.

Faktum er at hvis du banker kona di, så er det en handling som ikke har, og ikke trenger, noen unnskyldning. Da har du gjort noe galt og bør straffes. Det er ikke "alkoholens feil", det er din feil. Det er ditt ansvar at du ikke utøver vold, kan du ikke styre sinnet ditt når du er beruset er det ditt ansvar å ligge unna rusmidler. "Guns don't kill, people do".
 
O

OldBoy

Gjest
Interessant diskusjon mellom Ivar Løkken og Honkey.
Mye bra argumentasjon på begge sider, uten at jeg vil ta parti.

Jeg griper litt fatt i det med ovenfra og ned vs. nedenfra og opp. Og det med at lover må være i tråd med allmennhetens rettsfølelse.

Jeg ser på lovmakeri som en styringssløyfe: Vi velger dem som skal lage lovene våre (les: nedenfra og opp), som vedtar lovene som skal gjelde (les: ovenfra og ned), som igjen over tid påvirker hvilke lovgivere vi velger, som igjen påvirker hvilke lover vi får, og så videre. Altså både nedenfra og opp og ovenfra og ned. I denne styringssløyfen ligger jo også politi, påtalemyndighet og domstoler.

For at det hele skal fungere, må alle ledd i styringssløyfen gjøre sitt, og det er viktig at rollene holdes adskilt. Jeg kan ikke være min egen påtalemyndighet eller dommer. Lover som ikke håndheves eller som ikke virker, mister sin autoritet.

Jeg ser også på lover som et magnetfelt eller enn spenning som settes på samfunnet for å øke sannsynligheten for at alt går i riktig retning. Det er ikke mulig å få alle til å følge alle lover. Riktig formulert og håndhevet, vil et lovverk få en OPTIMAL adferdsregulering. Lover som virker etter hensikten, er gode lover. Lover som ikke virker, er dårlige lover. Så erfaringer med hvordan lover virker, sett i forhold til hva vi til enhver tid ønsker å oppnå, må være en del av den stringssløyfen jeg skisserte ovenfor.

Med hensyn til det at lover må ha aksept i allmennheten, dukker igjen ordet "optimal" opp. OPTIMAL aksept er det beste vi kan håpe på, men OPTIMALT blir nok forskjellig, avhengig av lovområdet. Antageligvis er det lettere å få allmenn aksept for lover som skal omhandle drap og andre alvorlige forbrytelser, enn lover som skal omhandle forhold som folk flest anser for "mindre alvorlige" ller "bagatellmessige".

Problemet med lover er at de er "våre" lover, i betydningen "laget av oss", samtidig som de er "lover for oss", i betydningen "disse gjelder ALLE, deg også, enten du er enig eller uenig, ellers....".
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.168
Antall liker
9.495
Jeg tror det handler mer om selve definisjonen av "skadelig" enn om dokumentasjonen. Er det egentlig så mye bedre å leve sunt og sømmelig til du blir 100 enn å leve hedonistisk og gå i vei når du er 60? Og er det egentlig samfunnsmessig bedre og billigere i en tid hvor eldrebølgen er samfunnets største problem og pensjoner vår største utgiftspost?
Hva er du mener her?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Et samfunn med den enkeltes frihet som hellig mantra er ikke anarki, fordi det ikke kan tillate den enkelte å frarøve andre deres frihet. Hvis du banker kona di så fratar du henne det frie liv, hvilket ikke kan tillates i et samfunn hvor nettopp friheten er hellig. Det er likefullt en vesensforskjell mellom å forby denne handlingen og det å forby de mulige årsakene til den. Det går ikke an å forby alkohol, sinne, sjalusi, forsmåddhet, ekteskap og testosteron fordi disse er årsaker til konebanking.

