Har firmabil med 2l fyringsoljemotor og 140 hk. Dreiemomentet er ok og effekten er grei, men ikke mer. Nå liker jeg motorer med større register og som har ytelse ved høye turtall (altså klassisk bensin). Dieselen fungerer stort sett kun i området 12-1300 til 3500 omdreininger (sen 2010-modell VAG-motor) og er helt jævlig over 4000. Andre ting som overrasket meg med diesel er all avgassingen ved oppstart. Det lukter høggorm og svir i øynene i stor omkrets. En annen ting er at man kan ikke fylle drivstoff uten at det lukter oljeraffineri av deg etterpå, hvilket har ført til at det går med store mengder tørkepapir hver gang jeg fyller for å unngå å ta på pumpepistolen og at det stinker av meg, og dermed alt jeg tar på og av bilen etterpå. Tøffe karer lufter kænskje diesel, men itte je. En ting skal VW ha; de har greid å isolere bort den forferdelige vibrasjonen og kaklingen inne i bilen som var på foregående modell. Også har vinduspusseren akkurat passe forsinkelse ved bruk av spylervæske slik at pusserbladene treffer dusjen og dermed vasker effektivt, ellers er det ingenting ved bilen som appelerer til meg. Hver gang jeg tar den gamle Alfaen så kommer derimot smilet og godfølelsen
. Fordi Alfaen kommuniserer med føreren og ser nydelig ut, ingen av delene gjør VW Grandiosa.