Byttefrekvens på bil.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Enig med digiman, håper anleggsmotorene taxes ut av samfunnet! Ser i glasskula mot neste bil og da skal det ikke bli no forbannet blue emotion med trådsmalt turtallsområde som må ned i første rundt ethvert gatehjørne!
    Hvis du må ned i første rundt hvert gatehjørne har du kjørt en defekt diesel. Det er vel heller omvent; at du må gire opp tidlig fordi førstegiret er kort. Selv en 15 år gammel VAG diesel drar fra 1000 omdreininger i fjerde gir.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Uenig, endel nye diesler dør fullstendig under 12-1300rpm, BOM, bråstopp!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.430
    Antall liker
    10.577
    Sted
    Trondheim
    Min automatkasse (5. girs) starter automatisk i 2. gir med mindre jeg setter den i 1. manuelt. 1. gir brukes kun i bratte nedoverbakker med tung bil hvis jeg vil bremse med motoren. Tror aldri jeg har sett girkassa gå i 1. gir av seg selv. Motoren trives godt mellom 700 og 4500 rpm. Dette er en 2000 modell BMW 530 dAT, så det kan kanskje ikke kalles en moderne diesel. 0-100 på 8 sek, og toppfart på ca 225 km/t.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Enig med digiman, håper anleggsmotorene taxes ut av samfunnet! Ser i glasskula mot neste bil og da skal det ikke bli no forbannet blue emotion med trådsmalt turtallsområde som må ned i første rundt ethvert gatehjørne!
    Turtallsområdet har da blitt omtrent likt mellom mange bensin og dieselbiler.

    De rimeligste bensinalternativene til VAG har et smalt turtallsområde men det er det kanskje ikke verdt å nevne.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Nissan har montert en varmekolbe som aktiviseres v ca 2000 rpm. Noe jeg synes er noe høyt for diesel. Noe av poenget med å eie en dieselbil forsvinner når man jager motoren på den måten.
    Min nåværende bil har en forvarmer, men bilen min er ikke varm før jeg har kjørt 3-4 mil, så jeg er ikke direkte bortskjemt fra før. Mulig de som klager er vant med støpejernsmotorer fra Jøtul, ikke vet jeg.
    Mine svigerforeldre kjører X-trail og sier at motoren blir varm etter ca 10 minutter med kjøring, så det er ikke " typisk Nissan"

    Digiman: Bensinmotor innbiller jeg meg vil være svakere stilt på 2.håndsmarkedet, så det vurderer jeg ikke.
    En moderne dieselbil bør/må ha en dieseldreven varmer.

