Pink_Panther skrev:
digiman skrev:
BMW og PSA har også utviklet en virkelig perle bensinmotor. Det er en 1.6T (Intercooler) som jeg virkelig kunne tenkt meg i nye 3 serie fra 2012. Den yter avhengig av versjon fra 156hk og har 240-260nm tilgjengelig fra 1400-4500 omr. 0-100 ligger på rundt 8 sek i en sedan ala 3 serie (tall fra nye Peugeot 508), samt at mellomakselrasjonen er raskere en 2.0 HDI på 140hk. Ikke for å nevne en
helt annen gangkultur og register. Den sperrer ikke før 7000omr
Forbruk ved blandet kjøring: 0,65 liter per mil med denne motoren i en stor sedan
BMW med Peugeotmotor
;D
Hehe! Det er snakk om et samarbeid her. Ikke for det Peugeot Citroën har da laget noen fine motorer og for de som liker traktorer er de visst meget gode hører jeg? Nevnte 1.6T ble forøvrig kåret til årets motor i 2009 og 2010 i klassen imellom 1.4-1.8 liter. VAG sin 1.4T som har vunnet denne prisen 3 år på rad med sine små bensiner turboer i størrelseklassen under.
Synes dette hørers ut som en flott samarbeid jeg
BMW and PSA Peugeot Citroën continue to reap the rewards from their jointly developed 1.6-litre turbo petrol engine, which, having taken top honours in its category class once again, extends its winning dominance to four years. In winning this Award, perhaps the most notable thing is that this innovative German/ French collaboration has once again beaten the third-generation Toyota Prius hybrid.
Ikke vanskelig å se hvor fremtiden er innen små forbrenningmotorer av å lese denne listen hos International Engine of the Year Awards:
1. Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (VW Golf, Scirocco,
Jetta, Touran, Tiguan, Seat Ibiza Cupra) 307
2. Fiat 1.4-litre MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 254
3. Volkswagen 1.4-litre TSI Turbo (VW Golf, Scirocco, Jetta, Skoda Superb, Octavia, Audi A1, Audi A3, Seat Leon, Altea/XL) 241
4. Volkswagen 1.2-litre TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Skoda Octavia, Skoda Yeti) 146
5. Honda Hybrid 1.3-litre (Insight, Civic) 87
6. Fiat 1.4-litre Turbo (Fiat Punto Evo, Abarth 500, Abarth Grande
Punto, Bravo, Linea, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito, Giulietta) 70
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_10/14_18.html