Faktum er at hvis du banker kona di, så er det en handling som ikke har, og ikke trenger, noen unnskyldning. Da har du gjort noe galt og bør straffes. Det er ikke "alkoholens feil", det er din feil. Det er ditt ansvar at du ikke utøver vold, kan du ikke styre sinnet ditt når du er beruset er det ditt ansvar å ligge unna rusmidler. "Guns don't kill, people do".
Selvsagt kan man forby alkohol hvis det fører til at noen banker konen sin eller ikke er i stand til å ta vare på ungene sine, på samme måte som vi i dag har forbud mot narkotika. Det er jo f.eks. et forbud mot å kjøre bil når man har drukket. Det er kanskje ikke alkoholens feil, men måten den tar over enkeltets liv på som gjør at de mister kontrollen og blir avhengig er definitivt alkoholens skyld. Og dette kan vi selvsagt forhindre, hvis vi vil. Hørte på radioen i dag at kanskje så mye som hver 10. student pådrar seg et alkoholproblem p.g.a for mye drikking i studietiden...
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Allikevel så argumenteres det ofte, uten at jeg adresserer dette til deg spesielt, med at hvis folk mener at alkoholavgiftene er urimelige, ut fra hvilke vurderinger man nå enn har måttet gjort, så er det et uttrykk for noe forvaklet, en mangel på gangsyn. "Folket vil ha billigere sprit" er negativt, noe som må undertrykkes fra politisk hold, fordi politikerne vet folks beste bedre enn folk selv. Og det å appellere til folkeopinionen er også negativt, det er "populisme", et skjellsord i den politiske diskurs. Politikerne må ha "ryggrad" nok til å stå imot folkeopinionen.
Å ønske seg billigere sprit er ikke noe problem per se; problemet er mer den vekt det tillegges. Jeg oppfatter landets snart største parti som å ha en tung vekt på billig sprit og billig bensin, og bare velge å neglisjere konsekvensene av denne praksis. Pluss unngå å nevne at i Norge (NB! som gjennomsnitt) er så å si ALT billig, fordi vi faktisk er blant de i verden med høyest levestandard. Når det gjelder det å "stå i mot opinionen" så blir jo det et definisjonsspørsmål; Hvem er opinionen, og hvor mange er de? Styres de av VG eller domstolene? Dessuten bliir direktedemokratiet slitsomt og derved svakt, vi gidder ikke gå til stemmeurnene hver gang vi har en større sak i avisene, mener jeg.

Hvordan kan dette henge sammen med en oppfatning om at lover, moral og rettsoppfatning skal komme nedenfra og opp?
Henviser til OldBoy's glimrende redegjørelse

Nei, jeg er imot særavgifter på forbruksvarer, - på prinsipielt grunnlag. Det har i utgangspunktet ingenting med alkohol å gjøre. Og så synes jeg det er meningsløst at butikksalget må stenge kl. 20, og har svært vanskelig for å tro at akkurat det tiltaket har noen dokumentert positiv samfunnseffekt. Forøvrig har jeg ikke noen problemer med å akseptere lovgivningen.
Særavgiften på alkohol er en DEL av alkoholloven. Jeg også føler det litt teit at ølsalget stenger før butikken, men anser igjen at det er et ikkeproblem. Tross alt går verden fremover (eller hvilken vei den nå går), da jeg var liten stengte alle butikker kl 17, punktum.

Jeg tror det handler mer om selve definisjonen av "skadelig" enn om dokumentasjonen. Er det egentlig så mye bedre å leve sunt og sømmelig til du blir 100 enn å leve hedonistisk og gå i vei når du er 60? Og er det egentlig samfunnsmessig bedre og billigere i en tid hvor eldrebølgen er samfunnets største problem og pensjoner vår største utgiftspost?

Helsepolitikken har en meget snever definisjon av hva som er et (samfunnsmessig) bra liv. Hvis du er kjernesunn, aldri lider av noen sykdom, aldri utsetter deg selv for fare, potensielle helseskader eller risiki og sovner stille inn på et offentlig gamlehjem når du er i 90-årene, da har du levd ideallivet. Jeg er ikke enig i denne definisjonen og jeg mener ikke minst at definisjonsretten tilhører hvert enkelt menneske og ikke myndighetene. Det er du som finner ut og bestemmer hva som som er premissene for at du får leve et lykkelig liv, og det er du som primært har ansvaret for å oppfylle dem. De helsepolitiske mål, og hvordan man måler folkehelsen, er alt for snevert definert. Intet hensyn tas til faktorer som åndelig frihet og selvråderett, noen av de viktigste faktorer for hvor friskt et samfunn er.