    Min enkle 8 år gamle dieselbil blir varm etter 2-3 kilometer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.184
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Har firmabil med 2l fyringsoljemotor og 140 hk. Dreiemomentet er ok og effekten er grei, men ikke mer. Nå liker jeg motorer med større register og som har ytelse ved høye turtall (altså klassisk bensin). Dieselen fungerer stort sett kun i området 12-1300 til 3500 omdreininger (sen 2010-modell VAG-motor) og er helt jævlig over 4000. Andre ting som overrasket meg med diesel er all avgassingen ved oppstart. Det lukter høggorm og svir i øynene i stor omkrets. En annen ting er at man kan ikke fylle drivstoff uten at det lukter oljeraffineri av deg etterpå, hvilket har ført til at det går med store mengder tørkepapir hver gang jeg fyller for å unngå å ta på pumpepistolen og at det stinker av meg, og dermed alt jeg tar på og av bilen etterpå. Tøffe karer lufter kænskje diesel, men itte je. En ting skal VW ha; de har greid å isolere bort den forferdelige vibrasjonen og kaklingen inne i bilen som var på foregående modell. Også har vinduspusseren akkurat passe forsinkelse ved bruk av spylervæske slik at pusserbladene treffer dusjen og dermed vasker effektivt, ellers er det ingenting ved bilen som appelerer til meg. Hver gang jeg tar den gamle Alfaen så kommer derimot smilet og godfølelsen :). Fordi Alfaen kommuniserer med føreren og ser nydelig ut, ingen av delene gjør VW Grandiosa.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Uenig, endel nye diesler dør fullstendig under 12-1300rpm, BOM, bråstopp!
    Det er før de er innkjørte. Ford powershift kasse, og jeg vil anta VAG's DSG kasse, girer resoluttt ned i 1300 -1500 omdreininger medmindre man aksellererer.
    Aldri hørt om noen som bruker 1.gir ved vanlig kjøring på en moderne diesel bortsett fra ved igangsetting.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Har firmabil med 2l fyringsoljemotor og 140 hk. Dreiemomentet er ok og effekten er grei, men ikke mer. Nå liker jeg motorer med større register og som har ytelse ved høye turtall (altså klassisk bensin). Dieselen fungerer stort sett kun i området 12-1300 til 3500 omdreininger (sen 2010-modell VAG-motor) og er helt jævlig over 4000. Andre ting som overrasket meg med diesel er all avgassingen ved oppstart. Det lukter høggorm og svir i øynene i stor omkrets. En annen ting er at man kan ikke fylle drivstoff uten at det lukter oljeraffineri av deg etterpå, hvilket har ført til at det går med store mengder tørkepapir hver gang jeg fyller for å unngå å ta på pumpepistolen og at det stinker av meg, og dermed alt jeg tar på og av bilen etterpå. Tøffe karer lufter kænskje diesel, men itte je. En ting skal VW ha; de har greid å isolere bort den forferdelige vibrasjonen og kaklingen inne i bilen som var på foregående modell. Også har vinduspusseren akkurat passe forsinkelse ved bruk av spylervæske slik at pusserbladene treffer dusjen og dermed vasker effektivt, ellers er det ingenting ved bilen som appelerer til meg. Hver gang jeg tar den gamle Alfaen så kommer derimot smilet og godfølelsen :). Fordi Alfaen kommuniserer med føreren og ser nydelig ut, ingen av delene gjør VW Grandiosa.
    Hvis det er pumpedysemotoren til VAG du har forstår jeg godt at du synes den er et rakleverk.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    hifiguru skrev:
    Uenig, endel nye diesler dør fullstendig under 12-1300rpm, BOM, bråstopp!
    Det er før de er innkjørte. Ford powershift kasse, og jeg vil anta VAG's DSG kasse, girer resoluttt ned i 1300 -1500 omdreininger medmindre man aksellererer.
    Aldri hørt om noen som bruker 1.gir ved vanlig kjøring på en moderne diesel bortsett fra ved igangsetting.
    Manuell kasse, 1,6 blue motion. Gått bare rundt 10.000km så ja kanskje den blir mer fleksibel etterhvert. Men nytter ikke smyge i kø uten å gi gass i andregir f.eks, da skal man være laaaangsom på klutchen. Alfa'n min er jo en drøm i så måte.

    Hadde noe av samme problem med en E60 520d jeg kjørte for noen år siden, manuell den også. Man måtte bruke GASSPEDAL for å smyge avgårde selv i første. Den var også ny, mulig uinnkjørt
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Anonym skrev:
    Trondmeg skrev:
    Har firmabil med 2l fyringsoljemotor og 140 hk. Dreiemomentet er ok og effekten er grei, men ikke mer. Nå liker jeg motorer med større register og som har ytelse ved høye turtall (altså klassisk bensin). Dieselen fungerer stort sett kun i området 12-1300 til 3500 omdreininger (sen 2010-modell VAG-motor) og er helt jævlig over 4000. Andre ting som overrasket meg med diesel er all avgassingen ved oppstart. Det lukter høggorm og svir i øynene i stor omkrets. En annen ting er at man kan ikke fylle drivstoff uten at det lukter oljeraffineri av deg etterpå, hvilket har ført til at det går med store mengder tørkepapir hver gang jeg fyller for å unngå å ta på pumpepistolen og at det stinker av meg, og dermed alt jeg tar på og av bilen etterpå. Tøffe karer lufter kænskje diesel, men itte je. En ting skal VW ha; de har greid å isolere bort den forferdelige vibrasjonen og kaklingen inne i bilen som var på foregående modell. Også har vinduspusseren akkurat passe forsinkelse ved bruk av spylervæske slik at pusserbladene treffer dusjen og dermed vasker effektivt, ellers er det ingenting ved bilen som appelerer til meg. Hver gang jeg tar den gamle Alfaen så kommer derimot smilet og godfølelsen :). Fordi Alfaen kommuniserer med føreren og ser nydelig ut, ingen av delene gjør VW Grandiosa.
    Hvis det er pumpedysemotoren til VAG du har forstår jeg godt at du synes den er et rakleverk.
    Pumpedysen ble faset ut i VW Passat i 2009. Så det går bare i Commonrail om dagen. Men all diesel er uansett rakkel i forhold til moderne bensin imo.
    Måtte jeg på død og liv hatt en traktormotor bil hadde jeg muligens overlevd en 3.0 V6 TDI. Har kjørt den i A5 og den er mye mere kultivert en div 4syl diesler jeg har kjørt. Men på en annen side er en bensin 6er uendelig mere kultivert en den igjen ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sist jeg var i Italia leide jeg en Alfa Romeo Brera, men ble litt skuffet når jeg startet den og hørte det var diesel. Nuvel, ikke noe å gjøre med, det var den feteste bilen på hele tomten så off we went. Ble jo litt imponert etterhvert allikevel, null dieselknatring hørtes, kun en deilig snerring som bare 5-syl motorer kan lage. 200hk/400nm gjorde de fem dagene helt ok. Draget fra 100 og oppover var helt herlig på Autostradaen, i fjellene var det greit å ha moment.