Du vet at dyr i fangenskap lever lengre og har færre sykdommer enn frie dyr i naturen? Men tror du at de egentlig har det bedre?
Her er vi enige i mangt om meget. Der jeg mener du bommer er at du gjør alkoholspørsmålet til et personelig spørsmål, og IKKE et samfunnsspørsmål. Statistikken har i alle år vist økende vold, større sykefravær, betydelig økte samfunnskostnader, flere bilulykker etc, etc... Dette er virkninger direkte på samfunnet. Vi kan dessverre ikke la ego gå foran samfunn uten at det koster. Får FrP flertall, så må vi betale den prisen; det er også en av prisene for demokratiet. Da vil fortsatt du og jeg være uenige om grensesettingen, men ingen av oss kommer til å gå til grunne allikevel.

om demokratiets dillemma:
På det området mener jeg demokratiet må begrenses, dvs at organisering av antidemokratiske bevegelser, som nazisme, kommunisme og politisk islam, bør forbys. Det er et paradoks, men demokratiet må gis mulighet til å beskytte seg selv, på tross av at dette kompromitterer dets ekthet.
Tilbøyelig til å være enig her, selv om det selvsagt reiser en god del problemstillinger...

Et samfunn med den enkeltes frihet som hellig mantra er ikke anarki, fordi det ikke kan tillate den enkelte å frarøve andre deres frihet. Hvis du banker kona di så fratar du henne det frie liv, hvilket ikke kan tillates i et samfunn hvor nettopp friheten er hellig. Det er likefullt en vesensforskjell mellom å forby denne handlingen og det å forby de mulige årsakene til den. Det går ikke an å forby alkohol, sinne, sjalusi, forsmåddhet, ekteskap og testosteron fordi disse er årsaker til konebanking.

Faktum er at hvis du banker kona di, så er det en handling som ikke har, og ikke trenger, noen unnskyldning. Da har du gjort noe galt og bør straffes. Det er ikke "alkoholens feil", det er din feil. Det er ditt ansvar at du ikke utøver vold, kan du ikke styre sinnet ditt når du er beruset er det ditt ansvar å ligge unna rusmidler. "Guns don't kill, people do".  
Vi er enige om den enkeltes ansvar. Det vi dog vet er at statistisk får flere koner bank når det blir større alkoholforbruk. Og da er vi igjen tilbake til at dette dreier seg ikke om enkeltpersoner, men samfunn. Til tross for at dette uungåelig er to sider av samme sak. Selvsagt kan vi forby alkohol, i motsetning til sinne, sjalusi etc... Underlig argumentasjon, da..? Vi forbyr jo mange andre rusmidler, og det er KUN kulturelle årsaker til denne forskjellsbehandlingen, som nevnt.
Jeg sliter fortsatt med logikken i å begrense samfunnsskader på ett felt men ikke et annet. Og jeg kjøper ikke logikken i å kalle det et personelig ansvar, heller. Da kan vi like godt droppe fartsgrenser i samme slengen. Jeg klarer kort sagt ikke se forskjellen.

Honkey
 
O

OldBoy

Gjest
Et samfunn med den enkeltes frihet som hellig mantra er ikke anarki, fordi det ikke kan tillate den enkelte å frarøve andre deres frihet. Hvis du banker kona di så fratar du henne det frie liv, hvilket ikke kan tillates i et samfunn hvor nettopp friheten er hellig. Det er likefullt en vesensforskjell mellom å forby denne handlingen og det å forby de mulige årsakene til den. Det går ikke an å forby alkohol, sinne, sjalusi, forsmåddhet, ekteskap og testosteron fordi disse er årsaker til konebanking.

Faktum er at hvis du banker kona di, så er det en handling som ikke har, og ikke trenger, noen unnskyldning. Da har du gjort noe galt og bør straffes. Det er ikke "alkoholens feil", det er din feil. Det er ditt ansvar at du ikke utøver vold, kan du ikke styre sinnet ditt når du er beruset er det ditt ansvar å ligge unna rusmidler. "Guns don't kill, people do".
Mennesker og samfunn er ikke mekaniske systemer hvor alt har én årsak og én virkning. Jeg ser på oss, som individer og samfunn, mer i retning av sannsynlighetsfordelte. Noe virker på deg på én måte, på meg på en annen måte. Det er ikke godt å si hvorfor. Vi kan gjøre visse antagelser.

Som med våpen. Hvis det er mange hagler blant folk flest, øker sannsynligheten for at noen blir skutt av hagler. Av forskjellige årsaker. Eller, for å korrigere meg før du gjør det, sannsynligheten for at "noen" tar sin hagle og bruker dem mot andre mennesker, øker. Eller alkohol. Hvis mange nok mennesker drikker nok alkohol ofte nok, øker sannsynligheten for alkoholskader, alkoholrelatert vold og så videre. Dette er sammenhenger på samfunnsnivå, vi kan ikke overføre dette til individnivå. Så det kan godt hende at Ivar Løkken, kan håndtere sin hagle eller drikke en hel masse, uten at han eller, hvis han har noen, hans kone, barn, familie (stryk det som ikke passer) lider den minste nød.

En del av reguleringsiveren i vårt samfunn skyldes vel nettopp at man ser, eller tror man ser, sammenheger mellom forskjellige fenomener. Fyll-vold, våpen-mord, fart-trafikkulykker og så videre. Så kan man diskutere hvorvidt disse sammenhengene er riktige. Om skadevirkningene er til å leve med. Om det er riktig å gyve løs på de antatte årsakene. Uansett, ikke noen enkel sak.
 
W

wurst

Gjest
Hvorfor må det norske folk gjennom politisk formyndermentalitet beskyttes mot seg selv i langt større grad enn i alle andre land vi kan sammenligne oss med, f.eks. når det gjelder priser på alkohol?? Er det fordi vi i utgangspunktet har lavere moral enn andre og derfor vil henfalle til eksesser hvis vi blir likestilt med f.eks. svensker eller dansker? (Det kan jo tyde på det når vi ser ravende nordmenn i Syden som oppfører seg som de nettopp er sluppet ut fra et fengsel). Hvis så er tilfelle: kanskje dette kan skyldes manglende frihet og ansvar for eget liv? Vi må behandles som barn fordi vi ikke greier å ta de riktige valgene selv ... det er den rådende politiske agenda.
-- Etter mitt syn er en av de største svakhetene i den norske folkesjela at vi har så forbannet mange som vet hva som er best for alle andre, og helst skal reglene ikke gjelde for dem selv. Dette er en forferdelig undervurdering av og mistillit til andre mennesker.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hvorfor må det norske folk gjennom politisk formyndermentalitet beskyttes mot seg selv i langt større grad enn i alle andre land vi kan sammenligne oss med, f.eks. når det gjelder priser på alkohol?? Er det fordi vi i utgangspunktet har lavere moral enn andre og derfor vil henfalle til eksesser hvis vi blir  likestilt med f.eks. svensker eller dansker? (Det kan jo tyde på det når vi ser ravende nordmenn i Syden som oppfører seg som de nettopp er sluppet ut fra et fengsel). Hvis så er tilfelle: kanskje dette kan skyldes manglende frihet og ansvar for eget liv? Vi må behandles som barn fordi vi ikke greier å ta de riktige valgene selv ... det er den rådende politiske agenda.
-- Etter mitt syn er en av de største svakhetene i den norske folkesjela at vi har så forbannet mange som vet hva som er best for alle andre, og helst skal reglene ikke gjelde for dem selv. Dette er en forferdelig undervurdering av og mistillit til andre mennesker.
Full kortslutning, wurst. Du generaliserer her ut over en hver fornuft. Det er neppe dokumenterbart at norsk lovgivning er mer formyndersk enn annen. Derimot er det dokumenterbart at norsk alkoholpolitikk har medført mindre samfunnsmessig beskadning enn i så å si alle andre vestlige land.
Vi har, i likhet med andre land, en kultur som selvsagt er basert i vår historie. Det er først når du setter deg inn i lovene i disse andre land du ser at fornuften i lovverket ikke er vesensforskjellig. Derimot vil du se at man velger å ha de største begrensninger på forskjellige områder. Du må altså ikke blande den enkeltes valgfrihet med samfunnsmessig innvirkning på mer statistisk basis. Loven er ikke laget for å begrense enkeltmennsket, men for å begrense skadene. Og om det er noen trøst for deg så kan du kjøpe om lag så mye alkohol du orker å drikke allerede i dag! :)

Honkey
 
Topp Bunn