    (Jøss, jeg skrev no positivt om en dieselbil, men det må ha vært den ene sylinderen ekstra som gjorde susen)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Manuell kasse, 1,6 blue motion. Gått bare rundt 10.000km så ja kanskje den blir mer fleksibel etterhvert.
    Definitivt. Minst 15 000km før det løsner litt. ER ikke innkjørt før nærmere 50 000km.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Måtte jeg på død og liv hatt en traktormotor bil hadde jeg muligens overlevd en 3.0 V6 TDI. Har kjørt den i A5 og den er mye mere kultivert en div 4syl diesler jeg har kjørt. Men på en annen side er en bensin 6er uendelig mere kultivert en den igjen ;)
    Motorjournalistene påstår at Audis "nye" 3L TDI er bedre enn V6 bensimotorene og har dessuten finere lyd! Sjøl vet jeg ikke; har ikke prøvd....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.184
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Hva innebærer bedre i denne sammenhengen? For meg som elsker turtall og herlig lyd kan en diesel vanskelig være bedre enn bensin. Og i tillegg har du stanken fra avgassene . . . .
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.371
    Trondmeg skrev:
    Hva innebærer bedre i denne sammenhengen? For meg som elsker turtall og herlig lyd kan en diesel vanskelig være bedre enn bensin. Og i tillegg har du stanken fra avgassene . . . .
    Bedre, som i bedre kabler. ::)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.184
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Dropp kabelpratet. Bedre i seg selv sier meg så lite når det er snakk om produkter med sammensatte egenskaper og personlige preferanser. Hva som er best av Scania og Lamborghini? Sannsynligvis begge, men de er vel ikke like gode for det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.611
    Antall liker
    7.182
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Måtte jeg på død og liv hatt en traktormotor bil hadde jeg muligens overlevd en 3.0 V6 TDI. Har kjørt den i A5 og den er mye mere kultivert en div 4syl diesler jeg har kjørt. Men på en annen side er en bensin 6er uendelig mere kultivert en den igjen ;)
    Du kan jo prøve noe som noen gale Finlendere har fått mekka litt på... 700 gamp på disse:
    [video]ORPWDn2UD6s[/video]

    Denne er jo og litt råskinn:
    [video]czV3fwZ73gc[/video]

    Denne høres ikke ut som en diesel akkurat...
    [video]TJ54sjAjNdg[/video]

    Johan-Kr
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Disse bilene soter jo være en danskebåten Fenalaar. Nei takk!

    Skulle jeg først hatt en så harry morobil hadde jeg funnet meg en Mk4 Golf R32 og smelt på en Bi-Turbo.
    Den har relativ lav vekt, 3.2 liter V6 bensin og permanent 4WD. Denne under er tunet til 540hk. 0-100 på 2.88 sek. Kjører mot en BMW M3.

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.611
    Antall liker
    7.182
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Disse bilene soter jo være en danskebåten Fenalaar.
    Minst! Omtrent som en gammel kølfyrt amerikabåt :D

    Den gamle Geländewagen min soter lite. Opasitetsmåling på forrige EU-kontroll var 0,14...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.371
    Siden avsporingen er et faktum og temaet morrobiler er bragt på bane. Litt trasig på slutten, men slike ting skal koste litt.

    Mye mer morro enn en oljebrenner i en gammel slede ;D


    Edit; Fiat+Kawasaki=Sant
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Hva innebærer bedre i denne sammenhengen? For meg som elsker turtall og herlig lyd kan en diesel vanskelig være bedre enn bensin. Og i tillegg har du stanken fra avgassene . . . .
    Når det kommer til hærlig lyd kommer det først med flere sylindre. En E36 M3 har for eksempel fantastisk lyd. 4 sylindrete motorer låter som en prupp i forhold uavhengig av merke.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.184
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Trondmeg skrev:
    Hva innebærer bedre i denne sammenhengen? For meg som elsker turtall og herlig lyd kan en diesel vanskelig være bedre enn bensin. Og i tillegg har du stanken fra avgassene . . . .
    Når det kommer til hærlig lyd kommer det først med flere sylindre. En E36 M3 har for eksempel fantastisk lyd. 4 sylindrete motorer låter som en prupp i forhold uavhengig av merke.
    Jeg husker min første audioopplevelse med Ferrari V8, en klassisk 308 som ga gass mellom småhusbebyggelse i Arendal :). Gåsehuden har ikke lagt seg enda. For ikke å snakke om Countach eller Diablo på full gass :). Det meste blir flaut i sammenligning.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.650
    Antall liker
    8.029
    Torget vurderinger
    0
    Kjørte engang en Fiat 850 Abarth tilhørende en studiekamerat på NTH i Trondheim.

    Liten bil, STOR lyd og heftig akselerasjon! Gøy!! :D :D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.371
    Liten firer kan også gi heftig lyd. Det er min 1,5 litres firer bevis på. Lite demping som ender ut i 2 stk. 2.5" rør sørger for det. Jeg håper det blir enda bedre snart, mer luft gjennom et grovere system skal gjøre susen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.184
    Antall liker
    8.371
    Torget vurderinger
    12
    Abarth 130TC uten luftfilter låt også heftig :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.611
    Antall liker
    7.182
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    BRM sin V16 fra tidlig 50-tall er vel den heftigste motorlyden jeg vet om.

    Johan-Kr
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm!
    Hva handler denne tråden egentlig om da ???
    Mvh.KW
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.371
    Fenalaar skrev:
    BRM sin V16 fra tidlig 50-tall er vel den heftigste motorlyden jeg vet om.

    Johan-Kr
    Du mener den 1.5 liters kompressormatede saken fra Rolls Royce? Vakker sang fra den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    Pøh. Dette er gromlyd. Jeg tror faktisk jeg skal kjøpe en slik en vakker dag slik at jeg kan bli ruinert av vedlikeholdskostnadene. ;D

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    Lamborghini Espada er også søt musikk og en bil jeg har råd til! Knurrer som en rabiesbefengt ulv :p 8). Vil vekke oppsikt i gata!

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.278
    Antall liker
    8.696
    Torget vurderinger
    1
    Maserati Ghibli har jeg opplevd live i 1972. Den låter mer som en illsint bjørn. Desverre blir denne for dyr. Skulle gjerne hatt en som bil no.2.

     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Er ganske frekk lyd i Peugot Sport Gruppe N anlegget til 106.

     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Siden det hele er way OT og en begynner å surre inn gammalt italiensk skrammel som kun sees på museum eller på utstillinger, kan en like godt kline til med lyd fra 2 hjuling.


    Sett, hørt og opplevd live på Daytona i -95 med Hailwoods gamle mekaniker ved dens side.
    Han kjørte den ikke da....gamlekroken, andre tok seg av det. ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    For å gå tilbake til forrige OT, trimma diesel (what a waste) så er vel denne en grom kandidat....

     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Og hvis du synes onboardkamera på F1 var gøy, sjekk denne, går litt åt skogen på slutten da.....


    Vinterrally med 2wd 911 er ikke lett men hør hvordan den herlige boxern roper i skogen...

     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Yellowbird på ringen, null servo, abs, esp etc etc. Ratting på høyt nivå!



    F40 LM guff opp!

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.863
    Antall liker
    10.371
    Her er bildene som avslører superbilene som bløff. Legg merke til hva som skjer ved 1:00

     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Her er bildene som avslører superbilene som bløff. Legg merke til hva som skjer ved 1:00

    :eek: :eek:

    Litt tak i den gamle hippiecontaineren!

    (Så vel en liiiiiten anelse modda ut, kanskje ikke like heftig som den lokale herfra Porsgrunn men likevel....)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn